Kuinka nopeasti voin tehdä rikosilmoituksen, kun raha ei näy tilillä?
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Lupauduin postittamaan kalliit 200 e käytetyt kuulokkeet Facebook-ostajalle, sovimme että maksu hoidetaan pikimmiten mutta emme mitään tiettyä päivää. Hän sanoi hoitavansa asap. Tästä on nyt 3 viikkoa, ostaja nouti kuulokkeet 2 viikkoa sitten.
Kysymys kuuluu; onko jotain aikarajaa jonka jälkeen voin tehdä varmasti rikosilmoituksen, kun ostaja on moneen otteeseen luvannut maksaa ja väittänyt, että on jo hoitanut asian?
Olen kysellyt parin päivän välein, saisinko kuittauksen maksusta, sitten hän lakkasi vastaamasta myyntikeskustelun viesteihin.
Laitoin hänelle privaviestiä viikko sitten johon hän vastasi, että joo on kiitos laitan kuittikopion kun pääsen kotiin. Ei tullut kuittia. Eikä rahaa. Sitten taas pari päivää, laitoin hänelle Mobilepayn kautta maksupyynnön. Ei vastausta. Tiistaina laitoin vihaisemman viestin, etten enää halua laittaa yhtään muistutusta, hoida maksu ASAP. Hän näki viestin muttei vastannut.
Keskiviikkona laitoin 3 viestiä, joista viimeisin oli, että jos en saa mitään selitystä, joudun lopulta tekemään rikosilmoituksen mutta en haluaisi. Hän oli aktiivisena Facebookissa mutta ei lukenut viestejäni. Löysin hänet nimellä Instagramista ja lähetin kuvan viestistäni. Hän vastasi salamana. "Olen varmasti asian hoitanut ja laitan kuittikopion heti kun pääsen kotiin."
Ei laittanut.
Odotan tämän viikon loppuun, jolloin kaupoista sopimisesta on kulunut 3 viikkoa. Ei hän mitään ole maksanut, koska en ole saanut rahaa.
Joko on aiheellista tehdä ilmoitus vai odotella?
Kommentit (49)
Laita hänelle viesti, että aikaa maksamiseen on 24h, sen jälkeen teet välittömästi rikosilmoituksen.
Voit myös laittaa julkaise viestin, että koska hän ei ole maksanut jo xx aikaa sitten saamia kuulokkeita, teet asiasta välittömästi rikosilmoituksen. Ehkä julkinen häpeä saa jotain aikaan.
Enää ei kannata asian kanssa odottaa.
Turha laittaa enää mitään "jos et maksa teen rikosilmoituksen" -viestejä enää, olethan tämän asian jo ilmoittanut. Joko menet isokokoisen j ahäijyn näköisen kaverin kanssa hakemaan kuulokkeet pois tai sitten teet ilmoituksen oliisille saman tien. Poliisi vähintään kirjaa ilmoituksen ja jos samasta tyypistä niitä tulee useampia, käynnistää tutkinnan. Hyvällä tuurilla voi tietysti soittaa velalliselle ja saada hänet sillä tapaa maksamaan.
Somejulkisuus on tehokkain keino. Nimi esiin ja jos kerran teillä on yhteisiä tuttuja, niin ainakin ostajan epärehellisyys tulee kaveripiirin tietoon.
Vierailija kirjoitti:
MITEN on mahdollista olla noin idiootti? Ihan oikeasti, myötähäpeä. Itseäsi saat syyttää.
Mitä hyötyä tästäkään kommentista on? Jo about neljä ihmistä on sanonut ihan samaa. Oli vaan pakko päästä haukkumaan, eikö?
Ihan tiedoksi, että kyllä mua v*tuttaa mua oma ajattelemattomuuteni jo muutenkin. Ketä muuta mä voisin syyttää kuin itseäni?
Ja ihanko oikeasti tutuntuttuun sinisilmäisesti luottaminen on niin typerää, niin idioottimaista, että se ei edes mahdu käsityskykyysi? Et ole ilmeisesti ikinä itse luottanut keneenkään sinisilmäisesti, et ole ikinä tehnyt mitään typerää? ÄO:ni on varmasti oltava miinusmerkkinen?
Ja siis postituksen syynä se että hän asuu ihan eri puolella Suomea.
No joo. Se siitä.
Kai olet nyt tehnyt jotakin asian eteen etkä jättänyt vain roikkumaan?
Vierailija kirjoitti:
Sano hyvästit kuulokkeille, käytettyjen kuulokkeiden omiminen on niin pieni juttu, että mitään rikosilmoitusta kannattaisi edes tehdä.
Ikävä kyllä ei taida poliisilla olla aikaa sun kuulokkeiden metsästykseen.
Nuolet vaan hiljaa haavojas.
Kyllä rikosilmoitus on syytä tehdä, tyyppihän on saattanut huijata kymmeniä ihmisiä ja jatkaa huijaamista jos kukaan ei tee mitään. Jos tulee monta ilmoitusta niin saattaa poliisikin tehdä jotain. Sitä paitsi sen voi tehdä netissä joten siitä ei pitäisi olla liikaa vaivaa.
Sinuna olisin tehnyt ilmoituksen viimeistään siinä vaiheessa kun tyyppi lakkasi vastaamasta, mutta kyllä sen vieläkin voi tehdä.
Jep, rikosilmoitus tehty. Saa nähdä, lähteekö poliisi tutkimaan.
Ap
Ota opiksesi.
Poliisi kirjaa ilmoituksen ylös mutta keskittyy sitten tärkeämpiin asioihin kun itse töppäsit.
Ota kaveri ja hae kuulokkeet pois. Anna vielä turpiin.