Olen luterilainen ateisti
En usko Jumalaan, mutta kuulun kurkkoon, luen pyhiä teksteja ja seuraan Jeesuksen opetusta. Minua ei edes huolita perinteisiin ateisti piireihin, sillä en ole lupunut kokonaan uskonnollisuudesta ja alkanut haukkumaan kristittyjä.
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Perehdy luokittelujärjestelmään; et ole ateisti.
Olenpas. EN USKO JUMALAAN! Se riittää.
T. Lut. A.
Minä taas olen kirkon tai muuhun uskonnolliseen yhdyskuntaan kuulumaton, sitoutumaton, kristitty luterilainen.
Samoin. En tule eroamaan kirkosta, vaikka en yhtään sisimmässäni uskossa ole. Sekulaarin seurakunnan puolesta! Hyvä kun elämme mahdollisimnan liberaalin valtauskonnon/kirkon maassa.
Minäkin pidän itseäni kristittynä, vaikka en uskokaan persoonallisen jumalan olemassaoloon minkäänlaisena yliluonnollisena entiteettinä.
Uskon Jumalan olevan inhimillistetty mielikuva, jossa yhdistyvät hyviksi koetut arvot kuten rakkaus, hyvyys, ihmisen vastuu, kehittyminen jne. Samoin kuin Joulupukki-hahmossa yhdistyy joulunajan tunnelma, antamisen ilo, perinteiden jatkuvuus jne. Mielikuva antaa noille arvoille kasvot ja nimen, hahmon joka tekee abstraktit käsitteet ymmärrettäviksi.
Taivas ja helvetti ovat molemmat vertauskuvia tulevaisuudesta, siitä millaisen maailman jätämme valintojemme seurauksena jälkipolville.
Meidän esivanhempamme ovat rakentaneet tänne pohjolaan yhteiskunnan, joka on maailmanhistorian mittapuulla hyvin lähellä paratiisia. Tähän on päästy noudattamalla opetuksia, joita Jeesus ( ja muutkin viisaat eri kulttuureissa) puhui: koston kierteistä pidättäytyminen, toisen posken kääntäminen, maan hiljaisten arvostaminen, yhteiskuntaan luottaminen, armo ja anteeksianto, oman järjen käyttö käskyjen sokean noudattamisen sijasta, jne.
Niitä oppeja kannattaa seurata, kunhan ei ota niiden ympärille rakennettua mytologiaa liian tosissaan ja kirjaimellisesti.
Juu, kansoitetaan kirkon johtoporras ateisteilla ja ajetaan alas koko systeemi!
Maailmassa on niin paljon hörhöuskontoja, -kultteja ja -lahkoja, että on vain hyvä olla kansan hengellisiä tarpeita varten maltillinen kansankirkko jossa on katto korkealla ja seinät leveällä.
Monet tuttavani ovat ateisteja mitta maksavat kirkollisveroa sen vuoksi ettei heitä luultaisi punavihervassareiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lut. A.
Kaltaistesi seurassa kuulut, sillä uskominen Jumalaan ei ole koskaan ollut suosiossa kirkon piireissä. Raamatun mukaan usko syntyy kuuliaisuudesta, ja kun kirkkoa katsoo, ei kuuliaisuudesta Jumalalle ole tietoakaan! Epäilen vahvasti että löytyykö kirkon piiristä kristittyjä lainkaan, jos löytyy, aiheuttaa kestämättömän ristiriidan se jos he jatkavat kirkon palveluksessa.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kansoitetaan kirkon johtoporras ateisteilla ja ajetaan alas koko systeemi!
Olen 3. Tästä syystä erosin kirkosta, kun perinteinen suomalainen kirkkouskovainen alkoi olla Suomen ev. lut. Kirkolle rasite ja pelkkä kulujen maksaja. En hyväksy monia herätysliikkeiden omia sääntöjä, mutta kirkko toimii itseään vastaan.
Olen ateisti, jota ei koskaan ole kastettu kirkkoon, enkä ole koskaan tuntenut jääväni paitsi mistään. Mutta kukin tyylillään. Ystäväni, myös ateisti, liittyi kirkkoon saadakseen kirkkohäät. Olihan se kaunis seremonia.
Mies77 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Lut. A.
Kaltaistesi seurassa kuulut, sillä uskominen Jumalaan ei ole koskaan ollut suosiossa kirkon piireissä. Raamatun mukaan usko syntyy kuuliaisuudesta, ja kun kirkkoa katsoo, ei kuuliaisuudesta Jumalalle ole tietoakaan! Epäilen vahvasti että löytyykö kirkon piiristä kristittyjä lainkaan, jos löytyy, aiheuttaa kestämättömän ristiriidan se jos he jatkavat kirkon palveluksessa.
Ateismi ei ole mikään mielipiteen mukaan muuttuva määritelmältään. Joko ihminen uskoo väitteen jumalan olemassaolosta tai ei usko. Mitään muita vaihtoehtoja ei ole olemassa.
Maailmassa on paljon ateisteja jotka elävät kristittyjen oppien mukaista elämää. Joillekin uskonto on ollut niin vahvati osa elämää, ettei siitä haluta luopua vaikka järki sanoo jumalan olemassaolon olevan hyvin epätodennäköinen väite. Tyypillisesti silloin uskontoa aletaan tulkitsemaan metaforana kirjaimellisen totuuden sijasta. Luotetaan järkeen ja tieteeseen todellisen maailman asioissa. Samaan aikana noudatetaan elämänfilosofiana ja hengellisenä ohjenuorana uskonnon ohjaamaa tietä. Sehän ei millään tavalla edellytä jumalaan uskomista, että pitää kristinuskon opetuksia keinona elää hyvä elämä.
Sitten on vielä ympäristön asettamat paineet. Monessa kulttuurissa ja yhteisössä ei todellakaan kannata alkaa eroamaan uskonnollisesta toiminnasta ja asettumaan vastakkain ympäröivien ihmisen kanssa. Kannattaa mielummin pitää suunsa kiinni ja käydä siellä kirkossa kuten tähänkin asti.
Vierailija kirjoitti:
En usko Jumalaan, mutta kuulun kurkkoon, luen pyhiä teksteja ja seuraan Jeesuksen opetusta. Minua ei edes huolita perinteisiin ateisti piireihin, sillä en ole lupunut kokonaan uskonnollisuudesta ja alkanut haukkumaan kristittyjä.
Mikä ihme on ateistipiiri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ateistit muodostavat kaveririnkejä kun ihmiset hakeutuvat toisten samanlaisten ihmisten seuraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ateistit muodostavat kaveririnkejä kun ihmiset hakeutuvat toisten samanlaisten ihmisten seuraan.
Noinko ne tekevätkin? Suomalaiseen yhteiskuntaan ei mun nähdäkseni kuulu, että kysellään toisilta, mihin ne uskovat.
Mä en tiedä mun kavereiden uskontoja, vaikka ollaan lähemmäs neljäkymmentä vuotiaita ja tunnettu päiväkodista asti. Tai no, yhden henkilön uskonnon tiedän, kun hän sattuu olemaan varsin radikaali kristitty ja meillä on hauskoja väittelyitä silloin tällöin (itse kun olen ateisti). Ne kymmenet muuta ovatkin sitten mitä ovat, ei mitään hajua.
En tiedä edes vanhempieni ja sisarusteni kantoja uskontoihin. Puolison kannan tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noinko ne tekevätkin? Suomalaiseen yhteiskuntaan ei mun nähdäkseni kuulu, että kysellään toisilta, mihin ne uskovat.
Mä en tiedä mun kavereiden uskontoja, vaikka ollaan lähemmäs neljäkymmentä vuotiaita ja tunnettu päiväkodista asti. Tai no, yhden henkilön uskonnon tiedän, kun hän sattuu olemaan varsin radikaali kristitty ja meillä on hauskoja väittelyitä silloin tällöin (itse kun olen ateisti). Ne kymmenet muuta ovatkin sitten mitä ovat, ei mitään hajua.
En tiedä edes vanhempieni ja sisarusteni kantoja uskontoihin. Puolison kannan tiedän.
Kuppikunnittautuminen on aina yleistä, eli muodostetaan näitä kaveripiirejä samanhenkisten ihmisten kanssa. Tämä on ollut yleistyvä trendi jo viimeiset 10 vuotta. Ateisteilla taas ei ole mitään vaikeuksia puhua uskonnosta sillä heillä ei ole samaa häoeäleiman taakkaa kuin uskovaisilla.
Minä erosin kirkosta vasta opintojen päättymisen jälkeen töihin mennessäni kun pääsin kirjoille asuinkaupunkiini. Vanhempani eivät käy kirkossa, ovat ateisteja mutta eivät koskaan myöntäisi sitä edes itselleen. He eivät halunneet että ystävänsä tietävät että erosin kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuppikunnittautuminen on aina yleistä, eli muodostetaan näitä kaveripiirejä samanhenkisten ihmisten kanssa. Tämä on ollut yleistyvä trendi jo viimeiset 10 vuotta. Ateisteilla taas ei ole mitään vaikeuksia puhua uskonnosta sillä heillä ei ole samaa häoeäleiman taakkaa kuin uskovaisilla.
Millähän tavalla samanhenkisyys näkyy muka ateistien välillä? Samanhenkisyys ei suinkaan tarkoita sitä, että ollaan samaa mieltä juurikin uskonnollisista kysymyksistä.
Ateisteilla ei yleensä ole yhtään mitään puhuttavaa uskonnoista, koska eivät sellaista itse omaa. En minäkään ole ikinä puhunut kenenkään kaverini kanssa ateimista, koska ei siitä ole mitään sanottavaa. Ainoastaan netissä olevien uskovaisten kanssa siitä tulee puhuttua ja silloinkin vain sen takia, että eivät ole ymmärtäneet mitä ateismi edes on.