Munaton ja viljaton munkki?
Tai muitakin vappu herkkujen reseptejä hakisin...
Olisi ihanaa saada lapsille herkkuja, nyt kun niille käy jo riisi ja maissi, yms. Maito myös käy... Joten niksi-nikkarit ja resepti-taikurit, pelastakaa vappumme ;)
Kommentit (5)
Olisin tiedosta kiitollinen ja maissijauhoista yrittäsin tehdä ilman kananmunaa (maito sopii) lapsilleni munkkeja.
nm. ei jauhopeukalo searay
En ole kokeillut muulla kuin hiivalla. Eli en valitettavasti osaa vastata leivinjauhekysymykseen.
Ja siis kokkareita pellille.... siis tarkoittaa, että olen siis ensin kohottanut ne siinä leivinpaperin tai muun sellaisen päällä, ja sitten, kun ne on kohonneet tarpeeksi, niin sitten paistanut upporasvassa (meillä rypsiöljy). Ekaksi se raaka munkki tippuu kuin kivi pohjaan (vaikka rasva on tarpeeksi kuumaa), mutta nousee kyllä vähän avittamalla helposti pinnalle.
Ja siis itse tein reikämunkkeja. Eli niistä kohonneista pallukoista/kokkareista työnsin sormet lävitse ja vähän pyörittelin ja avot reikämunkki oli paistamista vaille valmis.
Meillä kyllä tyttö tykkäsi hurjan paljon. Ja siis ei kannata tehdä niistä pallukoista/kokkareista hirmuisen isoja. (eli ei tavan munkin kokoisia, vaan pikkaisen pienempiä, jolloin ne on helpompi paistaa ja muotoilla.)
Munkit/pullat
2,5dl vettä
1 pussi hiivaa
suolaa
1dl sokeria
350g jauhoja (noin 5dl)
100 g margariinia
(kardemummaa, vanilliinisokeria)
(psyllium tekisi kuulemma helpommin leivottavaa)
Sekoitetaan taikinaksi, vähän kuten tavallinen pullataikinakin,
vaivaamisella ei ole merkitystä.
Taikina kannattaa jättää mahdollisimman löysäksi (lusikoida pellille
kokkareita), varsinkin munkit tulee mehevämpiä löysästä taikinasta...
Mikä tosin on aika vaikeaa, jos haluaa niitä reikämunkkeja.
Ja lapsethan haluaa aina pyöritellä pullia eri mallisiksi. (mutta reikämunkitkin onnistuu, jos on leiponut aiemminkin luont.glut.jauhoilla paljon, eli silloin ensin nostatetaan pikkupullat ja sitten työnnetään sormet varovasti pullanläpi ja pyöritellään se reikä )
Olen tehnyt Farinan hienosta riisijauhosta, nyttemmin laittanut osan
Semperin hienoa jauhoa joukkoon. Ja paistanut rypsiöljyssä, tai kookosrasvassa. Parhaimmat munkit sain, kun tein pelkilla semperin jauhoilla, mutta noilla maissi ja riisijauhoillakin onnistuu.
Tämän ohjeen olen joskus saanut allergialistalta, ja täytyy sanoa, että lapsemme tykkäsi todella paljon.
Tiedätkö, onnistuuko munkkitaikinan teko reseptilläsi, jos hiivan sijaan käyttää kohotusaineena leivinjauhetta. Meidän allergikolle hiiva ei sovi, mutta olisi kiva tehdä hänelle munkkeja.