Miten aikuinen ihminen ei voi osata mitään yhdyssanoja? Siis mitään?
Mitä pitäisi ajatella aikuisesta naisihmisestä, joka ei osaa mitään yhdyssanoja? Teksti näyttää tältä aina "Oli hieno talvi päivä ja käytiin hiihto ladulla hiihtämässä, mutta kun alkoi kovatuuli, käännyttiin takaisin ja keitettiin kuumatkahvit, talvi loma tuli tarpeeseen".
Kyse ei siis ole mistään somen "en mä someen viitsi kirjoittaa oikein"-hommasta (joka sekin on vain selittelyä, koska kirjoittaakseen kieliopillisesti väärin, on kieliopin osaavan oikein keskityttävä em. kaltaiseen virheelliseen kirjoittamiseen, joten noin sanotaan silloin kun ei haluta myöntää että ei osata), vaan tuollaista se teksti on kaikkialla.
Lukihäiriö, laiskuutta vai piittaamattomuutta jo peruskoulussa?
Kommentit (40)
Paha sanoa. Miks aikuinen ihminen tekee tälläsen aloituksen? Menestyä voi vaikka yht tyys sanoja ei osaisi.
Mun käly kirjoittaa tuolla tavalla. Tekstarit on välillä sellaisia, että joutuu lukemaan kolme kertaa ennen kuin ymmärtää. Luulen, että hänellä on lukihäiriö ja ehkä joku muukin hahmotushäiriö.
Ihmetyttää kyllä, että ihan tavallisetkin yhdyssanat kirjoitetaan erikseen ja lisäksi keksitään omia yhdyssanoja (hyvämieli, kovakipu, pahaolo, parasystävä).
Kuitenkin kansainvälistyminen ja nuo yhdyssanat vain alkaa olla kummajaisia ja vievät monasti sanomasta sitten toivotun painokkuuden kun entisaikaan kilttiä ja nöyrää ilmaisuista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitäisi ajatella aikuisesta naisihmisestä, joka ei osaa mitään yhdyssanoja? Teksti näyttää tältä aina "Oli hieno talvi päivä ja käytiin hiihto ladulla hiihtämässä, mutta kun alkoi kovatuuli, käännyttiin takaisin ja keitettiin kuumatkahvit, talvi loma tuli tarpeeseen".
Kyse ei siis ole mistään somen "en mä someen viitsi kirjoittaa oikein"-hommasta (joka sekin on vain selittelyä, koska kirjoittaakseen kieliopillisesti väärin, on kieliopin osaavan oikein keskityttävä em. kaltaiseen virheelliseen kirjoittamiseen, joten noin sanotaan silloin kun ei haluta myöntää että ei osata), vaan tuollaista se teksti on kaikkialla.
Lukihäiriö, laiskuutta vai piittaamattomuutta jo peruskoulussa?
Ylimielisyyttä, piittaamattomuutta, törkeyttä, laiskuutta. Kaikkea sitä. Mielestäni tuollaiset pitäisi sulkea yhteiskunnan ulkopuolelle siten, että edes tällaisilla palstoilla ei hyväksyttäisi heidän kommenttejaan. Eihän todellisessa elämässä heitä otetakaan vakavasti, mutta jos heitä on paljon samassa paikassa, he saavat jatkaa. Mutta täysin sumeilematonta ja törkeää se on.
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin kansainvälistyminen ja nuo yhdyssanat vain alkaa olla kummajaisia ja vievät monasti sanomasta sitten toivotun painokkuuden kun entisaikaan kilttiä ja nöyrää ilmaisuista.
Mitä tämäkin kommentti tarkoitti? Pitäisi edes vähän yrittää. Peruskohteliaisuutta.
Niin epäkohteliasta. En ymmärrä, miten he pystyvät toimimaan elämässä ilman, että heidät lynkataan.
En ymmärrä. Olen töissä tekstinkäsittelijänä jossa oikeinkirjoitus on tärkeää. Meillä tulee suurin osa harjoittelijoista/uusista työntekijöistä suoraan koulun penkiltä ja jokaisen kanssa tulee sanomista yhdyssanoista. En ihan ymmärrä. Miten voi tulla suoraan koulusta töihin osaamatta yhdyssanoja???
Myös koululaiselta sellainen on häpeällistä. Meille tuli kerran koko koululle viesti joltain oppilaalta, joka oli ollut mukana jossain kokouksessa tms. Hän kirjoitti törkeästi, yhdyssanoista ja oikeinkirjoituksesta ei ollut tietoakaan. En voi ymmärtää, miten koulu salli sellaisen viestin lähettämisen ja miten koulu saattoi pitää oppilasta sellaisessa asemassa, että pääsee kokouksiin. Luulisi, että koulullakin on jokin ylpeys siitä, millaisia oppilaita siinä on. Aivan törkeää. Omalla nimellään hän kirjoitti, joten tuli kaikille selväksi, millainen henkilö kyseessä.
Heille ei ole opetettu koulussa sitä sääntöä, että sopiiko sanojen väliin adjektiivi. Eli: otetaan adjektiiviksi vaikka kettumainen. Sitten harjoitellaan:
- Minulla on tänään pään kettumainen särky. Väärin!
- Minulla on tänään kettumainen päänsärky. Oikein!
Samalla säännöllä voi käydä läpi kaikki yhdyssanat kalasopasta nojatuoliin. Kokeilkaa aina sopiiko se adjektiivi siihen väliin.
Onhan se huvittavaa. Itse olen aina ollut kielellisesti aika tarkka ja huomaan yhdyssanavirheet välittömästi, mutta esim. monet kertolaskuista on päässeet unohtumaan.
Mielestäni se on aika verrattava ”perustaito” elämässä joka voi jäädä joiltakin hataraksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mutta monella näistä on komeat talot ja autot siitä huolimatta.
Mikä kenellekin on "komea". Jotkut pitävät komeana "tiili"talona jotakin vanhaa -70-80-luvun tiiliverhoiltua puutaloa kun on siisti ja piha laitettu, jotkut pitävät hienona muutaman tonnin hintaista vanhaa entistä taksimersunreuhkaa tai audinlouskua, koska mersu tai audi.
Toisaalta ei se, ettei osaa kirjoittaa tai ole kauhean ns. älykäs, tarkoita etteikö voisi menestyä. Menestyä voi ihan perustyölläkin, olemalla todella hyvä siinä mitä tekee, siis nimenomaan TEKEE. Älyllinen tietotyö ja duunarityö ovat eri asioita ja niissä vaaditaan erilaisia taitoja. Monet yrittäjät ovat menestyneet ilman yhtäkään korkeakoulututkintoa. Mutta ei se silti tarkoita, että aloituksen kaltainen kirjoittaminen siitä fiksuksi muuttuisi, kyllä ihminen antaa itsestään aina vaikutelman paitsi ulkoisella olemuksellaan ja käytöksellään, myös kirjallisen ilmaisunsa kautta.
Ne, jotka kirjoittavat todella huonosti ja "väärin", ovat käytännössä useimmiten joko lukihäiriöisiä tai vähän koulutettuja, jopa ilman mitään peruskoulun jälkeistä koulutusta. Mikä on sinänsä ihmeellistä, että meillä on kuitenkin kaikille mahdollinen ja avoin koulutus niin pitkälle kuin haluaa, jota vieläpä tuetaan.
Vierailija kirjoitti:
Paha sanoa. Miks aikuinen ihminen tekee tälläsen aloituksen? Menestyä voi vaikka yht tyys sanoja ei osaisi.
Määrittele menestys.
Kovin paljoa ei ole tuon aloituksen kaltaista tekstiä esim. yliopistolla näkynyt. Tai töissä korkeakoulutetuilla asiantuntijatehtävissä toimivilla.
Opettelen mielummin kansainvälisiä kieliä.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Olen töissä tekstinkäsittelijänä jossa oikeinkirjoitus on tärkeää. Meillä tulee suurin osa harjoittelijoista/uusista työntekijöistä suoraan koulun penkiltä ja jokaisen kanssa tulee sanomista yhdyssanoista. En ihan ymmärrä. Miten voi tulla suoraan koulusta töihin osaamatta yhdyssanoja???
Itse osaan yhdyssanat, mutta en ymmärrä, mitä haittaa siitä on, jos kirjoittaa yhdyssanat väärin, kun kuitenkin tulee ymmärretyksi.
Vierailija kirjoitti:
Opettelen mielummin kansainvälisiä kieliä.
Yhdyssanat ja suomen kieli opetetaan jo alakoulussa. On vähän hankala oppia mitään kieliä jos ei osaa kielioppia edes omasta äidinkielestään. Ja niinhän niitä onkin vaikka kuinka paljon sellaisia, jotka kehuvat olevansa esim. englannissa todella hyviä ja ihan syntyperäisen kielitaidon omaavia, mutta samanlaista turistitankeroa se on enkuksi kuin suomeksikin.
Äläpä! Ja mä olin aikoinaan ihan rikki tajuttuani, että noin 70%:lle ihmisistä asiat "kuullostavat kummalliselle" tai he "puollustavat maataan". Mitä nämä ihmiset ovat tehneet äidinkielentunneilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse osaan yhdyssanat, mutta en ymmärrä, mitä haittaa siitä on, jos kirjoittaa yhdyssanat väärin, kun kuitenkin tulee ymmärretyksi.
"Näin tänään kaksi kymmenvuotiaan tytön". (kaksikymmenvuotiaan)
"Harrastan talvi verkko kalastusta."
"Kävin kunnan virastossa."
"Naapuriin on syntynyt kissan poikia."
Onhan nuo nyt todella HÄH kun noita lukee, siis kaksi 10-v tyttöä vai yhden 20-v, talvikalastusta vai verkkokalastusta eikun talviverkkokalastusta, missä kunnan monista virastoista vaiko kunnanvirastossa, pelkkiä poikiako syntyi vai kissanpoikiako kuitenkin.
Toisinaan sanan merkitys muuttuu tai siitä tulee todella epäselvä, kun yhdyssana kirjoitetaan väärin. Ei todellakaan aina tule ymmärretyksi ja lukijan tarvitsee alkaa tankata, mitä ihmettä on tarkoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilkkusäännöt.
En tiedä mutta monella näistä on komeat talot ja autot siitä huolimatta.