Tikkurilan rautatieasema
Lapsi on menossa huomenna helsinkiin ja tulossa illalla junalla kotiin. Junassa on kuitenkin 10 min vaihto tikkurilassa, sekä itselle että hänelle asema on täysin vieras. Osaako täällä joku sanoa onko asemalla kuinka helppo "suunnistaa" ja kuinka helposti löytyy oikea raide jne.
Kommentit (28)
On tosiaan helppo, ja nopea kulkea. Jos ei ole viereinen raide, mihin vaihto, niin pitää mennä sisälle asemarakennukseen. Siellä kulkee silta, josta sitten liukuportaat alas eri laitureille, jotka on selkeästi numeroitu.
Ja tuo 10 minuuttia on tuonne ihan reilu vaihtoaika.
Riippuu kovasti varmaan myös siitä, minkä ikäinen lapsi.
Oman lapsen kohdalla aikoinaan Tikkurilassa vaihto, isänsä järjesti menon näin. Jos olisin etukäteen tiennyt, en todellakaan olisi antanut lapseni yksin pyöriä hetkeäkään tuolla asemalla!
Vierailija kirjoitti:
Oman lapsen kohdalla aikoinaan Tikkurilassa vaihto, isänsä järjesti menon näin. Jos olisin etukäteen tiennyt, en todellakaan olisi antanut lapseni yksin pyöriä hetkeäkään tuolla asemalla!
Ylivoimaisesti nykyään Suomen turvallisin juna-asema. Yöaikaankin on vartijoita enkä ole koskaan nähnyt siellä edes nyrkkitappeluja mitkä eivät ole esimerkiksi Helsingin rautatientorilla aivan tavattomia.
Vierailija kirjoitti:
On nykyisin uudet tilat ja uskoisin turvalliseksi. Paljon ihmisiä liikkeellä - kunhan lapsi on sen ikäinen, että ymmärtää opasteet.
Mä oon aina tuolla paniikissa. Iso asema ja hämärää porukkaa. Ja käyn tuolla harvoin. Olen aikuinen.
Opastintaulusta pitää katsoa oikea raide ja sitten heti suunnistaa sinne, ei saa jäädä sisälle hengaamaan, 10 minsaa on vähän isolla tuntemattomalla asemalla.
Ja on siis ihan uusittu, jos oot joskus muinoin käynyt, älä sano mitään, on muuttunut paljon.
Siinä asemalla on se Dixi. Minä käyn Tikkurilan asemalla lähes päivittäin, eikä todellakaan ole mikään pelottava paikka. Itse asiassa hyvinkin turvallisen oloinen paikka!
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina tuolla paniikissa. Iso asema ja hämärää porukkaa. Ja käyn tuolla harvoin. Olen aikuinen.
Opastintaulusta pitää katsoa oikea raide ja sitten heti suunnistaa sinne, ei saa jäädä sisälle hengaamaan, 10 minsaa on vähän isolla tuntemattomalla asemalla.
Mikä diagnoosi sulla on?
No ei todellakaan ole mikään pelottava paikka. Se asema on itse asiassa tosi hieno ja vartijoita ja muita siellä on pilvin pimein. Ihmisiä tosi paljon yleensä siellä, joskus meinaa törmäillä toisiin kun niin paljon tosiaan on porukkaa! On kyllä aktiivinen asema kun siellä kaukojunatkin kaikki pysähtyvät.
On helppo ja turvallinen paikka! Paljon vartijoita ja henkilökuntaa eri liikkeissä, lisäksi usein ihan vr:n väkeä opastamassa. Ei hätää, lapsi pärjää kyllä.
Tikkurila on helppo. Meillä on perjantaisin 3 min vaihto ja ehditään tarkistaa jatkoyhteiden raide. Mutta asema on tuttu. Junien myöhästely on ongelma. Jos se edellinen myöhästyy, niin ei ole tae että ehtii seuraavaan. Lähikunnissa ei ole konnareitakaan, joilta selvittää mitään asiaa.
Lapsen kannattaa kysyä jo junassa konduktööriltä miltä raiteelta se toinen juna lähtee. Jos raide ei ole suoraan saapumisraiteen vastakkaisella puolella, pitää mennä rullaportailla tai hissillä ylös "terminaalisillalle" ja etsiä sieltä oikea raide. Sori, olen huono selittämään asioita, mutta voin vakuuttaa että siellä suunnistaminen on ihan helppoa. :)
Päivällä asema ja dixi rauhallisia, ihmisiä kyllä liikkuu mutta ei mitään häiriötä. Mutta jopa arki iltaisin kun työmatkalaiset vähenee alkaa jostain koloista kaivautua mitä epämääräisempää sakkia. Laitapuolen kulkijoita, meluisia nuorisojoukkoja, erilaisista aineista päihtyneitä tai muuten vaan mieleltään sekaisin olevia. Mutta kyllä varmaan nopea junanvaihto alkuillasta sujuu kun ei tarvitse jäädä sinne hengailemaan. Myöhään viikonloppu iltaisin on kyllä pelottava paikka ylsin selvinpäin liikkuvalle aikuisellekin.
Siinä pitää hahmottaa, se laitureita yhdistävä silta, liukuportaita ylös, ja taas alas. Olisko aseman pohjakarttaa netissä. Sano myös että hän voi reippaasti kysyä muilta ihmisiltä jos ei tiedä.
Kun juna tulee laiturille Tikkurilassa, pitää mennä aseman sisällä liukuportaita ylös ja siellä ylhäällä sitten on opasteet laitureille. Taas alas. Näin minä menin ainakin.
Kannattaa tosiaan huomioida junien mahdollinen myöhästely. Ainakaan lähijunien en ole huomannut myöhästelevän kuin 2-5 minuuttia yleensä, mutta kannattaa ottaa huomioon, ettei tule paniikkia jatkoyhteyteen ehtimisestä. Siis että ei vielä parista minuutista menetä hermojaan, vaan reippaasti kipittää seuraavaan junaan.
Todella helppoo. Kaikki raiteet vierekkäin (duh) ja raiteiden yläpuolella silta josta pääsee laitureille. Kaikki selkeästi merkittyjä, sekä raiteen numero että juna ja mihin on menossa.