Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkyvyttömyyseläkehakemusten määrä räjähtänyt kasvuun - kiitos aktiivimalli

Vierailija
24.02.2018 |

Hienoa, että ihmiset ovat aktivoituneet. Maaliskuussa odotetaan vielä suurempaa kasvua turhien hakemusten määrässä.

Huhtikuu voi tuoda monta yllätystä koko yhtesikuntaan, jos tuota turhien eläkehakemusten aiheuttamaa ruuhkaakaan ei viitsitty ennakoida ja laskea mukaan aktiivimallista koituviin kuluihin.

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa varmaan loppuelämänsä viettää työkyvyttömänä omasta mielestään ainakin. Eipä todella sitten vaivaita enää työtarjouksilla, vaikka talous ja sen myötä palkatkin tulevat nousemaan. Mutta sehän heillä tässä on tarkoituskin, orjat tehkööt töitä herrat työttömät makailee ja suunnittelee uusi työttömyyden jatkamistoimia.

Tuollaista yhteiskunnan rahoja tuhlaavaa lusmuria en ikimaalimassa palkkaisi töihin, ei taitaisi kovin tuottava työntekijä eikä palkkansa arvoinen jos kaiken energiansa käyttää siihen, miten pääsisi ilman työntekoa mahdollisimman isoihin tukiin käsiksi.

Niitäkin on, jotka ovat ihan oikeasti työkyvyttömiä, mutta eihän heidän hakemustensa viivästyttäminen näitä paljon harmita, hauskaahan se vain on.

Vierailija
82/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauankohan käsittelyaika on? Alan nähdä varteenotettabana juttuna tuon eläkkeen haun kohdallani. Jätin soittopyynnön työkkäriin. Jos ei mitään kurssia ole tarjota niin teen eläkehakemuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavaa varmaan loppuelämänsä viettää työkyvyttömänä omasta mielestään ainakin. Eipä todella sitten vaivaita enää työtarjouksilla, vaikka talous ja sen myötä palkatkin tulevat nousemaan. Mutta sehän heillä tässä on tarkoituskin, orjat tehkööt töitä herrat työttömät makailee ja suunnittelee uusi työttömyyden jatkamistoimia.

Tuollaista yhteiskunnan rahoja tuhlaavaa lusmuria en ikimaalimassa palkkaisi töihin, ei taitaisi kovin tuottava työntekijä eikä palkkansa arvoinen jos kaiken energiansa käyttää siihen, miten pääsisi ilman työntekoa mahdollisimman isoihin tukiin käsiksi.

Niitäkin on, jotka ovat ihan oikeasti työkyvyttömiä, mutta eihän heidän hakemustensa viivästyttäminen näitä paljon harmita, hauskaahan se vain on.

No, minne voi tulla töihin? Ai töitä ei ole? Sitähän minäkin. Et sinäkään suostuisi alentamaan palkkaasi vain siksi että joku vauvapalstalla niin vaatisi.

Vierailija
84/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko oikeasti noin vaikea käsittää, mistä tässä on kyse? Vääntäisikö joku näille tolvanoille taas rautalangasta. Minä en nyt ehdi.

Vierailija
85/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohos, kiitos vinkistä.

Mullahan on itsellä siis sellainen tilanne, että olen freelancer toimittaja, jolla kyllä tulojen puolesta täyttyisi tuo aktiivimalli, mutta sepäs ei käykään kun pitää olla tuntityötä ja vieläpä putkeen! Yrittäjä en ole, enkä sitä statusta missään tapauksessa ota, koska sehän on vain "ansa" jolla saa rätkäistyä karenssin sen ekan 4 kk jälkeen.

Vierailija
86/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Repesin kohdassa "eipä sitten todella vaivata enää työtarjouksilla"

Meinaatko niitä työkkärin "työtarjouksia", joissa kehotetaan hakemaan jotain työpaikkaa? Olin yli kaksi vuotta työttömänä, kertaakaan, ei siis edes yhtä kertaa tullut työtarjousta. Kyselin jopa niiden perään työkkäristä, mutta mun alalla (markkinointi ja viestintä) ei kuulemma ole paikkoja joita "tarjota". Samaan aikaan hain mol.fi:stä löytyneitä alan paikkoja ja lopulta työllistyinkin omalle alalle ihan sieltä löytyneeseen avoimeen paikkaan ja olen jo kertaalleen sen jälkeen saanut nimityksen ja vakiduunissa.

Ihan fiksu veto minusta hakea ihan protestina. Voihan sitä samalla hakea omia töitään.

hakemusruuhka on voi, voi. Samalla lailla työttömien tuet viivästyy huhtikuussa kun aktiivimallin takia syntyy suma. Mutta se on hallituksen tahto ja toive ja niillä mennään. 

Vierailija
87/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohos, kiitos vinkistä.

Mullahan on itsellä siis sellainen tilanne, että olen freelancer toimittaja, jolla kyllä tulojen puolesta täyttyisi tuo aktiivimalli, mutta sepäs ei käykään kun pitää olla tuntityötä ja vieläpä putkeen! Yrittäjä en ole, enkä sitä statusta missään tapauksessa ota, koska sehän on vain "ansa" jolla saa rätkäistyä karenssin sen ekan 4 kk jälkeen.

Hyvin mietitty. Yrittäjyys on kyllä sellainen ansa, että kannattaa harkita tarkkaan ennen siihen lankeamista.

Vierailija
88/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Repesin kohdassa "eipä sitten todella vaivata enää työtarjouksilla"

Meinaatko niitä työkkärin "työtarjouksia", joissa kehotetaan hakemaan jotain työpaikkaa? Olin yli kaksi vuotta työttömänä, kertaakaan, ei siis edes yhtä kertaa tullut työtarjousta. Kyselin jopa niiden perään työkkäristä, mutta mun alalla (markkinointi ja viestintä) ei kuulemma ole paikkoja joita "tarjota". Samaan aikaan hain mol.fi:stä löytyneitä alan paikkoja ja lopulta työllistyinkin omalle alalle ihan sieltä löytyneeseen avoimeen paikkaan ja olen jo kertaalleen sen jälkeen saanut nimityksen ja vakiduunissa.

Ihan fiksu veto minusta hakea ihan protestina. Voihan sitä samalla hakea omia töitään.

hakemusruuhka on voi, voi. Samalla lailla työttömien tuet viivästyy huhtikuussa kun aktiivimallin takia syntyy suma. Mutta se on hallituksen tahto ja toive ja niillä mennään. 

Todellakin. Tätähän hallitus tilasi. Kai siellä nyt tiedettiin ja tarkasti harkittiin, mitä ollaan tekemässä.

Vierailija
89/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen talous nousuun. Voi itku, minkä pellehallituksen meille tuotitte kokoomuksen, persujen ja kepun äänestäjät.

Korjataan sen verran, että Persut eivät ole hallituksessa. Hirvittää ajatellakin, kuinka paljon tilanne tästä vielä pahenee, kun 'Suomi koko maailman sossu'-vihervasemmisto ja bättrefolke-RKP pääsevät takaisin hallitukseen huseeraamaan.

Vierailija
90/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua. Olen aiemmin hakenut työkyvyttömyyseläkettä, ennen aktiivimallia ja aiheesta. Kela totesi, että toimintakyky on vain osittain rajoittunut (vaikka sairaus on pahentunut) ja siksi ei oikeutta enää työkyvyttömyyseläkkeeseen (aiemmin olin pätkän saanut, kun olin sairaalassakin sisällä ja tipahteli uusia diagnooseja jatkuvasti). Nyt sitten olen työttömyyspäivärahalla ja mun pitäisi samaan aikaan noudattaa aktiivimallia ja yrittää kuntoutua. En tiedä miten tässä tulee käymään. Ehkä se tuki vaan leikataan multa jos en pysty aktivointitoimiin.

Vierailija
91/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen talous nousuun. Voi itku, minkä pellehallituksen meille tuotitte kokoomuksen, persujen ja kepun äänestäjät.

Korjataan sen verran, että Persut eivät ole hallituksessa. Hirvittää ajatellakin, kuinka paljon tilanne tästä vielä pahenee, kun 'Suomi koko maailman sossu'-vihervasemmisto ja bättrefolke-RKP pääsevät takaisin hallitukseen huseeraamaan.

Persujen hallitusosa on hallituksessa ja oppositio-osa oppositiossa. Ja persuäänestäjät tästä vastuussa ovat.

Vierailija
92/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut ketjua. Olen aiemmin hakenut työkyvyttömyyseläkettä, ennen aktiivimallia ja aiheesta. Kela totesi, että toimintakyky on vain osittain rajoittunut (vaikka sairaus on pahentunut) ja siksi ei oikeutta enää työkyvyttömyyseläkkeeseen (aiemmin olin pätkän saanut, kun olin sairaalassakin sisällä ja tipahteli uusia diagnooseja jatkuvasti). Nyt sitten olen työttömyyspäivärahalla ja mun pitäisi samaan aikaan noudattaa aktiivimallia ja yrittää kuntoutua. En tiedä miten tässä tulee käymään. Ehkä se tuki vaan leikataan multa jos en pysty aktivointitoimiin.

No kannattaahan sinun ainakin se työkyvyttömyyseläkehakemus laittaa. Niin me terveetkin laitamme, ja säästymme leikkaukselta ainakin jonkin aikaa.

Vierailija
93/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persujen hallitusosa on hallituksessa ja oppositio-osa oppositiossa. Ja persuäänestäjät tästä vastuussa ovat.

No onpa hyvä politiikantuntemus sinulla kun oppositiopuolueen äänestäjät ovat yksin vastuussa hallituksen kaikista päätöksistä.

Vierailija
94/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen minkä aktiivimalli leikkaa työttömyysturvasta, voi hakea takaisin toimeentulotuen kautta. Että eipä tässä mitään hätää ole.

Vierailija
95/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infantiilia temppuilua, ei taida paljon myötätuntoa tuollaisille työttömille herua. Jos on noinkin paljon luovuutta, niin voisihan sitä ajatella käytettävän vähän hyödyllisemmin.

Vierailija
96/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne uuvatit, jotka on siellä hallituksessa, on kyllä persujen äänestäjien äänestämiä.

Vierailija
97/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sikoja olette, kun kuormitatte valmiiksi ruuhkaista työkyvyttömyyseläkejonoa.

Siellä teidän paskojen takia oikeat työkyvyttömät joutuvat olemaan rahatta kuukausia, kun päätökset venyy.

Tällä hetkelläkin jonot ovat 2-4 kk. Ja mitä ne on tämän jälkeen.

Vierailija
98/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu niin monella eri tavalla väärältä ja epäreilulta tämä homma. Miten voikin olla näin usealla tavalla epäreilu juttu edes olemassa.

Terveisin: Oikeasti työkyvyön ihminen jolla ihan aikuisten oikea peruste hakea eläkettä.

Vierailija
99/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin olen vähintään osittain työkyvytön, mutta työhaluinen raitis ihminen. Olen kykyjeni mukaan tehnyt vapaaehtois työtä, ja auttanut paljon ihmisiä pyytteettömästi. Opiskelen ja kehitän itseäni parhaani mukaan, ja olen kiinnostunut asioista.

Minun eläkkeenhaku, sattuu vaan juuri tähän ajankohtaan. Tai tämä aktimälli pelleily sattuu juuri tähän minun eläkkeenhaku ajankohtaani.

Aktiivimallin vaatimuksista en pysty yhtäkään täyttämään. En voi perustaa yritystä, saatika sitten että saisin sillä jotenkin tienattua sen vaaditun summan. Miksi se summa edes pitää tienata? Millä tavalla se on sidoksissa aktiivisuuteen?

En voi täyttää sitä 18 tunnin palkkatyö vaatimusta, saatika sitten sillä tavoin että siinäkin olevat erityisehdot täyttyisivät.

Eikä minulle ole nyt mitään työllisyyttä edistäviä, hyväksyttäviä toimintoja tarjolla. Kuntoutusselvitystä kun ei sellaiseksi lasketa.

Sitten vielä saan kärsiä, kun ihmiset hakevat turhaan eläkkeitään samaan ajankohtaan, kuin oikeasti sairaat.

Eikä tämäkään riitä. Pitää kuunnella jokapaikassa syyttelyä ja vihapuhetta.

Ehkä tässä kaikkein pahinta on se vihapuhe.

Tuntuu pahalta olla joku rikkaruoho, passiivinen joka pitää aktivoida kepein ja sanktioin.

Tuntuu myöskin pahalta ja väärältä ne orjatyöt mitä ihmisillä teetetään.

En ihmettele yhtään jos maastamme tapahtuu sitä aivovuotoa ulkomaille. Sehän tässä on se suurin ongelma. Ne aivot omaavat ihmiset lähtee.

Turha on potkia jotain muutamaa hassua kaljaossia kuin kuollutta hevosta. Sillä ei aivovuotoon ole vaikutusta.

Vierailija
100/100 |
24.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56 vuotias työttömäksi jäänyt nainen. Töissä olen käynyt 15 vuotiaasta lähtien. Tämä hallituksen aktiivimalli oli viimeinen pisara.  Haen työkyvyttömyyseläketta uudestaan ja uudestaan, ihan sen vuoksi, että en hyväksy sitä, että ikäistäni ei kukaan palkkaa yhtään mihinkään ja minua rankaistaan siitä. Sipilä  vihaa työttömiä.  Tämä työkyvyttömyyseläkehakemusbuumi voi olla uusi  "kansalaisaloite". Hakekaa kaikki työttömät työkyvyttömyyseläkettä. Sitä voi hakea netissä, ilman lääkärintodistusta, uudelleen ja uudelleen.  Näytetään hallitukselle , että emme alistu orjiksi.