Montako pussillista roskaa teillä tulee viikossa?
Mainitkaa, montako henkeä taloudessa.
Aloitan: Yksi henkilö, roskaa tulee yksi pussillinen + pieni bioroskanyssykkä + yksi lasipurkki.
Kommentit (62)
Sekajätettä 1 (melko pieni) pussi päivässä ja neljä henkeä. Olen lasten kanssa päivät kotona joten se lisää roskien määärää. Meillä ei muuta roskista ole kuin sekajäte. Tuohon päälle vielä vaipparoskat.
Vierailija kirjoitti:
20, mitäs sä luulet miten jätteenpolttolaitoksissa tehdään? Aika paljon voi polttaa ilman että siitä on haittaa mihinkään suuntaan.
Kompostia en hanki, meillä on kanoja, ne syö kaiken ruuan tähteen kyllä.
Nykään eintarvikemuovitkin SAA polttaa, osa polttaa ne jopa takassa, mutta itse en. Ottakaapa asioista selvää eikä kannata elää mututuntumien valossa.
Meinaatko, että sulla on samanlaiset systeemit kotona kuin jätteenpolttolaitoksissa? Pystyt polttamaan yhtä kuumassa jne.?
Oisko 2-3 sekajätepussillista ja puolikas kartonkiroskis, eli sen täyttyminen vie pari viikkoa. Lisäksi satunnaisesti lasi ja metallipakkauksia, joita kerään pieneen astiaan astiakaapissa, aina joskus niitä vien kun jaksan.
Yksin asun, mutta on kaksi kissaa jotka jonkin verran kolmeen vessaansa jätettä viikon mittaan tuottaa, se vaikuttaa.
Vaippoja jo yksistään noin viiden hedelmäpussillisen verran. Muuta roskaa kaiketi kolme roskapussillista. Lajittelen pahvit, paperit ja lasit omiin kierrätysastioihinsa ja niiden määrää on vaikea arvioida.
Mun mielestä meillä tulee paljon jätettä, verrattuna siihen kun asuin vielä yksin (kaksi vajaata hedelmäpussillista viikossa, silloin meni lasit ja peltipurkitkin samaan roskikseen).
2 aikuista, 2 vaippaikästä.
23, ootko kuullut roskienpolttouunista? Vähän laskeudu nyt realistiselle tasolle sieltä.
Eräs tutkimus tehtiin myäs siitä, kuinka saastuttavaa kierrätys on... miettikää itse.
Ongelmajätteen erikseen, mutta pahvi, lehti jne....
haja-asutusalueella ei todellakaan kannata, jos miettii luonnon kuormittusta, tosin taas kerrostaloalähiöt asia erikseen.
ei asiat ole niin mustavalkoisia , kannattaa ehkä laajentaa sitä omaa näkökulmaa joskus.
Roskapussi pitää viedä lähes päivittäin. Ei lajitella mitään, tiedän, että pitäisi. Tässä taloyhtiössä sitä ei vain näytä tekevän kukaan muukaan, niin ihan turhaa olisi. 2 aikuista, 2 lasta.
Vierailija kirjoitti:
23, ootko kuullut roskienpolttouunista? Vähän laskeudu nyt realistiselle tasolle sieltä.
Eräs tutkimus tehtiin myäs siitä, kuinka saastuttavaa kierrätys on... miettikää itse.
Ongelmajätteen erikseen, mutta pahvi, lehti jne....
haja-asutusalueella ei todellakaan kannata, jos miettii luonnon kuormittusta, tosin taas kerrostaloalähiöt asia erikseen.
ei asiat ole niin mustavalkoisia , kannattaa ehkä laajentaa sitä omaa näkökulmaa joskus.
Millaisesta roskienpolttouunista? Olen kuullut teolliseen käyttöön tarkoitetuista. Täällä monet polttavat roskat kotona ja hirveä käryhän siitä tulee.
Niin, tuo ajatus siitä, että haja-asutusalueella kierrättäminen ei kannata, on aika hupsu. Ihmiset poistuvat täältä haja-asutusalueelta töihin ja kauppaan ja kierrätyspisteitä voi olla myös lähellä, kävelymatkan päässä (kuten meillä on osa). Me viedään yleensä kauppareissulla kierrätettävät.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan sekajätteestä, niin ei tule viikossa pussi täyteen. Meillä on kaksi sekajäteroskista, keittiössä ja kuistilla (siihen menee satunnainen kertakäyttöyövaippa ja muuta romua pihalta, mutta ei niitä joka viikko tyhjennetä. Muun jätteen määrää onkin sitten vaikeampi arvioida, kun niiden astiat ovat isompia (laatikkoja) ja niitä tyhjennetään harvemmin. Biojäte laitetaan kattilaan ja sitä tulee paljon, koska meillä laitetaan pääsääntöisesti kaksi lämmintä ateriaa päivässä (minä ja mieheni työskentelemmme kotona ja pienempi lapsi on vielä osan viikkoa kotona).
En mä nyt paikkakuntaa aio kertoa, mutta kyllä täällä maksetaan tyhjennyskertojen mukaan, ei mitään kiinteää maksua. Meillä on nyt kuuden viikon välein, kohta voisi varmasti taas pidentää väliä (meillä on aika pieni jäteastia). Aiemmin oli 10 viikon välein, mutta sitten tuli remonttia ja muuta. Nyt astia on ollut vähän vajaa tyhjennettäessä.
Meillä tyhjennysväli on 2 vko, se on määrätty jossain kaupungin instanssissa. Saa toki sopia jätefirman kanssa muustakin, mutta maksu on sama, tyhjennettiin se jäteastia 2 vko tai 6 vko välein.
Jätteenpolttolaitoksissa on kunnolliset suodattimet ja muut systeemit päästöjen minimoimiseksi. Mutta
näille piittaamattomillehan on turha puhua järkeä- on helpompi polttaa kaikki kuin kierrättää. Mitäpä
ilmakehästä ja tulevista sukupolvista kunhan minä pääsen vähemmällä vaivalla.
Varmaan joku 3 pientä pussia viikossa (roskat pakko viedä joka toinen päivä kissanhiekan takia), lasit, pahvit, metallit erikseen.
Olen alkanut harkita biojäteastiaa, kun nykyään ruoanlaitossa 80-90% roskista on biojätettä.
Ja taloudessa kaksi henkilöä + kissa.
3 henkeä, 2 elukka. Kaikki mahdollinen kierrätetään tiukasti. Noin 1 sekajätepussi/ vko. Muovin kierrätyksen aloittamisen jälkeen sekajäte väheni rutkasti.
2 aikuista. Biojätettä hedelmäpussillisen verran, sekajätettä puoli muovikassillista ja muovia puoli muovikassillista, kartonkia jonkin verran (lähinnä maito- ja jugurttitölkkejä ja wc-paperirullan hylsyjä), lasi- ja metallijätettä ei tule joka viikko.
2 hlö talous. Taidetaan viedä ehkä 2-3 kertaa viikossa jätepussi ulos, ja silloin se on aivan täynnä. Kaikki muu menee samaan pussiin paitsi palautuspullot sekä pahvi/paperi/kartonki, jota varten eteisessä on keräyskassi. Sen viemme ehkä kerran kuussa. Tiedän, biojäte pitäisi alkaa laittaa omaansa, mutta kun en ole saanut aikaiseksi säätää omaa ämpäriä sille.
5 henkeä ja sekajätettä tulee 3-4 pussillista. Roskiksen tyhjennys joka toinen vko ja se on yleensä puolillaan tyhjennettäessä.
4 henkeä ja sekajätettä 1 pussillinen kuukaudessa (n. 35 l). Lähinnä ohutta pakkausmuovia, jota täällä ei kierrätetä. Meillä on kompostori. Kova muovi, lasi, alumiini, paperi ja kartonki täällä kierrätetään. Metallit vien kaatopaikalle silloin tällöin ja se on maksutonta.
Asutaan Keski-Euroopassa ja koululaiset syövät kotona päivällä.
3 ihmistä ja kissa. Sekajätemuovipussi viedään noin joka toinen päivä, joskus joka kolmas. Eli viikossa 2 - 3 pussia. Biojätettä viedään päivittäin, mutta pussi on melko pieni (biomuovi tihkuu niin nopeasti läpi, että se on pakko viedä joka päivä). Muovinkeräykseen menee ehkä pussi joka toinen viikko. Kun aloin lajittelemaan muovia, sitä tuli paljon enemmän, mutta ajan kanssa olen oppinut jo kaupassa välttelemään muoveja. Paperinkeräys on vähän vaikeampi sanoa, sanomalehti tulee kerran päivässä, ja niitä sitten tietysti viedään... Pahveja ja kartonkeja viedään myös päivittäin, ei suuria määriä välttämättä kerrallaan, mutta on tapana ottaa ulos lähtiessä mukaan. Lasinkeräysastia ja metallinkeräysastia löytyy kodista, niitä tyhjennellään kun on jompikumpi täynnä.
Siivoan vaatekaappini noin kahdesti vuodessa. Ne ovat aika epätoivoisia hetkiä: pistänkö tämän kierrätykseen, kelpaako siihen enää. Onneksi nykyään otetaan vastaan myös kierrätykseen kelpaamatonta tekstiilimateriaalia, ainakin joku kangaskauppa tätä tekee.
Muutettiin viime vuonna, silloin meni tavaraa kirpparille, lahjoituksiin (SPR) mutta myös kaatopaikalle meni muutama kuorma.
Lasi- ja metallijätettä tulee joka viikkoa, samoin tietty kartonkia ja paperia. Meillä ei vielä ole muovikeräystä. Biojäte pusseja tulee 3-4 pussia viikossa. Meillä on kolme ihmistä ja kaksi kissaa.
Noin 6 kassillista sekajätettä, 1 kassillinen muovijätettä, metalli- ja lasijätettä tulee vähän. 5 henkeä
20, mitäs sä luulet miten jätteenpolttolaitoksissa tehdään? Aika paljon voi polttaa ilman että siitä on haittaa mihinkään suuntaan.
Kompostia en hanki, meillä on kanoja, ne syö kaiken ruuan tähteen kyllä.
Nykään eintarvikemuovitkin SAA polttaa, osa polttaa ne jopa takassa, mutta itse en. Ottakaapa asioista selvää eikä kannata elää mututuntumien valossa.