MITEN hoidatte ihan perus lapsiperhearjen! :O
Tuossa ADHD-keskustelussa tuli useamman kerran esille, että monen mielestä lapset pitäisi viedä vielä tarhan jälkeen ulos ainakin PARIKSI TUNNIKSI, jotta illalla tulisi uni ja lapset pysyisi rauhallisina.. Kuulostaa aika hurjalta. Siis minkälaiset arkipäivät/arkirytmit teillä oikein on lapsiperheissä?
Kerronpa meidän päivästä tähän alkuun:
Perhe, 2 päiväkoti-ikäistä lasta, 2 aikuista. Mies nousee 06.00 ja lähtee töihin (pitkä työmatka). Itse herään 6.30, omat aamurutiinit, lasten laitto ja vienti tarhaan. Tarhalla olemme n. 7.50. Lähden tarhalta töihin n. klo. 8.00. Työpaikalla olen 8.30 maissa.
Iltapäivällä mies hakee lapset klo 17.00, jolloin tarha sulkeuu. Ovat suunnilleen 17.15 kotona. Lasten riisuminen, reppujen purku ( mahdolliset piirrokset, kuravaatteiden pesut, hanskat kuivumaan yms), klo. on 17.25. Oma työpäiväni kestää lähes viiteen, olen kotona siis puoli kuuden maissa. Mies on aloittanut ruoan laiton, lapset katsovat Pikku Kakkosen. Sen jälkeen/vähän ennen sen loppua syödään. Eli noin kuudelta. Ruoan syömisessä menee se 20-30min, eli kello on sitten puoli seitsemän.
Lapset menee leikkimään, laitamme tiskit ja pyykit, pyyhimme tasot, pahimmat "irtotavarat" paikoilleen. Emme todellakaan ole "ylisiistejä", vaan teemme viikolla vain pakollisen.
Kello on nyt siis seitsemän. Tässä vaiheessa ehdimme esimerkiksi pelata jonkun lautapelin kaikki yhdessä, tai lapset katsovat jonkun lyhyen kuten Ryhmä Haun. Pikkukakkossovellus myös suosiossa. Silloin on kiva meidän aikuistenkin istua hetkeksi. Usein jompi kumpi menee myös kauppaan tässä välissä. Joskus toinen on tietysti harrastuksessa.
Noin 19.30 on kylpyaika, ja kylpy kestää sellaiset puoli tuntia, koska lapset rakastavat kylpemistä ja ammeessa leikkimistä. Klo 20 iltapala ja hammaspesut. Nukkumaan. Jos esikoinen kiukuttelee, nukahtaa vasta 21.30. Siinä vaiheessa me aikuiset olemme jo ihan sippejä. Omat suihkussakäynnit, iltapuuhat jne, kello on illasta riippuen 21-22, eli nukkumaanmenoaika.
Missä vaiheessa tähän pitäisi tunkea vielä 2h ulkoilua? Varsinkin kun koko hoito on harrastusten mukaan kokonaan toisella vanhemmalla sovittuina vuori-iltoina?
Ja kyllä, ymmärrän että meitä on 2 aikuista, mikä helpottaa, ei tehdä tästä keskustelusta nyt kilpailua, jossa 3:n lapsen yh kertoo nukkuvansa kaksi tuntia yössä, tekevänsä kolmea työtä, heräävänsä klo 4.30, polkevansa mukulat tarhaan 20km ja kirnuavansa näille kermatkin ruokiin iltapuhteenaan, niinkuin nämä aikataulutkeskustelut yleensä menee.
Kertokaa teidän lapsiperhearjesta ja aikatauluista! :)
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ADHD-keskustelussa tuli useamman kerran esille, että monen mielestä lapset pitäisi viedä vielä tarhan jälkeen ulos ainakin PARIKSI TUNNIKSI, jotta illalla tulisi uni ja lapset pysyisi rauhallisina.. Kuulostaa aika hurjalta. Siis minkälaiset arkipäivät/arkirytmit teillä oikein on lapsiperheissä?
Kerronpa meidän päivästä tähän alkuun:
Perhe, 2 päiväkoti-ikäistä lasta, 2 aikuista. Mies nousee 06.00 ja lähtee töihin (pitkä työmatka). Itse herään 6.30, omat aamurutiinit, lasten laitto ja vienti tarhaan. Tarhalla olemme n. 7.50. Lähden tarhalta töihin n. klo. 8.00. Työpaikalla olen 8.30 maissa.Iltapäivällä mies hakee lapset klo 17.00, jolloin tarha sulkeuu. Ovat suunnilleen 17.15 kotona. Lasten riisuminen, reppujen purku ( mahdolliset piirrokset, kuravaatteiden pesut, hanskat kuivumaan yms), klo. on 17.25. Oma työpäiväni kestää lähes viiteen, olen kotona siis puoli kuuden maissa. Mies on aloittanut ruoan laiton, lapset katsovat Pikku Kakkosen. Sen jälkeen/vähän ennen sen loppua syödään. Eli noin kuudelta. Ruoan syömisessä menee se 20-30min, eli kello on sitten puoli seitsemän.
Lapset menee leikkimään, laitamme tiskit ja pyykit, pyyhimme tasot, pahimmat "irtotavarat" paikoilleen. Emme todellakaan ole "ylisiistejä", vaan teemme viikolla vain pakollisen.
Kello on nyt siis seitsemän. Tässä vaiheessa ehdimme esimerkiksi pelata jonkun lautapelin kaikki yhdessä, tai lapset katsovat jonkun lyhyen kuten Ryhmä Haun. Pikkukakkossovellus myös suosiossa. Silloin on kiva meidän aikuistenkin istua hetkeksi. Usein jompi kumpi menee myös kauppaan tässä välissä. Joskus toinen on tietysti harrastuksessa.Noin 19.30 on kylpyaika, ja kylpy kestää sellaiset puoli tuntia, koska lapset rakastavat kylpemistä ja ammeessa leikkimistä. Klo 20 iltapala ja hammaspesut. Nukkumaan. Jos esikoinen kiukuttelee, nukahtaa vasta 21.30. Siinä vaiheessa me aikuiset olemme jo ihan sippejä. Omat suihkussakäynnit, iltapuuhat jne, kello on illasta riippuen 21-22, eli nukkumaanmenoaika.
Missä vaiheessa tähän pitäisi tunkea vielä 2h ulkoilua? Varsinkin kun koko hoito on harrastusten mukaan kokonaan toisella vanhemmalla sovittuina vuori-iltoina?
Ja kyllä, ymmärrän että meitä on 2 aikuista, mikä helpottaa, ei tehdä tästä keskustelusta nyt kilpailua, jossa 3:n lapsen yh kertoo nukkuvansa kaksi tuntia yössä, tekevänsä kolmea työtä, heräävänsä klo 4.30, polkevansa mukulat tarhaan 20km ja kirnuavansa näille kermatkin ruokiin iltapuhteenaan, niinkuin nämä aikataulutkeskustelut yleensä menee.
Kertokaa teidän lapsiperhearjesta ja aikatauluista! :)
Kermaa ei kirnuta. Kermasta kirnutaan voita. Nyt tiedät tämän.
No me kyllä ulkoillaan. Tarhasta kun tullaan syödään koko porukka ja sitten ulos joko niin että molemmat lähtee tai sitten toinen jää kotihommille. Ehkä se on sitä että koko perhe tykkää ulkoilmaelämästä? Ei siis ulkoiluteta lapsia vaan ollaan ulkona... tehdään lumihommia, kannetaan puita yms. .. jos ei oo ulkotöitä itsellä sitten ajellaan potkurilla tms. hauskanpitoa. Muuten lapset osallistuu hommiin osan aikaa, osan aikaa peuhaavat pihalla koirien kanssa, laskevat mäkeä tms. Eli ihan siinä osana arkea tulee tuo ulkoilu. Asuuko ap kaupungissa, jolloin ulkoilemaan pitää varta vasten mennä?
2v on kotona minun kanssani, mies lähtee aamuisin 7 aikaan töihin. Lapsi heräilee hiukan vaihtelevasti 9-10 aikaan, syödään aamupalat ja leikitään ruokailujen välissä ja tehdään kotitöitä.
Joskus laitan iltapäivästä lastenohjelmia, jos olen kipeä tai pitää saada jotakin hoidettua.
On sängyssä 7 mennessä ja yleensä nukahtaa hyvin, mutta joskus elämöi vielä 8 jälkeen huoneessaan. Ulkona emme oikein ole jos on kylmä, kun lapsen atooppinen iho alkaa halkeilla ja oireilla muutenkin. Nolla kelillä voi olla puolisen tuntia ulkona, ilman että tulee pahoja oireita.
Vilkas lapsi, muttei ADHD tapaus, menee näinkin ihan hyvin ja pysyy kyllä rauhallisena, kesällä olemmekin sitten todella paljon ulkona.
Vierailija kirjoitti:
No me kyllä ulkoillaan. Tarhasta kun tullaan syödään koko porukka ja sitten ulos joko niin että molemmat lähtee tai sitten toinen jää kotihommille.
Siis molemmilla viittasin meihin vanhempiin.
Herätään klo 6.45
Tunnin verran tuohutaan porukalla kotona ja mies vie lapset päiväkotiin kahdeksan aikoihin.
Itse siivoilen vielä hetken, työt alkaa klo 9
Pääsemme 4 aikaan jolloin minä käyn kaupassa ja mies hakee lapset ollaan kotona n. Puoli viisi.
Tehdään ruoka kun lapset katsoo piirettyä ja syödään.
Puoli seiskan aikaan mennään yleensä porukalla ulos kävelemään.. pari kertaa viikossa käydään salilla jolloin lapset menee mummulaan leikkimään.
Kahdeksalta sisälle, iltapalalle ja pesulle
Sänkyyn ysiltä.
Me aikuiset valvotaan vielä 23 yleensä telkkua tms katsellen.
Lataan yleensä astianpesukoneen ja pyykkikoneen ajatumella käyntiin niin että ovat valmiina aamulla.
Ehdin myös siivota sen verran kun tarvii aamulla. Lauantaisin sitten koko talon siivous.
Aika tasapaksua arkea.
Minä teen osan työpäivästäni kotona, jotta lapsen tarhapäivä olisi lyhyempi. Lapsi on tarhassa klo 8-15.
Heräämme klo 7, olemme klo 8 päiväkodilla, jossa lapsi syö aamupalan. Töiden jälkeen käyn kaupassa ja haen lapsen klo 15, kun hän on herännyt päiväunilta ja syönyt välipalan. Kotona hän saa uuden välipalan samalla kun itse kahvittelen. Sitten alan tehdä töitä kotosalla ja lapsi alkaa puuhailla omiaan. Hän leikkii tai katsoo televisiota tai pelaa tabletilla Pikku Kakkosen pelejä.
Kahtena iltana lapsella on harrastus klo 17-18, ja minä vien hänet sinne. Viimeistään kuudelta on mieskin kotona, ellei hänellä ole iltavuoroa, ja minäkin olen saanut työni siltä erää valmiiksi. Alamme puuhailla iltapalaa, saunan lämmittämistä, ehkä jotain yhteistä leikkiä, siivoamista tai muuta touhua. Kesäaikaan olemme pihassa pitkään, nyt talvella emme juuri ulkoile.
Viimeistään yhdeksältä yritämme saada lapsen sänkyyn kuuntelemaan iltasatua. Lapsi nukahtaa siinä klo 23:n aikaan.
Vierailija kirjoitti:
No me kyllä ulkoillaan. Tarhasta kun tullaan syödään koko porukka ja sitten ulos joko niin että molemmat lähtee tai sitten toinen jää kotihommille. Ehkä se on sitä että koko perhe tykkää ulkoilmaelämästä? Ei siis ulkoiluteta lapsia vaan ollaan ulkona... tehdään lumihommia, kannetaan puita yms. .. jos ei oo ulkotöitä itsellä sitten ajellaan potkurilla tms. hauskanpitoa. Muuten lapset osallistuu hommiin osan aikaa, osan aikaa peuhaavat pihalla koirien kanssa, laskevat mäkeä tms. Eli ihan siinä osana arkea tulee tuo ulkoilu. Asuuko ap kaupungissa, jolloin ulkoilemaan pitää varta vasten mennä?
Sama meillä, että se ulkotila on vain sisätilojen jatke. Siellä on yhtä lailla hommia kuin sisälläkin kesät talvet. En välttämättä edes pukeudu ulos. Vetäisen vain sisävaatteiden päälle kengät ja takin ja rukkaset käteen. Vien roskat ja biojätteet, haen postin, lisään linnuille ruokaa, lapioin vähän lunta poluilta ja harjaan oven edestä, kerään lasten liukureita ym talon seinustalle, tuon pari lastia polttopuita ja hups, ulkona vierähti puolituntia.
Minä taas olen aina ihmetellyt, että miten sitä aikaa jossakin perheissä oikein saa tuhrittua. Meillä hoito sulkee 16.15, kotona 16.25. edellisen päivän ruoka lämpeämään tai sitten arkiruokakokkailu (esim kasviksia ja paistettua kalaa) n 15min. Syöty on jokatapauksessa klo 17. Siitä harrastukseen/ulos/leikkimistä n 19.30 asti. Iltatoimet ja satu, valot sammuu klo 20.15. Vanhempien aika n klo 23 asti, ylös klo 7 ja uudelleen. Ruoat tilataan kaupasta ja siivoaja käy kerran viikossa. Hyvin ehditään pari tuntia ulkoilla/puuhata lapsen kanssa, sehän se on paras aika päivästä.
Meillä on koululainen ja 3v ja ei kyllä varsinkaan talvella kovin usein ulkoilla päiväkodin jälkeen, vaikka pk-päivät saadaan pidettyä 9-16. Yleensä panostetaan yhdessäoloon ja leikkimiseen sisällä. Viikonloppuisin sitten ulkoillaan ainakin kerran kunnolla. Ruoat tehdään enimmäkseen valmiiksi pakastimeen viikonloppuisin, niin siihenkään ei mene aikaa työ/pk-päivän jälkeen. Mielestäni arkemme on mukavaa ja rentoa. Koululaisella on pari kertaa viikossa harrastus, jonne täytyy kuskata mutta sen aikana ehtii kivasti käydä lenkillä tai tehdä töitä.
Aamulla päiväkotiin 7.40, siitä töihin. Päiväkodista haen lapset klo 16.15. Teen ruuan, pesen tiskit. Syödään klo 17 ja sen jälkeen usein menemme ulos. Sisään tultua vaan ollaan ja leikitään. Iltapala ja pesut kahdeksan jälkeen, jotta sänkyyn päästään klo 21 mennessä. Ja aamusta herään klo 6, lapset kuuden jälkeen, viimeistään seitsemältä. Ihan leppoisalta tuntuu.
Käyttäkää ihmeessä hyödyksi joustava hoitoraha.. Meillä mies tekee 80% työpäivää (korvaus n. 150e) ja minä 60% (korvaus n. 240e).
Kuulostaa hurjan raskaalta pikkuisten arjet,oravanpyörässä jo päiväkodissa. Ja vielä pitäisi ulkoilla illalla?!
Varhaiskasvatusta varhaiskasvatusta. Tukisi yhteiskunta mielummin kotihoitoa ja lapset saisivat rauhalliset aamut ja päivät vanhempansa kanssa ja muutaman tunnin kerhoiluja pari kertaa viikossa. Näin minun perheessäni tehtiin ja esikouluun menin vasta. Nykyään harvalla tähän mahdollisuus. Ei myöskään meillä ja kauhulla odotan kun 3 vuotiaamme aloittaa syksyllä päiväkodin 3 krt viikossa ja silloin 1 vuotias on mummolassa sen 3 krt viikossa ettei tarvitse vielä päiväkotiin laittaa. Kaikesta joustetaan, matkoja ei tehdä jotta lapset eivät joudu hoidossa enempää olemaan.
Päiväkodissa olevat lapset ulkoilevat klo 09-11 ja klo 15-16.30, miksi ihmeessä niitä pitäisi vielä illalla raahata pihalle? Meillä ei todellakaan ulkoilla iltaisin vaan ”ollaan vaan”. Syödään ennen Pikkukakkosta, katotaan se Areenasta ruokailun jälkeen, sitten lapset leikkivät omiaan tai vaikka pelataan yhdessä jotain, klo 19 aikaan pieni iltapala, luetaan iltasadut ja lapset ovat klo 20 mennessä nukkumassa. Viikonloppuna sitten ulkoillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen aina ihmetellyt, että miten sitä aikaa jossakin perheissä oikein saa tuhrittua. Meillä hoito sulkee 16.15, kotona 16.25. edellisen päivän ruoka lämpeämään tai sitten arkiruokakokkailu (esim kasviksia ja paistettua kalaa) n 15min. Syöty on jokatapauksessa klo 17. Siitä harrastukseen/ulos/leikkimistä n 19.30 asti. Iltatoimet ja satu, valot sammuu klo 20.15. Vanhempien aika n klo 23 asti, ylös klo 7 ja uudelleen. Ruoat tilataan kaupasta ja siivoaja käy kerran viikossa. Hyvin ehditään pari tuntia ulkoilla/puuhata lapsen kanssa, sehän se on paras aika päivästä.
Ainakin teillä on lyhyemmät työpäivät/matkat kuin aloittajalla. Ihmettelen myöskin, miten ehditte olla klo 17 syöneet, jos ruoka pitää joskus vielä valmistaakin ja olette 1625 kotona. Eikä lapset teillä ikinä vetkuttele syömisessä? Muutenkin jotenkin ylimielisen oloinen sepustus.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodissa olevat lapset ulkoilevat klo 09-11 ja klo 15-16.30, miksi ihmeessä niitä pitäisi vielä illalla raahata pihalle? Meillä ei todellakaan ulkoilla iltaisin vaan ”ollaan vaan”. Syödään ennen Pikkukakkosta, katotaan se Areenasta ruokailun jälkeen, sitten lapset leikkivät omiaan tai vaikka pelataan yhdessä jotain, klo 19 aikaan pieni iltapala, luetaan iltasadut ja lapset ovat klo 20 mennessä nukkumassa. Viikonloppuna sitten ulkoillaan.
Esimerkiksi siksi että se on vanhemmista ja lapsista KIVAA? Uskomatonta mutta totta, meitäkin on jotka viihtyy paremmin ulkona kuin sisällä, MYÖS talvella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi että se on vanhemmista ja lapsista KIVAA? Uskomatonta mutta totta, meitäkin on jotka viihtyy paremmin ulkona kuin sisällä, MYÖS talvella.
Vau, kylläpä olette HYVIÄ IHMISIÄ!!
Ei todellakaan lähdetä enää päiväkodin jälkeen talvella ulos. Lapsi hoidossa pääsääntöisesti 8-16 ja ulkoilevat jo siellä sen 2 kertaa päivässä. Jos joskus harvoin pääsen aikaisemmin töistä niin silloin saatetaan mennä ulos.
Illat on meillä arkisin ihan vaan rauhoittumista varten eikä ainakaan mun 4-vuotias tunnu kaipaavan enää ylimääräisiä ulkoiluja.
Kivasti tullut vastauksia, kiitos niistä! Vähän epäilinkin, ettei jokaiikka ulkoiluta joka päivä lapsia töiden jälkeen. Onhan tää arki välillä aikamoista. :)
AP
Opiskelen yliopistossa ja minulla 4 v lapsi .
Heräämme 6.30-7.00 välillä . laitan itseni valmiiksi lapsen katsoessa videota . Vien hoitoon kahdeksaan mennessä , jonka jälkeen yliopistolle / kotiin opiskelemaan . Haen päivästä riippuen kolmen ja neljän välillä . Jos haen jo kolmelta menemme ensin puistoon tai esimerkiksi kirjastoon . Ruoka 16-16.30 . Viidestä kuuteen katsoo pikku kakkosta, jonka jälkeen leikimme, piirrämme , rakennamme tai teemme jotain muuta yhdessä 30-60 min riippuen onko kylpyilta ( joka toinen ilta) . Seitsemään mennessä iltapala ja sitten muutama iltasatu . Puoli kahdeksan omaan sänkyyn , peittelen ja pusuttelen hyvät yöt :)
Kolmivuotias on ysin pintaan sängyssä kuten vanhempansakin. On se hurjaa.