Olen miettinyt olisiko hotellissa asuminen edukkaampaa kuin vuokra-asunto
Joskus on lehdissä ollut juttuja ihmisistä, jotka käytännössä asuvat hotellissa ikään kuin vuokralla. Silloin sovitaan kuukausittainen maksu, joka ei kauas heitä vuokrasta. Mutta hotellissahan on muitakin etuja: ilmainen ruoka aamuisin (itse syön kerran päivässä, joten ei tarvitsisi käytännössä ostaa ruokaa ollenkaan), ilmainen sauna/kuntosali/uinti, siivous hoidetaan ja pesulapalvelujakin voisi hyödyntää tarvittaessa. Tilat ovat kauniit, vartioidut ja keskellä kaikkea.
Tarvittaessa vuokraisi vaikka pienen varaston ja veisi sinne tavarat ja kokeilisi, voisiko elää ilman niitä(kin). Joissain hotelleissa eläimetkin ovat sallittuja, joten lemmikki voisi tulla mukaan.
Samalla tulisi maritettua vaatevarasto toimivaksi ja simppeliksi.
Mitenkähän työnantaja suhtautuisi hotellissa asuvaan?
Kommentit (22)
Kuulostaisi hyvältä. Jos asuisin yksin, voisin harkita. Tuli juuri perustettua perhe, joten tässä sitä ollaan 18 vuotta.
MÄ oon joskus asunut ulkomailla tuollaisilla hotellisopimuksilla. Siihen hintaan, jossa kuukausihinta tulee lähelle vuokraa, ei kuulu aamiainen eikä ilmainen kuntosali (alennuksen kyllä saa). Siivouspalvelu kuuluu, muttei yleensä ihan joka päivä.
Olet sitten virallisesti asunnoton, hankaloittaa välillä joitain asioita.
Muistelen lukeneeni Helsingissä näin asuvista vanhemmista ihmisistä. Aamiainen kuului kyllä hintaankin. Vieläköhän sen löytäisi googlella
Vierailija kirjoitti:
MÄ oon joskus asunut ulkomailla tuollaisilla hotellisopimuksilla. Siihen hintaan, jossa kuukausihinta tulee lähelle vuokraa, ei kuulu aamiainen eikä ilmainen kuntosali (alennuksen kyllä saa). Siivouspalvelu kuuluu, muttei yleensä ihan joka päivä.
Kerrotko esimerkkejä noista kuukausihinnoista, ja mikä kaupunki oli kyseessä? Voisin ihan oikeasti kokeilla hotelliasumista, ellei se ole sitten kuitenkin tolkuttoman kallista Helsingin keskustan alueen hotelleissa (samoilla alueillahan vuokrat ovat pilvissä).
Vierailija kirjoitti:
Olet sitten virallisesti asunnoton, hankaloittaa välillä joitain asioita.
Esimerkiksi mitä?
Entä jos ilmoittaa osoitteeksi postilokeron tai jonkun toisen kämpän?
Ei se aamiainen ilmainen ole.. sinähän maksat siitä osana huoneen hintaa.
Hotelliyö maksaa halvimmillaan 40-50e, joten kk tulisi maksamaan n. 1200-1500e. En tiedä paljonko tuollaisessa kk-sopimuksessa saa alennusta, mutta tuskin niin paljoa että vuokralla asuminen tulisi kalliimmaksi.
Itse olen asunut hotellissa parikin vuotta ulkomailla. Hintaan ei kuulunut aamupala, kuntosali, uima-allas, sauna, parkki yms. kuuluivat. Huonepalvelusta ja pyykista sai alennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Hotelliyö maksaa halvimmillaan 40-50e, joten kk tulisi maksamaan n. 1200-1500e. En tiedä paljonko tuollaisessa kk-sopimuksessa saa alennusta, mutta tuskin niin paljoa että vuokralla asuminen tulisi kalliimmaksi.
Ei pitkäaikaismajoituksen hintaa lasketa kertomalla vrk-hinta päivillä. Esim. Cumuluksen sivuilla on mainosta pitkäaikaismajoituksesta, vaikkapa 1 kk niin saa heti hintaan 35% alennusta ja aamiainen kuuluu mukaan.
Mitähän kiellettyä mä pystyin kirjoittamaan tästä aiheesta? "Kommenttisi julkaistaan hyväksynnän jälkeen". Katsotaan hyväksytäänkö, ei oo toistaiseksi vielä ikinä käynyt niin.
Oikeen miettimällä mietin että mikä sana saattoi olla sellainen.
No, kirjoitin siitä, ettei se hotellissa asuminen ole pidemmän päälle kovin kivaa, kokemusta on. Aamiainen alkaaa tökkiä jossain vaiheessa ja tulee sellainen laitostumisen fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitkäaikaismajoituksen hintaa lasketa kertomalla vrk-hinta päivillä. Esim. Cumuluksen sivuilla on mainosta pitkäaikaismajoituksesta, vaikkapa 1 kk niin saa heti hintaan 35% alennusta ja aamiainen kuuluu mukaan.
No mistäs muustakaan se 35% alennus lasketaan kuin vrk-hinnasta.
Eli jos vrk hinta olisi 50e, niin kk majoitus tulee maksamaan tuolla alennuksella hieman vajaa 1000e/kk. Ehkä jossain pk-seudulla voi olla kannattavaa, mutta sielä hotellihinnatkin taitavat olla paljon korkeammat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko esimerkkejä noista kuukausihinnoista, ja mikä kaupunki oli kyseessä? Voisin ihan oikeasti kokeilla hotelliasumista, ellei se ole sitten kuitenkin tolkuttoman kallista Helsingin keskustan alueen hotelleissa (samoilla alueillahan vuokrat ovat pilvissä).
No Melbournessa oli 3200E/kk, mut siinä oli kyllä kahden huoneen "sviitti". Oxfordissa oli myös vähän päälle kolme tonnia kuussa, vaikka se ei ollut kuin yksi pikku huone ja siellä veti pahasti (mikä ei tietty Briteissä ole yllätys). Kumpikaan ei ollut kaupungin kalleimmalla alueella, mut ei tietty missään huonollakaan. Näissä Melbrounen huoneissa kävi siivooja joka toinen päivä. Oxfordin huoneessa sen oli määrä käydä kerran päivässä, mutta ei mun roskikset kyllä tyhjentyneet kuin kerran viikossa. Lakanat vaihtui molemmissa 2 viikon välein.
Kaveri asui Tampereella ja oli kuulemma parin ja puolen tonnin kieppeillä kuukausihinta. Ei tiedä, oliko siinä aamiaista.
Minusta olis ihanaa, jos oisin sinkku.
Mä olenkin vähän hotellifriikki.
Jos rahat riittää, miksipä ei?
Osoitteenmuutoksen voi tehdä postiin, poste restante.
Lakanoiden ja pyyhkeiden vaihto sekä siivous sopimuksen mukaan, esim. kerran viikossa. Muulloin voi halutessaan itse käyttää omia (tai talon) siivousliinoja.
Ateriat sopimuksen mukaan. Joskus huoneissa on tai saa tuoda oman, mikroaaltouunin ja jopa jääkaapin.
Majapaikasta riippuen joko pyykkituvan tai pesulapalvelun käyttö.
Vuokravarastotilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Melbournessa oli 3200E/kk, mut siinä oli kyllä kahden huoneen "sviitti". Oxfordissa oli myös vähän päälle kolme tonnia kuussa, vaikka se ei ollut kuin yksi pikku huone ja siellä veti pahasti (mikä ei tietty Briteissä ole yllätys). Kumpikaan ei ollut kaupungin kalleimmalla alueella, mut ei tietty missään huonollakaan. Näissä Melbrounen huoneissa kävi siivooja joka toinen päivä. Oxfordin huoneessa sen oli määrä käydä kerran päivässä, mutta ei mun roskikset kyllä tyhjentyneet kuin kerran viikossa. Lakanat vaihtui molemmissa 2 viikon välein.
Kaveri asui Tampereella ja oli kuulemma parin ja puolen tonnin kieppeillä kuukausihinta. Ei tiedä, oliko siinä aamiaista.
Hmm ok. Mulla on Helsingissä yksiö, jossa asuu vuokralainen. Tarvitsen nyt itselleni Helsingistä kalustettua kämppää 1-5 kk:n ajalle, enkä halua sitä varten tuota hyvää vuokralaistani irtisanoa. Tilanne elää koko ajan ja myös lyhytaikaisen tarpeen vuoksi koen hankalaksi yrittää vuokrata normaaleilta vuokra-asuntomarkkinoilta kämppää.. Hotelli olisi muuten hyvä ratkaisu, mutta kyllä nuo hinnat ovat ihan liian korkeita siihen nähden, mistä haaveilen. AirBnb-kämpissäkin on kk-hinnat 2-3 kertaa sen verran, mitä omasta kämpästäni pyydän vuokraa.
Pitänee jatkaa kavereilta kyselemistä.
Asumaan vaan, ei kai se työnantajaa kiinnosta, missä työntekijä nukkuu.