Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oman lapsuutesi peruskoulun vaatimustaso erosi nykyajan peruskoulusta?

Vierailija
26.02.2018 |

Muistan että 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun peruskoulu oli mielestäni hyvin vaativa, melkeinpä kohtuuttomankin vaativa. Vaatimustaso oli korkealla ja odotettiin oikeasti vaivannäköä, että sai hyviä numeroita. Siihen aikaan oli jo tietotekniikka ja netti kouluissa, ja annettiin peruskoulutasolla jopa ihan ohjelmointiopetustakin. Valinnaiskurssina oli matemaattisesti suuntautuneille shakkia, jos ei matematiikan kohtuullisen vaativa perustaso riittänyt. Muistan että pojistakin suurelle osalle tuotti vaikeuksia kun matematiikan vaatimustaso oli niin korkealla. Myös äidinkielen ja vieraiden kielten vaatimustaso oli kova, kieliopilliseen hiomiseen ja oikean ääntämisen opetteluun käytettiin paljon vaivaa, koska opettajien mukaan virheet piti karsia pois jo alussa, koska myöhemmin virheellisesti opittujen tapojen korjaaminen olisi paljon vaikeampaa. Peruskoulu ei ollut millään tavalla viihteellinen tai "mukava", kotitehtäviäkin oli paljon ja niiden tekemistä valvottiin tarkasti ja käytiin luokassa julkisesti läpi, että mitä oli kukin kotitehtävinään saanut aikaiseksi. Oli useampiakin kuin vain yksi luokassamme "pinkoja" jotka näkivät todella paljon vaivaa päästäkseen vaaditulle tasolle eri oppiaineissa, uhrasivat kaiken vapaa-aikansakin opiskeluun.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kouluaikoinani kakaroiden piti osata käyttäytyä ja pitää turpansa kiinni ellei jotain kysytty.

Vierailija
2/8 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei saanut meillä kymppejä mistään. En tiedä onko muuttunut. Toivottavasti. Olin ihan hirveä hikari, mutta ainoa kymppi minkä ikinä sain oli kuviksesta. Ehkä englannista kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimustaso oli suunnilleen sama, ainoa ero koulunkäynnissä on, että minun aikanani kouluun ei tullut jihadisteja ylistämään heidän väkivaltaista kulttuuriaan.

Vierailija
4/8 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti kielten läksyinä aina kaikkien kappaleiden sanat vihkoon ja suomentanut ne itse kotona.

Usein piti tehdä myös pitkiä essee-tehtäviä kotiläksyinä niin, että sormet olivat kirjoittamisesta kipeät.

Nykyään ei juuri koskaan tule läksyjä ja jos tulee, ne on nopeasti tehty.

Vierailija
5/8 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsialaan panostettiin. Omat lapseni eivät tule oppimaan esim. kaunokirjoitusta.

Vierailija
6/8 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttua tuo mitä joku sanoi, että kymppejä ei todistukseen tullut ikinä, vaikka niitä kuinka kokeista veteli.

Vierailija
7/8 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsillani on kyllä paljon enemmän läksyjä kuin minulla oli, ja opettajat vaikuttavat valovuoden verran motivoituneemmilta. 70-80-luvuilla myös koulukiusaamista pidettiin ihan asiaankuuluvana. Oli paljon opettajia, jotka eivät saaneet minkäänlaista kuria pidettyä.

Vierailija
8/8 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omina kouluaikoinani koulunkäynti oli vaativampaa kuin nykyään. Läksyjä oli enemmän. Tunnilla puhuttiin vain, kun opettaja kysyi jotain. Muuten oltiin hiljaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan