Syön kilon pakastemarjoja joka päivä
En voi vastustaa niitä. Tämä on kallis addiktio mutta tuskinpa tästä mitään vaaraa terveydelle seuraa?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta mansikka on yksi eniten torjunta-aineita sisältävistä marjoista/hedelmistä. Usein vielä kotimaisista löydetään suurempia pitoisuuksia kuin ulkomaisista. Ulkomaisissa taas suurempi listeriariski.
Liatapa linkkiä noihin kotimaisten mansikoiden korkeisiin torjunta-ainepitoisuuksiin.
hapokkuus kirjoitti:
Mitä marjoja? Jos mustaherukkaa ja puolukkaa syöt voi hampaat tykkää "hyvää".
Siksi marjasmoothie pitää juoda kerralla ja jos mahdollista niin huuhdella suu maidolla tai syödä pala juustoa päälle. Sen päälle xylitolpurukumia.
Hampaat ovat suuremmassa vaarassa limujen, energiajuomien ja makuvesien lipittäminen vuoksi.
Syöt siis marjoja joita käsketään lämmittämään eli ulkomaisia pakatemarjoja(kin)?
Oletko saanut noroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta mansikka on yksi eniten torjunta-aineita sisältävistä marjoista/hedelmistä. Usein vielä kotimaisista löydetään suurempia pitoisuuksia kuin ulkomaisista. Ulkomaisissa taas suurempi listeriariski.
Eli kannattaa syödä mielummin kilo lihaa päivässä. Ok.
No ei todellakaan kannata, miksi niin kuvittelet?
Kunhan vaan mainitsin, runsaassa/turvalliset raja-arvot ylittävässä torjunta-aineiden saannissa on myös riskinsä. Siksi niitä mittaillaankin. On olemassa muitakin marjoja/hedelmiä joita paljon turvallisempaa vetää kiloittain. Sen kun syö mansikoita niin paljon kun tykkää, mutta itse pitäisin jotain rajaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on puoli pussia? Puoli jätesäkillistäkö?
Käy tutkimassa kaupassa marjapussien kokoja. Niitä on laidasta laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Syöt siis marjoja joita käsketään lämmittämään eli ulkomaisia pakatemarjoja(kin)?
Oletko saanut noroa?
En ole saanut noroa enkä plöröä. Syön kaikenlaisia marjoja laidasta laitaan. Halvemmaksi nekin tulevat kuin esim. Frooshit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on puoli pussia? Puoli jätesäkillistäkö?
Niin justiinsa neropatti. Jätesäkeissähän niitä marjoja kaupassa myydäänkin. Yleensä pakasteissa on meilläpäin 500 g - 1 kg. Teillä sitten toisin.
Mustaviinimarja sopii todella hyvin yhteen maustamattoman jogurtin kanssa. Sitä voi makeuttaa halutessaan stevialla. Kaupasta ei saa mustaviinimarjajogurttia. Mustaviinimarjajäädyke on gourmetherkkua.
On se parempi ku kilo karkkia, niin ku mun ruokavalioon kuuluu
Marjojen syömisessä on se hyvä puoli, että ne ovat vähäenergisiä. Niillä voi korvata välipalaleivät. Ahkera marjojensyöminen hoikistaa pitemmällä aikavälillä.
Jos teette täytekakkua, mustaviinimarja & kiivihedelmä yhdistelmästä tulee erittäin "hienostunut ja elegantti" makuyhdistelmä. Vaniljavaahtoa myös joihinkin kerroksiin. A vot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liatapa linkkiä noihin kotimaisten mansikoiden korkeisiin torjunta-ainepitoisuuksiin.
KVG?
https://yle.fi/uutiset/3-7359253
Jos syö kilon päivässä, niin pitoisuudet sellaisessa määrässä eivät pidemmän päälle tosin enää ole turvallisia.
Mä olen syönyt ulkomaalaisia mansikoita kiehautamatta. Mitään ei ole tullut ja olen muutenkin aina tosi terve. Edes flunssaa ei koskaan ole. Kuumetta ollut viimeksi 13-vuotiaana, ihan totta.
Mulla kestää yksi kaupasta ostettu pakastemarjapussi kolmeen annokseen.
Mä syön kolme pakettia miiyä tuoreita pensasmustikoita illassa. En ole kattonut että minkä maalaisia ne on. Kallista on mutta terveellisyys kannattaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG?
https://yle.fi/uutiset/3-7359253Jos syö kilon päivässä, niin pitoisuudet sellaisessa määrässä eivät pidemmän päälle tosin enää ole turvallisia.
Ja eihän ap, sanonut edes pelkkiä mansikoita kiloa syövänsä päivässä, vaan pakastemarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG?
https://yle.fi/uutiset/3-7359253Jos syö kilon päivässä, niin pitoisuudet sellaisessa määrässä eivät pidemmän päälle tosin enää ole turvallisia.
Missä kohtaa linkkiäsi sanottiin, että "usein vielä kotimaisista löydetään suurempia pitoisuuksia kuin ulkomaisista" tai edes jotain sinne päin. Minä en ainakaan moista huomannut. Voitko lainata kyseisen kohdan tänne palstalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KVG?
Missä kohtaa linkkiäsi sanottiin, että "usein vielä kotimaisista löydetään suurempia pitoisuuksia kuin ulkomaisista" tai edes jotain sinne päin. Minä en ainakaan moista huomannut. Voitko lainata kyseisen kohdan tänne palstalle?
Juu en kanssa löytänyt ja lisäksi joka kohdassa sanottiin että pitoisuudet ovat kuitenkin niin alhaiset ettei niistä ole terveydelle haittaa ja että mansikan viljelijät järjestäin käyttävät vähemmän myrkkyjä kun olisi sallittua. Se siellä juu mainittiin että kasviksissa ei ole yhtä paljon jäämiä kun mansikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kannattaa siis jättää marjat syömättä, samoin kaikki muutkin kasvikset, ja pitäytyä eineksissä ja roskaruuassa.
Evira on ohjeistanut kiehuttamaan ulkomaisia marjoja viisi minuuttia.