Miten on suhtauduttu teihin kotona oleviin äiteihin joilla lapsi päiväkodissa?
Onko ihmiset ympärillä suhtautunu ymmärtäväisesti? Mites päiväkodin henkilökunta? Täällä ainakin näyttäs useat kaikenmaailman kaikkitietävät pitävän asiaa hyvinkin kielteisenä. Ihmettelenkin ketä ne kitisijät oikein on, kun en tunne yhtään jonka mielestä se nyt on niiiiiin paha asia ottaa lapsesta vähän vapaata. 😃
Kommentit (84)
päiväkotien arkitodellisuus ei ole vanhempien tiedossa kirjoitti:
Päiväkotien arkitodellisuus ei ole vanhempien tiedossa, eikä sitä tietoa mitään virallista kautta voi sadakaan. Uupuneet työntekijät eivät saa paljastaa niitä törkeitä puutteita, joita "hoidossa" on. Päivähoitolakia rikotaan sekä yksityisissä että kunnallisissa päiväkodeissa jatkuvasti: lastenhoitoalalle koulutettuja työntekijöitä( lastenhoitajia, päivähoitajia ja lastentarhanopettajia) ei ole lapsiryhmissä riittävästi, ryhmäkokojen enimmäismääriä " kasvatetaan" tilanteiden mukaan, eli lapsiryhmät ovat jatkuvasti liian suuria, keittiö-ja siivoushenkilökuntaa ei ole ollenkaan tai sitä on liian vähän, jolloin hoitohenkilökunta tekee keittiö-ja siivoustöitä, määrärahat tarvikkeita varten on supistettu minimiin tai poistettu kokonaan, jolloin henkilöstö " kerjää" kangaspaloja ym. tarvikkeita vanhemmilta. Monissa päiväkodeissa Suomessa on sijaskielto, ts. sairastuneen henkilön tilalle ei saa kolmeen päivään palkata ketään ja tehtävät hoidetaan " sisäisin siirroin", eli muut työntekijät yrittävät venyä myös poissaolijan tehtäviin. Päiväkotien hygieniataso on myös roimasti laskenut selkeästi vähentyneen siivouksen vuoksi. Lasten ruokapöydät ja sängyt+ petivaatteet jäävät likaisiksi, wc- tiloista puhumattakaan! Täit ja kihomadot ja kaikki taudit leviävät tehokkaasti ko. tiloissa.
Päiväkodin esimiesten on vaikea järjestää pidempiä lomia( kesäloma, joululoma) uupuneille työntekijöilleen, sillä asiakkaat vaativat, että päiväkotien tulee olla aina auki. Loma-ajat ovat helvetillisiä päiväkodeissa. Väsyneitä lapsia, joita ei tunneta, toisista työpisteistä tulleita aikuisia, jotka eivät talon käytäntöjä tunne, ja muutoksen muutoksia kaikkeen. Olin mukana tällaisessa työssä kauan- liian kauan! En suosittele kenellekkään, ko. työtä, enkä päivähoitopaikkaa. Ajattelen suurella säälillä niitä lapsia joita raahataan sinne, vaikka oma vanhempi on kotona. Omaa lastani en nykymenoiseen päiväkotiin veisi missään tapauksessa. Muutaman tunnin kerhotoiminta, esim. muskari tai kuvis, tai liikkakerho kyllä riittäisi alle kouluikäiselle viikossa, ja oma vanhempi lukisi ja leipoisi ja rakentelisi ja ohjaisi eskarikirjan täytössä. Lapset olisivat terveempiä ja voisivat kaikin puolin paremmin.
Aaaaamen ja hallelujaa!!
Onneksi on vielä ikää ehtiä tekemään muutakin työtä! Omat lapset oli pph:lla ja sitten menivät sieltä suoraan eskariin ja hyvin täyspäisiä ja täysjärkisiä yläkoululaisia molemmat ovat nyt. Vaikka kovasti kuulin aikoinaan ihmettelyä kun niin isot lapset pidin pph:lla...
Mutta se, että itse näki miten stressaantuneita jo ihan pienet lapset on päiväkodin suuressa ryhmässä on niin ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvin suhtauduttiin. Esikoinen oli siis 5.5 kun toka syntyi, oli kesän kotona ja meni sitten eskariin ja omasta halustaan oli eskarin päälle muutaman tunnin hoidossa, koska kaikki kaverit olivat myös siellä. Siitä ei tullut meille mitään "valituksia".
Käsittämätöntä! Kyllä eskari riittää "virikkeeksi" jos äiti makoilee kotona. Antaisitte lepoa niille lapsillekin!
Kylläpä olet vauvasi huonosti hoitanut, jos kutsut vauvanhoitoa makoilemiseksi.
Eiks sitä aina perustella sillä että saadaan vauvan kanssa nukkua kun isommat on poissa jaloista?
Itse hoidin parhaillaan neljä alle 5-vuotiasta kotona joten eipä jäänyt aikaa makoiluun. :)
Teen töitä kotona ja olen tottunut naapuruston täydellisten kotiäitien katseisiin kun autoni on pihassa vaikka lapsi lähti aamulla isänsä kanssa päiväkotiin. Varmaan ajattelevat että makaan sohvalla perse homeessa ja lapsi on virikehoidossa. Enpä jaksa välittää. Päiväkoti sen sijaan on suhtautunut aina hyvin ja asiallisesti, en tiedä tietävätkö hoitajat että olen töissä. 20h/vko lapsemme on päiväkodissa eli se pyörittää kotiäitien huhumyllyä lisää. Loput työtunnit teen iltaisin ja viikonloppuisin päiväuniaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Olin 10 vuotta päiväkodissa töissä ja ihan todella tämä ala on muuttunut ja tulee muuttumaan vielä, huonompaan suuntaan. Siksi opiskelinkin toisen ammatin joka ei sodi enää mun arvomaailmaa vastaan...
Sillä ihan toden totta, en enää pystynyt työskentelemään esim. Pienten ryhmissä...Se riittämättömyyden tunne oli jotain aivan kamalaa. Ja se lasten itku...
Kyllä sitä paljon näki kuinka esim. Kaksivuotiaalle syntyi pikkusisarus niin jo seuraavana päivänä isompi oli hoidossa. Sitten ihmetellään kuinka sisarussuhde ei ihan toimi.
Tai kuinka ollaan kotona vauvan kanssa ja isompi on sen 9h päiväkodissa.
Toki poikkeuksiakin on eli ne jota pitää sitä lasta sen 8-15 päikyssä vaikka itse onkin kotona.
Kerrotko vielä missä sen esikoisen tulee olla jos äiti on sairaalassa ja isä töissä. Yksin kotona vai? Uskomatonta putkinäköisyyttä! Kaikki isät eivät aloita heti synnytyksestä vapaitaan vaan vasta kotiutumispäivästä. Ja jos ollaan kotona vauvan kanssa niin isompi voi olla sen 20h/vko suurimmassa osassa kunnista hoidossa, ei 9h/päivä.
Meidän pph ihmetteli kovasti, ei tosin päin naamaa. Olin kyllä kertonut syynä olevan synnytyksen jälkeisen masennuksen. (Olisi varmaan pitänyt mainita et psykoottistasonen ja osastohoitoa harkittiin, eli syynä ihan oma paraneminen ja lapsen turvallisuus) mutta kaikilla ei vaan ymmärrys riitä. Itse uskon et on usein tilanteita joissa lapsen parempi olla osa päivästä hoidossa kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 10 vuotta päiväkodissa töissä ja ihan todella tämä ala on muuttunut ja tulee muuttumaan vielä, huonompaan suuntaan. Siksi opiskelinkin toisen ammatin joka ei sodi enää mun arvomaailmaa vastaan...
Sillä ihan toden totta, en enää pystynyt työskentelemään esim. Pienten ryhmissä...Se riittämättömyyden tunne oli jotain aivan kamalaa. Ja se lasten itku...
Kyllä sitä paljon näki kuinka esim. Kaksivuotiaalle syntyi pikkusisarus niin jo seuraavana päivänä isompi oli hoidossa. Sitten ihmetellään kuinka sisarussuhde ei ihan toimi.
Tai kuinka ollaan kotona vauvan kanssa ja isompi on sen 9h päiväkodissa.
Toki poikkeuksiakin on eli ne jota pitää sitä lasta sen 8-15 päikyssä vaikka itse onkin kotona.Kerrotko vielä missä sen esikoisen tulee olla jos äiti on sairaalassa ja isä töissä. Yksin kotona vai? Uskomatonta putkinäköisyyttä! Kaikki isät eivät aloita heti synnytyksestä vapaitaan vaan vasta kotiutumispäivästä. Ja jos ollaan kotona vauvan kanssa niin isompi voi olla sen 20h/vko suurimmassa osassa kunnista hoidossa, ei 9h/päivä.
Ei vaan "parhaimmillaan" niin että tuodaan isompi hoitoon ja lähdetään hakemaan äiti ja vauva sairaalasta ja mennään niiden kanssa sinne kotiin. Ja isyysloman ajankin isompi hoidossa kun muu perhe kotona.
Ja tuo 20h/vko on vain suositus. Meidän kunnassa ainakin saa täydet tunnit kun vaan sanoo, että me tarvitaan täydet tunnit. Ei tarvitse mitään lausuntoja masennuksesta tms.
Putkinäköisyydestä mua ei olekaan koskaan vielä moitittu :D
Ja jos ollaan kotona vauvan kanssa niin isompi voi olla sen 20h/vko suurimmassa osassa pkunnista hoidossa, ei 9h/päivä.[/quote]
Niin miksi sen isomman tarvitsee mennä hoitoon jos äiti on vauvan kanssa kotona?? Varsinkin sen alle kolmevuotiaan? Eikö voida rauhassa opetella olemaan perhe ja tukea sisaruussuhdetta eikä niin että se isompi tyrkätään pois jaloista kun äiti pesii vauvan kanssa koton!
Minulla suhtauduttiin hyvin. Lapsen isä oli kuollut ja äitini, joka oli ollut meidän vankkumaton tuki sairastunut parantumattomasti. Olin aika loppu ja sain päivähoidon tueksi. Tosin olen miettinyt, oliko se edes paras ratkaisu. Kotona lapsi kaipasi kuitenkin päivähoitopäivän jälkeen runsaasti huomiota. Ehkä olisi ollut hyvä löytää kotiin asioiden käsittelyapua.
Ihmisiä ne päiväkodissakin ovat. aina juttelevat edelleen, kun tavataan ja kyselevät mitä lapselle kuuluu. Ja tästä on jo toistakymmentä vuotta. Todella läheisiä onneksi olemme lapseni kanssa, joten sitä tuo hoidossa olo ei ainakaan pilannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on päiväkodissa töissä ja suhtautuminen ihan jo päiväkodin taholta on kielteisempää kun muihin perheisiin.
Omasta mielestäni ihan syystä. On uskomatonta, että veronmaksajien pitää kustantaa kotona päivänsä viettämien vanhempien lasten päivähoito.
Aijaa. No mä ajattelen niin että veronmaksajia tässä itsekin ollaan oltu ja tullaan olemaan eli voidaan olettaa että jotain palveluja voidaan käyttää. Mutta en edes sitä nyt kysyny...
Niin päivähoitohan on kokonaisuutena tulonsiirto lapsettomilta lapsiperheille, koska päivähoitomaksut kattavat vain osan kuluista. Kuitenkin harva kotona makaava maksaa edes sitä meille työssäkäyville ja verot maksaville lätkäistävää päivähoitomaksua.
Paljon sinä maksat veroja?
Ei päivähoito varmasti kenenkään lasta pilaa mutta se onko päivähoito tai siis varhaiskasvatus tarpeellista tai välttämätöntä ihan kaikille esim. Vaikkapa alle kolmevuotiaille.
Ja nyt kun taas mennään siihen suuntaan että halutaan ihan oikeita lastentarhanopettajia entistä enemmän sinne päikkyihin niin saas nähdä mikä on seuraus. Hoitajia ja sosionomeja siis vähenee.
Kohta ollaan koulupuvut päällä ja opiskellaan jo kaksivuotiaasta lähtien niinkuin koulussa konsanaan. Ei hyvä!
Meidän päiväkodissa eivät edes tiedä, että olen kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei päivähoito varmasti kenenkään lasta pilaa mutta se onko päivähoito tai siis varhaiskasvatus tarpeellista tai välttämätöntä ihan kaikille esim. Vaikkapa alle kolmevuotiaille.
Ja nyt kun taas mennään siihen suuntaan että halutaan ihan oikeita lastentarhanopettajia entistä enemmän sinne päikkyihin niin saas nähdä mikä on seuraus. Hoitajia ja sosionomeja siis vähenee.
Kohta ollaan koulupuvut päällä ja opiskellaan jo kaksivuotiaasta lähtien niinkuin koulussa konsanaan. Ei hyvä!
Ja kuitenkin tutkimusten mukaan juuri lto:t ovat kaikkein sensitiivisimpiä lasten tarpeille, ymmärtävät parhaiten leikkiä jne. päiväkotien henkilökunnasta. Että onneksi heitä taas kohta päiväkodeissa on! Aikaisemminhan ryhmissä oli aina kaksi opettajaa, kunnes piti säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta ollaan koulupuvut päällä ja opiskellaan jo kaksivuotiaasta lähtien niinkuin koulussa konsanaan. Ei hyvä!Ja kuitenkin tutkimusten mukaan juuri lto:t ovat kaikkein sensitiivisimpiä lasten tarpeille, ymmärtävät parhaiten leikkiä jne. päiväkotien henkilökunnasta. Että onneksi heitä taas kohta päiväkodeissa on! Aikaisemminhan ryhmissä oli aina kaksi opettajaa, kunnes piti säästää.
Kenen tutkimusten? Lastentarhanopettajien ja Sanni Grahn-Laasosen vai?😁
No joo, mielipiteensä kullakin. Eipä kosketa minnuu enää tuo asia joten mulle ihan sama vaikka siellä edelleen olis parturi-kampaaja sijaistamassa opettajaa.
Olen päiväkodissa töissä ja kyllä negatiivisesti suhtaudutaan näihin jotka ilmaiseksi hoidattaa lapset ja itse viruu kotona. Menis töihin jos ei huvita hoitaa lapsiaan. Yhteiskunnan hyväksikäyttöä tuokin.
Vierailija kirjoitti:
Olen päiväkodissa töissä ja kyllä negatiivisesti suhtaudutaan näihin jotka ilmaiseksi hoidattaa lapset ja itse viruu kotona. Menis töihin jos ei huvita hoitaa lapsiaan. Yhteiskunnan hyväksikäyttöä tuokin.
Näkyykö se teidän käytöksessä? Sinänsä mielipiteillä ei ollenkaan väliä mutta osaatteko käyttäytyä?
Mielestäni itsestäänselvyys, että lapsella on oikeus käydä päiväkodissa, vaikka toinen vanhemmista olisikin työtön. Ja puhun nyt isommista lapsista, en mistään vuoden ikäisestä. Ei lapsen tarvitse työpäivän mittaisesti olla päikyssä, vaan osapäiväisenä. Siellä kuitenkin oppii paljon sellaista, mitä ei kotona välttämättä hoksaa. Kotona sit opitaan toisenlaisia asioita.
Meillä esikoinen kävi perhepäivähoidossa 3 kk vauvan syntymän jälkeen. Jouduin tekemään vauvan kanssa kotoa käsin töitä (tutkimusta) kun vauva syntyi, onnistui paljon nukkuvan vauvan kanssa hyvin, eloisan kolmevuotiaan kanssa olisin ollut lirissä. Kun sain tuon pakollisen jutun valmiiksi esikoinen jäi myös kotiin, silloin helpompaa siinä mielessäkin, että vauvalla rytmi joka mahdollisti yhteiset ulkoilut ja perhekerhot ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö se teidän käytöksessä? Sinänsä mielipiteillä ei ollenkaan väliä mutta osaatteko käyttäytyä?
En ole tuo edellinen kommentoija mutta itse ainakin olen tai olin ammattilainen ja en tietenkään ikinä olisi voinut näyttää mielipidettäni suoraan vanhemmille. Saati lapselle. Sen takia koinkin että en voi tehdä enää sitä työtä sillä tavallaan olin kaksinaamainen ja kärsin siitä että jouduin tekemään jotain joka on vasten omia arvojani. En osaa selittää tätä ja toki suurin osahan on kuitenkin niitä työssäkäyvien lapsia.
Lapsistahan tykkään edelleen mutta ulkopuolelta tulevat vaatimukset ja paineet ja säästöt ja suuret ryhmät jne. Jne. Tekivät sen että alaa oli pakko vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Hain lapselle päiväkotipaikkaa vammani vuoksi, koska ihan kaikkeen en pysty tämän vammani vuoksi. Hain paikkaa perhetyöntekijän kehotuksesta. Sain päiväkotipaikan hieman taistelemalla, paikkoja oli, mutta sitä ei ollut helppo saada. Moneen otteeseen hoitajat veisasivat sitä virikehoito veisua, vaikka kaikilla oli tiedossa, miksi paikan olimme saaneet. Kerran pahoitin tästä mieleni ja sanoin asiasta, totesin myös, että itse jos samasta vammasta kärsisitte, olisitte tuohon työhön työkyvyttömiä. Siihen loppui se virikehoito veisaaminen (minulle päin näköä). Myöhemmin kyllä sitten työllistyin, vammani ei estä työntekoa yleisesti ottaen, vaan tietyin rajoituksin.
Tää on pk:lta aika törkeetä jo. Kaikki vammat tai sairaudet ei tosiaankaan näy välttämättä ulospäin paljoakaan ja silti saattaa olla vammaispalvelun asiakkaana.
Päiväkotien arkitodellisuus ei ole vanhempien tiedossa, eikä sitä tietoa mitään virallista kautta voi sadakaan. Uupuneet työntekijät eivät saa paljastaa niitä törkeitä puutteita, joita "hoidossa" on. Päivähoitolakia rikotaan sekä yksityisissä että kunnallisissa päiväkodeissa jatkuvasti: lastenhoitoalalle koulutettuja työntekijöitä( lastenhoitajia, päivähoitajia ja lastentarhanopettajia) ei ole lapsiryhmissä riittävästi, ryhmäkokojen enimmäismääriä " kasvatetaan" tilanteiden mukaan, eli lapsiryhmät ovat jatkuvasti liian suuria, keittiö-ja siivoushenkilökuntaa ei ole ollenkaan tai sitä on liian vähän, jolloin hoitohenkilökunta tekee keittiö-ja siivoustöitä, määrärahat tarvikkeita varten on supistettu minimiin tai poistettu kokonaan, jolloin henkilöstö " kerjää" kangaspaloja ym. tarvikkeita vanhemmilta. Monissa päiväkodeissa Suomessa on sijaskielto, ts. sairastuneen henkilön tilalle ei saa kolmeen päivään palkata ketään ja tehtävät hoidetaan " sisäisin siirroin", eli muut työntekijät yrittävät venyä myös poissaolijan tehtäviin. Päiväkotien hygieniataso on myös roimasti laskenut selkeästi vähentyneen siivouksen vuoksi. Lasten ruokapöydät ja sängyt+ petivaatteet jäävät likaisiksi, wc- tiloista puhumattakaan! Täit ja kihomadot ja kaikki taudit leviävät tehokkaasti ko. tiloissa.
Päiväkodin esimiesten on vaikea järjestää pidempiä lomia( kesäloma, joululoma) uupuneille työntekijöilleen, sillä asiakkaat vaativat, että päiväkotien tulee olla aina auki. Loma-ajat ovat helvetillisiä päiväkodeissa. Väsyneitä lapsia, joita ei tunneta, toisista työpisteistä tulleita aikuisia, jotka eivät talon käytäntöjä tunne, ja muutoksen muutoksia kaikkeen. Olin mukana tällaisessa työssä kauan- liian kauan! En suosittele kenellekkään, ko. työtä, enkä päivähoitopaikkaa. Ajattelen suurella säälillä niitä lapsia joita raahataan sinne, vaikka oma vanhempi on kotona. Omaa lastani en nykymenoiseen päiväkotiin veisi missään tapauksessa. Muutaman tunnin kerhotoiminta, esim. muskari tai kuvis, tai liikkakerho kyllä riittäisi alle kouluikäiselle viikossa, ja oma vanhempi lukisi ja leipoisi ja rakentelisi ja ohjaisi eskarikirjan täytössä. Lapset olisivat terveempiä ja voisivat kaikin puolin paremmin.