Miksi kusetat koirasi toisten pihalle?
Olen seurannut koiranomistajien toimia vuosien ajan useissa eri kaupungeissa ja en voi kun ihmetellä ihmisten ajatuksenjuoksua. Kuka ajattelee, että on ok kusettaa koiransa jonkun toisen ihmisen pihan kulkuväylälle tai postilaatikkoa vasten? Sitä koiraahan ulkoilutetaan hihnassa, siitä voi vetää. Tai koiraa voi käskyttää jos kuljetat sitä vapaana. Kun koira merkkaa jonkun paikan, toiset koirat tykkäävät kuseskella sitten samaan paikkaan. Sitten on pihan reunat keltaisena kusta täynnä. Kiva yrittää lapioida pihan nurkkia päivittäin teidän ääliöiden takia. Meilläkin olisi tien toisella puolella pajupusikkoa, miksei koiraa voi kusettaa sinne? Älytöntä mielen köyhyyttä.
Voisitteko opetella käytöstapoja? Kohta seuraan jotakuta teistä kotiin ja tulen päivittäin kusemaan portin pieleen ihan vain vastapalvelukseksi. Kustahan se vain on!
Kommentit (58)
Minä koiraihmisenä ymmärrän ap.n pointin.
Koiralle on jo ihan pentuna helppoakin opettaa mihin sopii pissiä ja mihin ei. Järkyttäviä ne pihojen edustalla olevat keltaiset lumivallit.
Viellä kamalampia on ne lumivallien edeustalla olevat kakkakasat, joita muuten on paljon.... Miksi hitossa niitä ei voi kerätä pussiin? Sinne on nyt kiva lähteä pimeään aikaan koiralenkille kun koiran tassut ja omat kengät on paskassa, vaikka itse kerää omien koirien jätökset pois.
Mutta idiotismia taas on myrkkyjen ym. muodossa kostaa omistajan typeryyttä viattomille koirille.
Laita muutama maustettu makupala pihalle. Loppuu paskomiset ja kusemiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuseta koiraani kenenkään toisen tontille. Ainoastaan tienpientareille kunnan omistamalle alueelle (jota jotkut taitavat luulla omaksi pihakseen). En nyt tarkoita että aloittaja luulisi, mutta niitäkin ollut jotka kauhistelevat kuinka "MEIDÄN PIHALLE kustaan", vaikka alue on kunnan omistama oja.
Vaikka se pieni pientare ei kuuluisikaan juuri siihen siinä asuvan tonttiin, ei se silti ole kiva tulla kotiin kun on pihalle kulku aivan keltaisena kusesta. Eikö sitä koiraa voi oikeasti kusettaa sellaiseen paikkaan missä ihmiset ei kulje? Tykkäätkö itse siitä että on portinpielet keltaisena ja ruskeana koirien jätöksistä? Vaikka et sitä puolen metrin kaistaletta omistakaan? Tämä on nyt juuri sitä mielen köyhyyttä. "Et sinä sitä maaplänttiä omista, teen mitä haluan!" Vaikka tien toisella puolella olisi sitä kunnan ojaa ja pusikkoa mielin määrin... Itseasiassa kiitos tästä viestistä, nyt tajusin mikä se "logiikka" näillä sherlockeilla tässä on.
AP
Nyt vedit kyllä oma johtopäätöksesi. En kai mä nyt kenenkään kulkuväylille koiraani kuseta! Vaan siis nimenomaan ojiin, josta on se n. puoli metriä jonkun tontin rajalle. Eikä varsinkaan kenenkään kiinteään omaisuuteen sen koiran tule antaa tarpeitaan tehdä (portit, postilaatikot). Puhuinkin niistä jotka valittavat koiran kusetuksesta silloin kun koira kusee heidän pensasaitansa ja tonttinsa _ulkopuolelle_ ja _ojaan_. Jotkut kun luulevat omistavansa koko alueen joka on 3 metrin säteellä heidän tontistaan.
Ja kumma että on mikään paikka ruskeana, itse ainakin korjaan aina pois sen ruskean hädän.
No toisten pihan pieleen kuitenkin vaikka muitakin paikkoja olisi. Kyllä se kusi siinä osuu silmään vaikka olisikin ruhtinaalliset _puoli metriä_ tontin rajasta. Mutta hyvä ettet sentään aitaan, postilaatikkoa tai roskista vasten... Sen verran löytyy käytöstapoja.
Me asutaan tiiviillä omakotitaloalueella josta matkaa lähimpään ei-pihan-viereiseen-ojaan on ainakin 500m. Omakotitaloja siis monta korttelia ja tietä vieri vieressä, olisi aika kohtuutonta laittaa koira aina työpäivän jälkeenkin pidättelemään sinne asti. Kyllä kusetan koirani kunnan alueille, en kenenkään omaisuuteen, eikä se ole mitään käytöstapojen puutetta etten vie koiraani pissimään kaikkein perimmäiseen metsän nurkkaan.
Tyypillinen omahyväinen m**kku. Onhan se tietysti mukavaa kävellä kusenkeltaisilla ulkoilureiteillä, nyt kun kelitkin ovat näin komeat. Valkoinen väri olisi mukavampi, mutta koska Rekku ei osaa pidätää, niin antaa sen kuseksia mihin sattuu.
Omahyväisyyttä taitaa kyllä enemmän olla siellä päässä. Sitä ollaan niin omistavinaan kaupungin maat ja loukkaannutaan kun maisema ei ole juuri sitä kun oma silmä toivoisi. Sisusta sinä se oma pihasi minkä näköiseksi tahdot, sinne ei kukaan saa kuseskella. Julkisten teiden varsilla taas pitää voida tulla toimeen myös muiden tiellä liikkujien kanssa. Olet varmaan niitä jotka myös valittavat kuinka ihmisten jalanjäljet hangessa pilaavat silmiisi muuten niin kauniin maiseman.
Sinun mielestä on siis ihan kivan näköistä kun kaupungin ulkoilureitit ovat reunoiltaa kusenkeltaiset ja keskellä on ruskeita yllätyksiä.
Voitko kertoa osoitteesi, niin voin tulla kuseksimaan sinun pihaan, kun asia ei sinua kerran häiritse.
Miten sinun on noin vaikeaa nähdä ero päätösvallassa ihmisten omien pihojen ja kaupungin maiden välillä? Kaupunki päättää kuka hänen mailleen kuseskelee, et sinä, ja ainakin vielä jokaisessa Suomen kunnassa kaupunki sallii omille mailleen koiran kuset. Sama kuin naapurisi sanoisi sinulle että sinä et saa omaan pihaasi kusettaa koska hänen pihansa on omasi vieressä ja sinne on näköyhteys.
Meillä kerrostalon pihalla on sama ongelma. Ilmeisesti joku hullu siitä valitti kun tuli lippulappuja ja ovessa oli samantyylinen "hox vie koira pois piha-alueelta".
Siitä syntyi sanasota..ihmiset kirjoittivat lappuun..lapusta loppui tila...teipattiin revitty paperinpala lisäksi, ja onneksi joku vei lapun mennessään.
Mutta vaikka valitus auttoi hetkellisesti, ei se ongelmaa ratkaissut. Pyörätuolissa oleva herra antaa elukkansa kusta ja paskoa matto telineen viereen, koska se on tyyliin 5m päässä ovesta.Pitäisikö hänenkin viedä koira metsään asti lumesta huolimatta?
Mitä kuseskeluun tulee, asunnoissa ei asuvat ihan avoimesti kusettavat koiransa vaikka oven viereen. Tulevat omakotialueelta....olisikohan jokin ylemmyyden tunne. " uikaa koiramme kusessa köyhät!"
Itse pidän enemmän kissoista..siistempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kuseta koiraani kenenkään toisen tontille. Ainoastaan tienpientareille kunnan omistamalle alueelle (jota jotkut taitavat luulla omaksi pihakseen). En nyt tarkoita että aloittaja luulisi, mutta niitäkin ollut jotka kauhistelevat kuinka "MEIDÄN PIHALLE kustaan", vaikka alue on kunnan omistama oja.
Vaikka se pieni pientare ei kuuluisikaan juuri siihen siinä asuvan tonttiin, ei se silti ole kiva tulla kotiin kun on pihalle kulku aivan keltaisena kusesta. Eikö sitä koiraa voi oikeasti kusettaa sellaiseen paikkaan missä ihmiset ei kulje? Tykkäätkö itse siitä että on portinpielet keltaisena ja ruskeana koirien jätöksistä? Vaikka et sitä puolen metrin kaistaletta omistakaan? Tämä on nyt juuri sitä mielen köyhyyttä. "Et sinä sitä maaplänttiä omista, teen mitä haluan!" Vaikka tien toisella puolella olisi sitä kunnan ojaa ja pusikkoa mielin määrin... Itseasiassa kiitos tästä viestistä, nyt tajusin mikä se "logiikka" näillä sherlockeilla tässä on.
AP
Nyt vedit kyllä oma johtopäätöksesi. En kai mä nyt kenenkään kulkuväylille koiraani kuseta! Vaan siis nimenomaan ojiin, josta on se n. puoli metriä jonkun tontin rajalle. Eikä varsinkaan kenenkään kiinteään omaisuuteen sen koiran tule antaa tarpeitaan tehdä (portit, postilaatikot). Puhuinkin niistä jotka valittavat koiran kusetuksesta silloin kun koira kusee heidän pensasaitansa ja tonttinsa _ulkopuolelle_ ja _ojaan_. Jotkut kun luulevat omistavansa koko alueen joka on 3 metrin säteellä heidän tontistaan.
Ja kumma että on mikään paikka ruskeana, itse ainakin korjaan aina pois sen ruskean hädän.
No toisten pihan pieleen kuitenkin vaikka muitakin paikkoja olisi. Kyllä se kusi siinä osuu silmään vaikka olisikin ruhtinaalliset _puoli metriä_ tontin rajasta. Mutta hyvä ettet sentään aitaan, postilaatikkoa tai roskista vasten... Sen verran löytyy käytöstapoja.
Me asutaan tiiviillä omakotitaloalueella josta matkaa lähimpään ei-pihan-viereiseen-ojaan on ainakin 500m. Omakotitaloja siis monta korttelia ja tietä vieri vieressä, olisi aika kohtuutonta laittaa koira aina työpäivän jälkeenkin pidättelemään sinne asti. Kyllä kusetan koirani kunnan alueille, en kenenkään omaisuuteen, eikä se ole mitään käytöstapojen puutetta etten vie koiraani pissimään kaikkein perimmäiseen metsän nurkkaan.
Tyypillinen omahyväinen m**kku. Onhan se tietysti mukavaa kävellä kusenkeltaisilla ulkoilureiteillä, nyt kun kelitkin ovat näin komeat. Valkoinen väri olisi mukavampi, mutta koska Rekku ei osaa pidätää, niin antaa sen kuseksia mihin sattuu.
Omahyväisyyttä taitaa kyllä enemmän olla siellä päässä. Sitä ollaan niin omistavinaan kaupungin maat ja loukkaannutaan kun maisema ei ole juuri sitä kun oma silmä toivoisi. Sisusta sinä se oma pihasi minkä näköiseksi tahdot, sinne ei kukaan saa kuseskella. Julkisten teiden varsilla taas pitää voida tulla toimeen myös muiden tiellä liikkujien kanssa. Olet varmaan niitä jotka myös valittavat kuinka ihmisten jalanjäljet hangessa pilaavat silmiisi muuten niin kauniin maiseman.
Sinun mielestä on siis ihan kivan näköistä kun kaupungin ulkoilureitit ovat reunoiltaa kusenkeltaiset ja keskellä on ruskeita yllätyksiä.
Voitko kertoa osoitteesi, niin voin tulla kuseksimaan sinun pihaan, kun asia ei sinua kerran häiritse.
Miten sinun on noin vaikeaa nähdä ero päätösvallassa ihmisten omien pihojen ja kaupungin maiden välillä? Kaupunki päättää kuka hänen mailleen kuseskelee, et sinä, ja ainakin vielä jokaisessa Suomen kunnassa kaupunki sallii omille mailleen koiran kuset. Sama kuin naapurisi sanoisi sinulle että sinä et saa omaan pihaasi kusettaa koska hänen pihansa on omasi vieressä ja sinne on näköyhteys.
Ja lisättäkööt vielä että kaupungeissahan ulosteet tulee kerätä pois. Niitä en itsekään hyväksy tienpenkoilla kun jäävät lasten ja omiin kenkiin ja koiran tassuihin kiinni ja ovat siten myös tauti-/ loisriski. Pissa siellä lumen seassa kadunvarrella on vain esteettinen haitta, joka esiintyy sellaisella maalla joka ei ole sen valittavan yksityisihmisen hallinnassa.
Tässä ketjussa tulee valitettavasti monesti esiin koiraihmisten sama henki kuin monessa facen koiraryhmissä, minä minä ja minä sekä minun koirani... minä kusetan koirani mihin haluan, minä jätän koirani kakkat keräämättä koska haluan, minä ulkoilutan koirani vapaana koska haluan jos se hyökkää toisen koiran kimppuun niin voi voi...
koiraihmisenä en voi tätä itsekkyyttä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa tulee valitettavasti monesti esiin koiraihmisten sama henki kuin monessa facen koiraryhmissä, minä minä ja minä sekä minun koirani... minä kusetan koirani mihin haluan, minä jätän koirani kakkat keräämättä koska haluan, minä ulkoilutan koirani vapaana koska haluan jos se hyökkää toisen koiran kimppuun niin voi voi...
Tässähän on kyse kahden tahon tarpeista ja niiden sovittamisesta yhteen. Kysymys kuuluu että kuinka paljon koiranomistajan tulisi nähdä vaivaa ja rajoittaa koiransa virtsaamista esteettisen ympäristön ja muiden ihmisten silmän mieltymysten vuoksi. Ihan yhtälailla se on itsekästä haluta että muut näkevät vaivaa jotta oman kodin ympäristö pysyisi oman tontin ulkopuolelllakin monen sadan metrin säteellä omaan silmään kauniina. Mielestäni koiranomistajille ei kuulu tällaisesta vastuuta. Koiranomistajan kuuluu kerätä ulosteet pois, ja katsoa ettei heidän koiransa virtsa tuhoa mitään (esim. osu ja imeydy naapurin aitaan ja ala siinä haista pysyvästi). Esteettistä haittaa en laskisi tällaiseksi tuhoamiseksi. Valkoisessa lumessa se virtsa kyllä näkyy ja silloin häiritsee joitakin, mutta kesällä ei kukaan huomaa, haitta on siis tosiaan vain esteettinen. Hyvien tapojen mukaista on kyllä katsoa ettei koira kuse kenenkään kulkuväylälle taikka juurikin omaisuuteen (postilaatikko, aita tms.), mutta ei kukaan voi omia ja hallita oman tonttinsa ulkopuolista aluetta joka suuntaan metrien säteellä perusteluna "näyttää rumalle".
Menee samaan kategoriaan sen kanssa että joku räyhäisi siitä kuinka ihmisten jalanjäljet tuhoavat kauniin koskemattoman hangen hänen tonttinsa lähellä.
Kevät koittaa ja ruskeat yllätykset odottavat ojan pientareella. Haravoi siinä sitten lehtiä ja kerää oksia niiden välistä. Haisevat pahalta. Maatumiseen menee monta kuukautta.
Biohajoava kakkapussi maatuu, mutta hitaaaaasti. Siis vuosien aikana, toisin kuin normipussi joka ei maadu koskaan. ÄLKÄÄ heittäkö minkäänlaisia pusseja luontoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tontin omistajan kunnossapitovelvollisuus ulottuu tontin ulkopuoliselle viheralueelle ja ojaan 3 m tontin rajasta. Katso katujen kunnossa- ja puhtaanapitolaki. Revi siitä. Muutenkin, siinä on kuitenkin piha muutaman kymmenen sentin päässä. Siellä pihalla haisee sitten kusi ja pas ka ja kesällä pörisevät kärpäset, kiitos "esteettisten haittojen". Pensasaitoja hoidetaan, ruohoa leikataan ja lehtiä haravoidaan viheralueilla, siinä ei koirankakasta ole iloa.
Täällä päin on muuten mielenkiintoinen tapa nimenomaan koiratalouksissa. Oma piha nimittäin aidataan tai laatoitetaan aivan kadun reunaan asti, mutta muiden kohdalla kyllä tiedetään tarkkaan mikä muka kuuluu tonttiin ja mikä kunnalle.
Mutta kiitos viesteistä, ajatusmaailma aukesi hyvin.
Kusetan koiraani naapurien pihalle koska koirani haluaa kusta sinne. Naapurit on yksiä kyrpäjooseppeja.
Meidän taloyhtiön koirahullu WT-mamma ei laiskana hiivasäkkinä jaksa ulkoiluttaa kahta jättikokoista rakkiaan portinpieltä kauemmas. Koirat paskoo valtavia läjiä kaksi kertaa päivässä, ja niitä sitten paljastuu lumen alta keväisin vieri vieressä, kymmeniä kasoja. Siis aivan järkyttävä määrä paskaa taloyhtiön etupihalla!
Ensi keväänä käyn ruiskimassa lihalientä kasojen päälle. Menevät mädäntyneet paskat uusiokäyttöön kun popsivat omat jätöksensä pois. Varmaan ämmäkin älyää sitten kerätä ne jatkossa roskikseen.
Vierailija kirjoitti:
Kesällä kun olen katualueilla töissä ja joku kusettaa/paskattaa koiraansa sillä alueella missä olen töissä niin otan puhelimen taskusta ja kuvaan tapahtuman on kiva katsella omistajan ilmeitä
Olen huomannut ihan saman. Hihna pitkällä ja löysällä päästetään vaikka vääntämään tortut omakotitaloasukkaiden pihaan jos sattuisi kusiruiskua isompaa tulemaan niin sitä hauskempaa. Pirullinen virne naamalla ne tekevät sitä ihan kiusallaan.
Auttaisikohan se kuvaaminen.
Ei mikään ihme että entistäkin tyhmempää rakkien taluttaja tai paremminkin rakin seisottaja sakkia inhotaan.
Kiitos! Olet hyvä tyyppi.