Mitä mieltä ylioppilaosta jotka kokoajan haukkuvat amiksia?
Kommentit (61)
Onhan se aika hassua, kun amis on jo valmistunut ammattiin siinä kun ylioppilas on jatkanut peruskouluaineiden lukemista...
Vierailija kirjoitti:
Mikä on ÄÖ kun on pakko haukkua toisia?
Varmaan aika korkea ÄlykkyysÖsamäärä
Ei kai ne mitään hauku. Itse ainakin ihan sovussa nähnyt viihtyvän yo:t ja amikset, kai ne nyt hyväksyvät toistensa valinnat.
Itse olen ylioppilas ja oman pienen, hyvin pienen havaintoni mukaan kaikkien äänekkäimpiä ovat usein tyhjimmät tynnyrit.- Ylioppilas, tai lukiolainen, joka yleisesti ottaen halveksii yhtään ketään, kuten nyt vaikka sitä ammattikoulun valinnutta osoittaa monesti vain oman typeryytensä, näin tehdessään.
No onhan ylioppilaaksi kirjoittaminen jonkinalinen ”saavutus” mitä amiksesta valmistuminen ei kyllä todellakaan ole
Vierailija kirjoitti:
No onhan ylioppilaaksi kirjoittaminen jonkinalinen ”saavutus” mitä amiksesta valmistuminen ei kyllä todellakaan ole
Amisten päivät ovat yleensä 8-16, sisältää ammattiaineet ja työpaikalla työskentelyn. Miten ammatin haltuun ottaminen ei ole saavutus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amisten päivät ovat yleensä 8-16, sisältää ammattiaineet ja työpaikalla työskentelyn. Miten ammatin haltuun ottaminen ei ole saavutus?
Ei se nyt vain ole, kun 7 näin sanoo. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HUOM! MERKONOMIT EIVÄT OLE OIKEITA AMIKSIA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan se fakta että kuka tahansa amikseen menijä myös valmistuu sieltä. Ylioppilaskirjoituksissa kuitenkin 5% kokeen tekijöistä saa hylätyn
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja amikseen nyt menee keskimäärin ”tyhmempää” porukkaa kuin lukioon. Se että nämä ikäluokan tyhmimmät kykenevät valmistumaan amiksesta kertoo jonkinverran.
No teininä ehkä naljailua mutta aikuisena ei enää. Katsos kaikkia tarvitaan, myös ne duunarit ovat tärkeitä.
Eihän se nykyään enää mene automaattisesti niin, että amikseen menevät vain ne, jotka eivät pääse lukioon. Tiedän useampia, joilla on ollut nimenomaan päinvastoin, eli ovat joutuneet menemään lukioon, koska arvosanat eivät ole riittäneet haluamalleen amislinjalle. Ns. eliitti- ja erikoislukiot vääristävät yleiskuvaa ja antavat sellaisen kuvan, että lukioihin olisi aina kauhean vaikea päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihan se fakta että kuka tahansa amikseen menijä myös valmistuu sieltä. Ylioppilaskirjoituksissa kuitenkin 5% kokeen tekijöistä saa hylätyn
Toisaalta, ammatillinen koulutus keskeytetään selvästi useammin kuin lukio.
https://www.ksml.fi/kotimaa/Ammattikoulujen-v%C3%A4lill%C3%A4-huimat-er…
Minä olen korkeakoulutettu ja mieheni amis ja kunnioitetaan toisiamme täysin. Toivottavasti kaikki tajuavat, että meitä kaikkien ammattien edustajia tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja amikseen nyt menee keskimäärin ”tyhmempää” porukkaa kuin lukioon. Se että nämä ikäluokan tyhmimmät kykenevät valmistumaan amiksesta kertoo jonkinverran.
Ei todellakaan mene. Tietyille ammattialoille on todella kovat keskiarvovaatimukset ja osaan on lisäksi pääsykokeet.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän sitä moni luulee. En itse nyt kovin kummoisena saavutuksena omaa ylioppilaaksi tuloani voi, kummoisenakaan saavutuksena pitää. Ehkä olisin voinut pitää, jos se olisi antanut minulle (jatko-)opiskelupaikan haluamstani paikasta. Ei. Antoi se toki mahdollisuuden hakeutua yliopistoon haluamalleni alalle ja sain siitä lisäpisteitä pääsykokeita varten ja mahdollsiiuden tulla valituksi sekä ns. ylioppilaskiintiössä (, jossa laskettiin sekä ylppäreistä että pääsykokeista saadut pisteet yhteen) että avoimessa kiintiössä (jossa ratkaisevaa oli vain ja ainoastaan pääsykoe menestys) . Ts. jälkimmäisessä paikan saattoi saada myös kuka hyvnsä perusasteen ammatttikoulututkinnon surittanut. - Sen sijaan, että olisimme hakeneet, että kaikki vain pääsykokeilla, jossa parhaiten menestyneet olisivat saaneet paikan. - Tästä voinee päätellä, että lukio ei suoraan anna, mitään sellaisia opinnollisia valmiuksia jota ei myös ammattikoulusta valmistunut voisi saavuttaa; sillä valinnan selvittyä ei ole mitään merkitystä sillä oletko taustalatasi ylioppilas vai ammattikoulusta valmistunut.
Voihan amis olla joillekin myös esim. välivaihe AMK:hon. Esim. insinöörille, tradenomille tai sairaanhoitajalle voi olla hyödyllistä, että on taustalla saman alan perustutkinto. Vastaavasti osa on voinut mennä lukioon vain siksi, ettei ole tiennyt vielä 15-16-vuotiaana, mitä haluaa tehdä työkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei todellakaan valmistu. "Ammattikoulujen välillä huimat erot – opiskelun keskeyttäneitä jopa 25 prosenttia" https://www.ksml.fi/kotimaa/Ammattikoulujen-v%C3%A4lill%C3%A4-huimat-er…
Ajattelen, että on varmaan tosi miellyttävä tyyppi livenäkin (not) tai että joku AMK:n pääsykokeista pudonnut siellä huutelee kiukuspäissään, kun kaverit pääsi opiskelemaan ja itse ei. Jos on oikea ihminen, joka jaksaa ärsyyntyä eri koulutusvaihtoehdosta, kuin minkä itse on valinnut, niin hiukan on pienet elämänpiirit ja murheen aiheet. Luultavasti tosi yksinäinen tapaus.