Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijatyötä tekevät, pidättekö tarkkaa kirjaa työtunneista?

Vierailija
23.02.2018 |

Olen asiantuntijatyössä ja kirjaan työtunnit exceliin. Kukaan ei tuota exceliä minun lisäkseni katso. Niin työpaikalla kuin etänä tehdyt tunnit. Minulla on normaali viikkotyöaika 37,5 h ja ylityöt saa vapaana. Nyt ylitöitä on plakkarissa 44 h. Joskus olen niitä tunteja lyhyisiin lomareissuihin käyttänyt.

Pohdin vain, että pitävätkö muut asiantuntijatyötä tekevät tarkkaa kirjaa tunneista. Siis myös kotona tehdyistä? Ja pidättekö todella ylityövapaat? Moni tuntuu esim. valmistelevan esityksiä viikonloppuisin.

Tuntuu, että minua katsottaisiin kieroon, jos ottaisin takaisin kaikki tekemäni tunnit. Olen urallani melko alussa, kolmisen vuotta sitten valmistunut. Esim. vanhempi työkaverini sanoo, että on aina tehnyt pidempiä päiviä eikä kyttää tunteja.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikan yhteinen excel, jossa jokaisella on oma välilehti. Siihen kirjataan viikon työsuunnitelma, moni suunnittelee työnsä pidemmällekin ajalle, ja merkitään mahdolliset ylityöt.  Myös etätyöt yms. ilmoitetaan samalla menetelmällä.

Yhteen aikaan kirjattiin 15 minuutin tarkkuudella, mihin aika kului, mutta siitä luovuttiin, kun kaikille tuli vain paha mieli. Kävi ilmi, että pomo laskuttaa monilta asiakkaita vain noin puolet tunneista, jotka töihin oli oikeasti pakko käyttää. Kilpailu alalla on niin kovaa.

Vierailija
22/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän itselleni kirjaa, välillä pidän vapaapäiviä. En kylläkään saa aina kulutettua koko saldoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on töissä leimauslaite ja voi myös leimata netissä. Pääasiassa kaikki tunnit leimaan. Joskus jonkun sähköpostin lukemisen ja siihen vastaamista en leimaa, jos tuohon menee joitakin minuutteja. Kaiki yli 15 min duunit leimaan aina. Kaikki viikossa yli 40 tunnin menevät työt leimaan ylityöksi. Joskus tein aika paljonkin töitä ilmaiseksi, mutta siinä vaiheessa kun burnout lähentyi, lopetin ilmaiseksi tekemisen.

Vierailija
24/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä on töissä leimauslaite ja voi myös leimata netissä. Pääasiassa kaikki tunnit leimaan. Joskus jonkun sähköpostin lukemisen ja siihen vastaamista en leimaa, jos tuohon menee joitakin minuutteja. Kaiki yli 15 min duunit leimaan aina. Kaikki viikossa yli 40 tunnin menevät työt leimaan ylityöksi. Joskus tein aika paljonkin töitä ilmaiseksi, mutta siinä vaiheessa kun burnout lähentyi, lopetin ilmaiseksi tekemisen.

Tästä pitäisi minunkin ottaa oppia!

Vierailija
25/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikaani ei seurata mitenkään. Teen mitä teen, yleensä reilusti yli sen mitä työsopimuksessa lukee. En myöskään itse seuraa.

Jos alat nipottaa työtunneista ja vaatimaan jotain saldovapaita niin voit unohtaa ylennykset. Eri asia jos on kausiluonteinen työ, kuten tilintarkastus, silloin on normaalia pitää saldovapaata sesongin ulkopuolella.

Vierailija
26/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työaikaani ei seurata mitenkään. Teen mitä teen, yleensä reilusti yli sen mitä työsopimuksessa lukee. En myöskään itse seuraa.

Jos alat nipottaa työtunneista ja vaatimaan jotain saldovapaita niin voit unohtaa ylennykset. Eri asia jos on kausiluonteinen työ, kuten tilintarkastus, silloin on normaalia pitää saldovapaata sesongin ulkopuolella.

Kannattaa varmaan harkita työpaikan vaihtoa. Meillä pääsee ainakin uralla eteenpäin vaikka saldovapaita pitää, leimaa ylitöitä ja pitää huolen työajoistaan. Olen yhdessä tuolaisessa firmassa ollut töissä (jossa saldotuntejakaan ei saanut kerätä vaan töitä piti tehdä vapaalla) ja se riitti. Ei kiitos enää.

Vierailija
27/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei pienessä työpaikassa voi saada ylennystä, kun ei ole sellaisia paikkoja, mutta vastuuta ja palkkaa olen saanut lisää tekemällä työt ihan normityöajalla ja pitämällä saldovapaat vapaina. Pomo on joskus antanut palkallisen vapaapäivän palkaksi joustoista, eli tavallaan ylityövapaatahan sekin on.

Vierailija
28/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomolle raportoidaan puolen tunnin tarkkuudella ja laitan myös vapaalla tehdyt meilit ja puhelut (esim 0,5h joka toinen vko). Työajanseurantaan pidän omaa exceliä 5min tarkkuudella. Pomo ei nipota liukumista kumpaankaan suuntaan, joten en minäkään. Palkattomina pyytämäni ylimääräiset vapaapäivät on aina tulleet palkallisina :)

Vierailija
29/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kirjaa 30 min tarkkuudella. Oon esimiesasemassa. En todellakaan ala tekemään palkatonta ylityötä kun kotona on pienet lapset. Joko talo maksaa tai antaa rahana.

Eikä ole ylennykset jääneet tämän takia saamatta. Olen niin hyvä työssäni että voinsanella muitakin ehtoja esim lomien ja etätöiden suhteen.

Vierailija
30/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun pitämään työnantajan tietojärjestelmien takia jo pelkästään. Sama viikkotyöaika kuin aloittajalla. Pidän ylityövapaat.

M35

Vierailija
31/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän exceliä noin 15min tarkkuudella. Työaika 40h/vko, käytännössä tulee tehtyä 45h luokkaa.

Liukumia pidän vapaana sopivana ajankohtana, firma kyllä lopulta voittaa. Mutta noin 7000€/kk palkalla se ei niin pahalta tunnu.

Vierailija
32/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjaa mutta ei mulla saldoa olisikaan?

Hoidatteko omia asioita työpäivän aikana? Kirjaatko nekin Exceliin

Vierailija
33/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä leimauslaite, lisäksi tunteja voi kirjata myös netissä. Kirjaan kaikki työni minuutin tarkkuudella. Kirjaan itselleni ylös myös kaikki tavallisuudesta poikkeavat työtehtävät; esim. uusien työtovereiden opastamisen tms., jotta voin vedota niihin käytettyyn aikaan kehityskeskustelussa. Jos en syö lounasta koko puolta tuntia (joka on minimiaika), selailen sitten lopputauon vaikka facebookia. Ilmaista työtä en tee ollenkaan, aiemmasta kokemuksesta viisastuneena.

Vierailija
34/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kanssa asiantuntijatyössä, ja meillä kellokortti käytössä. Etäpäivinä ei tarvii leimata, oletus on että tehdään normipituinen päivä. Kuitenkin väitän ettei kukaan ihminen pysty keskittymään ajatus/kirjoitus/analyysityöhön seitsemää ja puolta tuntia putkeen (no ruokatunti välissä, mutta silti). Itse aina välillä lipsahdan AV:lle, tai nyt yhä useammin oikotielle, kun ollaan aikeissa vaihtaa asuntoa. Hoidan myös esim. omat pankkiasiani työaikana, samoin lomalentojen varaukset ym.

Olen usein ehkä vain vartin kerrallaan näillä ei-työ-sivustoilla, mutta yhteensä niistä tulee varmasti toista tuntia päivässä. Vastaavasti kyllä sitten luen töihin liittyviä juttuja usein iltaisin kotona, kun pystyy paremmin keskittymään kuin rauhattomassa konttorissa.

Olisi mielenkiintoista seurata näiden "ilmais"töistä vouhkaajien omaa työpäivää. Uskon, etteivät hekään joka sekunti keskity vain töiden tekemiseen.

Vierailija
35/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaan päivän alkamis- ja päättymisajan, sekä ruokatauon pituuden. Jos hoidan omia asioitani työpäivän ohessa, niin merkitsen sen mukaan pidemmän ruokatauon. Muutoin se on 30 min.

Jos jatkan päivää vielä kotona 2h, niin lisään toimistoaikaan 2h. Minun ei tarvitse niitä merkitä toimistolta lähtiessäni, merkkailen ehkä kerran viikossa. Ja kyllä 5 minuutin tarkkuudella merkitsen ylös.

Ylitöitä kertyy joitakin tunteja viikossa. Yritän kyllä pitää sen kurissa, koska aiemmin olen palanut kerran loppuun. Onhan se myös typerää tehdä ylitöitä ilman oikeaa ylityökorvausta. Varsinkin viikonlopputyöt ovat ihan turhuutta ja niihin en suostukaan.

Vierailija
36/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen konsultti. Suurimman osan asiakkaalle tehtävistä tunneistä kirjaan, joskus teen kirjaamatta. Jos tuntuu, että olisi pitänyt jo onnistua tai olla valmista eikä kehtaa lisälaskua pistää. Asiakasillat, yms menee vapaa-ajasta. Tarjousten tekemiset, jne välillä kirjaan ja välillä en. Teen itse tuntikirjaukseni. Plussaa yli 60h. Pidän joka vuosi viikon saldovapaata sekä vuoden aikana erillisiä saldopäiviä, kiireen mukaan.

Vierailija
37/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

38h/vko ja kirjataan Exceliin. Kirjaan 5min tarkkuudella, kun ne 6 kiky-minuuttiakin siinä Excel-pohjassa on... En halua langeta siihen asiantuntijatyön paljon puhuttuun kotona tekemiseen ja aina tavoitettavissa olemiseen. Tykkään työstäni, mutta työnantaja maksaa vain noista 38 tunnista. Toki saldovapaita voi pitää ja hyvillä mielin pidänkin, kun kirjanpito tunneista selkeä. Esimies myös kannustaa saldovapaisiin.

Vierailija
38/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaan myös exceliin tunnit. Palkkani ei ole sellaisissa summissa, että viutsisin tehdä ylitöitä palkatta kovinkaan paljoa.

Jos vastailen kotisohvalta johonkin helppoon sähköpostiin en laske sitä työaikaan mukaan. Mutta jos teen kotona oikeasti töitä vaikka normi päivän jälkeen, sen merkkaan työajaksi keston mukaan.

Pomoni kyllä tietää minun olevan ylityöllistetty, mutta ei vaan halua ymmärtää sitä. Joku kuukausi meneekin miinukselle, mutta sitten taas kiireaikoina saattaa ylitöitä tulla vaikka 20-40 h kuussa parin kuukauden ajalta.

Pidinkin juuri "talvilomani" ylitöistä, mutta edelleen ylitöitä on pitämättä vaikka kuinka.

Vierailija
39/40 |
26.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kirjaudutaan taloon kun sisään tulee, joten masiina laskee ylitunnit. Harvoin teen töitä kotona, mutta joskus, enkö niistä ala itkemään. Yleensä hoidan kaiken töissä

Vierailija
40/40 |
28.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa meillä kellokortti! Helpottaisi tätäkin asiaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän