Selittäkää miksi niin moni suomalainen kannatti Norjaa jalkapallossa?
Ihan vilpittömästi kysyn, koska en ymmärrä. Monet ovat perustelleet, että "jos Suomi ei pärjää niin hyvä että joku lähinaapuri pärjää" tai että "Norjahan on melkein kuin Suomi niin tottakai sitä kannatetaan". Jostain syystä en tajua yhtään tätä perustetta. Käsittääkseni Norjalla tai norjalaisilla ei Suomen tai suomalaisten kanssa ole kyllä mitään muuta yhteistä kuin sijainti pohjoisessa. Geneettisesti tai kansanahan me emme ole millään tavalla samaa porukkaa enkä kyllä hetkeäkään ajattele, että norjalaiset samaan tapaan kannattaisi Suomea.
Itse olin hirmu iloinen, että hävisivät eilen (toki myönnettämä on, että parempiahan ne oli).
Kommentit (48)
Samaa mieltä. Kauniilla, rikkailla, hyvinvoivilla norjalaisilla ei kyllä tosiaan ole meidän köyhien junttien kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Koska Haaland 🔥💋
Haalandhan oli yksi joukkueensa huonoimpia eilisessä pelissä.
Itsellä oli hyvin kaksijakoinen tarina Norjan suhteen: ensin ärsytti ihan todella paljon että pitääkö niiden nyt tässäkin lajissa pärjärä kun ovat niin hyviä jo liian monessa. Mutta sitten oli pakko myöntää, että a) se niiden fanihomma oli uskomaton (enkä todellakaan usko, että suomalaiset olisi moista saaneet aikaan) ja b) eilinen peli viimeistään osoitti, että niistä on oikeasti tullut aivan järkyttävän hyviä jalkapallossa. Pakko oli lopulta arvostaa.
onhan ne noista vaihtoehdoista lähimpänä suomalaisia. Itsekin kannustin Norjaa.
Rajanaapureita, joten siksi kannatin ja katsoin pelit. Alunperin bongasin ne isot määrät määrätietoisia faneja, jotka tekivät vaikutuksen, että sieltä on massoittain lähteneet omiaan kannattamaan. Siellä todellakin oltiin yhdessä joukkuetta tsemppaamassa ylpeästi eteenpäin.
Uskaltaako joku vielä kannustaa omaa lähijoukkuetta? Se on vaarallista, sano vasemmisto!
Fanikulttuuri löi ällikällä ja ekaa kertaa elämässäni seurasin futista! Suomalaiset ei olisi todellakaan tuollaista fanitusta saaneet aikaan, kun aiheuttavat jo joukkotappeluita Suomenkin peleissä.
Pieni pohjoinen maa selätti mm. Brasilian. Eilinen tappio Englannille todisti sitten sen että norjalaisetkin ovat Haalandia myöten vain ihmisiä.
Norja on minulle ykkösmaa kaikessa urheilussa. Kannatan sen urheilijoita vaikka vastassa olisi suomalaisia. Johannes Høsflot Klæbo on ykkössuosikkini, Erling Haaland kakkonen, myös Karsten Warholmia ja Jakob Ingebrigtsenia fanitan. Norja on niin upea maa kaikin tavoin, ja sen ihmiset mukavia ja urheilullisia. Tietenkin kannustin Norjaa jalkapallossa, heillä on upea joukkue. Kannustan myös joitakin ruotsalaisia, mm. Armand Duplantisia, Daniel Ståhlia ja Fanny Roosia. Tällä hetkellä ei ole oikein ketään suomalaista urheilijaa, ketä kannustaisin.
Vierailija kirjoitti:
Fanikulttuuri löi ällikällä ja ekaa kertaa elämässäni seurasin futista! Suomalaiset ei olisi todellakaan tuollaista fanitusta saaneet aikaan, kun aiheuttavat jo joukkotappeluita Suomenkin peleissä.
Norjan fanit kokosivat itsensä hienosti ja alkoivat heti tähytä EM-kisoihin.
Aivan mieletöntä katsoa tuota jalkapallohuumaa Norjassa, ja ympäri maailmaa! Hyvä Norja!
Koske olemme molemmat Pohjoismaita.
Kannatin argentiinaa ranskaa vastaan aikoinaan koska koin samaistuvuutta argentiinaan enemmän kuin ranskaan. Ottelu käytännössä eurooppa vastaan afrikka.
No tietenkin Pohjoismaita kannustetaan, sehän on aivan selvä!
Afrikka vastaan afrikka -ottelut eivät kiinnosta vaikka afrikan pelaajat pelaisivat missä euroopan värissä.
Teetin geenitestin. Minulla on tuhansia norjalaisia geenisukulaisia.
Norjalaiset pelaajat on valkoisia pääasiassa. Siksi toivoin heidän voittoa.
Ranskan joukkueessa ei taida olla ainuttakaan ranskalaista.
Minusta tuo heidän Ro -liikkeensä on aivan super mahtavaa ja yhdistää norjalaisia. Olen himpun verran positiiivisesti kateellinen tuolle fanitukselle. Ihan eeppistä mielestäni.
Koska Haaland 🔥💋