Miten on suhtauduttu teihin kotona oleviin äiteihin joilla lapsi päiväkodissa?
Onko ihmiset ympärillä suhtautunu ymmärtäväisesti? Mites päiväkodin henkilökunta? Täällä ainakin näyttäs useat kaikenmaailman kaikkitietävät pitävän asiaa hyvinkin kielteisenä. Ihmettelenkin ketä ne kitisijät oikein on, kun en tunne yhtään jonka mielestä se nyt on niiiiiin paha asia ottaa lapsesta vähän vapaata. 😃
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja kyllä negatiivisesti suhtaudutaan näihin jotka ilmaiseksi hoidattaa lapset ja itse viruu kotona. Menis töihin jos ei huvita hoitaa lapsiaan. Yhteiskunnan hyväksikäyttöä tuokin.
No mites ne, kenellä toinen kotona liiton päivärahalla ja toinen töissä ja maksut korkeahkot. Mites ne? Saako parempaa suhtautumista vai käykö peräti kateeksi?
Kuinkahan paljon "makaa kotona perse homeessa" parin kuukauden ikäisten kaksosten äiti, vaikka isä viekin eskarilaisen ja kolmevuotiaan päiväkotiin töihin mennessään? Äiti sitten hakee iltapäivällä lapset kotiin, jossa ei käsittääkseni kumpikaan vanhemmista ehdi hirveästi päiväsaikaan makoilla, eikä aina yölläkään!
Eikä se hoito käsittääkseni ilmaista ole.
En tiedä, koska en ole kysynyt, koska evvk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja kyllä negatiivisesti suhtaudutaan näihin jotka ilmaiseksi hoidattaa lapset ja itse viruu kotona. Menis töihin jos ei huvita hoitaa lapsiaan. Yhteiskunnan hyväksikäyttöä tuokin.
No mites ne, kenellä toinen kotona liiton päivärahalla ja toinen töissä ja maksut korkeahkot. Mites ne? Saako parempaa suhtautumista vai käykö peräti kateeksi?
Päiväkotien marisijat saisivat vaihtaa alaa.
Ja olen ollut niissä töissä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ollaan kotona vauvan kanssa niin isompi voi olla sen 20h/vko suurimmassa osassa pkunnista hoidossa, ei 9h/päivä.
Niin miksi sen isomman tarvitsee mennä hoitoon jos äiti on vauvan kanssa kotona?? Varsinkin sen alle kolmevuotiaan? Eikö voida rauhassa opetella olemaan perhe ja tukea sisaruussuhdetta eikä niin että se isompi tyrkätään pois jaloista kun äiti pesii vauvan kanssa koton!
Onko sulla mitään kokemusta asiasta? Osa-aikahoitoa on ollut iät ajat. Usein ne kaveritkin on hoidossa eikä kotona mitään tekemistä. Äidillä kädet täynnä. Ihme jos jonkun mielestä vielä nykyäänkin niin "pitää" olla, ovi kiinni ja tulkoot toimeen.
Ei se 3-vuotias mistään vauvasta ole kiinnostunut ainakaan kokopäiväisesti.
Kysykääpä 25 vuoden kuluttua niiltä turhaan hoidossa käyneiltä lapsiltanne, oliko ratkaisunne fiksu, kun Suomella on 200 miljardin velat, jotka nuo lapsukaiset saavat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kamerat asiakkaiden kotona, vai miten muuten tiedätte ihmisten tekemiset- ja mitä se teille kuuluu?
Hoitakaa te vaan niitä lapsia, siitä teille maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Kysykääpä 25 vuoden kuluttua niiltä turhaan hoidossa käyneiltä lapsiltanne, oliko ratkaisunne fiksu, kun Suomella on 200 miljardin velat, jotka nuo lapsukaiset saavat maksaa.
?????!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ollaan kotona vauvan kanssa niin isompi voi olla sen 20h/vko suurimmassa osassa pkunnista hoidossa, ei 9h/päivä.
Niin miksi sen isomman tarvitsee mennä hoitoon jos äiti on vauvan kanssa kotona?? Varsinkin sen alle kolmevuotiaan? Eikö voida rauhassa opetella olemaan perhe ja tukea sisaruussuhdetta eikä niin että se isompi tyrkätään pois jaloista kun äiti pesii vauvan kanssa koton!
Onko sulla mitään kokemusta asiasta? Osa-aikahoitoa on ollut iät ajat. Usein ne kaveritkin on hoidossa eikä kotona mitään tekemistä. Äidillä kädet täynnä. Ihme jos jonkun mielestä vielä nykyäänkin niin "pitää" olla, ovi kiinni ja tulkoot toimeen.
Ei ole kotona mitään tekemistä?? Silloin on tosiaan parempi ollakin päiväkodissa:) Ja alle kolmevuotias menee päiväkotiin tapaamaan kavereita? Ok.
Onko sulla kokemusta päiväkotien pienten ryhmästä? Oletko ollut töissä sellaisessa ryhmässä missä on 12 alle 3-vuotiasta? Tiedätkö minkälaista se on?
Vierailija kirjoitti:
En kysellyt muiden mielipiteitä koska ne eivät ole tärkeitä tai kiinnostavia kun tehdään valintoja meidän perheen kesken. Olin vauvan kanssa kotona ja 4v isosisarus oli kokopäivähoidissa, jossa on supersuosittu ja viihtyy. Erittäin hyvä ratkaisu ja arki toimi. Jos se närästää jotakuta niin aivan sama minulle :)
Joo, on se jumankauta kumma, kun ihmiset eivät millään tiedä mikä heille on parasta. Silti omat asiat pitäisi hoitaa hiljaisesti kenenkään kukkahatun häiriintymättä.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan varmaan Suomen velkaantuminen on kiinni päivähoidosta. Olis miljoona muuta ja turhempaa asiaa mistä säästää ensin.
Olen muutenkin sanonut lapsille että opiskelkaa kieliä ja lähtekää tästä maasta ettimään parempia oltavia sitten aikanaan, jos ihan mahdottomaksi elämä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kotona mitään tekemistä?? Silloin on tosiaan parempi ollakin päiväkodissa:) Ja alle kolmevuotias menee päiväkotiin tapaamaan kavereita? Ok.
Onko sulla kokemusta päiväkotien pienten ryhmästä? Oletko ollut töissä sellaisessa ryhmässä missä on 12 alle 3-vuotiasta? Tiedätkö minkälaista se on? Kyllä olen ja kyllä tiedän. So what?
Itselläni on 2 lasta, isolla ikäerolla ja eri sukupuolta. Hoitoa on saatu kotona, perhepäivähoidossa, ryhmiksessä ja tarhassa.
Elämäntilanteet ja lasten tarpeet on vaihdelleet.
Vanhempi lapsi kiinnostui muista lapsista jo 1-2- vuotiaana. Hänen kaverinsa meni 3 v hoitoon, ja niin meni sen jälkeen hänkin ettei tarvitsisi olla vain äidin kanssa. Mehän olimme yhdessä 24/7. Hain myös töitä.Naapurissa oli välillä hoitolapsia mutta heistä ei oikein tullut ystäviä vaikka se toimi välillä varahoitopaikkana.Nuorempi tarvitsi hoitopaikkaa kehityksen haasteisiin.
Haluaisitko vielä kysyä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvin suhtauduttiin. Esikoinen oli siis 5.5 kun toka syntyi, oli kesän kotona ja meni sitten eskariin ja omasta halustaan oli eskarin päälle muutaman tunnin hoidossa, koska kaikki kaverit olivat myös siellä. Siitä ei tullut meille mitään "valituksia".
Ei se kuuluu niille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvin suhtauduttiin. Esikoinen oli siis 5.5 kun toka syntyi, oli kesän kotona ja meni sitten eskariin ja omasta halustaan oli eskarin päälle muutaman tunnin hoidossa, koska kaikki kaverit olivat myös siellä. Siitä ei tullut meille mitään "valituksia".
Käsittämätöntä! Kyllä eskari riittää "virikkeeksi" jos äiti makoilee kotona. Antaisitte lepoa niille lapsillekin!
Aika vaikea siivota, käydä kaupassa, pyykätä ja kokata makoillen.
IS-toimittajatko ne taas kyselee.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että tulen ymmärtämään tätä ilmiötä koskaan. En kannata sitä, ryhmät on muutenkin täynnä ja henkilökuntaa vähän. Parhaimmillaan ne kotona makaavat äidit vievät päiväkotiin lapsen, jonka on paha olla siellä ja totutteluun menee aikaa ja kyyneliä.
Mistä h*tistä tiedät tai luulet tietäväsi???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan ihan sama mitä mieltä muut ovat. Itse tunnen lapseni ja tilanteeni parhaimmin. Ei ole kukaan uskaltanut ainakaan päin naamaa nillittää mitään.
Kannattaa aina muistaa, että lapsesi viel paikan toiselta lapselta. Eli joku vaikka muuttaa työn perässä uudelle paikkakunnalle.
Mutta onneksi sun pitää pitää omaa aikaa kotona rauhassa.
Sulla ei toivottavasti ole lapsia.
Haluaisitko vielä kysyä jotain?[/quote]
Ei kiitos, tuli jo tarpeeeksi😁👍
Kielteisesti. Esikoinen itse halusi jatkaa päivähoidossa, kun oli kivat kaverit siellä. Pidettiin toki "vapaapäiviä" hoidosta. Vauva oli tosi itkuinen ja kotona lähinnä vain imetin. Mies yrittäjänä oli paljon töissä.
Esikoisen päiväkotipäivät estivät todennäköisesti minun totaalisen romahtamisen sillä valvoin myös kaikki yöt.
Kyllä pk johtaja jaksoikin syyllistää. Muu henkilökunta otti asian hyvin ja pitivät kovasti esikoisestani.
Itsellä loppuu kohta määräaikainen työsopimus ja on korkeakouluhaku edessä. Ajattelin muuttaa lapsen osa-aikaiseksi päiväkotiin, päiväkotipäivät pänttään ja opiskelen avoimella, muina keskityn lapseen. Hullua olis ottaa max muutamaksi kuukaudeksi pois hoidosta vaikka itse oisin kotona, kun siellä tykkää olla ja on sisällä päiväkodin rutiineissa.