Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko "bränditön"? Merkkivaatteiden logojen irroittaminen

Vierailija
20.02.2018 |

Kysymys on otsikossa, harrastatko brändilogojen irroittamista vaatteistasi? Eli haluatko olla bränditön?

Aihe tuli tutuksi, kun löysin kirppikseltä uudehkon Lacosten neuleen. Ja neuleen rinnassa oli totta kai se kuuluisa krokotiili. Assosioin tuon logon jostain syystä ylimielisyyteen ja brändin palvontaan - esimerkiksi yläasteella oli paljon tyttöjä, joiden oli "pakko saada" Lacosten tennarit. Pidin sitä silloin huvittavana, ja jotenkin tuo logo on jäänyt symboliksi siitä järjettömästä ylimielisyydestä, jota tietyn brändin vaatteiden pitäminen voi ihmisissä aiheuttaa. (Ja ei, kaikki eivät pidä tiettyjä merkkejä ja vaatteita vain sen brändin ja imagon takia. Vaan mukavuuden, laadun ja vaikka tyylin. Tuon vain esille oman assosiaationi, vaikka se ei kovin rationaalinen tai reilu välttämättä olekaan. )

Onko teillä jotain tiettyjä brändejä tai logoja, joita ette halua, kehtaa tai uskalla käyttää? Mitä ja miksi?

Ja mitä tuohon neuleeseen tulee, ostin sen, ja irroitin logon. Sain laadukkaan paidan, josta tykkään. Se oikeastaan todistaa, ettei mulla ole negatiivisia mielleyhtymiä tuosta brändistä sen takia, että se olisi jotenkin huono. Päinvastoin tuotteen laatu on todella hyvä. Enemmänkin on kyse siitä, etten allekirjoita imagoa, joka tulee vaatteen mukana. Eli en halua brändätä itseäni.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brändillä ei ole merkitystä teen ostopäätöksen. Ja kun olen ostanut jotain, poistan kaikki mahdolliset merkit ja laput. Ne ärsyttävät ihoa ja ovat rumia enkä halua että niskassani kerrotaan merkki ja koko tai mitään muutakaan.

En osta tuotteita, joissa on merkki tai kuosi valtavan näyttävästi esillä. Ne ovat noloja.

Vierailija
22/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama muuten, MUTTA OTTAKAA NYT AINAKIN MIESTEN PUVUNTAKEISTA/PIKKUTAKEISTA NE HIHAMERKIT POIS. Ne KUULUU ottaa pois, mutta silti välillä näkee kun mennään hihamerkki hihansuussa ihmisten ilmoilla. Toki näistä käyttäjistä näkee muutenkin, että puku/pikkutakki ei ole heille mikään perusvaate, mutta eikö sitä merkkiä voi poistaa jo kaupassa ettei kukaan mene nolaamaan itseään se hihassa? Ja ei, sillä ei ole väliä lukeeko siinä boss vai dressman, yhtä noloa. Varsinkin kun sen, onko kyseessä bossin vai dressmanin puku, näkee ilman merkkejäkin vilkaisemalla.

Jos ihminen ei tiedä asiasta, se ei ole noloa. Se on vain tietämättömyyttä. Sinähän voit hyvänä ja auttavaisena ihmisen kertoa sen heille huomaamattomasti, ja vaikka ottaa pienen ompelusetin käsilaukustasi ja napata jossain sivummalla nämä pois.

Sillä tavalla käyttäytyy oikeasti hyvin kasvatettu ihminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käytä vaatteita, jotka ei sovi siihen kuvaan tai imagoon jonka haluan itsestäni antaa, esim juuri MK tai Guess tai DKNY. Mutta tämä ei liity logoihin enkä kyllä usko, että käyttäisin niitä ilman logojakaan. Onhan ne muutenkin aika tunnistettavan tyylisiä - kuten on myös aapeen mainitsema lacoste ja moni muu merkki. Jokainen niistä on tehty tietyn tyyliseksi ja on sitä tyyliä, vaikka logot poistaisikin. Eikä se tyyli sovi minulle logotta sen enempää kuin logoillakaan.

Mitä tuotemerkkejä suosit jos olet noin tarkka merkkien suhteen?

En minä ole tarkka merkeistä, päinvastoin! Olen tarkka tyylistä. Nuo mainitut ovat poissa omalta listaltani, koska niissä on ”liikaa”, liikaa blingiä, liikaa kiiltävää, liikaa yksityiskohtaa, liikaa milloin mitäkin, mutta käytännössä aina jotain. Jos samat ykdityiskohdat ovat merkittömässä vaatteessa, se on ihan yhtä lailla ostoslistani ulkopuolella, siinä määrin, että en ehkä edes huomaa sen olemassaoloa. Minä käytän yksinkertaisia ja rauhallisia ja eleettömiä vaatteita. Niitä löytyy monelta merkiltä ja merkittä, mutta tyypillisiä esimerkkejä on esim sand, filippaK, andiata, boss, noom, rils, etc. Mutta edelleen, voin ostaa sopivan eleettömän vaatteen vaikka prisman tarjousrekistä, jos sellainen siellä on (ja joskus joku esim villatakki on ollutkin).

Minusta dkny:n ja Michael Korsin vaatteet ovat ihan samaa tyyliä. Minulla on niitä ja noita luettelemiasi. Joku dkny:n neuletakki ja Korsin suorat mustat housut ovat kyllä hyvin klassiset ja simppelit.

Vierailija
24/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan vaatteen tai asusteen jos tykkään siitä. Ihan sama onko siinä logot vai ei. Kuka sellaista jaksaa pohtia?

Vierailija
25/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain laukuista olen irrottanut roikkuvat logotägit. Jotenkin hölmön oloisia.

Vierailija
26/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrotettu on joskus.

Vierailija
27/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sillä  merkillä on jotain väliä, eli en ostaisi yritykseltä jolla on kyseenalainen maine. Toisaalta ne logotkin ovat mielikuvamarkkinointia.

Voisin tahallani ihan ironisesti käyttää jotain Philipp Plein/Guess/Michael Kors -strassipaitaa päälläni, mutten käyttää tosissani jotain Vetements/Balenciaga/Acne -huivia. Liian orjallista trendipelleilyä.

Vierailija
28/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lacoste on kyllä kanssa jäänyt yläasteajoilta mieleen, ja kammoan sitä krokotiililogoa. Sitten lukioaikoina pinnalla oli Guess, ja nykyään inhoan sitä merkkiä ja logoa. Nää on kestoinhokit.

Tykkään LV:n joistain tuotteista, esim. laukut ja huivit, osaa en voi sietää. Ja Canada Goosen haluaisin ehkä kanssa. :D 

Vierailija
29/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama muuten, MUTTA OTTAKAA NYT AINAKIN MIESTEN PUVUNTAKEISTA/PIKKUTAKEISTA NE HIHAMERKIT POIS. Ne KUULUU ottaa pois, mutta silti välillä näkee kun mennään hihamerkki hihansuussa ihmisten ilmoilla. Toki näistä käyttäjistä näkee muutenkin, että puku/pikkutakki ei ole heille mikään perusvaate, mutta eikö sitä merkkiä voi poistaa jo kaupassa ettei kukaan mene nolaamaan itseään se hihassa? Ja ei, sillä ei ole väliä lukeeko siinä boss vai dressman, yhtä noloa. Varsinkin kun sen, onko kyseessä bossin vai dressmanin puku, näkee ilman merkkejäkin vilkaisemalla.

Ei haittaa minua. Tilaisuudet joissa nykyään joudun käyttämään pukua ovat muuttuneet vanhemmiten erittäin ikäviksi, kukaan ei välitä mistä puku on ostettu. Toivomme että seuraava tapaaminen olisi mukavampi, yleensä sekin on hautajaiset.

Et sitten ymmärtänyt. Kyse ei ole hinnasta vaan siitä, että se on junttia ja se kuuluu ottaa pois. Vai kuljetko vaatteiden hintalaputkin kiinni töissä ja asioilla? Tai jätät suojamuovit tuotteisiin kiinni käytössä jos niissä sellaiset on?

Merkin mainitsin siksi, että jos joku nyt pitää ihmeellisenä sitä, että on bossin puku ja siksi ei halua irrottaa merkkiä kun se hänelle on ihmeellinen merkki ja vaate, niin sen laadun kyllä erottaa ilman merkkejäkin, kuten laaduttomuudenkin. Siksi ei kannata merkkiä hihaan jättää - halpismerkkiä ei kannata erityisesti mainostaa ja laatutuotteen tunnistaa ilmankin.

Vierailija
30/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ihminen ei tiedä asiasta, se ei ole noloa. Se on vain tietämättömyyttä. Sinähän voit hyvänä ja auttavaisena ihmisen kertoa sen heille huomaamattomasti, ja vaikka ottaa pienen ompelusetin käsilaukustasi ja napata jossain sivummalla nämä pois.

Sillä tavalla käyttäytyy oikeasti hyvin kasvatettu ihminen.

Voisikohan siitä päätellä mitään, että kenenkään muun hihassa ei mitään merkkiä ole? Että ehkä minullakaan ei pitäisi olla ja ehkä se on ihan syystä kiinni vain parilla tikillä?

Oikeasti, kaupassa olisi fiksua jos eivät ala merkkiä irrottaa niin ainakin valistaa ostajaa, että tämähän sitten kuuluu ottaa pois ennen käyttöä. Tai fiksusti ehdottaa, että otanko minä tämän saman tien pois vai otatko itse ennenkuin otat takin käyttöön. Jos tosiaan on olemassa ihmisiä, jotka eivät tiedä.

Vierailija
31/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan nyt tuohon puvun hihamerkki-asiaan sen verran, että ne eivät varmaan tiedä ja saattavat pitää hienonakin, joille siisti pukeutuminen saati puku tai edes pikkutakki-suorathousut on vierasta. Kuten aiemmin jo kirjoitettiin, kyllähän näistä hihamerkkityypeistä näkee muutenkin, että eivät ole "omissa vaatteissaan", esim. vääränlainen paita solmion kanssa, vääränpituinen solmio, ei taskuliinaa, väärä hihanpituus, takista kiinni alin nappi jne.

Että jos ei ole naisystävää/vaimoa, joka kertoisi (vai eivätkä hekään tiedä?), ehdottomasti kannattaisi jo siellä liikkeessä ostohetkellä asia kertoa. Irrottaa ei ehkä ole järkevää jos asiakas haluaa vaijtaa tai palauttaa takin, mutta jotenkin tyyliin" jätän tämän nyt kiinni jos vaihdat takin mutta muistathan sitten poistaa sen ennen käyttöä" olisi fiksua.

Vierailija
32/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi tietää? Miten se mun elämää muuttaisi mitenkään? Pitäisikö sun tietää vaikka Skodan tai Fordin uusimpien malliversioiden nimet? Tai paras ratsastussatulamerkki? Tai paras juoksukenkämerkki? Tai parhaat koiravaljaat? Kaikki nämä kiinnostaa mua ja vaikuttaa mun elämään paljon enemmän kuin joku vuittoni.

Ei välttämättä Skodan tai Fordin malliversioita, mutta Skoda ja Ford on ihan melko yleistä tietoa - vaikka ei autoa omistaisikaan :D Samalla tavalla suuret vaatealan yrityksen on yleistä tietoa. 

Vierailija
33/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan vaatteen tai asusteen jos tykkään siitä. Ihan sama onko siinä logot vai ei. Kuka sellaista jaksaa pohtia?

Monesti jostain logosta tulee pohtimattakin sellainen reaktio, että "ei". 

Vierailija
34/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi tietää? Miten se mun elämää muuttaisi mitenkään? Pitäisikö sun tietää vaikka Skodan tai Fordin uusimpien malliversioiden nimet? Tai paras ratsastussatulamerkki? Tai paras juoksukenkämerkki? Tai parhaat koiravaljaat? Kaikki nämä kiinnostaa mua ja vaikuttaa mun elämään paljon enemmän kuin joku vuittoni.

Ei välttämättä Skodan tai Fordin malliversioita, mutta Skoda ja Ford on ihan melko yleistä tietoa - vaikka ei autoa omistaisikaan :D Samalla tavalla suuret vaatealan yrityksen on yleistä tietoa. 

Ja ihan yleistä tietoa luulisi olevan senkin, että uusi Skoda on kalliimpi kuin vanha Ford. Tai vanha Audi on halvempi kuin uusi Toyota. Tätäkään eivät silti kaikki tiedä, vaan mouhoavat että onkohan naapuri voittanut lotossa kun se on hommannut "uuden mersun", joka kuitenkin on 10 vuotta vanha halpa entinen taksi, jonka jo korimallista huomaa vanhaksi tyhmempikin.

Vierailija
35/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en kyllä halua profiloitua juuri esim. guessin tai LV:n käyttäjäksi. Yleensä näitä ihannoivat nuoret naiset, joiden poikaystävät ulosotossa näitä laukkuja daameilleen haalivat.. Sitten voidaan instassa esitellä mitä se gultsi on tänään antanut lahjaksi.

Vierailija
36/53 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vain vaatteita, joissa jos logo on, se on hyvin pieni ja huomaamaton ja yleensäkin sellaisen merkin logo, jota moni ei tunnista. En lähde niitä ratkomaan vaatteita tai muuten piilottelemaan, pahimmillaan pilaa tuotteen,

Vierailija
37/53 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutteko nyt isoista näyttävistä logoista vai myös pienistä merkkilapuista esim. vaatteen sivusaumassa? Haittaako nekin?

Vierailija
38/53 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan aina vaatteita, joissa ei ole mitään logoja näkyvissä. Jos alkaisin joksikin käveleväksi mainokseksi, niin silloin minulle pitäisi maksaa siitä. Itse en tietenkään moisesta maksaisi kuunaan.

Vierailija
39/53 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatebrändillä voidaan joskus haluta viestiä myös eettisiä arvoja. Ei se ole vain yrityksen mainontaa.

Vierailija
40/53 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan karmepimpia on urheiluliikeiden t-paidat ja hupparit, joissa lukee jättikokoisin kirjaimin PUMA tai NIKE. Rumia ja kalliita. Mulle pitäis maksaa mainostauluna olemisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi