Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanttihommiin jämähtäminen ylikoulutettuna:(

Vierailija
22.02.2018 |

Valmistuin maisteriksi biotieteiden alalta yli kaksi vuotta sitten ja siitä lähtien olen ollut käytännössä työttömänä oman alani, tai edes sitä sivuavista töistä. Yksi kesätyö heti valmistumisen jälkeen, plus opiskeluajan kesätyöt ja harkat.

Mieluumminhan minä töitä teen ja saan rahaa kuin kotona makaan köyhänä, ajattelin, ja hain kaikkea. Pääsin ravintolaan tiskaamaan ja nykyään teen kaikkia ravintolan töitä 30h/viikko sopimuksella, käytännössä täydet tunnit.

Ihan kiva että on ollut rahaa enemmän kuin työttömänä, mutta työtäni olen alkanut vihata ja väsyä siihen. Asiakkaat ovat vaativia ja ärsyttäviä, päivät pitkiä, kaikki viikonloput ja illat töissä. Itsetuntoni alkaa olla mennyttä, en ole enää puoleen vuoteen hakenut oman alani töitä. En tiedä olisiko minusta edes enää asiantuntijatyöhön. Hanttihommat syövät itsetuntoni ja terveyteni, koko päivä jalkojen päällä ja kiire, aina pakko jäädä ylitöihin. Olen alkanut miettiä työttömyyttä, jos en muuta saa.

Onko muita saman kokeneita? Miten pääsitte pois? Voiko tästä tilanteesta edes päästä pois enää. Olen jo kohta 35v.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää, kun te korkeasti koulutetut ihmiset haukutte omaa koulutustanne vastaamatonta työtä "paskaksi" "hanttihommaksi" ja ties miksi. Nykyaikana kannattais olla onnellinen, että on edes jotain työtä mitä tehdä. Työtä se on siinä missä muukin, eikä yhtään sen alempi arvoisempaa. Miksi pitää haukkua? Haukutteko niitäkin ihmisiä, jotka tuota teidän mainitsemianne "hanttihommia" tekee ihan "virallisesti" työkseen? Ette varmaan viitsi edes tervehtiä tavallisia duunareita, kun ovat niin hanttihommapaskaa tekeviä ihmisiä.

Vierailija
22/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sopiva rekrytointikoulutus? Itse katselin joku aika sitten kiinnostavaa terveysteknologian koulutusta, kannattaa tutkia vaihtoehtoja. Noista on ymmärtääkseni mahdollista työllistyä suoraan firmoihin.

luin hiljattain lehtiartikkelin, että myös ohjelmointikoulutusta järjestetään rekrytointikoulutuksena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Keskustelin tästä aiheesta täällä muutama viikko sitten. Minun onnekseni koitui harjoittelupaikka pienessä firmassa, johon ei juuri hakijoita ollut. Kirjoitin tällä viikolla työsopimuksen ja aloitan parin viikon päästä. En valitettavasti osaa antaa sinulle yhtään neuvoa. Tiedän, että vaaditaan ihan mieletön tuuri tai niitä suhteita. Monet yrittävät antaa vihjeitä, joilla työpaikka muka aukeaa, mutta aika vähän niistä on apua. Itse toimin juuri niiden annettujen ohjeiden mukaan ja sen jälkeen minulle kuitenkin sanottiin, että olen tehnyt kaiken väärin ja olisi vain pitänyt jotenkin väkisin mennä oman alan töihin paljon aiemmin (miten?). 

Ainoa, mitä voit tehdä on hakea ja hakea ja hakea ja toivoa, että pääset edes haastatteluun. Tai sitten kouluttautua toiselle alalle tai hankkia jotain lisäkoulutusta. 

Vierailija
24/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika varma, että jos olisin enemmän tehnyt raskaita hanttihommia, olisin sillä tiellä vieläkin. Olen tosin humanisti, mutta ns. kotona istumalla ehdin etsiä ja löytää sellaista koulutusta, joka lopulta harjoittelujen jälkeen työllisti hyvin. Hanttihommat syövät energian etsiä vaihtoehtoja.

Vierailija
25/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää, kun te korkeasti koulutetut ihmiset haukutte omaa koulutustanne vastaamatonta työtä "paskaksi" "hanttihommaksi" ja ties miksi. Nykyaikana kannattais olla onnellinen, että on edes jotain työtä mitä tehdä. Työtä se on siinä missä muukin, eikä yhtään sen alempi arvoisempaa. Miksi pitää haukkua? Haukutteko niitäkin ihmisiä, jotka tuota teidän mainitsemianne "hanttihommia" tekee ihan "virallisesti" työkseen? Ette varmaan viitsi edes tervehtiä tavallisia duunareita, kun ovat niin hanttihommapaskaa tekeviä ihmisiä.

Mitä muuta jossain liukuhihnan äärellä saman liikkeen toistaminen n kertaa päivässä on kuin paskaa hanttihommaa? Tai samanlaisten lautasten koneeseen syöttäminen. Tuollasessa hommassa jo ammattikoulutus on täysin hukkaan mennetty saatikkaan korkeammasta koulutuksesta. 

Onneksi tulevaisuudessa robotit tekee tuollaiset työt. 

Vierailija
26/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hanttihommat koetaan jonain haukkumisena? Jos työ on fyysisesti raskasta, asiakkaat ärsyttäviä, työajat epäsäännöllisiä ja palkka on pieni, työ on ikävää, arvosti sitä tai ei. Ei siinä haukuta sen työn tekijöitä, vaan sitä työtä. Onhan se nyt perseestä, kun pitää olla illat ja viikoloput töissä ja kun pääset töistä jalat huutaa hoosiannaa. Miksikäs se arvostamalla muuttuisi? 

Vierailija
27/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap on kouluttamaton nykyisiin hommiinsa ja ei ole esim. Myynnissä ammattilainen

Vierailija
28/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä itse halveksu omaa työtäni, koen, että muu maailma tekee niin. Edelleen esimerkiksi osa asiakkaista on liikkeellä sillä asenteella, että joku työskentelee myyjänä "koska on niin tyhmä, ettei ole muuta työtä saanut":)

Mutta työ on eri syistä raskasta (vuorotyö, sylkykuppina oleminen, pakkotahtisuus, kiireisyys), kyllä siinä 'paskaduunin' kriteerit täyttyy.

FM, ruokakaupassa töissä

29/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos Ap kouluttautuisit vaikka farmaseutiksi? Niillä riittää töitä. Varmaan tuo aiempi opiskelusi tukisi sitä hyvin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
30/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästähän nyt oli just kyse.

Vierailija
31/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aika varma, että jos olisin enemmän tehnyt raskaita hanttihommia, olisin sillä tiellä vieläkin. Olen tosin humanisti, mutta ns. kotona istumalla ehdin etsiä ja löytää sellaista koulutusta, joka lopulta harjoittelujen jälkeen työllisti hyvin. Hanttihommat syövät energian etsiä vaihtoehtoja.

Joo, samat fiilikset. Ajattelin nyt kerätä säästöjä elämällä hyvin niukasti, ja kesän alussa irtisanoa itseni. Pomo tuskin suostuu kirjoittamaan syyksi tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Tähän on tultava muutos, muuten menetän itsetuntoni ja elämänhaluni kokonaan.

Uusi koulutus se paras vaihtoehto lienee tässä tapauksessa, mutta se pitää nyt miettiä tarkkaan. Sote-alat eivät kiinnosta soveltumattomuuteni sekä sosiaali-ja terveyspalvelujen nykytilan vuoksi, mitä nyt hoitaja-ja labrahoitajatuttujen juttuja olen kuunnellut. Ei ole helppoa sielläkään. Kun joku ehdotti bioanalyytikkoa ja röntgenhoitajaa. Eli ammatti, jossa saisi tehdä vain päivätyötä ja olisi inhimillisempi meininki.

Ap

Vierailija
32/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta jossain liukuhihnan äärellä saman liikkeen toistaminen n kertaa päivässä on kuin paskaa hanttihommaa? Tai samanlaisten lautasten koneeseen syöttäminen. Tuollasessa hommassa jo ammattikoulutus on täysin hukkaan mennetty saatikkaan korkeammasta koulutuksesta. 

Olkoon sun mielestä paskaa hanttihommaa, mutta mun mielestä erittäin helppoa ja stressitöntä työtä. Eikä tarvitse olla esim asiakkaiden kanssa tekemisissä tai aktiivisesti miettiä ja suunnitella mitä tekee seuraavaksi jne

Ja palkka on sama, jopa parempi, kun monessa muussa duunari ammatissa.

Vierailija
33/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin musta tuntuu että noin käy monesti ihmisille, jotka miettii että mitä haluaa opiskella, mutta ei että mitä haluaa tehdä työkseen ja missä työllisyysmahdollisuudet olisi kohtalaiset. toki työelämästä ei oikein tiedä 19-vuotiaana, kun opiskelupäätökset monesti tehdään. 

jotain haukuttavaa löytyy joka alasta. niin se on joka alalla, joku tykkää olla töissä ja joku ei. ei siis muiden puheisiin kannata liikaa luottaa. 

itse olen huomannut, että opiskelunaikaiset kesätyöt ja harjoittelupaikat on tärkeitä. vastavalmistuneena mutta ilman kyseisen alan työkokemusta on vaikeampi saada töitä. ja monesti opettajat oppilaitoksissa ja korkeakouluissa hehkuttaa jotain jonkuntyyppistä harjoittelu- tai kesätyöpaikkaa hyvänä, mutta se ei itselle välttämättä ole paras vaihtoehto. monesti sellaiset paikat on kilpailtuja eikä välttämättä itselle se paras vaihtoehto. 

Vierailija
34/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olkoon sun mielestä paskaa hanttihommaa, mutta mun mielestä erittäin helppoa ja stressitöntä työtä. Eikä tarvitse olla esim asiakkaiden kanssa tekemisissä tai aktiivisesti miettiä ja suunnitella mitä tekee seuraavaksi jne

Ja palkka on sama, jopa parempi, kun monessa muussa duunari ammatissa.

mäkin tykkäisin kyllä liukuhihnatyöstä monessa mielessä. itse korkeakoulutettu, mutta minustakin ns. duunaritöitä halveksitaan ihan syyttä. 

ei kaikki korkeakoulutusta vaativat työtkään ole mitenkään herkkua. kaikki varmaan tietää esim. opettaia jotka vihaa työtään. tai terveyskeskuslääkäreitä joita ei oikein oma työ kiinnosta.

Vierailija
35/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin elintarvikealan koulutus

Vierailija
36/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaille?

Vierailija
37/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama tilanne. Teen nyt sitten oman alan hommia kymmeniä tunteja viikossa harrastuksena ja tähtään sitä kautta jonkin sortin yrittäjäksi, päivätyönä rentoa ja ihan mukavaa hommaa.

Vierailija
38/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset valittaa kun ei saa mitään töitä, ei koulutustaan vastaavaa työtä eikä hanttihommia, kun on "ylikoulutettu hanttihommiin".

Ja se "ylikoulutettu" joka niitä hanttihommia saa, valittaa kun ei saa koulutustaan vastaavaa työtä, vaan joutuu tekemään hanttihommia.

Ehkä parempi kun jätätte ihan suosiolla ne hanttihommat niille joille ne kelpaa.

Tosi "kiva" muuten kuulla tekevänsä hanttihommia, eikä töitä.

Vierailija
39/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat pikaisen koulutuksen niin merkonomiksi taloushallinnon puolelle. Edellinen koulutus saattaisi avata ovia alan firmojen toimistoihin. Vaikka tyrmäsit sote-alan koulutukset, hammashoitajille löytyy töitä ja pääsääntöisesti ne on päivähommia. Myös aikaisemmin ehdotettu farmaseutti voisi sopia. Valitettavasti kouluttautuminen taitaa olla realistisin vaihtoehto tilanteessasi.

Vierailija
40/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset valittaa kun ei saa mitään töitä, ei koulutustaan vastaavaa työtä eikä hanttihommia, kun on "ylikoulutettu hanttihommiin".

Ja se "ylikoulutettu" joka niitä hanttihommia saa, valittaa kun ei saa koulutustaan vastaavaa työtä, vaan joutuu tekemään hanttihommia.

Ehkä parempi kun jätätte ihan suosiolla ne hanttihommat niille joille ne kelpaa.

Tosi "kiva" muuten kuulla tekevänsä hanttihommia, eikä töitä.

Taas tämä sama virsi, huoh. Yleensä jeesustelu alkaa kun ymmärrys loppuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi