Heikko saksan kielen taito, mutta
Silti muutto töiden perässä kiinnostaisi. Asun tällä hetkellä Lontoossa, jossa elintaso aivan järkyttävä eli asunnot paskassa kunnossa ja palkat £800-1200 luokkaa. Asunnon jaat muiden kanssa ja kuukausikortti matkustuksen reilusti £120-200/kk. Ruoka halpaa, mutta muu kallista.
Osaan saksaa heikosti. Ymmärrän luettua tekstiä ennemmin kuin puhuttua kieltä ja pihuminen alkeellista, mutta Saksan palkat ja elintaso houkuttaa. Toinen vaihtoehto olisi palata Suomeen, mutta lähdin sieltä paskan politiikan ja holhoamisen takia.
Te jotka lähditte sinne asumaan heikolla kielitaidolla miten olette oppineet kielen ja millaista on ollut asuminen?
Kommentit (22)
Mitä töitä teet tai mikä koulutus sulla on?
Muutin itse saksaan töihin osaamatta kieltä, aika monilla aloilla on työvoimapula. Mutta oikeastaan vaan koulutettujen tai teollisuudessa työskentelevien palkat on hyviä, muissa duuneissa on aika kehnot palkat. Tosin eläminen on tosi halpaa.
Saksassa on pakko osata saksaa Berliinin ulkopuolella, ja mielellään sielläkin. Aloita opiskelu nyt, koita kituutella hetki ja tule sitten vasta tänne. Mitkään byrokratiat ja muodollisuudet (ja niitä on paljon: rekisteröityminen, sähkösopimus, nettisopimus, Hausverwaltungille ilmoittautuminen, tv-lupamaksu..) ei hoidu täällä englanniksi kuin poikkeuksellisella hyvällä tahdolla asiakaspalvelijan tai virkailijan suunnalta. A2/B1 kielitaito pitäisi olla että pääset edes siivoojaksi tai hyllyttäjäksi täällä. Berliinissä sitten taas löytyy suomenkielisiä ja englanninkielisiä työpaikkoja, jos sellainen natsaa, muuta ihmeessä.
Jos sinussa on seikkailijan luonnetta niin lähde ja opi kieli Saksassa. Berliiniin en silti menisi, Saksa on kauneimmillaan ja rikkaimmillaan etelässä.
Asun itse Saksassa ja viihdyn hyvin. Kaikki toimii mutta kukaan ei holhoa. Töitä on, ainakin tietyillä aloilla. Minua taas kammoksuttaakin ajatus Englannista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä töitä teet tai mikä koulutus sulla on?
Muutin itse saksaan töihin osaamatta kieltä, aika monilla aloilla on työvoimapula. Mutta oikeastaan vaan koulutettujen tai teollisuudessa työskentelevien palkat on hyviä, muissa duuneissa on aika kehnot palkat. Tosin eläminen on tosi halpaa.
Teen tällä hetkellä myyjän työtä £8 tuntipalkalla ja 20% verojen jälkeen hieman alle £1100 jää käteen. Olen kiitollinen työstä, sillä Suomessa olin osa-aikatyötön eli ns. pätkätyöläinen.
Koulutukseni on myynnin-ja asiakaspalvelun merkonomi. Kielitaito on laaja eli 7 kieltä, joista 4 vahvinta. Avointa yliopistoa/AMK vapaa-aikana. Olen miettinyt jatkokouluttautua, mutta taloudellinen tilanne ei ole sallinut sitä.
Uskon, että kielen oppii tarvittaessa, ja Berliini on käynyt ykkösenä mielessä juurikin hintatason vuoksi. Kun on saanut elämän kulkemaan, niin voi vaihtaa maisemia
Missä kunnossa asunnot ovat näin yleisellä tasolla pääkaupunkiseudulla ja miltä sivustolta kannattaa katsoa vuokra-asuntoja, jos haluaa asua yksin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnossa asunnot ovat näin yleisellä tasolla pääkaupunkiseudulla ja miltä sivustolta kannattaa katsoa vuokra-asuntoja, jos haluaa asua yksin?
Ap
Kunto voi kovastikin vaihdella, varsinkin Berliinissä. Mainitsin jo aiemmin, että Berliiniin en menisi vaan jonnekin kaupunkiin etelässä. Berliini on kuitenkin varmaan halvempi. Katso immobilienscout24.de tai immowelt.de. Sieltä filtteriksi 1 Z (Zimmer). Berliinissä näyttää yksiön vuokrahinnat olevan 350 eurosta lähtien.
Hampuri on kans kiva kaupunki mutta siellä vuoden vaihossa ollut isosisko sano että täkäläiset asumiskustannukset on siellä aika korkeet myös. Muuten näin monen kielen taitoisena voisin asua kans keski-Euroopassa vielä joskus.:-)
Paskan politiikan ja holhoamisen? Ja nyt haluat Saksaan?
Eikö se hieno politiikka ja heitteille jättäminen Briteissä tunnukaan niin kivalta?
Saksan työpaikoilla, kuten muuallakin, pärjää englannilla ja samalla saksankielen osaaminen kohentuu nopeasti. Sinne vaan, jos uskot saavasi työpaikan. Minäkin olisin jäänyt 5-vuotiselta ulkomaankomennukseltani Müncheniin, mutta koska saanut työpaikkaa niin palattava oli kuin työnantaja käski.
Jos valitsee asumansa maan etujen mukaan, on vähän kuin rakkaudettomaan järkiavioliittoon menisi. Jos Saksa ei yhtään nappaa, niin alat vain tuijottaa sen vikoja ja silloin olo on aika ulkopuolinen (maassa kuin maassa). Ihan vaan kommenttina tuohon, että lähdetään saavuttamaan jotain kylmän järkiperäisesti - silloin jää usein luu käteen. Parempi valita maa, jossa viihtyy, sillon sietää sen virheitä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sinussa on seikkailijan luonnetta niin lähde ja opi kieli Saksassa. Berliiniin en silti menisi, Saksa on kauneimmillaan ja rikkaimmillaan etelässä.
Asun itse Saksassa ja viihdyn hyvin. Kaikki toimii mutta kukaan ei holhoa. Töitä on, ainakin tietyillä aloilla. Minua taas kammoksuttaakin ajatus Englannista.
Haluatko kertoa, miten päädyit Saksaan ja noin suurin piirtein mitä teet? Miten hyvin osasit saksaa ennen maahan muuttoa?
Vierailija kirjoitti:
Saksan työpaikoilla, kuten muuallakin, pärjää englannilla ja samalla saksankielen osaaminen kohentuu nopeasti. Sinne vaan, jos uskot saavasi työpaikan. Minäkin olisin jäänyt 5-vuotiselta ulkomaankomennukseltani Müncheniin, mutta koska saanut työpaikkaa niin palattava oli kuin työnantaja käski.
Yrititkö löytää Saksasta uutta työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Jos valitsee asumansa maan etujen mukaan, on vähän kuin rakkaudettomaan järkiavioliittoon menisi. Jos Saksa ei yhtään nappaa, niin alat vain tuijottaa sen vikoja ja silloin olo on aika ulkopuolinen (maassa kuin maassa). Ihan vaan kommenttina tuohon, että lähdetään saavuttamaan jotain kylmän järkiperäisesti - silloin jää usein luu käteen. Parempi valita maa, jossa viihtyy, sillon sietää sen virheitä paremmin.
Tämä on erittäin totta. Varsinaiseen viihtymiseen tarvitaan eri asioita, mm. oma yhteisö, ihmissuhteet, mielekäs tekeminen yms.
Itse olin ekana opiskeluvuonna kasätöissä tutkimusassarina yliopistossa Saksassa. Opin puhumaan sujuvasti saksaa parissa kuukaudessa. Koulussa oli ollut A kielenä Ruotsi ja B kielenä Saksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrititkö löytää Saksasta uutta työpaikkaa?
Yritin. Ensisijaisesti yritykseen jolle tein töitä konsulttina, mutta myös muulta. Ulkomainen osaaminen on hyvin vaikea osoittaa hakemuksessa ja siinä tipahtaa helposti jonon hännille. Ajatkin olivat huonot, yt:t menossa isäntäyrityksessä ja toimintoja siirrettiin Itä-Eurooppaan, siksi meidänkin komennus päättyi.
Suosittelen Sveitsiä tai Itävaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Sveitsiä tai Itävaltaa.
Sveitsiin on varmasti huikean vaikea päästä, sinnehän menisivät kaikki. Tuttavan tytär on Sveitsissä ja tienaa normaalissa hallinnollisessa työssä yli 10.000 euroa kuukaudessa. Siis kolme kertaa niin paljon kuin Suomessa vastaavassa työssä.
Paras asia on, olla itsensä kanssa sinut, heikko saksan kieli voi olla jossainmäärin sama kuin heikko itetunto.
Ystävät, kotiväki ym jne joihin suhteet kunnossa auttaa monessa mutkassa. Saksassa ihan ok työskennellä, asuminen laadukkaampaa kuin Lontoossa. Lontoossa voi asunnossa olla jo kosteutta jne joka ei ihan hyväksi. Lontoossa asuminen arvokasta, kestää ennenkuin helpottaa. Suuntaus parempaan. Saksassa kannattaa valita alue tarkasti minne majoittuu. Paljon kaikenlaista . . . kannattaa oikeesti VAROA !!!!!!
http://www.rantapallo.fi/hausfrau/
Älä anna nimen hämätä. Muutti ilman kielitaitoa. Nyt vuoden jälken tekee osa-aikatöitä. Vastaa mielellään kysymyksiin. On myös ulkosuomalaisten blogit fb-ryhmän perustaja- ja ylläpitäjä.