Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Helsingin ranskalais-suomalaisesta koulusta?

Vierailija
21.02.2018 |

Suurimpana kysymyksenä se, että pärjääkö siellä lapsi, jonka vanhemmat eivät puhu ranskaa? Kuinka suuri osa vanhemmista ylipäätään osaa ranskaa?

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjää, koska lapsihan oppii kielen nopeasti ja on siellä myös suomenkielistä opetusta.

Suurin osa (90%) vanhemmista puhuu ranskaa, mutta käsittääkseni esim. Loirin perheessä vanhemmat eivät puhuneet ranskaa ja Jenni pärjäsi, Joonas ei.

Tiedän myös toisen koulun ranskankielen lehtorin, jonka lapsi ei päässyt lukioon ranskalais-suomalaisessa.Ja toisaalta tiedän täysin kielitaidottoman/kouluttamattoman vanhemman lapsen joka kävi siellä yo:ksi asti.

Vierailija
2/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pärjää, koska lapsihan oppii kielen nopeasti ja on siellä myös suomenkielistä opetusta.

Suurin osa (90%) vanhemmista puhuu ranskaa, mutta käsittääkseni esim. Loirin perheessä vanhemmat eivät puhuneet ranskaa ja Jenni pärjäsi, Joonas ei.

Tiedän myös toisen koulun ranskankielen lehtorin, jonka lapsi ei päässyt lukioon ranskalais-suomalaisessa.Ja toisaalta tiedän täysin kielitaidottoman/kouluttamattoman vanhemman lapsen joka kävi siellä yo:ksi asti.

Ovatko vanhempainillat koulussa ranskaksi vai suomeksi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hölmöä panna lapsi käymään koulua kielellä, jota ei itse osaa.

Vierailija
4/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun kaverin lapsi kävi sen, asuivat ihan liki. Vanhemmat oppivat vuosien mittaan auttavasti ranskaa itsekin. Nyt siitä on hyötyä kun tytär on suomalaisessa firmassa töissä Ranskassa.

Vierailija
5/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
6/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu varmaan itse tekee päätöksen siitä, keitä ottaa oppilaikseen ja keiden katsoo siellä pärjäävän. Jos suomenkieliset eivät ikinä pärjäisi, niin eivät ottaisi suomenkielisiä.

Vielä kokemuksia?

Vierailija
7/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuuko tämä omaan kokemukseesi vai kuulemassi? Itse olen saanut toista kautta käsityksen, että noin puolet vanhemmista ei osaisi ranskaa... Ja että valtaosa lapsista tulisi siis ihan suomenkielisistä perheistä.

Vierailija
8/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu varmaan itse tekee päätöksen siitä, keitä ottaa oppilaikseen ja keiden katsoo siellä pärjäävän. Jos suomenkieliset eivät ikinä pärjäisi, niin eivät ottaisi suomenkielisiä.

Vielä kokemuksia?

Sinne on ihan vaan pääsykoe. Sen jälkeenkin vastuu on vanhemmilla.

Omani olivat englanninkielisessä koulussa ja kyllä se meno todella karua oli niillä lapsia, joiden vanhemmat eivät osanneet sujuvaa englantia. Vanhemmat jäivät koulun jutuista ulkopuolisiksi, eivätkä kyenneet edes viestittelyyn opettajien kanssa tai auttamaan lasta läksyissä.

Alkuvuosina tarvitaan paljon vanhempien panosta että se kielitaito kehittyy tarpeeksi.

Vierailija
9/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kokemuksia?

Nää kielikoulut on yksityisiä. Jos lapsi ei edisty kuten pitää, sieltä lentää pellolle. Tukiopetusta ei koulu tarjoa eli se pitää sitten itse ostaa.

Vierailija
10/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia lapsista siellä tulee? Tuleeko päähänpotkittuja ja ylisuorittajia, jotka palavat nuorena loppuun? Ihmisiä, jotka etsivät itseään koko elämänsä löytämättä? Tuleeko erilaisia ongelmia?

Vierailija
11/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kui, silmu,plee.

Fráñśs öle eifel.

Vierailija
12/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjää. Nämä valtion kielikoulut eivät lähde siitä, että lapsella on oltava kielipohjaa. Omani ovat jo yliopistossa - toinen Ranskassa ja toinen Sveitsissä. Itse en osaa kummoisesti.

Vierailija
13/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on lapsia, joiden vanhemmat osaavat ranskaa ja lapsia, joiden vanhemmat eivät osaa ranskaa. Ihan normaalia täyspäistä porukkaa.

Mutta ei sinne noin vaan kävellä sisään. Sanoisin niin, että hakekaa ensin - ja sitten jos lapsi pääsee sisään, harkitsette, onko se koulu, johon haluatte.

Hyviä kouluja on muuallakin ja myös ranskaa oppii muuallakin, jos se on tässä se pääasia.

Vierailija
14/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuuko tämä omaan kokemukseesi vai kuulemassi? Itse olen saanut toista kautta käsityksen, että noin puolet vanhemmista ei osaisi ranskaa... Ja että valtaosa lapsista tulisi siis ihan suomenkielisistä perheistä.

Olet varmaan oikeassa.Itselläni ei ole mitään kokemusta siitä koulusta, vain kuulopuheita, että pääsääntöisesti vanhemmat ovat olleet töissä/asuneet  ranskankielisellä alueella tai käyneet itse sen koulun aikoinaan.

Sen voin vielä mainita, että erään täysin suomenkielisen perheen lapsi on sanonut, että oli suuri lahja oppia ranska siten, että voi koska tahansa avata suunsa sillä kielellä.

Ja nro 3:n kommenttiin vastaukseksi, että tiedän myös lapsen, jonka vanhemmat eivät osaa kuin kouluruotsin ja silti tyttö kävi ruotsinkielisen koulun ja siitä on ollut todellakin hyötyä nyt maisterina.

Kaikissa kielikouluissa on myös niitä, jotka joutuvat lähtemään koska eivät pärjää, myös niiden vanhempien lapsia, jotka puhuvat ko kieltä.Riippuu paljon lapsesta; jotkut omaksuvat kielen ja puhuvat sitä niin sujuvasti, että selviävät ilman apua.

Tiedän myös vanhempia, jotka ovat niin heikkolahjasia etteivät pysty auttamaan lapsiaan edes suomalaisen koulun läksyissä.Eräästä sellaisten vanhempien lapsesta tuli juristi.Hän oli sanonut etteivät hänen vanhempansa osaa "lukea eikä kirjoittaa".

Vierailija
15/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kullut, että sinne on pääsykoe, jossa testataan lukemisen ja kirjoittamisen valmiuksia.Osa valitaan suoraan ensimmäisen kokeen perusteella, osa joutuu yksilötestiin.

Mutta nämä ovat siis kuulopuheita, ei varmaa tietoa.

Vierailija
16/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
17/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalaien koulu on suomalaista autoritäärisempi. Natiiviopettajat ei kaikki ole opettaja. Minunkin lankoni arkkitehti, ei osaa yhtään käsitellä lapsia, mutta kelpasi opettajaksi tuonne.

Vierailija
18/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sehän on valtion koulu siis Suomen valtion koulu, joten kyllä siellä pitää natiiviopettajienkin hyväksyä suomalaiset säännöt; eli sekä oppilaan fyysinen rankaiseminen, että julkinen nolaaminen ovat kielletty ja niistä seuraa varoitus.

Vierailija
19/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
20/100 |
21.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä kokemuksia?

Nää kielikoulut on yksityisiä. Jos lapsi ei edisty kuten pitää, sieltä lentää pellolle. Tukiopetusta ei koulu tarjoa eli se pitää sitten itse ostaa.

Ranskalais-suomalainen koulu on valtion omistama koulu. Ja sieltä ei lennä kukaan pois heikon opintomenestyksen takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi