Kaupoissa:”Voisinko olla avuksi”
Käy niin hermoon myyjät jotka kysyvät, että voisivatko olla avuksi. Siis niin ahdistavaa. Ja esim Stockmannilla joskus samalla osastolla saanut vastata useammalle myyjälle, että ”ei tarvitse, katselen vaan”. Mikseivät voi lopettaa tuota. Jokainen normaali ihminen osaa kysyä apua jos tarvitsee.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ole tuo missään muualla ahdistanut kuin apteekeissa, missä sitä apua tyrkytetään minne tahansa kääntyykin. Stockmannilla ei yleensä tulla edes kysymään tarvitseeko apua, ja vaate- ja kirjakaupoissa tavallisesti riittää kun kieltäytyy kerran, joskus harvoin kahdesti. Mutta miksi apteekeissa on sitä henkilökuntaa kuhisemalla??
Hmmm...mietitäänpä. Koska on aika paljon pienempi paha, jos ostat itsellesi sopimattoman vaatteen, kun et halua ammattilaisen apua, kuin jos ostat väärän, itsellesi sopimattoman ja mahdollisesti jopa vahingollisen lääkkeen, kun et halua ammattilaisen apua.
Onko tarkoitus siis vainota avusta kieltäytyvää asiakasta niin kauan, että hän luovuttaa ja hyväksyy avun, vai miten se auttaa asiaa, että kymmenen eri ihmistä hyökkää kimppuusi valitessasi lääkkeitä?
Öö, ei? Otapa huomioon, että ne työntekijät eivät ole mikään yksi iso joukkoaivo, vaan jos useampi tulee samaa asiaa kysymään, on voinut vain jäädä huomaamatta se, että joku on sinulta jo käynyt kysymässä, että tarvitsetko apua.
Kyllä minä ainakin haluan ja vaadinkin palvelua. En ymmärrä miten palvelun tarjoamisesta voisi ärsyyntyä. Tosin itse usein ärsyynnyn siitä, että kun apua tarjotaan ja sitten kerron mitä haluaisin ostaa, niin myyjä ei osaakaan auttaa eikä tiedäkään mistään mitään. Jos joku tulee palvelemaan niin kyllä hänen nyt sentään oman myymälän valikoima täytyy tuntea. Näin tosin ei useinkaan yllättävää kyllä ole.
Mutta kun se suomenruotsalainen hienorouva närkästyy jos kukaan ei kysy että voinko palvella, siksi.
Ja sitten kun sitä myyjää oikeesti tarvitsis, ni eihän sellasta löydy mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ole tuo missään muualla ahdistanut kuin apteekeissa, missä sitä apua tyrkytetään minne tahansa kääntyykin. Stockmannilla ei yleensä tulla edes kysymään tarvitseeko apua, ja vaate- ja kirjakaupoissa tavallisesti riittää kun kieltäytyy kerran, joskus harvoin kahdesti. Mutta miksi apteekeissa on sitä henkilökuntaa kuhisemalla??
Hmmm...mietitäänpä. Koska on aika paljon pienempi paha, jos ostat itsellesi sopimattoman vaatteen, kun et halua ammattilaisen apua, kuin jos ostat väärän, itsellesi sopimattoman ja mahdollisesti jopa vahingollisen lääkkeen, kun et halua ammattilaisen apua.
Onko tarkoitus siis vainota avusta kieltäytyvää asiakasta niin kauan, että hän luovuttaa ja hyväksyy avun, vai miten se auttaa asiaa, että kymmenen eri ihmistä hyökkää kimppuusi valitessasi lääkkeitä?
Öö, ei? Otapa huomioon, että ne työntekijät eivät ole mikään yksi iso joukkoaivo, vaan jos useampi tulee samaa asiaa kysymään, on voinut vain jäädä huomaamatta se, että joku on sinulta jo käynyt kysymässä, että tarvitsetko apua.
No kerro siten miten henkilökunnan määrän lisääminen auttaa siihen, että asiakas kieltäytyy avusta.
Jos palvelu ahdistaa, niin menkää sellaisiin kauppoihin missä henkilökunta on vain hyllyttämässä. Joissakin paikoissa henkilökohtainen palvelu vaan kuuluu konseptiin, ja siitäkin saa tietysti kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro siten miten henkilökunnan määrän lisääminen auttaa siihen, että asiakas kieltäytyy avusta.
No älä perkele minulle kitise, en ole töissä kaupassa, jossa käsketään kysyä tarvitseeko apua.😂 Enkä nyt muutenkaan osaa tuohon samaistua, kun en saa paniikkikohtausta, jos minulta kysytään tarvitsenko apua.
Vastasin vain tuohon ihmettelyyn, että miksi voidaan kysyä useamman kerran samalta ihmiseltä, koska se mielestäni on aivan itsestään selvää, että niin voi käydä, tuostahan löytyy esimerkkejä ihan vaikka omasta elämästä: jos vaikka nyt joku soittaisi miehelleni, että tulevat vaikka huoltamaan meille jotain, en minä siitä mitenkään tietoinen olisi, vaikka saman katon alla eletään - eli ihan sama asia, jos sinulta kysytään myymälässä avun tarvetta, ei sitä välttämättä toisella puolella liikettä oleva työntekijä tiedä, että on kysytty jo.
Mutta nämä ovatkin näitä first world problemseja, jotka menevät minulla täysin yli hilseen 😂
Ei minua koskaan häiritse, mutta apteekissa on tosiaan joskus huvittanut.
Olen jo täysin määrätietoisesti nappaamassa hyllystä Ibusal-paketin, niin eikö siihen jo joku ehätä kysymään, tarvitsenko apua.
Juu... ei kiitos... käteni ovat toimintakunnossa ja omin jaloin pääsen kassalle :D Rahavarat kyllä välissä, et jos viittisit piffata viitisen euroa, että saan maksettua.
No toihan on just hienoa, että tarjoavat apua. Mä en jaksa itse hakea, ja tykkään kun osaavat myyjät ehdottelevat asukomboja, joita en ehkä itse olisi valinnut. Rintaliiviostoksilla marssin tyyliin suoraan sovituskoppiin kunhan olen kuvaillut vähän, että minkälaista etsin. Myyjä sitten saa kantaa mulle liivit soviteltaviksi, ja hän jopa säätää ne valmiiksi mun päälle. Sama juttu esim. juhlamekkojen kanssa, marssin koppiin ja pyydän että tuo erilaisia mekkoja sovitettavaksi :) Tämä ei tietysti jossain Henkkamaukassa toimi, mutta vähän parempitasoisissa liikkeissä itseasiassa odotankin että myyjä auttaa ihan personal shopper - tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä perkele minulle kitise, en ole töissä kaupassa, jossa käsketään kysyä tarvitseeko apua.😂 Enkä nyt muutenkaan osaa tuohon samaistua, kun en saa paniikkikohtausta, jos minulta kysytään tarvitsenko apua.
Vastasin vain tuohon ihmettelyyn, että miksi voidaan kysyä useamman kerran samalta ihmiseltä, koska se mielestäni on aivan itsestään selvää, että niin voi käydä, tuostahan löytyy esimerkkejä ihan vaikka omasta elämästä: jos vaikka nyt joku soittaisi miehelleni, että tulevat vaikka huoltamaan meille jotain, en minä siitä mitenkään tietoinen olisi, vaikka saman katon alla eletään - eli ihan sama asia, jos sinulta kysytään myymälässä avun tarvetta, ei sitä välttämättä toisella puolella liikettä oleva työntekijä tiedä, että on kysytty jo.
Mutta nämä ovatkin näitä first world problemseja, jotka menevät minulla täysin yli hilseen 😂
Sori, luulin, että olet töissä apteekissa, kun täällä farmaseutit aina puolustelevat tuota apteekkien vainoamiskäytäntöä :D Ei minua sinänsä se avun tarjoaminen itsessään haittaa, mutta apteekissa se on raivostuttavaa siksi, ettei saa hetkeäkään katsoa hyllystä rauhassa mitä on ostamassa, verrata hintoja ja niin edelleen. Luulisi haittaavan jo myyntiäkin tuollaisen, kun minä en ainakaan osta mitään, jos keskittymistäni jatkuvalla syötöllä häiritään niin, etten lopulta enää tiedä mitä olen ostamassa.
Mua ärsyttää se, että myyjä hyökkää naamalle, tervehtii ja jää tuijottamaan. Sitten minä jään tuijottamaan, että mitä sillä on asiaa. No sitten hetken odoteltuani siinä hiljaisuudessa saan sanotuksi, että katselen vain.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku tulee palvelemaan niin kyllä hänen nyt sentään oman myymälän valikoima täytyy tuntea. Näin tosin ei useinkaan yllättävää kyllä ole.
Olet varmaan niitä jotka kysyvät todella epämääräisesti jotain, tyyliin paitaa, liikkeessä jossa on satoja jopa tuhansia erilaisia paitoja. Sitten suutut kun myyjä ei osaakkaan lukea ajatuksiasi että millaista ja minkä väristä.
Joo viime viikolla Sokoksella multa kysy _neljä_ myyjää viiden minuutin sisällä....
Vierailija kirjoitti:
Toiset asiakkaat taas hermostuvat, jos eivät saa myyjää apuun heti liikkeeseen astuessaan. Minua on monesti tultu kassalta tai kesken toisen asiakkaan palvelemisen huutelemaan apuun, ja sitten oltu vihaisia kun on vain yksi myyjä näkyvillä. Niin tai näin, aina teet väärin.
Tää on niin totta! Jotkut tulee sinne kassan sivustoille huhuilemaan jotain eivätkä yhtään ajattele että jono kassalla on peräseinään asti ja tottakai on velvollisuus ensin heidät palvella ja heihin keskittyä eikä mihinkään sivustahuutelijoihin.
Kaikki eivät ymmärrä että joissain tilanteissa se kassahenkilö on esimerkiksi kahden tai kolmen työntekijän kanssa aivan valtavassa myymälässä töissä, ei siinä kovinkaan henkilökohtaista palvelua ehditä tekemään kun toinen työntekijä on todennäköisesti siivoamassa jotain asiakkaiden sotkuja liikkeessä ja toinen seisoo siinä vieressä kassalla.
Ja yksi on tämä kun osastolla kuulet kun joku asiakas taivastelee jotain "Ei sitä täällä ole taaskaan ja missähän se ja se tuote on!?" Ja kun menet kysymään niin eivät he mitään etsi,kattelevat vaan.... Ihme touhua.
Kaikki se voikin ihmisiä ärsyttää. Minua taas ärsyttää palvelukulttuurin puute, esimerkiksi jos kahvilassa maksan kahvista ja pienestä syötävästä yli 10 euroa on minun itse vielä siivottava pöytä ja mentävä kassalle maksamaan. Toista se on muualla Euroopassa.
Ei välttämättä sekään ole hyvä idea. Ei kaikissa, mutta joissakin nettikaupoissa olen törmännyt sellaiseen automaattiseen chat-sovellukseen, joka aukeaa itsestään ja kysyy voiko olla avuksi 😂