Milloin sitä on flunssan jälkeen taas työkykyinen? Riippuu tietty työstäkin...
Eli milloin teidän mielestä saa mennä takaisin töihin flunssan jälkeen? Ettei vaan tartuta muita... Mutta saako olla vielä:
1. yskää
2. nuhaa
3. ääni käheä?
Kuumeessa ei tietenkään voi olla töissä ja jos on asiakaspalvelussa tms niin ei voi mennä jos ei tule ääntä, mutta jos on vaikka omassa työhuoneessa "konttorirottana" niin ei kai äänen käheys enää haittaa? Koska eihän kukaan oikeasti voi olla kotona niin kauan, etteikö mitään oireita enää olisi - ja monellahan on nuhaa ja yskää melkeinpä aina.
Kommentit (4)
En ole missään vaiheessa poissa töistä (toimistotyö), jos oireina vain esim. nuha+kurkkukipu. Jos on ääni kovin käheä, vältän puhumista (en ole asiakaspalvelutyössä). Jos on kuumetta, niin sitten kotona. Jotta en tartuttaisi nuhaa muihin, yskin hihaan (kyynärtaive) ja pesen kädet niistämisen jälkeen. Ei se nuha leviä maagisesti ilman mukana (jos ei yski/aivasta ilmaan) vaan erityisesti pintojen ja käsien kautta. Itse vältän aina kodin ulkopuolella koskemasta silmiin/suuhun/nenään, jotten istuttaisi nuhapöpöjä itseeni.
/uutiset/kotimaa/artikkeli/vaite-saa-tukea-flunssassa-voi-menna-toihin-se-on-ehtinyt-jo-tarttua/6056292#gs.ihf
Minä katson työkyvyksi sen, miten jaksan. Jos en pysty seisomaan ilman huippausta, tai en jaksa kotona edes siivota, niin en ole työkykyinen. Jos olen vaikka räkäinen, mutta jaksan mennä ja tulla, niin olen työkykyinen.
Se on sitten eri asia, kannattaako mennä töihin, jos jälkitautien uhka on iso.
Kannattaa ottaa niin pitkät saikut kuin kehtaa vain. Se kompensoi mahdollista huonoa palkkaa tai huonoja työoloja. Ota itsellesi hyvällä omallatunnolla vähän takaisin. Niin minä teen.
Olin jo viikon, ja thoudellakin jatkan, vaikka kuumetta ei enää ole. Nenä valuu räkää, yskin koko ajan, kurkku on kipeä ja ääni käheä. En pysty puhumaan ilman kipua. Toki olen kotikäyntejäkin tekevä kansan palvelija, joskus konttorirottapäiviäkin olisi. Pyydän lääkäriltä vielä 3-5päivää.