Mitä ruokaa ostit usein valmiina, kunnes huomasit, että sitä voi tehdä helposti itsekin?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä vuosiin ostanut muuta valmisruokaa kuin hernekeittoa, koska se on hyvä ja helppo pikaruoka. Harvemmin sitten teen itse hernekeittoa oikein ajan kanssa. Hernekeittohan on sinänsä helppo tehdä, mutta sen valmistaminen vie pajon aikaa.
Joskus nuorempana ostelin valmiita pitsapohjia ja valmispitsojakin, kunnes sitten aloin tekemään taikinan ja tomaattikastikkeen itse.
Mulla on mennyt toisin päin.
Nuorena tein aina pizzapohjan itse, se on varmaan ekoja juttuja jonka opin kotona tekemään. Eipä silloin valmispohjia saanutkaan, ei ainakaan hyviä. Samoi tomaattikastike tehtiin keittämällä tomaattimurskasta, pyreestä jne. ja hyväähän se oli, mutta vei aikaa että sai hyvää. Mun pizza oli aina bravuuri illanistujaisissa.
Nykyään kun on kolme teiniä ja usein heillä kavereita viikonloppuisin kylässä, en vaan useinkaan jaksa tehdä pohjia kolmeen pellilliseen itse, vaan ostan Lidl:n kaulittavan pohjan, johon kuuluu myös kastike. Kastikkeen tuunaan tomaattipyreellä, puristan sekaan tuoretta valkosipulia ja lisään basilikaa.
Mitä varten sitä tomaattipyrettä tai -sosetta pitää keittää kastikkeeksi?
Pizzaan ei yleensäkään tarvitse tehdä yhtään mitään millään ohjeella vaan voi soveltaa kaikenlaista. Mun äiti laittoi ihan pelkää pyrettä ja mausteita ja se oli hyvää. Minä tykkäsin tehdä sellaista täyteläistä, hautunutta tomaattikastiketta, jossa paljon valkosipulia ja oreganoa.
Korjaan muuten, että en laita basilikaa vaan oreganoa tuohon ihan vaan Lidl soosi + pyre -kastikkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä vuosiin ostanut muuta valmisruokaa kuin hernekeittoa, koska se on hyvä ja helppo pikaruoka. Harvemmin sitten teen
Joskus nuorempana ostelin valmiita pitsapohjia ja valmispitsojakin, kunnes sitten aloin tekemään taikinan ja tomaattikastikkeen itse.
Nuorena tein aina pizzapohjan itse, se on varmaan ekoja juttuja jonka opin kotona tekemään. Eipä silloin valmispohjia saanutkaan, ei ainakaan hyviä. Samoi tomaattikastike tehtiin keittämällä tomaattimurskasta, pyreestä jne. ja hyväähän se oli, mutta vei aikaa että sai hyvää. Mun pizza oli aina bravuuri illanistujaisissa.
Nykyään kun on kolme teiniä ja usein heillä kavereita viikonloppuisin kylässä, en vaan useinkaan jaksa tehdä pohjia kolmeen pellilliseen itse, vaan ostan Lidl:n kaulittavan pohjan, johon kuuluu myös kastike. Kastikkeen tuunaan tomaattipyreellä, puristan sekaan tuoretta valkosipulia ja lisään basilikaa.
Hämmentävää. Miten sen kolminkertaisen taikinan teko on niin paljon vaativampaa? Ei kai niihin aineiden mittaamisiin nyt niin kauaa aikaa mene kun jauhoja pitää ottaa pussista enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä vuosiin ostanut muuta valmisruokaa kuin hernekeittoa, koska se on hyvä ja helppo pikaruoka. Harvemmin sitten teen itse hernekeittoa oikein ajan kanssa. Hernekeittohan on sinänsä helppo tehdä, mutta sen valmistaminen vie pajon aikaa.
En tiedä, kuinka vanhana olet lapsesi tehnyt (minun ainoani jo aikuinen), mutta kyllähän valmispitsapohjia on saanut jo 80-luvulla. Silloin minä ainakin niitä ostelin. Eihän ne toki yhtä hyviä ollut kuin itse tehdyt, mutta tuskinpa ne nykyisetkään itsetehdyille vertoja vetää.
En nyt sanois että ostin valmiinakaan usein, mutta pinaattiletut teen nykyään aina itse.
Karjalanpiirakoita. Onhan niitä tehty jo koulun kotitaloustunnilla - ja minun kohdallani siitä on kauan - mutta on vaan niin helppo ostaa kaupasta. Kun on jäänyt sopiva annos riisipuuroa, ei pellillinen karjalanpiirakoita ole kovin mahdoton urakka.
Riisipuuron jämillä on toinenkin käyttö: riisifrutti eli kermavaahdolla ja marjahillolla tuunattu puuro.