Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiantuntijatyötä tekevät, pidättekö tarkkaa kirjaa työtunneista?

Vierailija
23.02.2018 |

Olen asiantuntijatyössä ja kirjaan työtunnit exceliin. Kukaan ei tuota exceliä minun lisäkseni katso. Niin työpaikalla kuin etänä tehdyt tunnit. Minulla on normaali viikkotyöaika 37,5 h ja ylityöt saa vapaana. Nyt ylitöitä on plakkarissa 44 h. Joskus olen niitä tunteja lyhyisiin lomareissuihin käyttänyt.

Pohdin vain, että pitävätkö muut asiantuntijatyötä tekevät tarkkaa kirjaa tunneista. Siis myös kotona tehdyistä? Ja pidättekö todella ylityövapaat? Moni tuntuu esim. valmistelevan esityksiä viikonloppuisin.

Tuntuu, että minua katsottaisiin kieroon, jos ottaisin takaisin kaikki tekemäni tunnit. Olen urallani melko alussa, kolmisen vuotta sitten valmistunut. Esim. vanhempi työkaverini sanoo, että on aina tehnyt pidempiä päiviä eikä kyttää tunteja.

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjaa kaikkia ylitöitä, en kehtaa.

Vierailija
2/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firma pitää tarkkaan kirjaa työajasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä kellokortti, mutta sen lisäksi sähköpostilla joutuu roikkumaan kuukaudessa aika paljon, 10-20 h ilmaista työtä. On kyllä alettu puhua, että läppäri ja kännykkä saa kohta jäädä työpaikalle.

Vierailija
4/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän, koska ei työantajakaan jousta työajoissa. Otan palkan joka minuutista.

Vierailija
5/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjaan kaiken exceliin.

Itseasiassa lakikin vaatii kirjaamaan työajat.

Ylimääräiset käytän liukumiin, tosin nyt kiireiden takia on tilanne kuten ap:lla ja noin 40 tuntia kasassa.

Ehkä kysyn pomolta sopiiko käyttää liukumat vapaaviikkoon tai sitten teen keväällä lyhyitä päiviä ja nautin luonnosta.

Syksyllä olin yli 20 tuntia miinuksella...

Vierailija
6/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjaan itselleni ylös, mutta esim. iltaisin ja viikonloppuisin kotona tehty työ on tähän mennessä ollut firmalle ilmaista. Työnarkomaani pomo pitää huolen siitä, etten kehtaa tuoda esille ylitöitäni.

Vierailija
7/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kovakin tuntipalkka kun lasket ilmaiseksi tehdyt tunnit. Kovakin asiantuntijan palkka? Et voi olla kovin fiksu jos teet työtä ilmaiseksi tai alennat itse tuntipalkkaasi.

Vierailija
8/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko kovakin tuntipalkka kun lasket ilmaiseksi tehdyt tunnit. Kovakin asiantuntijan palkka? Et voi olla kovin fiksu jos teet työtä ilmaiseksi tai alennat itse tuntipalkkaasi.

no, en mä ton alan asiantuntija olekaan.

Vierailija
9/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tekee taatusti vain naiset, ilmaista työtä. Olette typeriä, ei siitä mitään kultaista kruunua saa eikä varsinkaan rahaa.

Vierailija
10/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vapaaehtoinen työajanseurantajärjestelmä jonne kirjaan joka päivä tulo- ja lähtöajan. Etäpäivät kirjaan oletuksilla, eli niiltä ei tule plussaa eikä miinusta. Minulla on nyt plussaldoa yli 85 tuntia ja pidän ne vapaana. Jos saldoa jää kun työsuhde päättyy niin saan sen rahana.

Vierailija
11/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä ihan leimauslaite töissä ja pirun tarkat palkanlaskijat. Ei tarvitse itse vaivaantua. Näen liukumasaldon minuutin tarkkuudella aina leimatessani.

Vierailija
12/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kirjataan vain osa työajasta. Sen mukaan työaika pysyy kohtuudessa. Niinpä niin...

Vierailija
13/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, olenko asiantuntija, mutta insinöörialoilla on ihan arkipäivää kirjata, koska muuten on vaikea tehdä tarjouksia. Teen paljon tuntiveloitettavaa työtä ja myös urakoissa tarjouslaskenta perustuu siihen, kauanko töihin itse kullakin on mennyt on aikaa. Nollatunnit kirjataan myös, koska niitäkin pitää seurata siksi, että tietää minkä verran aikaa menee muuhun kuin tuottavaan työhön. Puolen tunnin tarkkuudella kirjataan ja joskus jopa vartin, projektista riippuen. Työajanseurantaan on syynsä ja vaativia töitä tekevien pitäisi kyllä ymmärtää, miksi sitä tehdään.

Vierailija
14/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kirjaa mihinkään.

Ylityöt on sisällytetty kk palkkaan.

Jos tuntuu että olen tehnyt ylitöitä liikaa, lähden joku päivä kotiin aikaisemmin ja tasaan tunnit siten.

Kukaan ei kyttää tunteja mihinkään suuntaan, kunhan työt tulee tehtyä ja nehän tulee.

Ilmaista työtä en tee minuuttiakaan.

Vierailija
15/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä tekee taatusti vain naiset, ilmaista työtä. Olette typeriä, ei siitä mitään kultaista kruunua saa eikä varsinkaan rahaa.

Meillä kyllä nuori mieskin teki kotona taksvärkkiä useina iltoina kun sovitut tunnit eivät vaan riitä. Sanoin että ei ole oikein muitakaan kohtaan merkitä esim. 20h asiakkaalle jos oikeasti tekee 50h. Aikakirjaukset eivät anna oikeaa kuvaa työn vaativuudesta ja sitten ihmetellään miten tehoton toinen on jos merkkaa todelliset tunnit.

Itse kysymykseen niin merkataan tuntikirjausjärjestelmään kaikki tunnit. Asiakastyötä pitäisi olla 75% ja loput sisäisiä juttuja. Todellakin pidän plussatunnit, esim. pidennetty viikonloppu tms. Ja siis merkkaan tehdyt työt, oli sitten tehty toimistolla tai kotona. En vaan tajua ihmisiä jotka tekee ilmaiseksi ellei sitten ole jollain johtajasopparilla mikä on sitten kompensoitu palkassa.

Vierailija
16/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asiantuntijatyössä ja kirjaan työtunnit exceliin. Kukaan ei tuota exceliä minun lisäkseni katso. Niin työpaikalla kuin etänä tehdyt tunnit. Minulla on normaali viikkotyöaika 37,5 h ja ylityöt saa vapaana. Nyt ylitöitä on plakkarissa 44 h. Joskus olen niitä tunteja lyhyisiin lomareissuihin käyttänyt.

Pohdin vain, että pitävätkö muut asiantuntijatyötä tekevät tarkkaa kirjaa tunneista. Siis myös kotona tehdyistä? Ja pidättekö todella ylityövapaat? Moni tuntuu esim. valmistelevan esityksiä viikonloppuisin.

Tuntuu, että minua katsottaisiin kieroon, jos ottaisin takaisin kaikki tekemäni tunnit. Olen urallani melko alussa, kolmisen vuotta sitten valmistunut. Esim. vanhempi työkaverini sanoo, että on aina tehnyt pidempiä päiviä eikä kyttää tunteja.

En. Soppari sanoo että teen hommia sen verran kuin tarvii että projektit tulee valmiiksi aikatauluillaan. Ei ketään kiinnosta montako tuntia teen vaan se mitä saan tehtyä. Tää viikko mennyt about 14-tuntisia päiviä ja varmaan tulee tehtyä viikonloppukin hommia mutta ensi perjantain otan vapaata sen kummemmin keneltäkään kyselemättä. Asiakkaan kanssa sovin etten ole maisemissa perjantaina.

Vierailija
17/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, olenko asiantuntija, mutta insinöörialoilla on ihan arkipäivää kirjata, koska muuten on vaikea tehdä tarjouksia. Teen paljon tuntiveloitettavaa työtä ja myös urakoissa tarjouslaskenta perustuu siihen, kauanko töihin itse kullakin on mennyt on aikaa. Nollatunnit kirjataan myös, koska niitäkin pitää seurata siksi, että tietää minkä verran aikaa menee muuhun kuin tuottavaan työhön. Puolen tunnin tarkkuudella kirjataan ja joskus jopa vartin, projektista riippuen. Työajanseurantaan on syynsä ja vaativia töitä tekevien pitäisi kyllä ymmärtää, miksi sitä tehdään.

Sama meininki tälläkin insinöörillä. Teen kyllä jonkinverran myös työtä mitä en kirjaa mihinkään, esim. Esitelmien ja palaverien valmistelua kotona. Ja sitten on tietysti erilaiset asiakas- ja markkinointitapahtumat, joissa istutaan iltaa omalla ajalla.

Vierailija
18/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoisia ne työt taitaa nykyään olla, työsähköposteihin pitää vastata myös vapaa-ajalla ja viikonloppuisin. Työnantaja odottaa joustavuutta ja työt seuraavat perässä kotiin... Esimiehillä ei ole työaikaa ollenkaan, vaan töitä tehdään niin paljon kuin niitä on, esimerkiksi omat esimiesasemassa olevat vanhempani tekevät helposti 50-60 -tuntista viikkoa. Sen takia sitä varmaan katsotaan kieroon, jos alaiset alkavat vaatia jotain ylityökorvauksia, kun pomot tekevät itse ympäripyöreää päivää. Ei kyllä minusta mikään hyvä asia, aiheuttaa hirveästi ylimääräistä stressiä miettiä jatkuvasti työasioita vapaa-ajallaankin.

Vierailija
19/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä leimataan ja ne saldot saa pitää vapaana.Aika helpolla kertyy tuo +40 joka jo viikon loma.Leima ei kerry 18 jälkeen joten niistä ylitöistä sovittava erikseen.

Vierailija
20/40 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkaan joka päivälle 7,5 tuntia riippumatta siitä, paljonko olen tehnyt. Teen töitä, kun niitä on ja lomailen, kun ei ole. Urakkapalkka on parempi kuin kuukausipalkka ja käytännössä teen töitä nelipäiväisen viikon edestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi