Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaisi jäädä vanhempainvapaille. Onko kokemuksia miten hoidetaan?

Vierailija
20.02.2018 |

Eli vauva 3kk ja mies kertoi että haluaa jäädä vanhempainvapaille, eli jaettaisiin puolet ja puolet. Minun töihin paluu tapahtuisi sitten muutaman kk päästä.
Varmaankin hakemusten muuttaminen kelaan onnistuu jotenkin?
Toinen juttu on imetys, eli täysimetän, miten sen voi lopettaa helpoimmin? Onko kokemusta?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

KÄytännössähän tämä hoidetaan niin, että kun sinä olet töissä, pyydät jonkun isovanhemman hoitamaan lasta, koska miehellä kuitenkin tekemistä riittää päivisin mm. salilla käynti, mopon rassailu, leffojen tuijotus jne. Illalla sitten hoidat lapsen ja pumppaat seuraavan päivän maidot ja teet miehelle ruuat ja siistit kodin valmiiksi. Ei se sen vaikeampaa ole. Onnea miehelle tuosta rohkeasta ja esimerkillisestä päätöksestä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KÄytännössähän tämä hoidetaan niin, että kun sinä olet töissä, pyydät jonkun isovanhemman hoitamaan lasta, koska miehellä kuitenkin tekemistä riittää päivisin mm. salilla käynti, mopon rassailu, leffojen tuijotus jne. Illalla sitten hoidat lapsen ja pumppaat seuraavan päivän maidot ja teet miehelle ruuat ja siistit kodin valmiiksi. Ei se sen vaikeampaa ole. Onnea miehelle tuosta rohkeasta ja esimerkillisestä päätöksestä!

No hän tietysti hoitaa asiat tavallaan.

Tietty mun täytyy olla hirveän tarkkana etten rupea sitten tekemään työpäivän jälkeen kuten ei hänkään kovin paljon tee. En sano ettei tee mitään mutta tietysti vähemmän.

Tietysti hän ajattelee että haluaa myös lomaa..

Hän näkee että saan olla kotona ja tämä on kivaa.

Olen tehnyt sen virheen että esitän reipasta ja sanon ettei tämä niin raskasta ole..

Nyt olo vähän loukkaantunut mutta..

Meillä siis neljä lasta ja vauva.

Vierailija
4/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ilmoitat kelalle työhönpaluusi, mies isyyslomalle/hoitovapaalle jäämisen. Työpaikkoihin myös. Itse imettäisin siihen puolen vuoden ikään, sitten voit pumppailla omaa maitoa aluksi ja imettää, kun olet kotona. Silloin alkaa kiinteiden maistelu, joka vähentää imetystarvetta entisestään.

Vierailija
5/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kadehdin niitä äitejä jotka saa vähän sitä arvostusta siitä kotona olemisesta.

Minut ollaan laittamassa vaan kiireellä töihin kun mies keksi että hänkin voisi vähän lomailla välillä..

Vierailija
6/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halemukset voi kelalle muuttaa, mutta kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Se piti muistaakseni tehdä 1-2 kalenterikuukautta ennen vaihdosta.

Vierailija
7/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä ilmoitat kelalle työhönpaluusi, mies isyyslomalle/hoitovapaalle jäämisen. Työpaikkoihin myös. Itse imettäisin siihen puolen vuoden ikään, sitten voit pumppailla omaa maitoa aluksi ja imettää, kun olet kotona. Silloin alkaa kiinteiden maistelu, joka vähentää imetystarvetta entisestään.

Ei mulla ole mitään mahdollisuutta pumppailla töissä.

Ja tiedän ettei multa oikein pumpulla tule.

Ja tiedän että noiden mun 10 h vuorojen aikana mun rinnat räjähtää.

Kyllä mun vaan täytyy lopettaa se ja aloittaa varmaan heti. Ostan tänään korvikkeet.

Täytyy vaan koittaa pikkuhiljaa. Toivottavasti ei tule mikään tulehdus.

Vierailija
8/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halemukset voi kelalle muuttaa, mutta kannattaa olla ajoissa liikkeellä. Se piti muistaakseni tehdä 1-2 kalenterikuukautta ennen vaihdosta.

Joo, täytyy vaan heti tänään ne tehdä.

Vierailija
9/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävää kyllä olo on melko loukkaantunut. Tietysti isälläkin on oikeus olla lastensa kanssa, mutta silti.

Vierailija
10/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietty mun täytyy olla hirveän tarkkana etten rupea sitten tekemään työpäivän jälkeen kuten ei hänkään kovin paljon tee. En sano ettei tee mitään mutta tietysti vähemmän.

Olen tehnyt sen virheen että esitän reipasta ja sanon ettei tämä niin raskasta ole..

Anna miehen kokea totuus! Kaveripariskunnalla oli tilanne, että mies ihmetteli kotikaaosta, "ei se niin rankkaa voi olla". Jäi sitten vuorotteluvapaalle ja joutui myöntämään, ettei kahden vilkkaan pojan kanssa ehdi pitää kotia tip top. Kertoi kyllä nauttineensa ajasta lasten kanssa.

Vierailija
11/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä imetysyä tarvitse lopettaa, jos ei halua marttyyriksi ruveta... Minä palasin opiskelemaan kun keskimmäinen oli 3kk ikäinen ja töihin, kun kuopus oli 7kk. Molempia imetin 1,5 vuotiaaksi. Äkkiä ne rinnat tottuu uuteen rytmiin, jossa imetetään aamuisin ja iltaisin.

Vierailija
12/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetyksestä. Jos ja kun palast töihin vauvan ollessa 5 kk kieppeillä, niin tuskin enää täysimettäisit silloin kuitenkaan. Tässä vaiheessa yksikin kuukausi voi tuoda isoja muutoksia. Sinuna en stressaisi täysimetyksen lopettamisesta enkä varsinkaan loepttaisi kokonaan. Itse menin töihin kun vauva oli 6 kk ja rytmi meni ihan itsestään sellaiseksi että imetin aamulla, töistä palatessa ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Tuossa vaiheessahan kiintietä jo aloitellaan, jne.

Vierailija
13/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna miehen kokea totuus! Kaveripariskunnalla oli tilanne, että mies ihmetteli kotikaaosta, "ei se niin rankkaa voi olla". Jäi sitten vuorotteluvapaalle ja joutui myöntämään, ettei kahden vilkkaan pojan kanssa ehdi pitää kotia tip top. Kertoi kyllä nauttineensa ajasta lasten kanssa.

Ei se siitäkään ole kiinni. Meillä on aina kaikki tiptop, mä teen kyllä ihan kaiken ettei miehen tarvi työpäivän jälkeen tehdä mitään, ruoka valmiina ja kahvit kuin keitettynä. Olen ajatellut niin että miehellä on illat aikaa vaan olla lastenkin kanssa ja lähteä ulos. Ei se kiinnostus kuitenkaan ole mitään ihan kauhean kovaa ollut.

Musta tuntuu että haluaa vaan pitää taukoa töistä.

Mulla kuitenkin työaika suurimmalta osin 12-22.00. Maksan kovan hinnan töihin paluusta.

Olen valitellut sitä kuinka paljon mies valittaa rahasta ja varsinkin kun olen ollut hoitovapaalla välillä. Valitus alkaa aina sinä päivänä kun jään vanhempainvapailta hoitovapaalle ja olenkin yleensä palannut illoiksi ja viikonlopuiksi töihin ja taistellut imetyksen kanssa.. Nyt on tyrkkäämässä mut töihin jo nyt.. "kun kuulemma haluan"

Olo on loukattu.

Vierailija
14/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä imetysyä tarvitse lopettaa, jos ei halua marttyyriksi ruveta... Minä palasin opiskelemaan kun keskimmäinen oli 3kk ikäinen ja töihin, kun kuopus oli 7kk. Molempia imetin 1,5 vuotiaaksi. Äkkiä ne rinnat tottuu uuteen rytmiin, jossa imetetään aamuisin ja iltaisin.

Äkkiä tottuu juu. Mikä on se äkkiä? Mä kun olen palannut töihin vauvan ollessa 9kk niin tulin kotiin kivikovien möhkäleiden kanssa ja kärsin töissä kivuista ja märästä paidasta.

En halua sitä kokea taas. Kyllä mä sitten vaan lopetan.

Vierailija
15/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Imetyksestä. Jos ja kun palast töihin vauvan ollessa 5 kk kieppeillä, niin tuskin enää täysimettäisit silloin kuitenkaan. Tässä vaiheessa yksikin kuukausi voi tuoda isoja muutoksia. Sinuna en stressaisi täysimetyksen lopettamisesta enkä varsinkaan loepttaisi kokonaan. Itse menin töihin kun vauva oli 6 kk ja rytmi meni ihan itsestään sellaiseksi että imetin aamulla, töistä palatessa ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Tuossa vaiheessahan kiintietä jo aloitellaan, jne.

Olen yleensä vielä tuossa iässä ihan täysimettänyt, maisteltu ruokia.

Eli nyt vaan sosetta ja korviketta ja lopetan imettämisen.

Mies saa hoitaa ilmeisesti yösyötöt. Meillä vauvat nukkuneet vieressä ja olen öisin imettänyt, kaikki viisi. Miehen ei ole koskaan tarvinnut yhdenkään kanssa öisin valvoa. Valvokoot nyt sitten.

Vierailija
16/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi laittaa hakemuksen viimekstään 1kk ennen kun hänen vapaa alkaisi. Sun kannattaa pyytää vaikka netistä viestillä pyytää lakkauttamaan sinun tuki siitä ajankohdasta kun puoliso jää vapaalle etteivät ehdi maksaa päällekkäin jos puolison hakemus tulee viime tipassa.

Vierailija
17/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan soitella neuvolaan ja kysellä neuvoja.

Tästä tulee niin kivaa!

Vierailija
18/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi laittaa hakemuksen viimekstään 1kk ennen kun hänen vapaa alkaisi. Sun kannattaa pyytää vaikka netistä viestillä pyytää lakkauttamaan sinun tuki siitä ajankohdasta kun puoliso jää vapaalle etteivät ehdi maksaa päällekkäin jos puolison hakemus tulee viime tipassa.

Parasta varmaan olla kelaan yhteydessä. Mä luulisin että se ilmoitus aika on 2kk.

No sama se on tehdä heti niin on sitten hoidettu. 2 kk tässä on aikaa jos tuon puoliksi laittaa.

Niin ja kuulemma verottajalle pitää olla yhteydessä että hän saa prosenttinsa heti alas.

No, kaipa hän hoitaa itse.

Vierailija
19/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun marttyyriasenne on väärä. Ota tämä mahdollisuutena. Kun mies "pyörittää arkea" muutaman kuukauden, tapahtuu kaikenlaista positiivista: arvostus kotona tehtävää työtä kohtaan kasvaa, miehen välit lapsiin paranee, mies saa itseluottamusta omien lastensa hoitajana... pitkällä tähtäimellä kaikki hyötyy. Ei kannata ottaa kierroksia tosta imetyksestä. Sä voit alkaa jo ennen töihin paluuta muokata imetysrytmiä pikkuhiljaa sellaiseksi, että imettäisit aamulla/illalla tai miten nyt työaikojen kanssa parhaiten sopii. Muina aikoina kiinteitä ja korviketta. Voit hyvin jatkaa imetystä vaikka vielä vuodenkin töihinpaluun jälkeen. Rinnat tottuu hyvissä ajoin uuteen rytmiin eikä pingotu täyteen sitten, kun palaat jo töihin.

Ja kaikesta kiukuttelustasi huolimatta muista, että myös miehellä on oikeus jäädä hoitamaan lastaan kotiin. Tämä voi olla ainutkertainen tilaisuus hänen elämässään, älä torppaa sitä.

Vierailija
20/25 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten kortistoon.