Miten te ilmoititte raskaudesta?
Kiinnostaa erityisesti Facebookin julkaistut ilmoitukset. Täällä on meneillään viides raskausviikko ja ajattelin julkistaa asian vasta kun ensimmäinen kolmannes on ohi, on aikaa miettiä ilmoitustapaa.
Kommentit (21)
Miksi siitä pitää ilmoittaa. En kertonut kuin miehelleni. Asia ei sivullisille kuulu.
Laitoin faceen tekstin "Poika tuli" kun lapsi oli syntynyt. Raskaana ollessa sanoin kyllä olevani raskaana jos joku kysyi, muuten en nähnyt aiheelliseksi hehkutella masuasukkia (yök mikä sana) tai kuvailla sitä pallomahaa.
Miksi pitäisi ilmoittaa Facebookissa?
Maailman luonnollisimmasta asiasta kannattaa tietysti tehdä älytön spektaakkeli. Googlaa, onhan noita vinkkejä ollut tälläkin palstalla. Mikään "Meille syntyy vauva!" ei missään tapauksessa riitä.
En ilmoittanut missään. Kerroin äidille joka sitten kertoi koko suvulle vaikka sanoin että ei vielä...
Otat mahastasi kuvan ja laitat Faceen, tietenkin!
En kertonut kellekään sukulaiselle, en siis edes vanhemmilleni tai appivanhemmilleni.
Kerroin äidilleni ja muutamalle kaverille naamatusten sekä mies kertoi kaverilleen ja töissä. Muille ei olla vieläkään kerrottu. Mies haluaisi omalle mummolleen kertoa, mutta ei haluta koko suvun vielä tietävän, joten ei olla kerrottu sinnekään päin vielä.
Olen kertonut lähinnä sitä mukaa kuin tekemisissä ollaan oltu.
Mihinkään faceen en jaa mitään. En tee sinne muutenkaan tilapäivityksiä. Kuulun kyllä ryhmään, jossa on samassa kuussa vauvan saavia, mutta en jaa sinnekään ultrakuvia ym, koen ne henkilökohtaisina, joten en halua jaella kellekäään niitä.
Meillä lapset on tehyt vanhanaikaiseen tapaan, joten samalla tyylillä ilmoitettiin raskaudesta. Miehelle kerroin tehtyäni raskaustestin, äidille rvkolla 22 ja samana päivänä mies kertoi omalle äidilleen. Sitä kautta suku sai tiedon. Työnantajalle kerroin suunnilleen samaan aikaan, koska halusin, että on aikaa etsiä hyvää sijaista. Jos joku kysyi, niin myönsin olevani raskaana, muuten en asiasta tehnyt spektaakkelia.
Ja ihan hyvä lapsi tälläkin menetelmällä saatiin aikaan!
Yhdessä kuvassa oli t-paita, jossa teksti Big brother ja sen vieressä pienenpieni body, johon oli ultrakuva kiinnitetty. Kuvatekstinä: Because every superhero need's a side kick (tai jotain sinne päin). Oli siis perheen toinen lapsi tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siitä pitää ilmoittaa. En kertonut kuin miehelleni. Asia ei sivullisille kuulu.
Joo, eihän se mitenkään näy, joten miksei pimittää koko juttu.
Otat ultrakuvasta kuvan ja laitat faceen. Siitä sen kaikki näkee. Itse ilmoitin Suomessa vasta RV 20. Aiemmin vain läheisille.
No en mä nyt mihinkään facebookiin laittaisi alkuraskaudesta ilmoitusta, kun keskenmenotkin on silloin yleisiä. Sit on kiva korjailla ja päivitellä, nyt kävi näin.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin äidilleni ja muutamalle kaverille naamatusten sekä mies kertoi kaverilleen ja töissä. Muille ei olla vieläkään kerrottu. Mies haluaisi omalle mummolleen kertoa, mutta ei haluta koko suvun vielä tietävän, joten ei olla kerrottu sinnekään päin vielä.
Olen kertonut lähinnä sitä mukaa kuin tekemisissä ollaan oltu.Mihinkään faceen en jaa mitään. En tee sinne muutenkaan tilapäivityksiä. Kuulun kyllä ryhmään, jossa on samassa kuussa vauvan saavia, mutta en jaa sinnekään ultrakuvia ym, koen ne henkilökohtaisina, joten en halua jaella kellekäään niitä.
Kaverisi hyvin todennäköisesti näkevät ainakin jossain vaiheessa että kuulut ryhmään, mutta tuskin siitä mitään spektaakkelia tulee. Minulla ainakin tulee puhelimella selatessa näkyviin erilaisia ryhmiä ja niissä näkyy jos joku kaveri kuuluu ryhmään. Siellä on tullut etäisempienkin kavereiden nimiä vastaan jossain vauva 2017, lastenvaatekirppisja vastaavissa ryhmissä. (Tämän takia en ole itse liittynyt esim. masentuneiden vertaistukiryhmään, vaikka muuten voisinkin.)
Voihan sitä kuvitella olevansa suurempikin julkkis ja tosiaan ilmoitella ihan joka puolella ilmapalloin, kukin, ultrakuvin ja töppösin. Samaan tyyliin kuin eräskin lempääläisbloggaaja, jolla taitaa olla jo toinenkin pulla uunissa ja joka odottelee milloin jysäyttää pommin ilmoille, vaikka se ei kiinnosta kuin omia perheitään.
Me kerromme molemmista raskauksista noin viikoilla 17-19. Ensin vanhemmille ja sisarustemme perheille, niin että saman viikonlopun aikana vierailimme kaikkien luona ja kerromme kasvotusten. Sitten sitä mukaa ystäville, sukulaisille ja tuttaville kun kasvotusten nähtiin seuraavan kerran. Muutamalle kauempana asuvalle läheiselle ystävälle kirjoitin kirjeen. Myös vanhempamme kertoivat sukulaisillemme, joiden kanssa emme itse olleet niin paljon tekemisissä kuin he.
Mieheni laittoi synnytyssalista vauvakuvan faceen, ja seuraavan vasta noin vuoden ikäisestä. Itse olen laittanut pari valokuvaa, joissa näkyy esim. vaunujen varjo tms. Karsin raskauduttuani facebook-kavereista pois kaikki ne ihmiset, joiden kanssa ei todellisessa elämässä oltu oltu tekemisissä vuosiin, poislukien ne joiden päivityksiä pidin mielenkiintoisina. Seuraavan vauvan kanssa mennään samalla kaavalla.
Ultrat kuvan käsittelyn jälkeen. (kakkos ultra) Ainaki meän ultrissa oli henkilö tunnukset yms. Helppo homma onneksi.
Sitä ennen tilasin joulukortit ykkös ultrasta, ja annoin isovanhemmille jouluna pienessä kirjeessä.
Lähipiirille vain kerroin. En halunnu pitää tiedotus tilaisuutta tai virallista ilmoitusta :-D.........
MITÄ se kenellekään tuntemattomille kuuluu !
Minä kerroin vain lähimmille ihmisille naamatusten. Nettiin en ole laittanut lapsesta mitään mainintaa vaikka on kohta vuoden.