Kaverini käyttää heroinia, mitä tehdä?
Hei, olen peloissani ja todella huolissani tällä hetkellä joten pahoittelen jo nyt mahdollisista kirjotusvirheistä. Olen tehnyt aiemmin ketjun samasta kaverista, halusin kirjottaa sinne mutten valitettavasti löytänyt sitä ketjua.
Olemme jo kavereiden kanssa miettineet että kaikki ei ole kunnossa siitä lähtien kun on palanut vaihtovuodelta. Kysyessäni tältä palstalta minulle vastattiin että tuskin käyttää mitään ja on varmaan vähän masentunut. Niin mekin halusimme uskoa joten jätettiin asian olla. Kaveri, sanotaan vaikka että henkilö X oli mun luonna eilen ja unohti piponsa tänne, lupasin että vien sen sille takass huomenna aamulla ja se samalla antaisi mulle takaisin paitaa jota sille lainasin ja niin teinkin. X käski mun pysyä olohuoneessa eikä mennä sen huoneeseen sillä aikaa kun se hakee mun paidan kylpyhuoneesta. Se että se sano etten saa mennä sen huoneeseen sai mutt miettimään just sitä meidän ekaa teoriaa että se käyttää jotain. Joten menin nopeesti sen huoneeseen sillä aikaa kun hän haki mun paitaa alakerralta. Sillä oli neuloja sekä pieniä pusseja pöydällä. Otin nopeasti kuvan jotta pystyn lähettää sen meidän ryhmächattiin missä me keskusteltiin tästä vähän aikaa sitten.
Sain sitten mun paidan ja kävelin ulos talosta, olemme nyt miettineet vaikka mitä, kenelle meidän pitäisi kertoa? Sen vanhemmille? Opettajalle? Opolle? Minne? Kenelle? Meillä ei ole sen vanhempien numeroa niin onkohän joku tapa saada sen numero?
Kommentit (42)
salaa identiteettisi kirjoitti:
Jätä lappu jossa vaadit jättämään X euroa jemmaan tai ilmiannat poliisille ja sukulaisille. Voit tienata hyvät rahat tällä keissillä.
Luuletteko tosissaan että laittaisin kaverini kärsimään rahan tai huvin vuoksi? Mitä teitä vaivaa
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa käytetä juurikaan heroiinia.
Naurattaa
T. Heroinisti
Vierailija kirjoitti:
Jos heroiinia käyttää, saa olla aika rahoissaan, se taitaa olla Suomen kallein huume tällä hetkellä?
Eikö se ole kaikkialla maailmalla kalleinta?
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa käytetä juurikaan heroiinia.
Kyllä heroinia saa aika helposti vuonna 2018 taidan elää vieläkin vuonna 2012
Kannattaako minun kertoa heti vaikka opettajalle vai puhua sen kanssa ensin? Mitä sinäänsä tapahtuu kun ne saavat tietää siitä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako minun kertoa heti vaikka opettajalle vai puhua sen kanssa ensin? Mitä sinäänsä tapahtuu kun ne saavat tietää siitä?
Ap
Älä missään nimessä. Suomessa käyttäminenkin on rikos ja saatat tuhota ystäväsi elämän huumemerkinnällä.
Sinuna ottaisin yhteyttä siihen ystävään ja kyselisin ihan ensiksi että mitä käyttää ja kuinka usein. Harvemmin neulojen kanssa leikkiminen on harmitonta, mutta syy käyttöön olisi tärkein selvittää. Vasta sen jälkeen voi lopettaa jos on itsellä halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Älä missään nimessä. Suomessa käyttäminenkin on rikos ja saatat tuhota ystäväsi elämän huumemerkinnällä.
Sinuna ottaisin yhteyttä siihen ystävään ja kyselisin ihan ensiksi että mitä käyttää ja kuinka usein. Harvemmin neulojen kanssa leikkiminen on harmitonta, mutta syy käyttöön olisi tärkein selvittää. Vasta sen jälkeen voi lopettaa jos on itsellä halua.
Kiitos! Menemme puhumaan sen kanssa myöhemmin tänään, ilmoittelen jos tulee syytä.
Todennäköisesti amfetamiinia. Joskus käy niin että käyttäjä ajautuu porukoihin josta aineita saa helpommin. Silloin ei vanhojen kavereiden huoli auta. Yleensä riippuvuuksista voi parantua vain, jos henkilö itse sitä haluaa.
Kysy häneltä suoraan, mutta älä syyllistä. Sano että toivot hänen lopettavan. Voit etsiä esim NA yhteystiedot.
Onpa tällä ketjulla vasta monta nistiä
Opiaattiriippuvaiset (mm. heroiini) käy "hitailla", eli päihtyneenä sellaisia uneliaan näköisiä.
Stimulantteja (mm. amfetamiini) käyttävät käyvät taas "kierroksilla", eli päihtyneenä sellaisia virtapiikin saaneita, voi olla vuorokausiakin nukkumatta.
Kuuluuko kaverisi jompaankumpaan ryhmään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eiköhän tuo kaveri ole jo aloittanut oman elämänsä pilaamisen ihan itse niitä huumeita käyttämällä.
Huumeita käyttävälle ei mikään lässyn lässyn kaveripuhe auta, tuossa tilanteessa on tärkeintä puhua ja kertoa aikuisille. Huumemerkintä on tuossa se pienin paha.
Koulussa kuraattori ja terveydenhoitaja ovat niitä, joille kannattaa puhua. Ja kannattaa puhua heti!
Syf kirjoitti:
Opiaattiriippuvaiset (mm. heroiini) käy "hitailla", eli päihtyneenä sellaisia uneliaan näköisiä.
Stimulantteja (mm. amfetamiini) käyttävät käyvät taas "kierroksilla", eli päihtyneenä sellaisia virtapiikin saaneita, voi olla vuorokausiakin nukkumatta.
Kuuluuko kaverisi jompaankumpaan ryhmään?
On ns väsyneempi ja uneliaampi
Haluan kertoa omasta kokemuksestani. Teininä sain tietää että hyvä ystäväni alkoi käyttää huumeita. Yritin asiasta puhua hänelle ja hän aina vakuutti että tämä ei ole ongelma ja hän vain käyttää näitä viihteeseen (tarjosi tietenkin myös minulle). En tiedä miksi en vienyt asiaa eteenpäin. Lopulta kaveri alkoi etääntymään ja nähtiin harvemmin ja harvemmin kunnes kerran tuli kadulla vastaan aivan täysin sekaisin. On vielä elossa, mutta täysi narkki. ELI ihan sama vaikka tulisi huumemerkintä, koska ei tuosta tilanteesta ole elämä menossa hyvään suuntaan kuitenkaan. Älkää pelätkö vaan ottakaa yhteyttä kouluun, vanhempiin, aivan kehen tahansa aikuiseen. Kaveri luultavasti on jo niin pitkällä käytössä (neulat on jo merkki tästä) että ei tajua eikä halua lopettaa.
Pliis tehkää jotain.
Vierailija kirjoitti:
Missä maassa oli vaihdossa?
Yhdysvalloissa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Haluan kertoa omasta kokemuksestani. Teininä sain tietää että hyvä ystäväni alkoi käyttää huumeita. Yritin asiasta puhua hänelle ja hän aina vakuutti että tämä ei ole ongelma ja hän vain käyttää näitä viihteeseen (tarjosi tietenkin myös minulle). En tiedä miksi en vienyt asiaa eteenpäin. Lopulta kaveri alkoi etääntymään ja nähtiin harvemmin ja harvemmin kunnes kerran tuli kadulla vastaan aivan täysin sekaisin. On vielä elossa, mutta täysi narkki. ELI ihan sama vaikka tulisi huumemerkintä, koska ei tuosta tilanteesta ole elämä menossa hyvään suuntaan kuitenkaan. Älkää pelätkö vaan ottakaa yhteyttä kouluun, vanhempiin, aivan kehen tahansa aikuiseen. Kaveri luultavasti on jo niin pitkällä käytössä (neulat on jo merkki tästä) että ei tajua eikä halua lopettaa.
Pliis tehkää jotain.
Et sä välttämättä olisi voinut tehdä mitään. Mun hyvä ystävä alkoi käyttää ja ei sitä kukaan pystynyt pelastamaan. Turha syyllistää itseään.
Huumeiden käyttäjillä on taustalla vakavia ongelmia joihin yleensä haetaan helpotusta huumeilla. Kaikki tuntemani nistit ovat olleet koulukiusattuja, huonoja koulussa, eivät päässeet opiskelemaan tai ahdistuksen/masennuksen takia kesken jääneet opinnot, syrjäytyneet, käyttäneet paljon alkoholia ja löytäneet samankaltaiset ihmiset jostain ja päätyneet lopulta huumepiireihin. Mitä lähipiiri pystyy tekemään silloin jos kyse on aikuisesta ihmisestä?
Suomessa ei oo heroiinia. Buprenorfiini on suomalaisille köyhän miehen heroiini. Plus Suomessa vedetään muutkin lääkkeet suoneen.
Ei kyllä oo tyypillistä että arvokamaa olisi tommosissa helposti repeävissä ihmepaperiliuskareissa, vaan kelmussa tai minigripissä tms muovissa. En käytä itse, mutta tiedän tyyppejä, jotka harrastavat aihetta. En siis osaa auttaa, mutten kuin että johtuen siitä että käyttö on rikos, pilaat pahiten kaverin asiat jos menet jonkun auktoriteetin pakeille. Addiktioon ei rangaistukset auta.
Jos heroiinia käyttää, saa olla aika rahoissaan, se taitaa olla Suomen kallein huume tällä hetkellä?