Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Minua kutsuttiin juuri "rouvaksi" kaupassa! Tuntuu tosi vanhalta

Vierailija
22.02.2018 |

Eli läheisessä pikkukaupassa eräs äiti juuri sanoi lapselleen, että "anna rouvalle tilaa". Hui kauheaa, miten vanhalta se tuntuu! Olen kuitenkin "vasta" 31-vuotias. Tuo rouvittelu saa olon tuntumaan ihan joltain 50- tai 60-kymppiseltä.

Nyt hirveä hätä siitä, että näytänkö todella niin vanhalta?

Vai onko tuo "rouva" teidän mielestänne neutraali?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitien suusta tulee vaikka mitä. Itse olin vuosia kahvilassa aspana ja pääasiassa olin täti. Ikää oli 18-25 joten ei ihan täti-ikäinen.

Lapselle olit aikuinen nainen eli täti. Täti lapselle puhuttaessa tarkoittaa siis aikuista naista. Onko se nyt hirveä loukkaus?

Veikkaisin, että suurin osa nuorista naisista kokee jossain vaiheessa tädittelyn ikävänä. Se ikään kuin kuuluu asiaan. Siitä voi kasvaa yli, mutta vaikkei kasvaisikaan, niin ei kellään toisella ole oikeus sanoa, että pitää tyytyä tädittelyyn, koska se ei ole "hirveä loukkaus". Jokainen saa ihan itse päättää, onko "täti" vai ei.  

No lapsille aikuiset naiset ovat tätejä, halusivat tai eivät.

Vierailija
22/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouvittelu on sellainen muodollinen ja kohtelias tapa. Ehkä hiukan vanhahtava ja ymmärrän että se helposti tulkitaan väärin, kun ei ole enää mikään yleinen tapa.

Asiakaspalvelutyössä on aina ok teititellä asiakasta iästä riippumatta, vähän junttia loukkaantua siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua rouviteltiin kerran sairaalassa. Pitää käydä hakkaamassa se joskus.

Vierailija
24/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädittely ja sedittely kuulostaa aina typerältä, ellei kyse ole lapselle oikeasti tädistä tai sedästä. Tuntemattomia ei sanota tädiksi ja sedäksi.

Vierailija
25/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tädittely ja sedittely kuulostaa aina typerältä, ellei kyse ole lapselle oikeasti tädistä tai sedästä. Tuntemattomia ei sanota tädiksi ja sedäksi.

No onpas ihan hirveän typerää ja loukkavaa :) Yhyy.

Vierailija
26/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. Saksassa teititellään kaikkia aikuisia, heti murroiän jälkeen. Mutta siellä ehkä vielä halutaan ollakin aikuisia ja kohteliaita, meillä kaikki haluavat olla teinejä kuusikymppiseksi asti, aikuisen naisen kutsuminen rouvaksi tai tädiksi on pahinta mitä voi kokea. Saatikka että joku kaupassa teitittelisi kohteliaasti, siinäpä vasta loukkaus.

Niin, monessa kielessä sinuttelumuotoa ei edes ole. Itse pidän suomen kielen mutkattomuudesta, en kaipaa teennäistä kohteliaisuutta, kohtelias voi olla sisällöllä, muoto ei paljoa kiinnosta. Eikä kukaan kai ole _loukkaantunut_ puhutteluista, kunhan vain ihmiset kertoilee kokemuksistaan.

Sitä paitsi, rouva viittaa aviosäätyyn ja en ole koskaan ollut naimisissa.

Vierailija
27/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kutsui pari pikkupoikaa joskus sedäksi kun olin 17-vuotias. Ilmeisesti hyvin kasvatettuja ainakin kun niin kohteliaasti puhuivat, vaikka kyllähän se hieman oudolta tuntui.

Vierailija
28/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä - niin kutsuttiin minuakin....

M 42

Vierailija
29/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Omalle lapselleni puhun ihmisistä yleensä esimerkiksi ammatti- tms. nimikkeillä, esim. bussikuski, terkkari, myyjä, naapurin Pekka. Oppii samalla lapsikin rikkaampaa kieltä, kuin että kaikki vaan ovat jotain tätejä tai setiä.

Vierailija
30/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohteliasta kutsua reilusti aikuista naista rouvaksi. Rouvitella voi ihan hyvin vaikka kaksikymppistä. Jos reilusti aikuista naista neidittelee, se on todella loukkaavaa. Sen takia englanninkielessä nykyään käytetään sitä yhtä Ms. muotoa, joka ei viittaa siviilisäätyyn.

Vierailija
31/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle juuri joku kauppakeskuksen sähkömyyjä huuteli ohi kulkiessani jotain ”hei neiti” -spiikkiään. Katsoin silmiin ja korjasin olevani rouva. Hiljeni sen verran hoo moilaseksi, että ehdin mukavasti liueta paikalta :) Ikää minulla on 30 ja naimisissa siis olen.

Vierailija
32/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouva mitään vanhaa meinaa. :D Halusi ilmaista asian kohteliaasti. Itse olin virallisesti rouva jo 19 vuotiaana. :)

Vierailija
33/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisiko vanhapiika ollut parempi?

Vierailija
34/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa olisi varmaan kaikille helpompaa, jos olisi jotkin yhteisesti sovitut säännöt kuten Saksassa. Niin kai Suomessakin oli vielä joitakin vuosikymmeniä sitten tai joskus. Saksassahan tosiaan on määritelty, että kaikkia naisia kutsutaan "Frau" ettei kukaan loukkaannu, eli "Fräulein" on tavallaan jätetty pois. Olisi hyvä että meilläkin olisi yhteiset käytössäännöt noihin juttuihin, sitten ei kenenkään tarvitsisi miettiä.

Itsekin joskus nuorempana pähkäilin joskus vanhempien ihmisten kanssa (ja tottapuhuen vieläkin vieraampien ihmisten kanssa muodollisemmissa tapaamisissa) että miten puhuttelee, kun "sinä" -muoto tuntui (ja tuntuu vieläkin varsinkin virallisemmissa tapaamisissa) vähän tökeröltä. Mutta teitittely on helposti sekin vähän kökköä ja monesti ihmiset vastaavat juuri niin, että "älä teitittele, en minä nyt niin vanha vielä ole". 

Vierailija
35/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kohteliasta kutsua reilusti aikuista naista rouvaksi. Rouvitella voi ihan hyvin vaikka kaksikymppistä. Jos reilusti aikuista naista neidittelee, se on todella loukkaavaa. Sen takia englanninkielessä nykyään käytetään sitä yhtä Ms. muotoa, joka ei viittaa siviilisäätyyn.

Vanhemmat ihmiset rouvittelevat kaikkia aikuisia naisia, se on kohteliaisuus ja tarkoitus on olla kohtelias. Ja mitä pahaa siinä on olla aikuinen nainen? Vaikka monethan hampaat irvessä yrittävät näyttää teineiltä niin silloinhan se rouvittelu tietty loukkaa, normaalia aikuista kai ei.

Vierailija
36/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rouva mitään vanhaa meinaa. :D Halusi ilmaista asian kohteliaasti. Itse olin virallisesti rouva jo 19 vuotiaana. :)

Toki jos on sormessa sormus niin voi ihan pätevällä syyllä rouvitella. Jos kaksikymppisellä ei kuitenkaan näy sormusta niin rouvittelu kuulostaa vaan falskilta. Tällöin henkilö ei ole sivilisäätynsä eikä ikänsä puolesta "rouva". En oikeastaan ymmärrä miksi ei voi vain joko kohteliaasti teititellä tai sinutella kuten nykyään on yleisesti hyväksyttyä jos ei puhutella huomattavasti vanhempaa henkilöä.

Vierailija
37/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa olisi varmaan kaikille helpompaa, jos olisi jotkin yhteisesti sovitut säännöt kuten Saksassa. Niin kai Suomessakin oli vielä joitakin vuosikymmeniä sitten tai joskus. Saksassahan tosiaan on määritelty, että kaikkia naisia kutsutaan "Frau" ettei kukaan loukkaannu, eli "Fräulein" on tavallaan jätetty pois. Olisi hyvä että meilläkin olisi yhteiset käytössäännöt noihin juttuihin, sitten ei kenenkään tarvitsisi miettiä.

Itsekin joskus nuorempana pähkäilin joskus vanhempien ihmisten kanssa (ja tottapuhuen vieläkin vieraampien ihmisten kanssa muodollisemmissa tapaamisissa) että miten puhuttelee, kun "sinä" -muoto tuntui (ja tuntuu vieläkin varsinkin virallisemmissa tapaamisissa) vähän tökeröltä. Mutta teitittely on helposti sekin vähän kökköä ja monesti ihmiset vastaavat juuri niin, että "älä teitittele, en minä nyt niin vanha vielä ole". 

Tämä on kyllä just se ongelma, kun toiset pahastuu jos sinuttelee ja toiset pahastuu jos teitittelee. Arvo siinä ettö mite pitäisi osata puhutella. Olen ollut asiakaspalvelutyössä ja esimies kehotti aina teitittelemään kaikkia, omasta mielestänikin se on kohtelias tapa, mutta oikeasti on ihmisiä jotka siitä loukkaantuivat ja korottivat ääntään ja kielsivät teitittelyn aivan kuin olisin sanonut jotain pahaa.

Vierailija
38/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuskasi. Ei ikääntyminen mua haittaa muuten, mutta en kestä sitä, että ympäristö alkaa suhtautua muhun eri tavalla. En kaipaa teitittelyä, en rouvittelua, mutkaton asiakaspalvelu, niin kuin ennenkin. Olemukseni ei ole rouvamainen (mitä se sitten ikinä tarkottaakaan) millään muotoa.

Joo! Teitittely kaupassa on tosi vaivaannuttavaa. 

Itse teitittelen useasti jos en tunne toista ihmistä juurikaan. Minusta sinuttelu voi olla hieman luotaantyöntävää varsinkin jos puhuu itseä vanhemmalle henkilölle. Olen kai sitten ehkä hieman vanhanaikainen vaikka nuori vielä olenkin.

Kuulepas nyt, minä olen yli 50, enkä tunne ketään ikäistäni tai vanhempaakaan, joka kaipaisi teitittelyä tai erityisesti pitäisi siitä. Vanhempien ihmisten teitittely on kuulunut ehkä ennen sotia syntyneiden ihmisten oppimaan käytökseen, ja he alkavat olla vähintään 80. ikävuotta lähestyviä. Itse yritän suhtautua huumorilla jos joudun teititellyksi ja rouvitelluksi, mutta jos minusta tulee kiukkuinen mummo, voit saada käsilaukusta päähäsi.

Vierailija
39/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuskasi. Ei ikääntyminen mua haittaa muuten, mutta en kestä sitä, että ympäristö alkaa suhtautua muhun eri tavalla. En kaipaa teitittelyä, en rouvittelua, mutkaton asiakaspalvelu, niin kuin ennenkin. Olemukseni ei ole rouvamainen (mitä se sitten ikinä tarkottaakaan) millään muotoa.

Joo! Teitittely kaupassa on tosi vaivaannuttavaa. 

Itse teitittelen useasti jos en tunne toista ihmistä juurikaan. Minusta sinuttelu voi olla hieman luotaantyöntävää varsinkin jos puhuu itseä vanhemmalle henkilölle. Olen kai sitten ehkä hieman vanhanaikainen vaikka nuori vielä olenkin.

Kuulepas nyt, minä olen yli 50, enkä tunne ketään ikäistäni tai vanhempaakaan, joka kaipaisi teitittelyä tai erityisesti pitäisi siitä. Vanhempien ihmisten teitittely on kuulunut ehkä ennen sotia syntyneiden ihmisten oppimaan käytökseen, ja he alkavat olla vähintään 80. ikävuotta lähestyviä. Itse yritän suhtautua huumorilla jos joudun teititellyksi ja rouvitelluksi, mutta jos minusta tulee kiukkuinen mummo, voit saada käsilaukusta päähäsi.

Jos loukkaannut vaikka kassatädin kohteliaasta teitittelystä millä ei ole juurikaan yhteyttä asiakkaan iän kanssa niin osoitat vaan käytökselläsi henkistä epäkypsyyttä tai sitten muuten vain neutraali ilmaisu osuu jotenkin sinulla herkkään kohtaan.

Vierailija
40/58 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No olisiko vanhapiika ollut parempi?

😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi