Siirtyminen " isoon" sänkyyn ja itsekseen nukahtaminen! Kokemuksia??????
Meillä on tullut aika siirtää taapero pinnasängystä pois. Hän on tottunut nukahtamaan sänkyyn yksin ilman sen kummempia nukuttamisia. Nyt sitten mietityttääkin että millaiseksi rumbaksi nukkumaanmeno mahtaa tulla kun hän pääsee itse kipuamaan sängystä pois.
Millaisia kokemuksia teillä on? Joutuuko lasta kuljettelemaan edestakaisin sänkyyn takaisin koko illan? Vai sopeutuuko lapsi nukahtamaan sänkyynsä itsekseen vaikka pääsisi poiskin? Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Kommentit (5)
kun taapero oli nukkunut pari viikkoa isojen sängyssä. Hän hoksasi, että sängystä tosiaan pääsee pois. Tästä alkoi kuukausia jatkunut hirveä rumba, joka tarkoitti sitä, että iltaisin meni pari tuntia siihen, että häntä kannettiin takaisin sänkyyn tai sitten jompi kumpi vanhemmista vahti vieressä, ettei lapsi karkaa.
Näihin kuukausiin liittyi unirytmin muutoksia muutenkin, joten aika hurjaa tuo aika oli. Onneksi se lienee nyt onnellisesti ohi. Lapsi pysyy ihan hyvin sängyssä. Huutelee sängystään, muttei enää tule pois sieltä juuri milloinkaan.
Luulen, että lapsen luonnekin vaikuttaa paljon siihen, kuinka kauan kestää tottua nukkumaan sängyssä, josta on vapaa pois pääsy. Lapsemme on rauhallinen, mutta omapäinen. Joillekuille lapsille riittä yhden illan vaeltelu.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=45000000… (ellei linkki toimi: mene suomi24 keskusteluun -> sieltä kategoria " isät ja äidit" ja sieltä " lapset yli 1v" ja siellä otsikko " sängyssä pysymisestä ja kasvatuksesta" .
Me siirsimme 2v tytön isojen tyttöjen sänkyyn pari kuukautta sitten eikä hän aluksi osannut tulla sieltä pois itse. Jatkoimme samat iltarutiinit ja hän nukkui tosi hyvin illman mitään ongelmia. Sitten yhtäkkiä joku aamu tepsutteli itse pois sieltä ja sen jälkeenkin on kyllä illat menneet ihan ok. Muutaman kerran saattaa tulla pois, mutta viemme takaisin ja toistamme iltarutiiniin - nukahtaa kyllä ihan hyvin. Nyt kun tutti jäi pois pari viikkoa sitten, se toi eniten muutoksia, herää pari tuntia aiemmin kun herättyään juoksentelee väliimme ilman tuttia - ei enää nukutakaan. Eli suosittelen että tehkää yksi muutos kerrallaan. Meillä kaikki on mennyt kyllä tosi hyvin, eiköhän tuo aamuvirkkuvaihekin mene kohta ohi. Toivotaan! Tsemppiä siis. Kun tekee itse siitä luonnollisen jutun, eiköhän se lapsikin suhtaudu samalla tavalla.
Tyttö oli n. 2,5 vuotias, kun tammikuussa siirsimme hänet isojen sänkyyn. Uudesta sängystä oli puhuttu jo pitkään ja tyttö odotti sitä innokkaasti. Itse pelkäsin etukäteen, että suostuuko sänkyyn jäämään ollenkaan, kun sieltä sitten itse pääsee pois. Meillä tyttö nukahtanut aina itsekseen omaan huoneeseen. Useampi kuukausi nyt siis nukuttu isojen sängyssä ja vielä kertaakaan ei ole sieltä itse pois tullut. (Tai kiipeää tietysti sieltä itse pois, mutta vain jos isä ja äiti vieressä.) Varmasti tässä jossain vaiheessa vielä keksii kipittää meidän makuuhuoneeseen, mutta ainakin toistaiseksi nukkunut tyytyväisenä omassa sängyssä. Tyttö saa kohta pikkusisaruksen ja sitä nyt jännitän, että miten käy, kun vauva nukkuukin isän ja äidin kanssa samassa huoneessa ja jos hän sitten keksiikin haluta tulla viereen nukkumaan.
Esikoinen 2½v nukkuu vielä pinnasängyssä, mutta on otettu pari pinnaa pois eli kulku vapaa.(" ison pojan" sängyn kunnostus vielä kesken). Pinnat otettiin siis pois pari kk sitten.Meillä on koupus 1v2kk. Esikoiselta jäi päiväunet pois, kun ei malta sänkyyn rauhoittua eikä häntä voi siellä pakollakaan pitää, kun pikkuveli herää. Ennen esikoinen nukahti aina itsekseen. Illat sujuvat suht hyvin ja nukahtaa nopeasti, mutta ei enää itsekseen vaan huoneessa pitää istuskella kunnes nukahtanut. Päiväunien poisjäänin takia nukahtaa kyllä nopeasti. Aamuisin sitten kömpii itsekseen pois. Ja joskus yölläkin kömpii viereen suloisesti nukkumaan. Nukkuu kyllä yöt hyvin. Meillä on mennyt kyllä ihan hienosti näinkin, vaikka välillä nuo päikkärit olisivat kyllä tarpee!