Erikoisruokavalioystävä on haasteellinen tapaus
Pidän hänestä ihmisenä kovin. Mutta kunpa hän tarjoutuisi tuomaan omat syötävät tullessaan kylään!
Tulee kalliiksi ostaa yhtä varten erikseen erikoisruokavalioleuvonnaiset, leivät, levitteet, keksit. Ystävä loukkaantuu, jos muille on pöydässä useampaa lajia ja hänelle vaan niitä yhtä tai kahta tarjottavaa. Olen yrittänyt tehdä itse, mutta niistä erikoisleipomuksistani on yleensä tullut pahan makuisia.
Ystävä haluaisi, että tehtäisiin yhteisiä matkoja. Se olisi kivaa. Ollaan pari kertaa oltu yhteisellä reissulla. Mutta hän tekee siitä erikoisruokavaliostaan ison numeron ja äläkän. Hirveä valitus, jis hotellin aamiaisella ei ole erikoistuotteita. Sitten käytetään aikaa ersimällä niitä paikallisista kaupoista, yritetään tavata ainesosaluetteloita eikä aina löydy sopivaa tai sitten ei ollutkaan hyvän makuista.
Myös sopivan ravintolan etsiminen on tuskaa.. Tuntuu, että hänen elämänsä pyörii sen erikoisruokavalion ympärillä. En käsitä, miksei Suomesta voi ottaa vaikka sopivaa näkkileipää mukaan? Tai syödä hedelmiä ja vihanneksia sen matkan ajan leivän sijaan?
Anteeksi tämä purkaus. Ystävälle en kehtaa sanoa. Mutta on tosi kurjaa, kun matkalla muut ei voi ostaa edes jäätelöä ellei hänelle löydy sopivaa, ettei hänelle tule paha mieli.
Kommentit (43)
Siis ystävä oikeasti valittaa ettei kahvipöydässä ole riittävästi sortteja hänelle? Kuullostaa uskomattomalta!
Mikä ruokavalio on kyseessä? Sanot ystävällesi ettet jaksa kuunnella ainaista valitusta, ei kenenkään tarvitse.
Jahas, tämän päivän eka vegaaniprovo....
1,5/5 uudenlaisesta lähestymistavasta.
Kyse on keliakiasta? Vai viljattomuudesta?
Minulla ei ainakaan ole matkoilla mitään ongelmaa. Gluteenitonta on ihan järkyttävän helppo saada esim. Etelä-Euroopassa, jopa vegaanisena. Aamiaistarvikkeet hain itse läheisestä marketista, hotellissa ei ollut. Google käyttöön isoissa kaupungeissa. Siis itsellä allergioita, keliakia ja kasvisruokavalio.
PS. Ei voi olettaa, että jos on mikä tahansa erityisruokavalio, että kaikki pöydästä kävisi
Oon törmänny tälläseen foodmap-ihmiseen, jolta en suusta kuule muuta kuin tuon sanan hokemista, enkä silti vieläkään ymmärrä mitä se tarkoittaa. On ikävää jos on jokin sairaus että ei voi syödä jotain mutta kai sitä elämässä pitää jotain muutakin puheen aihetta löytyä...
Itse en syö punaista lihaa, en kuitenkaan mainitse asiaa ellei multa erikseen sitä kysytä (ironisesti sen kuitenkin nyt otin esille tässä keskustelussa haha). Matkoilla käydään ja kaverit vetää hotelliaamiasella pekonia eikä tulis mieleenkään huomauttaa et ”hei mä en syö tota niin tekään ette saa” tai että olisi liian vähän vaihtoehtoja kun olen kyllä ikionnellinen siihen tuoreeseen appelssiiniin mitä saan maiskuttaa. Huoh kun ihmiset voi tehdä elämän ympärillä oleville joko vaikeaksi tai helpoksi.
Jos olet hyväkin ystävä hänelle niin kyllä pitäisi sinun asiasta huomauttaa kun noin paljon häiritsee. Toki kannattaa olla mahdollisimman ystävällinen ja vedota esimerkiksi tuohon rahatilanteeseen ja että et halua hänen joutuvan pettymään tarjoamiisi herkkuihin. Myös tuota omien eväiden tuomista matkoilla kannattaa ehdottaa, esimerkiksi sen valossa, että eikö kaverillasikin olisi mukavampaa kun olisi yksi asia vähemmän huolehdittavana?
Joku jo epäili provoksi, voi olla mutta tällä kertaa mä uskon. Tiedän hyvin että tälläisiä ihmisiä on olemassa, tehdään itsestä joku keskiö. Ei tässä mikään vegaani tarvi olla kyseessä.
Kyllä ainoa keino on sanoa kaverille napakasti mutta asiallisesti että sinä syöt mitä haluat, et lähde sen kanssa haahuilemaan pitkin kauppoja reissuillanne ja sun luo tullessaa sulla on pöydässä mitä on ja sillä selvä.
Älä nyt ihmeessä mene sen narussa vaan laitat stopin! Huomiota se haluaa, vaikkei sillä mitään ruokavaliota oliskaan niin se kerjäis sen huomion jotenkin toisin.
Vierailija kirjoitti:
Siis ystävä oikeasti valittaa ettei kahvipöydässä ole riittävästi sortteja hänelle? Kuullostaa uskomattomalta!
Kyllä hän huokailee, jos muille on vaikka kakkua ja keksejä ja hänelle vaan kakkua. Että ai kun olisi kiva syödä keksejäkin. Kyllä teidän muiden kelpaa, kun teille on myös keksejä. Tyyliin.
Ja sitten hän pitää perään luennon kaikista niistä kerroista, kun muille on ollut tarjolla notkuvat pitopöydät ja hänelle vaan se kaksi ruokalajia ja yksi herkku. Että taas hän raukka saa tyytyä vähään. Ja miten sejase piti juhlat ja se ruoka, joka oli tarkoitettu hänelle, siinä.olikin vuoka korppujauhotettu. Kukaan ei ajattele häntä!
Vierailija kirjoitti:
Joku jo epäili provoksi, voi olla mutta tällä kertaa mä uskon. Tiedän hyvin että tälläisiä ihmisiä on olemassa, tehdään itsestä joku keskiö. Ei tässä mikään vegaani tarvi olla kyseessä.
Kyllä ainoa keino on sanoa kaverille napakasti mutta asiallisesti että sinä syöt mitä haluat, et lähde sen kanssa haahuilemaan pitkin kauppoja reissuillanne ja sun luo tullessaa sulla on pöydässä mitä on ja sillä selvä.
Älä nyt ihmeessä mene sen narussa vaan laitat stopin! Huomiota se haluaa, vaikkei sillä mitään ruokavaliota oliskaan niin se kerjäis sen huomion jotenkin toisin.
Yksi yhteinen ystävä sanoi ihan suoraan hänelle, että hän kerjää vasn huomiota tuolla käytöksellä. Heillä meni välit.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ainakaan ole matkoilla mitään ongelmaa. Gluteenitonta on ihan järkyttävän helppo saada esim. Etelä-Euroopassa, jopa vegaanisena. Aamiaistarvikkeet hain itse läheisestä marketista, hotellissa ei ollut. Google käyttöön isoissa kaupungeissa. Siis itsellä allergioita, keliakia ja kasvisruokavalio.
PS. Ei voi olettaa, että jos on mikä tahansa erityisruokavalio, että kaikki pöydästä kävisi
Hänellä on keliakia ja muutama muu rajoite. Kaikki gluteenitonkaan ei aina käy. Mutta sitten hän saattaa syödä yhtäkkiä paketin tavallisia jaffakeksejä. Ja kun olen ihmetellyt sitä, niin kyllä kuulemma joskus voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hän huokailee, jos muille on vaikka kakkua ja keksejä ja hänelle vaan kakkua. Että ai kun olisi kiva syödä keksejäkin. Kyllä teidän muiden kelpaa, kun teille on myös keksejä. Tyyliin.
Ja sitten hän pitää perään luennon kaikista niistä kerroista, kun muille on ollut tarjolla notkuvat pitopöydät ja hänelle vaan se kaksi ruokalajia ja yksi herkku. Että taas hän raukka saa tyytyä vähään. Ja miten sejase piti juhlat ja se ruoka, joka oli tarkoitettu hänelle, siinä.olikin vuoka korppujauhotettu. Kukaan ei ajattele häntä!
... keliaakikkona häpeän silmät päästäni. Minä olen onnellinen jos joku on vaivautunut hankkimaan jotain minulle sopivaa!
Kaikki ei tiedä kaikkea gluteenittomasta tai muusta erityisleivonnasta. Se on inhimillistä, ei mitään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Jahas, tämän päivän eka vegaaniprovo....
1,5/5 uudenlaisesta lähestymistavasta.
Ei ole vegaani. Mulla on yksi ystävä, joka on vegaani ja hänen kanssaan ei ole mitään ongelmaa. Osaan tehdä kasvisruokaa ja hön on iloinen, jos on yksi sopiva ruokalaji ja salaattia lisäksi. Hänen kanssaan ei ole koskaan ollut ongelmia ravintolassa tai hotelleissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... keliaakikkona häpeän silmät päästäni. Minä olen onnellinen jos joku on vaivautunut hankkimaan jotain minulle sopivaa!
Kaikki ei tiedä kaikkea gluteenittomasta tai muusta erityisleivonnasta. Se on inhimillistä, ei mitään muuta.
Vaikka siis tosiasia on, ettei keliaakikko voi syödä kakkua, jossa on korppujauhoja. Mutta ei tuollaista märehtimään tarvitse alkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös alkanut miettiä, onko ongelma enemmän persoonassa kuin ruokavaliossa. Olen yrittänyt kysyä häneltä toimivia reseptejä. Vastaus on, että ei hänellä ole sellaisia. Gluteeniton on vaan kuulemma pahaa ja hän nyt vaan joutuu elämään sen kanssa. Jos minä syön vaikka ruisleipää kahvilassa, hän voivottelee, miten tekisi mieli ruisleipää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS. Ei voi olettaa, että jos on mikä tahansa erityisruokavalio, että kaikki pöydästä kävisiHänellä on keliakia ja muutama muu rajoite. Kaikki gluteenitonkaan ei aina käy. Mutta sitten hän saattaa syödä yhtäkkiä paketin tavallisia jaffakeksejä. Ja kun olen ihmetellyt sitä, niin kyllä kuulemma joskus voi.
Ei taida olla keliakia. Keliakiaa sairastava ei voi "joskus" syödä jaffakeksejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PS. Ei voi olettaa, että jos on mikä tahansa erityisruokavalio, että kaikki pöydästä kävisiHänellä on keliakia ja muutama muu rajoite. Kaikki gluteenitonkaan ei aina käy. Mutta sitten hän saattaa syödä yhtäkkiä paketin tavallisia jaffakeksejä. Ja kun olen ihmetellyt sitä, niin kyllä kuulemma joskus voi.
Jos on keliakia, niin oireiden pitäisi tulla viim. 2-3h päästä jonkun jaffakeksipaketin vetämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ei tiedä kaikkea gluteenittomasta tai muusta erityisleivonnasta. Se on inhimillistä, ei mitään muuta.Vaikka siis tosiasia on, ettei keliaakikko voi syödä kakkua, jossa on korppujauhoja. Mutta ei tuollaista märehtimään tarvitse alkaa
Kyllä minäkin sen ymmärrän, että ei voi. Mutta on kurjaa kuulla aina ruokailun yhteydessä selostus kaikista niistä kerroista 10v ajalta, kun hön on joutunut tyytymään niin vähään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla keliakia. Keliakiaa sairastava ei voi "joskus" syödä jaffakeksejä.
Niin no. Sitä minäkin olen ihmetellyt.
Uskotteko te oikeasti näitä provoja? Miksi minä en koskaan tapaa erityisruokavalioihmisiä, jotka tekevät aiheesta numeron? Varmaan kun niitä ei ole! Kuka muka suuttuisi ystävälle, kun ei ole montaa sorttia tarjolla? Hahah. Minun kokemukseni mukaan kaikki ruokarajoitteiset ovat mahdollisimman hiljaa asiasta ja syövät, mitä voivat. Ja jos joku todella olisi noin törppö, niin olisi viimeinen kerta kun pöytään kutsuisin.
Mutta ilmeisesti tästä ei voi antaa 0/5, kun noin moni menee halpaan.
Vierailija kirjoitti:
Uskotteko te oikeasti näitä provoja? Miksi minä en koskaan tapaa erityisruokavalioihmisiä, jotka tekevät aiheesta numeron? Varmaan kun niitä ei ole! Kuka muka suuttuisi ystävälle, kun ei ole montaa sorttia tarjolla? Hahah. Minun kokemukseni mukaan kaikki ruokarajoitteiset ovat mahdollisimman hiljaa asiasta ja syövät, mitä voivat. Ja jos joku todella olisi noin törppö, niin olisi viimeinen kerta kun pöytään kutsuisin.
Mutta ilmeisesti tästä ei voi antaa 0/5, kun noin moni menee halpaan.
Tällä kertaa uskon oman kokemuksen takia. Ystävä oli fodmapilla, puhui asiasta koko ajan, kovin närkästyi jos ei hänelle ollut oikeanlaista tarjolla ja kieltäytyi suureen ääneen. Mutta. Sitten kun hänellä mieli muuttui vedettiin monen sortin roskaruokaa ja alkoholia koska väsyneenä ei voi mitään.
Onko kyse keliaakikosta? Heillä tuntuu elämä usein pyörivän vähän liikaakin kyseisen sairauden ympärillä. Ei toki kaikilla, mutta moneen tälläiseen henkilöön on tullut törmättyä.