Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanttihommiin jämähtäminen ylikoulutettuna:(

Vierailija
22.02.2018 |

Valmistuin maisteriksi biotieteiden alalta yli kaksi vuotta sitten ja siitä lähtien olen ollut käytännössä työttömänä oman alani, tai edes sitä sivuavista töistä. Yksi kesätyö heti valmistumisen jälkeen, plus opiskeluajan kesätyöt ja harkat.

Mieluumminhan minä töitä teen ja saan rahaa kuin kotona makaan köyhänä, ajattelin, ja hain kaikkea. Pääsin ravintolaan tiskaamaan ja nykyään teen kaikkia ravintolan töitä 30h/viikko sopimuksella, käytännössä täydet tunnit.

Ihan kiva että on ollut rahaa enemmän kuin työttömänä, mutta työtäni olen alkanut vihata ja väsyä siihen. Asiakkaat ovat vaativia ja ärsyttäviä, päivät pitkiä, kaikki viikonloput ja illat töissä. Itsetuntoni alkaa olla mennyttä, en ole enää puoleen vuoteen hakenut oman alani töitä. En tiedä olisiko minusta edes enää asiantuntijatyöhön. Hanttihommat syövät itsetuntoni ja terveyteni, koko päivä jalkojen päällä ja kiire, aina pakko jäädä ylitöihin. Olen alkanut miettiä työttömyyttä, jos en muuta saa.

Onko muita saman kokeneita? Miten pääsitte pois? Voiko tästä tilanteesta edes päästä pois enää. Olen jo kohta 35v.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ratkaisin asian opiskelemalla toista tutkintoa. En tiedä työllistääkö tämä yhtään sen paremmin, mutta ainakin on jotain mielekästä tekemistä

Vierailija
2/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse ratkaisin asian opiskelemalla toista tutkintoa. En tiedä työllistääkö tämä yhtään sen paremmin, mutta ainakin on jotain mielekästä tekemistä

Niin, opiskelu on käynyt mielessä. En vain tiedä mitä opiskelisin, enkä halua enää tehdä toista tutkintoa turhaan. Ja jollainhan se opiskelu pitäisi rahoittaa.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisit kiitollinen että sulla on töitä!

Vierailija
4/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko hakenut johonkin perus-toimistohommiin sellaiseen yritykseen jossa voisi ehkä päästä etenemään myöhemmin? Olisiko jossain tekniikan alalla töitä, esim. dokumenttienhallinassa? Sellaista pystyy tekemään vaikka ei olisi täsmälleen sen alan koulutusta. Tai jostain vuokrafirmojen kautta alkuun? Pääsisit ainakin tutustumaan mahdollisiin työnantajiin tyyliin ison firman respassa työskennellessä tms.

Vierailija
5/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada joka kuukausi palkasta edes vähän säästöön. Ja laita rohkeasti hakemuksia menemään. En usko, että osaamisesi on kadonnut minnekään.

Itsekin olen ajautunut samalle alalle, mutta sillä erotuksella, että en koskaan päässyt yliopistoon. Lukion jälkeen tuli välivuosi, sitten toinen ja nyt on kulunut 15 vuotta. Hain kerran ja en päässyt. Ajattelin, ettei minusta ja surkeista papereistani ole mihinkään ja en ole sen kerran jälkeen hakenut minnekään.

Tämä todellakin syö itsetuntoa. Olen vähän liian herkkä asiakaspalveluun. Tässä saa kaikenlaista p:tä niskaansa ja kaikki paha olo puretaan minuun. Joskus tuntuu, ettei ole edes ihminen toisten silmissä. Ja työn fyysisyys ja kiire vie kaikki voimat. Nytkin makaan uupuneena viltin alla työpäivän jäljiltä. Palkka on surkea ja tarjolla on ketjusopimuksia 2 kuukauden pätkissä.

Kannustan sinua ehdottomasti hakemaan oman alan töitä tai opiskelemaan. Kyllä sitä tuilla pärjää jotenkin. Työssäkäyvänä on vain tottunut parempaan, mutta pärjäähän kaikki muutkin opiskeluajan jotenkin.

Ehkä voisi tehdä ihan hyvää jäädä työttömäksi. Siinä voisi saada kipinän. Itse ainakin huomaan, että sitä vaan tottuu tähän ja tyytyy osaansa ja ajattelee, että no jos sitten joskus tulevaisuudessa.

Paljon tsemppiä sinulle!

Vierailija
6/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on toisinpäin. Olin työttömänä maisterina ja tein pieniä pätkiä omaa alaani sivuavia hommia, mutta en koskaan päässyt pitemmäksi aikaa, koska määräaikaisuus ja keikat.

Nyt sain puolivahingossa (sattumalta, kun oli kiire rekrytä) elämäni pisimmän määräaikaisen työn ja huomaan, että olen aivan liian vaativassa tehtävässä koulutukseeni ja työkokemukseeni nähden! En yksinkertaisesti osaa enkä hallitse tätä hommaa. Perehdytys oli todella surkea, koska esimieskään ei taida hallita tätä projektia. Minulta odotetaan ihmetekoja, enkä edes osaa käytännössä mitään. Olen aivan hajalla, ahdistaa enkä pysty nukkumaan öisin. Itken töihin mennessä ja rintaa painaa. En tiedä, taidan irtisanoutua :-(

Haluan tavallisiin, selkeisiin tehtäviin, jotka hallitsen ja jotka tehtyään voi olla tyytyväinen. Kun sulkee työpaikan oven takanaan, ei tarvitse vatvoa työasioita eikä valvoa itkien öitä.

Vierailija
7/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko hakenut johonkin perus-toimistohommiin sellaiseen yritykseen jossa voisi ehkä päästä etenemään myöhemmin? Olisiko jossain tekniikan alalla töitä, esim. dokumenttienhallinassa? Sellaista pystyy tekemään vaikka ei olisi täsmälleen sen alan koulutusta. Tai jostain vuokrafirmojen kautta alkuun? Pääsisit ainakin tutustumaan mahdollisiin työnantajiin tyyliin ison firman respassa työskennellessä tms.

Olen hakenut kaikkea mahdollista ja mahdotonta toimistoapulaisesta ajojärjestelijään. Suhteillahan nuo näyttävät työllistyvän.

Ravintoloihin ja kauppoihin repisivät minut vaikka väkisin töihin, myös vuokrafirmoisya anellaan töihin miltei päivittäin. Mihinkään järkevään työhön en taas pääse edes haastatteluun ja jälkeenpäin ilmoittavat, että kuinka monta sataa hakemusta oli tullut.

Viimeisin oli perus asiakaspalvelija/respa luontomuseoon, luonnontuntemus katsotaan eduksi. Ei edes haastattelukutsua tullut, vaikka aika täsmäkokemusta löytyy ja viilasin hakemuksen viimeisen päälle. Olen tehnyt asiakaspalvelua ja ollut myös eräässä luontomuseossa kesätöissä. Lisäksi olen biologi. Hakemuksia oli tullut 202 ja paikan sai lopulta joku tradenomi.

Apt

Vierailija
8/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa tilanteessa ja en tule saamaan sen kummempaa työpaikkaa, olen vakuuttunut siitä. Lähinnä jos itse työllistäisin itseni se voisi olla mahdollista. Olen kuitenkin oikeasti onnellinen että on edes jotain tuloja, sitäpaitsi kovin epävarmaa on tämäkin. Hanttihommissakin muuten on eroja, toiset on raskaampaa kuin toiset, ehkä voisit kokeilla jotain toista hanttihommaa, jos niitä kerran niin helposti saat. Tsemppiä kaikille.

Vierailija
9/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala dokaamaan. Ei kannata tehdä töitä jos saa vain muutaman hassun huntin enemmän tukien sijaan. Ne menee matkoihin ja ruokailuun eli teet tavallaan töitä ihan huviksesi, jos et keksi päivälle muuta. 

Oikeastaan voisi harrastaa jotain jota jo osaa ja urheilla. Kehittyä niissä kuin laatikoiden siirteilyissä tai tomaatin poiminnassa. Jotain haastavaa josta ei välttämättä saa palkkaa. Omaa aikaa arvostaa enemmän kuin paskapalkkaa. Jossain se raja menee palkoissakin vaikei olisi koulutuksia. 

Kouluttautuneet varmasti kokevat tulleensa huijatuksi. Siitähän se on, kun on luvattu että vanhat väistyvät ja töitä kyllä riittää. 

Paskat riittää. ala dokaamaan. ei ole parempaa tarjolla tässä kommunismissa.

Vierailija
10/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laboratoriohoitajaksi tai röntgenhoitajaksi? Noissa opinnoissa luulisi olevan biotieteiden opiskelusta jotain hyötyä, siis opiskelu helpompaa. Ja nuo paikat on sellaisia, että työskentelyolosuhteet vakaammat kuin ihan perustason hommissa. 

Yksi vaihtoehto on tehdä jonkunnäköistä yrittäjän hommaa. Nykyään voi laskuttaa ukko.fi-palvelun tai vastaavan kautta, joten edes toiminimi ei ole välttämätön. Voi olla helpompi myydä osaamistaan vähissä erissä kuin saada ihan uusi työpaikka. 

Vierailija
11/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Olen myös FM (humanistiselta alalta) ja työskentelen ruokakaupassa. Työ on raskasta, välillä ihan ok, palkkaa on kiva saada mutta työ on välillä tosi rasittavaa ja imee mehut. En edes jaksa miettiä muuta jos vapaapäivät menee lepäilyyn. Kiva ketju, kun joku pohtii samaa.

Vierailija
12/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala hakea töitä firmoista joissa on mahdollistaa tehdä urapolku

Vierailija
13/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko pääkaupunkiseudulla? Oletko hakenut töitä koko Suomesta? Mites luontomatkailuhommat? Lähtisitkö Lappiin?

Vierailija
14/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla varmaan tuo sama edessä, kun palaan pitkältä sairauslomalta töihin. Kyllä alkoholi minullekin maistuu, koska ahdistaa tulevaisuus niin paljon. Tsemppiä paljon sinulle, älä luovuta!

Vierailija
15/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaista työtä sitten haluaisit tehdä? 

tuo joka sanoi, että hanttihommissa on eroja, on oikeassa. 

Vierailija
16/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen graafikko ja teen suurimmaksi osaksi alaani kuulumatonta työtä etänä. Siinä sivussa pyöritän pikku mainostoimistoa. En ikinä vaihtaisi tätä kotona, ulkomailla tai mökillä työskentelyä mihinkään, mutta tokihan haluaisin keskittyä vain ja ainoastaan graafiseen suunnitteluun. Olen kiitollinen että tienaan edes jotain, sillä omalla alallani työllisyystilanne on katastrofaalinen. 

Vierailija
17/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hommia koulutuksellasi voisi tehdä

Vierailija
18/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sopiva rekrytointikoulutus? Itse katselin joku aika sitten kiinnostavaa terveysteknologian koulutusta, kannattaa tutkia vaihtoehtoja. Noista on ymmärtääkseni mahdollista työllistyä suoraan firmoihin.

Vierailija
19/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ongelma lähinnä, ettet oikein tiedä mitä haluaisit tehdä koulutuksellasi, vai että tiedät tarkalleen, mutta et ole onnistunut saamaan sellaisia töitä mitä haluaisit?

jos olisit työnantaja ja rekrytoisit jonkun haluamaasi tehtävään, mistä hakisit työntekijää ja mitä katsoisit cv:ssä, mitä vaatisit?

Vierailija
20/60 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein toisen tutkinnon, jossa hyödynsin aiempia opintojani. Työllistyin jo ekaan harkkapaikkaan.

Biotieteilijöitä koulutetaan liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi