Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiosidonnainen vai kodinhoidontuki?!

18.04.2006 |

Saan kotihoidontukea, vaikka työsuhteeni loppui vuoden vaihteessa. Olen miettinyt, pitäisikö sittenkin ilmoittautua työttömäksi, koska tulot ovat tällä hetkellä niin minimaaliset...

Minua mietityttää seuraavat asiat:

1) Kuinka usein työkkärissä joutuu ravaamaan?

2) Voinko palata uudestaan kotihoidontuelle, mikäli minulle tarjotaan työtä enkä ole vielä valmis ottamaan sitä vastaan?

Kuulisin mielelläni muiden kommentteja vastaavasta tílanteesta! Kiitos jo etukäteen!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten usein joutuu ravaamaan sitä en tiedä voitko vaihtaa takaisin kodinhoidontuelle, mutta " perjaatteessa työkkäriin ilmoittaudutaan työttömäksi kun HALUTAAN töitä" . Mutta en keksi kyllä syytä miksi et voisi vaihtaa takaisin kodin hoidontuelle. Moraalitontahan keplotteluahan se toisaalta on, mutta kaikki minkä pystyy sääntöjen puitteissa tekemään on periaatteessa sallittua. On niitä pahempiakin rikoksia tehty.

Vierailija
2/3 |
18.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en osaa sanoa, kuinka usein työkkärissä joutuu käymään. Ja lisäksi sieltä voidaan määrätä esim. kursseille.

Mutta jos tuolla tavalla haluaa tehdä, kannattaa nostaa sekä ansiosidonnaista että kotihoidontukea. Kotihoidontuen perusosa vähennetään ansiosidonnaisesta, mutta jos kieltäydyt työstä tai kurssista ja joudut karenssille, saat joka tapauksessa kotihoidontuen koko ajan eikä rahantulo katkea ihan kokonaan. Moraalisesti tuo on hieman arveluttavaa, mutta sinänsä ihan laillista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
21.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse viime keväänä/kesänä ansiosidonnaisella kotihoidontuen sijaan. Työkkärissä käydään alussa ilmoittautumassa ja hakemassa papereita (varaa aika etukäteen) ja sen jälkeen hakemukset postitetaan suoraan liittoon. 3 kk välein kuuluu käydä ilmoittutumassa työkkäriin, eli ei siis kovinkaan usein. Paitsi jos olet välillä töissä yms. (niinkuin itse olin -silloin pitää käydä palkkatodistusten kanssa työkkärissä). Eli ei niin kovin uankalaa ole. Kotihoidontuelle voit siirtyä sitten, jos et halua työtä -sinullahan on siihen oikeus.

Riippuu tietenkin alasta ja paikkakunnasta, miten varmasti töitä tarjotaan.. itse sain ihan rauhassa lomailla kesän lasten kanssa.. .Keväällä tein omasta halustani keikkaa sijaisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi