Asuntovelkainen. Oletko varautunut korkojen nousuun?
Kommentit (8)
Olen sijoittamalla. Pankkien "korkosuojat" ovat vain laillistettu ryöstö ja omat suojat on halvempi tehdä, jos vain viitsii ottaa selvää miten se tapahtuu.
En, koska asuntolainaa on enää 9000€ jäljellä ja se loppuu puolentoista vuoden kuluttua. Kun korko oli yli 5% vuosikymmenen alkupuolella, jouduin pitämään yhden maksuvapaan vuoden, kun tili meinasi tyhjentyä.
Olen. Lainaa jäljellä 48 000 eur ja kirkokukut olleet tähän asti noin 100 eur / vuodessa. Ollaan tuotu pankkiin vuosikaudet lähinnä hiekkaa tuulikaappiin ;)
Kiinteä maksu, joten korkojen noustessa laina-aika pitenee, maksun määrän pysyessä samana.
Olen. Muilla sijoituksilla. Ja pakkastakin pystyy maksamaan tonnin lisää kuussa helposti.
Meillä on tasaerälaina joten laina-aika pitkittyy jos ja kun korot nousee. Eipä se korkojen nousu muutenkaan katastrofi olisi, lainaa on enää 65 000 jäljellä. Silloin kun otettiin laina, korko oli 5 % joten sekin on nähty. Lainaa on alunperinkin otettu hyvin maltillisesti, joten ei tässä mitään hätää ole.
Enemmän huolettaa ne perheet joissa lainaa yli 200 000, kyllä korkojen nousu silloin vaikuttaa ihan konkreettisesti talouteen. Nykyään harva pankki enää edes myöntää tasaerälainoja, joten korkojen nousu vaikuttaa suoraan kuukausierään.
Olen ja sijoitusvarallisuuteni kompensoi korkojen nousun paremmin kuin hyvin.