Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun exä katoaa eron jälkeen? Mitä tehdä, kuinka saada yhteys?

Vierailija
21.02.2018 |

Olimme kaukosuhteessa ja asuimme eri maissa, välimatkaa noin 1500km. Molemmat aikuisia ihmisiä, minä 28 ja hän 26, ja suhdetta takana vähän vajaa vuosi.

Lyhyesti sen enempää sanomatta, hänen perheenjäsen kuoli yllättäen noin kuukausi sitten. Tuolloin hän oli luonani viimeisiä päiviä. Palatessaan kotimaahansa, päätin suhteemme, puhelimen välityksellä. Rakastan häntä syvästi, ja hän oli täydellinen, upea kumppani minulle, mutta minulla on omia ongelmia joista johtuen en pysty suhteeseen enää. Olen itsekin erosta vieläkin musertunut ja jollain tasolla kadun päätöstäni. Haluan silti pitää hänet elämässäni - kukaan ei ole koskaan tuottanut minulle niin paljon onnea. Hän auttoi minut omien ongelmieni läpi ja oli aina minun kallioni.

Exäni otti asian raskaasti, mutta eromme ei kuitenkaan ollut mikään ruma tai sotkuinen. Hän sanoi ymmärtävänsä ja toivovansa minulle pelkkää hyvää jatkoon.

Nyt hän on täysin kadonnut. Hän on tavallisesti hyvin aktiivinen sosiaalisessa mediassa - Facebook päivittyy lähes päivittäin ja Instagramissa hänellä on todella suuri seuraajamäärä. Hän on aktiivisesti mukana eräässä verkostossa ja tekee muun muassa vapaaehtoistyötä samaisessa yhteisössä. Olen lähes päivittäin katsellut hänen profiiliaan sosiaalisessa mediassa, vain nähdääkseni, miten hänellä menee. Nyt huomasin että hänen Facebook, Instagram, Whatsapp, kaikki, on poistettu. Soitotkaan ei mene läpi.

Tämä on todella epäluontaista hänelle - hän on todella aktiivinen ja menevä sosiaalisessa mediassa, ja välillä suhdettamme hiersikin hänen jatkuva somessa oleminen. Siksi on vaikea uskoa, että hän olisi poistanut kaikki, siis ihan kaikki profiilinsa tuosta noin vain.

Ajattelin ensin, että hän on estänyt minut kaikkialla. Tämäkin olisi ok, mutta kun asia ei näin ole. Meillä on yhteisiä ystäviä, joilta kysyin, näkevätkö he hänen profiiliaan. Kukaan ei näe, ja profiilit näkyvät olevan oikeasti kaikkialta poistettu. Sama juttu viestien ja puheluiden kanssa - ne eivät mene hänelle läpi.

Otin yhteyttä hänen ystäväänsä mutta hän ei ole vastannut mitään. Sama veljensä kanssa. Vanhempien yhteystietoja minulla ei ole. Minua erityisesti huolettaa tämä tilanne, sillä ex-tyttöystävälläni on ollut aika raju huumetausta, josta hän on kuitenkin noussut, selvittänyt tiensä yliopistoon ja hyvään työpaikkaan. Kuitenkin viimeisinä kahtena kuukautena hänen elämänsä on ollut henkisesti hyvin raskasta, ja pelkään, että hänen läheisensä kuolema, ja meidän eromme, on ajanut hänet taas huumeisiin. Mieli alkaa vaellella, onko hän mahdollisesti kuollut? Ja profiilit poistettu tämän vuoksi? Onko hänelle sattunut jotain? Hän on kadonnut kuin tuhka tuuleen, ja varsinkin tämän välimatkan vuoksi en voi oikein mennä hänen ovellekaan. Mitä voin tehdä?

Hän ei ole itsetuhoinen ihminen, eikä hän ole masentunut tai yrittänyt itsemurhaa, ei ole viiltelytaustaa, ei masennuslääkityksiä. Hän on erittäin herttainen ja elämäniloinen ihminen, jolla on ollut muutama vuosi sitten huumeongelma. Hän oli vieroituksessa pitkään ja on päässyt huumeista yli, ei tupakoinut, ei edes juonut alkoholia. Että periaatteessa olen "rauhallinen", mutta toisaalta... Niin kuin sanoin, viimeiset kaksi kuukautta oli hänelle helvettiä henkisesti; hänellä tapahtui suuria elämänmuutoksia, kun yksi perheenjäsenistä sairastui vakavasti ja toinen kuoli äkillisesti. Kun ottaa huomioon hänen historiansa, pelkään että hän on ratkennut käyttämään huumeita.

Otan tietysti hänen ystäviinsä yhteyttä minkä voi ja jatkan ympäriinsä kyselyä. Mutta voisiko joku täällä rauhoitella minua, tai vaikka keksiä jonkin järkeenkäypän syyn tähän outoon "katoamiseen" sosiaalisesta mediasta? Ylireagoinko?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut osaa olla uskomattoman tyhmiä. Niin kuin ap.

Vierailija
22/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän oli luonasi kylässä, läheinen kuoli, hän palasi kotiinsa, sinä laitoit suhteen poikki puhelimitse, mutta haluat silti pitää hänet elämässäsi. Kuulostat ihan hirvitykseltä.

Jätä hänet rauhaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän on voinut estää sut ja yhteiset ystävänne (jotka varmaan on siis sun ystäviä, jotka hän sun kautta oppi tuntemaan - en jaksa uskoa et sun kumppanisi ystävät puhuisivat sulle enää tuollaisen tempun jälkeen..). Muutenkin iljettävän itsekäs aloitus. Haluat eksäsi elämääsi koska hän antaa sulle niin paljon, ja samalla itse loukkaat ja satutat häntä.

Vierailija
24/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei kuulu sulle enää. Teit sellaisen tempun ettei sun kanssa kuulukaan olla enää tekemisissä. Hän toimii terveesti kun suojelee itseään, ja ymmärrän jos ei halua eikä jaksa olla somessa nyt. Tekee tilejä taas kun on toipunut, mutta ne ei kuulu sulle.

Ajattelin aloituksesta että ap on nainen ja ihan samoin ajattelin siinä.

Vierailija
25/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, peräänny jo!

Vierailija
26/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen estänyt ulkomaalaisen exän lisäksi kaikki hänen kauttaan tuntemani yhteiset ystävät, vaikka heitä vastaan minulla ei ole yhtään mitään. En vain halua, että exä pystyy enää millään tavalla seuraamaan elämääni. Puhelimeen olen myös laittanut eston. Voit toki kokeilla, pystyykö muilla numeroilla soittamaan hänelle, ja kysyä näkyvätkö sometilit jollekin ihan täysin ulkopuoliselle. Mutta jos on niin, että sinut todellakin on estetty, niin ÄLÄ enää yritä saada häneen yhteyttä, vaan jätä hänet rauhaan.

Vierailija
27/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen estänyt ulkomaalaisen exän lisäksi kaikki hänen kauttaan tuntemani yhteiset ystävät, vaikka heitä vastaan minulla ei ole yhtään mitään. En vain halua, että exä pystyy enää millään tavalla seuraamaan elämääni. Puhelimeen olen myös laittanut eston. Voit toki kokeilla, pystyykö muilla numeroilla soittamaan hänelle, ja kysyä näkyvätkö sometilit jollekin ihan täysin ulkopuoliselle. Mutta jos on niin, että sinut todellakin on estetty, niin ÄLÄ enää yritä saada häneen yhteyttä, vaan jätä hänet rauhaan.

Sanoin jo ylempänä, että ystäväni (pyysin kolmea) eivät myöskään näe hänen profiiliaan eivätkä pysty soittamaan. Lisäksi, kun haen häntä Facebookissa ilman sisäänkirjautumista, sekä Instagramissa, häntä ei löydy. Eli näyttäisi ettei ole estänyt minua, vaan poistanut kaikki.ap

Vierailija
28/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoin jo ylempänä, että ystäväni (pyysin kolmea) eivät myöskään näe hänen profiiliaan eivätkä pysty soittamaan. Lisäksi, kun haen häntä Facebookissa ilman sisäänkirjautumista, sekä Instagramissa, häntä ei löydy. Eli näyttäisi ettei ole estänyt minua, vaan poistanut kaikki.ap

Ap, haista nyt jo v*ttu.

t:M43

Vierailija
29/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hän mitä ilmeisimmin on pyrkinyt kaikin keinoin estämään yhteydenottosi, millaiseksi arvelet vastaanoton, mikäli jotain kautta onnistuisit saamaan yhteyden? Hän todennäköisesti ilmoittaisi sinut poliisille stalkkaajana ja hakisi lähestymiskieltoa.

Erosta ilmoittaessasi teit valinnan omalta osaltasi ja hän on vastaavasti nyt tehnyt omat valintansa. Se, että olet myöhemmin muuttanut mielesi eron suhteen tai että haluatkin pitää eksän elämässäsi, on vain sinun toiveesi. Eksällä ei ole mitään velvollisuutta huomioida tai edes kuunnella toiveitasi. Se, käyttäytyykö eksäsi sinun mielestäsi jotenkin itselleen epäluontaisella tavalla, on sinun huolesi, eikä se, miten hän sosiaalista mediaa käyttää tai on käyttämättä, kuulu sinulle enää mitenkään.

Oikeasti et edes ole huolissasi hänen puolestaan vaan omasta puolestasi tajuttuasi menettäneesi oman hyvinvointisi kannalta tärkeän ihmisen. Kun teit päätöksen erosta, et miettinyt sitä, miten eksäsi eron ottaa, vaan itsekkäästi jätit hänet keskellä vaikeaa henkilökohtaista kriisiä pelkkien ikävien fiilistesi vuoksi ilman mitään oikeaa syytä. Nyt kun sinulla on paha olla ja kadut päätöstäsi, oletkin muka yhtäkkiä kauhean huolissasi eksästäsi. Vaikutat karmivan itsekkäältä ihmiseltä. Ero oli luultavasti vain hyväksi eksällesi.

Vierailija
30/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kyllä todella kylmä ihminen. Kannattaisi varmaan katsoa peiliin ja miettiä hetki asioita...

M41

Vierailija
31/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran sanottava ap:n puolustuksesi, että jos hänellä itsellään oli myös omat ongelmansa, hän ei tajunnut tekoaan tai ei voinut estää sitä tapahtumasta. 

Olen itsekin valitettavasti jättänyt tosi kylmäkiskoisesti vaikuttavalla tavalla ensirakkauteni, jota tietyllä tavalla rakastan edelleen 30 vuoden jälkeen. Minulla oli vaikea lapsuus ja olin liian rikki sillä hetkellä, kun hän olisi halunnut minut maailmalle kanssaan rakentamaan yhteistä elämää. En osannut kertoa hänelle syvimipiä ja aitoja syitä. Kaduttaa. 

Vierailija
32/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Mielestäni minua on nyt ymmärretty väärin. Monikaan täällä ei tiedä että jätin hänet oikeasti syvien ongelmien takia, joita työstän parhaillaan terapiassa. En siis omaa kylmyyttäni jättänyt häntä, ja välitän hänestä silti. Uskokaa pois, olisin kyllä jäänyt suhteeseen mikäli pienikään osa minusta olisi tuntenut pystyväni siihen. En vain pystynyt.

Lisäksi pointtina ei ole nyt se, että haluan hänet takaisin tukemaan minua, vaan se, että olen huolissani hän on tehnyt itselleen jotain, langennut huumeisiin, tai kuollut. Huoli on tällaisessa tilanteessa oikeasti kova, ja haluan vain tietää, että hän on kunnossa; en aio pyytää häntä takaisin tyttöystäväkseni ja tiedän että hän ansaitsee parempaa.

Vierailija
33/35 |
22.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vittu ap olet kyllä uskomattoman itsekeskeinen ja itsekäs kasa sanonko mitä. JÄTÄ HYVÄ TYTTÖ RAUHAAN. Vaikka olisikin retkahtanut taas huumeisiin, ASIA EI KUULU SINULLE.

Vierailija
34/35 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap onko naisesta kuulunut vieläkään mitään, kavereiden kautta??

Vierailija
35/35 |
23.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Mielestäni minua on nyt ymmärretty väärin. Monikaan täällä ei tiedä että jätin hänet oikeasti syvien ongelmien takia, joita työstän parhaillaan terapiassa. En siis omaa kylmyyttäni jättänyt häntä, ja välitän hänestä silti. Uskokaa pois, olisin kyllä jäänyt suhteeseen mikäli pienikään osa minusta olisi tuntenut pystyväni siihen. En vain pystynyt.

Lisäksi pointtina ei ole nyt se, että haluan hänet takaisin tukemaan minua, vaan se, että olen huolissani hän on tehnyt itselleen jotain, langennut huumeisiin, tai kuollut. Huoli on tällaisessa tilanteessa oikeasti kova, ja haluan vain tietää, että hän on kunnossa; en aio pyytää häntä takaisin tyttöystäväkseni ja tiedän että hän ansaitsee parempaa.

Ap lopeta!!!!!! Sinä et voi pitää ketään muuta hengissä, tosin jos olisi niin että hän on kuollut, olet luultavimmin myötävaikuttanut hänen päätökseen. Sinä siirsit oman huolesi ja vastuusi hänestä pois kun irtisanoit parisuhteesi häneen. HÄN EI HALUA OLLA YHTEYDESSÄ, JÄTÄ HÄNET RAUHAAN. OLET HIRVEÄN ITSEKÄS. Sinä teit jo oman valintasi, sinulla ei ole mitään oikeutta häneen enää. Lopeta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme