Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavalla suomalaisen lihan syöminen on epäekologisempaa kuin ulkomaisen tofun ym.syönti?

Vierailija
24.02.2018 |

Kysynpä vaan.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen miettinyt. Ekologisin ja luomuin liha muuten on riista. Jos ei itse metsästä, voihan esim hirveä löytää lihakaupoista.

Vierailija
2/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt. Ekologisin ja luomuin liha muuten on riista. Jos ei itse metsästä, voihan esim hirveä löytää lihakaupoista.

Riista toki on ekologista, mutta sitä ei mitenkään riitä kaikille, joten on aika elitistä brassailla riistan syönnillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riista on todellakin ekologisempaa kuin vaikkapa luomu.

Vierailija
4/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleta "pitääkö liha poistaa lautaselta" ja luettuasi jutun, tule kertomaan, avasiko silmiä yhtään.

Vierailija
5/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjois-Amerikasta tuotu soija on ympäristöystävällisempää kuin täkäläinen nauta.

Vierailija
6/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kurkata esim tofun ja lihan valmistusprosessit. Kuinka paljon syntyy päästöjä, kuluu vettä ja peltopinta-alaa. Lueskelepa vähän ja tule sitten vastaamaan kysymykseesi. Suomessakin btw on tofutehdas.

Vierailija
7/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä suomalainen nyhtökaura tai härkäpapurouhe? Yleisin sekasyöjien vasta-argumenttihan on juuri tuo suomalainen liha vs. ulkolainen tofu. Hyvillä mielin unohdetaan suomalaiset, läheltä tulevat kasviproteiinit, jotka kuuluvat olennaisena osana kasvissyöjien ruokavalioon.

Vierailija
8/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen suomalaisen lihan tuottamiseen on käytetty ulkomailta tuodusta soijasta valmistettua rehua.

Vierailija
9/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljetukset eivät ole ainoa päästönlähde. Lihantuotanto, varsinkin naudan, kuluttaa paljon luonnonvaroja ja kuljetukset ovat vain osa siitä. 

Vierailija
10/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarvikkeiden kuljetuksen osuus tuotteiden päästöistä on itse asiassa pieni, toisin kuin ajatellaan.

Vierailija
11/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiruoka on aina parempi kuin kaukomailta rahdattu. Prosessoimaton voittaa aina prosessoidun.

Vierailija
12/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen suomalaisen lihan tuottamiseen on käytetty ulkomailta tuodusta soijasta valmistettua rehua.

Ei aina näin ole. Tilalla, josta haen lihat ja maidot, syötetään vain kotoisia rehuja. Samoin kanala, josta haen munat ja patakukot, käyttää vain kotoisia rehuja.

Vierailija
13/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä luomua. Se riistaeläin kun syö missä vaan, vaikka epäluomusti viljellyllä pellolla tai epäluomusti tehdystä säilörehuaumasta.

Vierailija
14/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan sitten lihan tuonti ja karjatilat ja siirrytään kaikki syömään riistaa!

Vierailija
15/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha väitellä asiasta näin, kun ongelma on lopulta kaiken ylituotanto. Ihan kaiken ravinnon ylituotanto. Niin karjanravinnon, kuin ihmisravinnonkin, niin kasvisravinnon kuin eläinperäisenkin.

Vierailija
16/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soija on liian kallista, suomalainen liha tuotetaan pääosin kotimaisella viljalla ja nurmella. Suomeen tuotu soija jalostetaan täällä ja myydään edelleen ulkomaille.

Toisaalta soijantuotannossa käytetään huomattavasti enemmän erilaisia torjunta-aineita kuin kotimaisen karjanrehun kasvatuksessa.

Vierailija
17/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soija on liian kallista, suomalainen liha tuotetaan pääosin kotimaisella viljalla ja nurmella. Suomeen tuotu soija jalostetaan täällä ja myydään edelleen ulkomaille.

Toisaalta soijantuotannossa käytetään huomattavasti enemmän erilaisia torjunta-aineita kuin kotimaisen karjanrehun kasvatuksessa.

Juuri näin. Ei meilläkään syötetä soijarehua. Syynä on paitsi kotimaisen rehun kannattaminen niin myös juurikin tuo hinta. Paremman kannattavuuden saa härkäpavulla.

Ja nuo muut seikat ovat myös huomionarvoisia. Eli että härkäpapu kasvaa mainiosti hyvin minimaalisella lannoittamisella.

Vierailija
18/18 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintarvikkeiden kuljetuksen osuus tuotteiden päästöistä on itse asiassa pieni, toisin kuin ajatellaan.

Tuo oli yllätys, kun luin tästä vuosi pari sitten. Lukeminen kannattaa. :-) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi