Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Häirintä aikidossa?

Vierailija
19.02.2018 |

Onko täällä aikidon harrastajia paikalla pk-seudulta? Suunnittelen aikidon aloittamista, mutta kun puhuin aikeistani yhdessä porukassa, minua vanhempi nainen varoitti valitsemaan treeni porukan huolella ja sanoi “älä sitten anna hiplata ja ole tosi tiukkana heti alusta että saat olla rauhassa”. Olisin halunnut kysyä enemmän mutta sitten joku muu vei keskustelun muualle ja aihe jäi. Nyt mua vaivaa, onko aikidossa jotenkin eritysiesti häirintää vai mitä ihmettä? Vai ajatteliko hän että vaikutan niin bimbolta että kaikki miehet on heti kiinni ja kettuili vaan vai mitä ihmettä? Vähän jännittää että onko aikidossa jotain ihme tyyppejä, olisi kiva kuulla vähän kokemuksia ja rohkaisua vaikka aikidoa treenaavilta tai treenanneilta naisilta. Mulla ei ole ollut mielikuvaa että siellä pitäis jotenkin erityisesti “pitää puoliaan” tms, toivottavasti näin ei olekaan. Olen 19v ja vähän ujo enkä mitään ihan rasvaisia juttuja jaksaisi varmaan tms. Mutta en ole ihan huumorintajutonkaan “tiukkis”. Saa jakaa kokemuksia ja suosituksia kivoista seuroista. Aikido kiinnostaa koska haluaisin harrastaa kamppailulajia jossa tehdään teknisesti eikä voima ratkaise, ja aikidossa on ymmärtääkseni näin. Olen myös kuvitellut että siellä olisi aika paljon naisharrastajia myös.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin aikidon jotta voisin häiritä poikaa johon olin ihastunut. Sitten hän häiritsi minua ja juoksin karkuun.

Vierailija
2/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleepa paljon uusia ketjuja koko ajan... nostelen vähän. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko Helsingissä joku tietty seura jonka ohjaajilla taipumusta tuohon... jos on, voi olla että sen takia varoitti. Itse oon harrastanut useita kamppailulajeja ja kyllä, törmännyt aika törkeäänkin häirintään. Ehkä kamppailulajien hierarkisuus altistaa tuolle. Mutta sitten on tosi hyviäkin treeniporukoita ollut eli ei pidä lajeja tuomita tiettyjen mätien seurojen/ohjaajien vuoksi.

Vierailija
4/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tosiaan kuulla hieman lisää tämän keskustelukaverisi näkemyksestä. Jos lajina ajattelee, aikidossa harjoitellaan pitkälti pareittain eri horjutustekniikoita, joten ihokontaktia nyt luonnollisesti tulee treeneissä, ja se voi vaatia aluksi totuttelua. Mutta näin yleensä en ole kokenut aikidon keräävän mitenkään erityisen rasvaisilla jutuilla varustettuja harrastajia, tai että lähentely olisi lajin sisällä jotenkin tavallista, itse asiassa päin vastoin. O_O Itse asiassa tällaisessa lajissa on aivan ensiarvoisen tärkeää, että seuralla on lähentelyyn ehdoton nollatoleranssi, ja useimmat harrastajat osaavat suhtautua treenikavereihinsa kunnioittavasti. Ja useimmissa vierailemissani seuroissa henki on kuitenkin hyvä ja treenaaminen aivan varmasti turvallista, joten en usko, että sinun kannattaa tämän tuttavasi puheiden vuoksi harrastusta hylätä. 

Olen ainoastaan kerran kohdannut harrastevuosieni aikana lähentelyä, ja tällöin asia ratkaistiin ottamalla asia puheeksi seuran konkariharjoittelijoiden kanssa. Jokaisen seuran täytyy kuitenkin tarjota harrastajilleen turvallinen harjoitusympäristö, eikä lähentelyä voi sivuuttaa olankohautuksella. Mutta oman kokemukseni mukaan tämä ei siis ole kovin tavallista, että tätä tatamilla tapahtuisi.

Vierailija
5/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh huh. Toki kaikissa ton tyyppisissä lajeissa on paljon treeniä, jossa mm. painitaan lämmitellessä yms "hiplausta". Ehkä ¨se aloittelijalle voi olla outoa, jos joku ottaa kiinni lanteilta tai hipaisee vahingossa rinnasta. Mutta en kyllä ole koskaan pitänyt sitä hiplaamisena tai kuullut, että tuo olisi mikään ongelma. Ja kauan olen harrastanut karatea, kilpaillutkin nuorempana. Ja olen siis nainen. Jos tuo olisi yleistä, niin uskon, että olisin jotain kuullut, kuitenkin yli 20 vuoden kokemus on.

Vierailija
6/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh. Toki kaikissa ton tyyppisissä lajeissa on paljon treeniä, jossa mm. painitaan lämmitellessä yms "hiplausta". Ehkä ¨se aloittelijalle voi olla outoa, jos joku ottaa kiinni lanteilta tai hipaisee vahingossa rinnasta. Mutta en kyllä ole koskaan pitänyt sitä hiplaamisena tai kuullut, että tuo olisi mikään ongelma. Ja kauan olen harrastanut karatea, kilpaillutkin nuorempana. Ja olen siis nainen. Jos tuo olisi yleistä, niin uskon, että olisin jotain kuullut, kuitenkin yli 20 vuoden kokemus on.

Mulla on treenivuosia saman verran kuin sulla ja kerran olen vaihtanut lajia ja seuraa lähentelevän opettajan vuoksi.  -3

Vierailija
7/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikidossa ei painita.

Luotettava seura aikidoon ja muihin kamppailulajeihin Helsingissä on Combat Society.

https://www.combatsociety.fi/classes.php?laji=2

Vierailija
8/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häirintä ei liity aikidoon, liittynee ennemmin tietynlaisiin seuroihin joita voi olla aikido-harrastuksenkin alla.

Huonoa ennustaa ainakin jos treeneissä aina vain muutama nainen: itse olen tällaisessa ympäristössä seurannut muutamankin eri vetäjän tapaa vaihtaa tyttöystävää kuin sukkaa. Laji ei ollut aikido.

Minua ei suoranaisesti ole häiritty, mutta en ole helposti lähestyttävä ihminen muutenkaan ilmeisesti.

Jos olet keskimääräisempi hymyileväinen nuori nainen kannattaa yksinkertaisesti tehdä ajoissa selväksi minkälainen huomio on sinulle hyväksyttävää ja mikä ei.

Vierailija
9/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikidossa ei painita.

Luotettava seura aikidoon ja muihin kamppailulajeihin Helsingissä on Combat Society.

https://www.combatsociety.fi/classes.php?laji=2

En auta AP:ta, tulenpa vain mainostamaan seuraani.

"Jee"

Vierailija
10/11 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikidoa voi harrastaa kunnon ja mielenrauhan yms. vuoksi, mutta jos on oikeasti tarve oppia myös puolustautumaan, kannattaa harkita jotain muuta.

Vierailija
11/11 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hameväen keskuudessa olet suhteellisen turvassa. Jos jokainen hiplaukselta vaikuttava, joihin varmaan törmäät, kuten kaikki miehetkin, jonkin verran, on mielestäsi seksuaalista häirintää, niin kokeile nyrkkeilyä; niillä on hanskat käsissä ja hame ei heilu.