Olen käytännössä 23 poikani yksinhuoltaja, haluatko kysyä jotakin?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerys jos niin teet, potkua persukseen ja töihin
Ei poikani ole löytänyt töitä. Sitäpaitsi hän vastaa suorittaa ensimmäistä ammattikoulututkintoa. Ennestään hänellä on vasta peruskoulu + kymppiluokka suoritettuna.
AP
mitä hän on tehnyt ikävuosina 16-23?
No viilatkaa sitä pilkkua vielä, kielioppi on tärkeää, mutta kyllä alotuksen ymmärtää.
No varmaan että minkä ikänen olet ja minkälaiset tulot ja millasta työtä teet?
Ei sillee oo erikoinen tää kysymys...
Monennellako luokalla peruskoulua olet?
Olisiko kannattanut opiskella tunneilla? Nyt taitosi eivät riitä edes provon kirjoittamiseen.
Eikö nyt ole jo sunikäisten nukkumaanmenoaika?
Onko tylsää? Eikö sulla ole ystäviä kun täältä haet aikuisten huomiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei poikani ole löytänyt töitä. Sitäpaitsi hän vastaa suorittaa ensimmäistä ammattikoulututkintoa. Ennestään hänellä on vasta peruskoulu + kymppiluokka suoritettuna.
AP
Montako kertaa se on jäänyt luokalleen, jos vielä tuon ikäisenä on ammattikoulussa?
Ammattikoulussa on kuule aika monen ikäisiä. Minä olen itse amiksen opettaja, niin tiedän asiasta jotain. Omien opetettavieni ikähaarukka on tällä hetkellä 16-54 ja oikeasti suunnilleen kaikkea siltä väliltä. Tuollaisia 20-25 v. on itse asiassa aika paljon.
Poika saa varmaan jotain opintotukea ja on mahdollista saada lainaa. Tietysti helpommalla pääsee jos kerran autat.
Kuulostaa vähän siltä, että poikaa ei ole riittävästi tuettu ja kannustettu oikeassa kohtaa. On siksi jäänyt ikätovereistaan jälkeen. Vai liekö moni kaveri jo haudassa?
Mutta turha tuijotella liikaa siihen mikä on jo mennyt. Nyt pitää keskittyä siihen että poika saa ammattiopinnot kunnialla suoritettua ja toivottavasti pääsee sitä kautta työelämään kiinni ja rakentamaan omaa elämäänsä. Arvatenkin monet käytännön asiat (makaronilaatikosta verotukseen ja vakuutuksiin) pitää hänelle vielä opettaa.
Hyvä, että hänellä on koti jossa voi asua opintojen ajan. Siinä tulee iso säästö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Montako kertaa se on jäänyt luokalleen, jos vielä tuon ikäisenä on ammattikoulussa?
Ammattikoulussa on kuule aika monen ikäisiä. Minä olen itse amiksen opettaja, niin tiedän asiasta jotain. Omien opetettavieni ikähaarukka on tällä hetkellä 16-54 ja oikeasti suunnilleen kaikkea siltä väliltä. Tuollaisia 20-25 v. on itse asiassa aika paljon.
Et kyllä ammattikuntasi terävintä kärkeä edusta, jollet noin yksinkertaista kysymystä ymmärtänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Et kyllä ammattikuntasi terävintä kärkeä edusta, jollet noin yksinkertaista kysymystä ymmärtänyt.
Sinä et tainnut ymmärtää vastausta. Pointti tuossa oli juuri se, että voi olla ammattikoulussa vaikka minkä ikäisenä, vaikka ei olisi koskaan luokalleen jäänytkään.
Miten ne sadat tuhannet muut opiskelijat eivät joudu velkavankeuteen, vaikka elättävät itse itsensä?
Oletko tätä miettinyt?
Karhunpalveluksen teet vain, kun 23-vuotias (ja paljon aiemminkin olisi voinut) ei joudu vastaamaan elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Sinä et tainnut ymmärtää vastausta. Pointti tuossa oli juuri se, että voi olla ammattikoulussa vaikka minkä ikäisenä, vaikka ei olisi koskaan luokalleen jäänytkään.
Juu, niin oli. Nyt ei ollut kyse niistä muista vaan tuosta kyseisestä yksilöstä joka vielä 23-vuotiaana tekee ensimmäistä tutkintoaan kotona asuessaan.
Jos puuntaimen varren (rungon) suojaa jäykäksi ensimmäiset vuodet liian kauan se taittuu ja kaatuu heti ekassa tuulenpuuskassa.
Ymmärsitkö vertauksen?
Siis mitä mä just luin.
Mun avopuoliso (!!) on 20-vuotias ja opiskelee ensimmäistä vuotta (kokopäivätoimisesti) yliopistolla. Lisäksi hän käy osa-aikatöissä paikallisessa pizzeriassa ja saa tietysti opintotukea ja -lainaa opiskelijana. Näillä "tienesteillä" hän onnistuu paitsi maksamaan omat, vakituiset menonsa (kuntosali, parturi ja silloin tällöin vaatehankintoja), myöskin osallistumaan rahallisesti talouden pyörittämiseen (lähinnä maksamalla ruokaostoksia).
Lopeta sun pojan paapominen. Tuon ikäinen on jo aikuinen mies, ja hänelle kuuluu aikuisen miehen vastuu.
Saahan se jo tukia, eli yhteiskunta osallistuu elätykseen. Vuoden vaihteessakin vaihtui systeemit.