Kuinka nopeasti voin tehdä rikosilmoituksen, kun raha ei näy tilillä?
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Lupauduin postittamaan kalliit 200 e käytetyt kuulokkeet Facebook-ostajalle, sovimme että maksu hoidetaan pikimmiten mutta emme mitään tiettyä päivää. Hän sanoi hoitavansa asap. Tästä on nyt 3 viikkoa, ostaja nouti kuulokkeet 2 viikkoa sitten.
Kysymys kuuluu; onko jotain aikarajaa jonka jälkeen voin tehdä varmasti rikosilmoituksen, kun ostaja on moneen otteeseen luvannut maksaa ja väittänyt, että on jo hoitanut asian?
Olen kysellyt parin päivän välein, saisinko kuittauksen maksusta, sitten hän lakkasi vastaamasta myyntikeskustelun viesteihin.
Laitoin hänelle privaviestiä viikko sitten johon hän vastasi, että joo on kiitos laitan kuittikopion kun pääsen kotiin. Ei tullut kuittia. Eikä rahaa. Sitten taas pari päivää, laitoin hänelle Mobilepayn kautta maksupyynnön. Ei vastausta. Tiistaina laitoin vihaisemman viestin, etten enää halua laittaa yhtään muistutusta, hoida maksu ASAP. Hän näki viestin muttei vastannut.
Keskiviikkona laitoin 3 viestiä, joista viimeisin oli, että jos en saa mitään selitystä, joudun lopulta tekemään rikosilmoituksen mutta en haluaisi. Hän oli aktiivisena Facebookissa mutta ei lukenut viestejäni. Löysin hänet nimellä Instagramista ja lähetin kuvan viestistäni. Hän vastasi salamana. "Olen varmasti asian hoitanut ja laitan kuittikopion heti kun pääsen kotiin."
Ei laittanut.
Odotan tämän viikon loppuun, jolloin kaupoista sopimisesta on kulunut 3 viikkoa. Ei hän mitään ole maksanut, koska en ole saanut rahaa.
Joko on aiheellista tehdä ilmoitus vai odotella?
Kommentit (49)
Etkö tiedä ostajan osoitetta jos lähetit postin kautta ne? Menehän hakemaan kuulokkeet pois. Laita viesti että isäsi ja veljesi tulevat hakemaan kuulokkeet pois joku ilta niin kato mitä vastaa.
Oletko sille tutullesi maininnut asiasta? Voisiko hän tehdä mitään, jos tuntee ”ostajan” vähän paremmin?
Jos kyseessä on tutun tuttu ja ilmeisesti asuu lähistöllä, niin onnistuisiko mennä vaikka tutun/kaverin kanssa ovelle vaatimaan maksua? Tai jos ovelle ei pääse niin voisit kokeilla pyytää sitä tuttua vähän painostamaan.
Mulla samankaltainen juttu.
Ulkomaille muuton takia myin parin satasen urheiluvälineen ja minun oli pakko saada se matkaan. Ostaja maksoi puolet summasta heti ja olimme sopineet, että maksaa puolikkaan kun saa palkan.
Tuo juttu tuli vielä lapselle, jotenkin ajattelin ettei kukaan nyt lapsen liikuntavälineitä sentään varasta. vaikutti kaikinpuolin mukavalta ja rehelliseltä ja eka maksu tuli heti.
Lukuisten viestien ja maksulupausten jälkeen hän lopetti viesteihin vastaamisen. tein sitten netissä rikosilmoituksen, en laittanut ostajalle enää mitään viestiä. En edes sitä että olen tehnyt ilmoituksen. Poliisilta tieto oli ostajalle mennyt, muutaman viikon jälkeen rahat olivat tilillä.
Poliisi otti minuun yhteyttä sähköpostilla (asuin toisella mantereella silloin), että onko asia ratkennut, eli ostaja maksanut nyt kun tieto rikosilmoituksesta on mennyt, vai onko asia vielä aktiivinen. Kerroin maksun tulleen ja ettei minulla ole mitään vaatimuksia asian suhteen ja näin rikosilmoitus sitten "poistettiin".
Eli monelle se jo itse asiana on pelote ja maksuhalukkuutta alkaa yhtäkkiä löytyä.
Nyt hän yhtäkkiä myy toisessa ryhmässä isoa määrää erilaisia sisustusjuttuja. Onko hän oikeasti niin hölmö, että valehtelee maksaneensa ja ns. ostaa aikaa, ja kerää sillä aikaa rahaa kiireellä? En tietenkään voi olla varma mutta vähän näyttäisi siltä, hän ei ole kuukausiin myynyt mitään.
Jos ei rahaa ole niin miksei vaan kerro suoraan? Hävettääkö se niin paljon?
Ap
Laita hänelle somessa useampi julkinen viesti jossa kysyt miksei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Laita hänelle somessa useampi julkinen viesti jossa kysyt miksei maksa.
En valitettavasti pääse laittamaan hänen profiiliinsa mitään julkisesti, koska emme ole Facebook-kavereita.
ap
Laita siihen ryhmään, jonka kautta myit kuulokkeet hänelle ja merkitse hänet siihen tekstiin. Älä silti syytä varkaaksi tai muuta, muistelisin jostakin, että poliisi on sanonut sinun silloin syyllistyvän kunnianloukkaukseen tai jotakin.
Vierailija kirjoitti:
Laita siihen ryhmään, jonka kautta myit kuulokkeet hänelle ja merkitse hänet siihen tekstiin. Älä silti syytä varkaaksi tai muuta, muistelisin jostakin, että poliisi on sanonut sinun silloin syyllistyvän kunnianloukkaukseen tai jotakin.
Ko. ryhmässä tämä on kielletty, ja ohje oli, että yp:lle viestiä. Näin teinkin. Hän laittoi ostajalle viestiä ja poisti hänet ryhmästä. Ei mitään vaikutusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nyt hän yhtäkkiä myy toisessa ryhmässä isoa määrää erilaisia sisustusjuttuja. Onko hän oikeasti niin hölmö, että valehtelee maksaneensa ja ns. ostaa aikaa, ja kerää sillä aikaa rahaa kiireellä? En tietenkään voi olla varma mutta vähän näyttäisi siltä, hän ei ole kuukausiin myynyt mitään.
Ap
Se ei poista sitä, että hän on velvollinen maksamaan ja lisäksi valehtelee.
Vierailija kirjoitti:
Tee rikosilmoitus ja laita viestiä tyypille joka osti kuulokkeet että laita rahat tai joudut vastuuseen-rikosilmoitus tehty poliisit ottavat piakkoin yhteyttä.
Valitettavasti poliisi ei lähde edes tutkimaan kyseistä juttua.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tiedä ostajan osoitetta jos lähetit postin kautta ne? Menehän hakemaan kuulokkeet pois. Laita viesti että isäsi ja veljesi tulevat hakemaan kuulokkeet pois joku ilta niin kato mitä vastaa.
Viestien lähettelyä tehokkaampaa olisi soittaa tai mennä itse ovelle hakemaan rahoja tai tavaraa takaisin. Maailma ei ole pelkästään facebookissa tai netissäkään. Naamatusten on vaikeampi kiemurrella.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihmisistä ei koskaan tiedä. Syitä voi olla ties mitä. Luottaa kannattaa vain luotettaviin.
Jos kerran tiedät henkilön, nimen ja naaman ja sinulla on tämä myyntikeskustelu tallessa, niin poliisi hoitaa. Tee rikosilmoitus ja laita se tiedoksi tälle ostajalle, niin tietää sun olevan tosissaan. Onhan tilinumero varmasti oikein? Jatkossa tavara lähtee vasta, kun maksu on tilillä.
Saattaa oikeasti olla että hän keräilee nyt noilla sisustustuotekaupoilla rahaa. Melkein tekee mieli odottaa muutama päivä ja mielenkiinnosta katsoa, onko niillä rahoilla tarkoitus maksaa kuulokkeet.
Toisaalta epärehellisyydestä sakotetaan, ja hän on joka tapauksessa valehdellut minulle jo useampaan otteeseen. Ehkä voisin ihan siitäkin syystä tehdä sen rikosilmoituksen nyt odottelematta enempää.
Ap
Nyt teet sen ilmoituksen, etkä ihmettele. Summa on sen verran iso, että uskon poliisien tekevän jotakin, jopa aika nopeasti. Ja ties vaikka olisi jättänyt muutakin maksamatta, silloin summa on vielä isompi.
MITEN on mahdollista olla noin idiootti? Ihan oikeasti, myötähäpeä. Itseäsi saat syyttää.
Suosittelen laittamaan ostajalle viestiä, että veljesi/isäpuolesi/poikaystäväsi/sinä itse tulet hakemaan kuulokkeet pois, kun satut olemaan siellä päin. Hän tietää, että sinulla on hänen osoitteensa, joten eiköhän vastaa. Varsinkin jos et sano päivää, tuskin voi mennä moneksi päiväksi evakkoon mihinkään ja tietää sen itsekin. Ja tee silti se ilmoitus.
"Jatkossa tavara lähtee vasta, kun maksu on tilillä."
Ja maksu ei ole tilillä jos tavara ei ole kädessä. Ihmisten tyhmyys jaksaa yllättää aina uudestaan ja uudestaan. Kaupat yksityishenkilöiden kanssa tehdään aina KASVOTUSTEN ja käteisellä.
Mihin luulet rikosilmoituksen johtavan? Tuolla on tavaton määrä rikoksia ilman rangaistusta ja nämä ovat juuri niitä rikoksia, joita ei tulla edes ottamaan tutkintaan. Valtio ei ole mettänyt mitään ja sen hyöty on vähäinen rikoksen tekijälle.