**MAALISKUISTEN -06 höpinät (ti-to)**
[color=Mediumslateblue]Tässä myös linkki pääsiäisen pinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7002896&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (36)
AliisaS. Minusta kanssa Nooa on todella kaunis nimi.. Itse valitsisin sen!
D-vitskuista oli puhetta eilen. Mulla on kanssa todella ristiriitainen olo koko vitamiinien suhteen. Meille synnytyssairaalan lastenlaakari maarasi kanssa annettavaksi, mutta sitten meidan paikallisessa ' terveyskeskuksessa' jossa on brittisysteemi, ihmettelivat sita ja sanoivat etta Englannissa ei ole suositeltu D-vitamiineja annettavaksi pitkiin aikoihin..
Ja toisaalta taallahan tuota aurinkoa riittaa, vaikka liian kuuma olla muualla kuin ehka varjossa. Mayan vatsa kanssa reagoi noihin tippoihin, ja olen nyt kuitenkin antanut 1-3 tippaa paivassa kun kerran maarattiin.. Onkohan ihan turhaa talla leveysasteella.
Browniette ja Maya 5,5 vkoa
..luontaistuotekaupassa pitivät aika uskottavan " luennon" siitä, että miten raskaus on kuluttanut kromivarastot loppuun ja nyt sitten täytyy saada makeaa. Suosittelen! Kromit maksoi 16¿, mutta aika äkkiä mulle kertyy ylimääräisistä herkuistakin tuo summa:). Niin ja merkki on Bio-Kromi.
Sport75
Nyt on pääsiäiset lusittu. Tultiin eilen " lomalta" kotiin hirmu myöhään.
Vauva oli unten mailla matkojen ajan, mikä helpotti todella.(3h suuntaansa)
Sukulaiset ja kaverit olivat hullaantuneita pikkumiehestä ja vieraita riitti joka päivälle. En ole ollut koko vauva-aikana näin väsynyt kuin nyt pääsiäisloman jälkeen! Laskin, että poika tapasi yli 30 uutta ihmistä. Silti pysyi koko ajan rauhallisena ja nukkui yötkin hyvin. Mitä nyt mummolan koira kävi yöllä korvia pesemässä! (Säikähdin yöllä kovasti kun koiran pää oli vauvan kopassa!)
Nyt on univelkaa ja sata erilaista pönötysvalokuvaa. Mutta kaiken kaikkiaan ihan mukavaa.
Monien yöt ovat tuntuneet täällä rauhoittuneen. Hienoa! Meillä taas yöheräilyt ovat lisääntyneet. Poika nukkuu 12:sta johonkin 04-04.30:een ja herää seuraavan kerran jo tunnin puolentoista päästä. Näin mennään johonkin kahdeksaan asti. Syö aina vain yhdesä tissistä kerrallaan, vaikka koetan tarjota toistakin. Eli yöt ovat muuttuneet vähän rauhattomammiksi. No, aika näyttää miten tämä tästä...
Nyt taidan koettaa nukkua hetken, poikakin nukkuu.
Aurinkoisia kelejä! (Täällä sataa vettä :( )
Aksu ja ukko 3vko+5
Minäkin annan ääneni Nooa Johannekselle. Jos tyttö olisi ollut poika, niin hänestä olisi tullut Nooa. Juhani ja Johannes on muuten meidän kahden vanhimman pojan toisina niminä, eli älyttömän hyviä nekin;)
Sport75, minäkin ostin apteekista kromia, mutta vielä en ole muistanut niitä ottaa, joten pullaa tässä samalla vedän kitusiini:).
Toivossa elän, että ainakin psykologinen vaikutus olisi riittävä vierottamaan mut makeesta tai ainakin vähentämään sen määrää.
Toistaiseksi ensimmäinen yksinolopäivä on mennyt hyvin. Pienet nukkuu kummatkin päikkäreitä ja isot on koulussa/kerhossa. Aamulla meinasi kyllä iskeä paniikki kun tajusin, etten ole kertaakaan asentanut lasta/turvaistuinta autoon, pikapuhelu miehelle ja muutama ärräpää tuli vuodatettua ennen kuin sain homman luistamaan. Ulos ei tietenkään keretty, no en ottanutkaan sitä tavoitteeksi tänä ensimmäisenä päivänä. Otettiin sellaisen loivan laskun tähän arkeen ja onneksi ripsi vettäkin koko aamun joten oli hyvä syykin jäädä sisälle.
Nuppu nukkui entiseen tapaan viime yön. Syötöt kello 02 ja 06, tolla kuuden syötöllä heräsi kyllä johonkin muuhun kuin nälkäänsä kun söi tosi laiskasti ja lyhyen aikaa ja sitten tankkasikin uudelleen jo kahdeksan pintaan ja jatkoi siitä sitten uniaan.
Olisiko muuten kellään hyviä vinkkejä/kokemuksia kuinka saada " tutiton lapsi" venyttämään hiukan aikaa tota syömisväliään kun tuntuu niin turhauttavalle herätä keskellä yötä pitämään nukkuvaa lasta rinnalla kun selkeesti huomaan, ettei kunnon nälkä ole.
Ihanaa kuulla että Lyytikin perheessä yöt ovat alkaneet mennä hyvin.
D-vitamiineja (Jekovit) olen antanut parisen viikkoa. Annostus tällä hetkellä kolme tippaa. Annan muutamalla syötöllä korviketta rinnan lisäksi, joten siitäkin tota d-vitamiinia kertyy. Yleensä melkein viikon olen aina totuttanut masua samaan annostukseen ja yhdestä tipasta aloitettiin.
Pitä viissiin vääntäytyä pakin sivuille maksamaan laskuja, eli tili tuli ja tili meni....
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille, unihiekkaa pienille ja jaksamista ja pitkää pinnaa meille isoille,
Maisa ja nelikko kera Nuppu-vauvan huomenna 1kk
BIO-KROMI FORTE tapletteja. Myyjä suositteli ottamaan yhden tapletin/päivä ja jos viikon käytön jälkeen ei tunnu tehoa olevan niin sitten 2 taplettia/päivä. Uskaltaisinko ottaa jo nyt alkuun 2 tapl? Näitä oli vissiin miedompiakin saman merkkisiä? Pelkkä BIO-KROMI eli oisko nää BIO-KROMI FORTE " vahvempia" eli siis onks näissä enemmän vaikuttavaa kromia?
joten on aikaa taas kirjoitella muutama sana...
Lyytikki: mä kyllä varmaan ens alkuun aloittaisin sillä yhdellä kromitabletilla ja sitten lisäisin siihen kahteen jos se ei tunnu tehoavan....
pitääkin käydä ostamassa tuota kromia, käväisi mielessä jo aikaisemmin kun makeanhimo on niin valtava mutta niinhän se on sitten jäänyt ja karkkia ym. makeaa kuluu aikas paljon...=/
sitten oli puhetta vaunuissa nukkumisessa...meillä tuo poika nukkuu todella hyvin ulkona vaunuissa. Sisällä nukkuminen on sellaista nyhväämistä ja vähän väliä poika heräilee itkemään.Ulkona pikkuherra nukkuu sitten todella rauhallisesti ja pitkään...eilen nukkui yhdet unet ulkona vaunuissa ja unta riitti melkein 3 tuntia (ja nyt tuli äitipään ajatuskatkos, että kirjotinkohan minä tämän saman asian jo tuonne aikaisempaan viestiin:) ja nyt parhaillaan on vauva taas ulkona nukkumassa ja poika on nukkunut jo pitkälle toista tuntia. Kohta tuo varmaan alkaa jo nälkäänsä huutelemaan.
tällä viikolla pitäisi nyt kiireesti varata kirkko, että saa ristäiset sitten järjestettyä...tuntuu, että päivät lipuu niin vauhdilla ja asioiden hoitaminen unohtuu. Onneksi nyt on sentään kaikki kummit pojalle valmiina, että ei sitä sitten tarvitse enää miettiä.
tästä on varmaan ollut puhettakin mutta onko kuinka moni aloittanut jo liikunnan? mulla on jälkitarkastus vasta ensi viikon torstaina mutta eilen oli ihan pakko varovasti kokeilla stepperillä, että kuinka se liikunta onnistuu...niin monesta paikasta vaan kuullut, että liikunnan saisi aloittaa vasta jälkitarkastuksen jälkeen. Mutta oma vointi kun on ollut jo heti synnytyksen jälkeen niin hyvä ja into saada nuo ylimääräiset kilot pois niin suuri, että ei pystynyt malttamaan mieltään:)
jaahas nyt esikoinen taitaa heräillä...
-jiggy-
Nukkumisesta tulin kertomaan, että meilläkin joel nukkuu parhaiten vaunuissa ulkona. Sellasia 2-4 tunnin unia vetelee sikeesti parit päivässä. Sisällä nukkuu välillä pieniä torkkuja muttei se ole kunnolla nukkumista..
Liikunnasta: Mä oon ainakin käyny melkein heti synnytyksen jälkeen vaunulenkillä. Siten miten hyvältä tuntuu..Alkuun kävelin tosi rauhallisesti ja hitaasti sittewn oon pikkuhiljaa lisänny vauhtia. Kunto on kyllä edelleen huono ja pitkiä lenkkejä en jaksa jotain 30-45 min kerrallaan 2-4 kertaa viikossa. Torstaina on jälkitarkastus ja sitten aattelin kotona ruveta tekeen vatsa ja selkälihaksia päivittäin vähän. Syksyllä vasta ajattelin alottaa käymään jossain jumpassa.
Kannattaa pitää huolta siitä että lantionpohjanlihaksisto on kunnossa
ennen varsinaisen " hikuliikunnan" aloittamista. Eli " hyppyllistä" liikuntaa vasta sitten kun " paikat timminä" . Hypyttömät lajit kävely, pyöräily lihaskuntoharjoitteet voi aloittaa jo aiemmin. Sektio synnytyksen jälkeen kantsii aloittaa varovaisemmin ja esim vatsalihaksien teko aloitetaan noin 3kk leikkauksesta.
Itse ns. aktiivikuntoilijana aloin liikkua suht heti sairaalasta kotiuduttuani nousujohteisesti. Eli ensiksi kevyttä lihaskuntoa (vinot vatsat/syvät lihakset, selkä ja pakarat), kävely, hiihto ja vähitellen sitten mukaan on tullut jumppa, kuntosali jne. Lantionpohjanlihaksia jumppaan edelleen aktiivisesti usemman kerran päivässä esim. istuessa autossa, imettäessä jne.
Nyt aikuisten oikeesti sinne laskujen maksuun...
Maisa
...mulla on kans totta BIO KROMI FORTEA ja mulle myyjä suositteli ottamaan ekat 2vkoa 2tabl./pvä ja niin olen tehnyt. Näköjään vaihtelee tiedot riippuen myyjästä.
Meillä ukko nukkuu edelleen...ollut n. tunnin hereillä tänään. Pelottaa jo valmiiksi ilta/yö. Ehkä ne eiliset kiukuttelut on vieneet voimat:) Tai sitten meidän kiltti poika on tullut takaisin, joka on ollut viime viikon hukassa. Toivotaan niin!
Sport75
[color=blue]
Kovasti on nuo vitamiinitipat puheenaiheena....mä en ole edes aloittanut niitä vielä, kun haluan todellakin ensin varmistaa, että onko itkuisuutta vai ei ja sitten kun aloitan tipat ja jos itkuisuus lisääntyy, niin ainakin on sitten selvä syy!!! Oon aika hysteerinen varmaan noiden kanssa, mutta koliikkisen esikoisen huudot ovat vieläkin hyvin muistissa, eikä niitä kaipää yhtään ei!
Eino on ollut varsin tyytyväinen ja nukkuu nytkin kantoliinassa tuossa rinnalla ja esikoinen nukkuu myös päikkäreitä, joten rauha maassa meillä täällä.
Mullakin kauhea makeanhimo, mutta olen kyllä muutenkin aikasen perso makealle, että johtuneeko raskausjutuista vai muuten vaan, tiedä häntä??
Mulla tulee kanssa maitoa niin hirveästi, että pärjäisin yhdellä rinnalla oikein hyvin, niinpä luovuttelen maitoa tuonne vastasyntyneiden tehohoidossa olevien vauvojen käyttöön. meneepähän ainakin hyvään ja tarpeeseen. Taksi hakee viikon tuotokset joka tiistai kotiovelta ja tuo uudet astiat ja pullot tullessaan. Mulla tulee noin ½ litraa ylimääräistä maitoa /pvä ja varmaan enemmänkin, jos oikein pumppailis, mutta pumppaan vain kun alkaa rintaa pakottaa tuo täysinäisyys.... Suosittelen muillekin joilla runsas eritys, sitä voi luovuttaa 4 kuukauteen saakka.
Meillä hoidettiin esikoisen koliikkia vyöhyketerapialla ja hoitovaste oli todella hyvä. Eka kerralla ei mmeinannut voida koskea mahaan tai jalkapohjiin, kun oli niin kipeä ja huusi ihan tikahtuakseen, mutta joka kerta helpotti ja viidennellä kerralla ei enää reagoinut mitenkään ja vatsavaivatkin olivat hävinneet tai siis laskeneet normaalille tasolle, sillä ei kai vatsavaivatonta vauvaa ole ollenkaan. On siellä pienessä masussa aina välillä vähän ilmakuplia varmaan jokaisella....
No, sitä siis suosittelen....nyt pitää lähteä välipalan värkkäämiseen...palaillaan ..
Urkki ja pojat 3v. ja 3vkoa 5pvää
Meillä siis tänään kaksi viikkoa vanha poika! Mies toi mulle tänään ruusun, enkä keksinyt sille mitään muuta syytä kuin pojan kaksiviikkoispäivä, kunnes mies valotti että hän kosi minua vuosi sitten... Hups!
Huomenna on neuvolan kotikäynti, jännä nähdä miten poika on kasvanut. Ainakin poskissa on mun mielestä jo selvää pyöristymistä. Vaunuiltu ollaan 8 vrk ikäisestä asti, alkuun 15 min. ja siitä sitten pidempiä lenkkejä. Tänään taitaa tulla ensimmäinen taukopäivä, kun mun äiti oli kylässä ja nyt taas tulee räntää ihan kunnolla. Vauvakin on nukkunut tänään käytännössä katsoen koko päivän, on sen verran ollut itkuinen ja mahakipuinen ahmiessaan ilmaa maidon mukana, että aattelin kokeilla Cuplatonia, mikä kyllä tuntuukin auttavan. Kipuitkut on tänään olleet poissa ja äidilläkin parempi mieli. Meillä yöt on nukuttu mahavaivoista huolimatta ihan rauhallisesti, syödään kyllä 2-3 tunnin välein, mutta syötöt kestää vain 10-15 minuuttia ja sitten taas nukutaan. Vauva tosin tuntuu ajoittain olevan muutenkin hereillä, mutta ei kaipaa silloin seuralaista vaan imeskelee sormiaan. Tuttia ei kovinkaan usein kelpuuta, vaan omat sormet on kivemmat.
Nyt menen, mutta jatkossa yritän taas päästä tänne... En tiedä, miksi sivut eivät ole suostuneet toimimaan meidän sairaalasta pääsyn jälkeen oikeastaan lainkaan. Ehkä tää oli joku äidinrauhoitusaika?! :) Palaillaan asiaan!
-Aranja ja poika 2 vkoa-
[color=green]taisi viime viikko mennä kokonaan etten kirjoittanut mitään (joo ja ei oo kovin kauaa siitä kun tuntui että olen palstalla " aina" ;)
suht kivasti menee. meilläkin nukutaan ulkona hyvin. tosin kun kerrostalossa asutaan, eikä omaa pihaa eikä omaa parvekettakaan ole (vaan tuuletuspartsi) ollaan vaunuilemassa kerran pari päivässä. vaunuissa unta riittää siten hyvinkin kolme tuntia.
pääsiäsviikonlopun illat vaan mennet tosi levottomasti ja poika löytänyt itsestään parkuvaihteen. tunnista reiluun kahteen tuntiin saattanut huutaa, ja välillä tuntui ettei toiseen saa mitään kontaktia. miehen kanssa sitten kanniskeltu vuorotellen, keinutettu sitteriä, laulettu, tarjotu tissiä, äidinmaitoa pullosta, eri tutteja ja vaikka mitä.
ensin ajattelin että johtui jekovitista jotka aloitettiin viikko sitten, mies jo kirosi että nytkö se koliikki iski, mutta voisikohan olla että pyhien vieraat ja menot on häirinneet? tähän saakka vieraita käynyt säästeliääsi, mutta nyt tuntui olevan yövieraita, ruokavieraita ja kyläilyjä joka päivä, parhaimmillaan parit.. nythän nähdään kun viikko rauhoittuu.
meilläkin ritiäiset ensi viikolla ja nimeä mietitään. pari vaihtoehtoa olemassa mutta yksi suosikki jolla poikaa kutsuttu laitokselta asti, joten luulen ettei sitä enää osata vaihtaa. kummit on sitten toinen juttu. MONTAKO kummia teidän lapsi saa?
poika on parin vuorokauden aikana sanut kasan hormoninäppyjä poskiin. eikös ne tule äidinmaidon kautta multa? voiko niihin vaikuttaa omalla ruokavaliolla (tuli vaan mieleen etä näkyykö esim. pääsiäisen suklaa pojan poskissa nyt)? joo, pitäisi tämänkin varmaan aloittaa ne kromit:D
Caddie ja Poika 4koa tasan[/color]
[color=Mediumslateblue]Onpa hassua huomata, että tuo Nooa onkin ilmeisesti tällä hetkellä aika suosittu nimi... Meilläkin se ollut yhtenä vaihtoehtona, mutta jotenkin tuntuu siltä, ettei sitä oikein voi meijän pojalle antaa, kun on niin kovin tavallinen sukunimi. Meillä on ristiäiset helatorstaina 25.5. eli onhan tässä vielä aikaa mietiskellä ja pähkäillä. Meillä pojalle tulee neljä KUMMIA.
Mullakin aikamoinen MAKEANHIMO. Suklaata kuluu ja sitähän näin pääsiäisenä onkin tarjolla ja vielä ensi viikonloppuna juhlitaan neidin 4-vuotissynttäreitä, joten herkuille ei loppua näy :) Ja mä en ennen ollut edes mitenkään perso makealle.
Helpottavaa lukea, että monella muullakin kovasti itkuisuutta vauvoilla. Jotenkin välillä vaan tuntuu niin ahdistavalta, kun toinen huutaa, eikä mikään tunnu auttavan. Muistaisin, ettei esikoinen ollut näin kova itkemään, mutta mies kyllä sanoi, että samallalailla esikoinenkin itki... ehkä aika kultaa muistot. Mutta onneksi tää on vaan tällanen vaihe... kohta jo vauva viihtyy kovasti puuhissaan ja tarkkailemassa muiden puuhia. Meillä tuntuu myös tuota itkua, huutoa ja karjumista tulla silloin, kun vauva yrittää nukahtaa. Kai se jotenkin käy niin ylikierroksilla.
Mutta nyt kuuluu poika rauhoittuneen iskän hoidossa ja taidan itsekin mennä hetkeksi lepäämään...
-Monkey-
En oo pariin viikkon käynyt edes lukemassa kuulumisia. Rauhallinen aika netissä on kortilla ja silloin luen sähköpostit. Nytkin Josu tissillä sylissä samalla, kun kirjoitan. Isosisko vaatii paljon huomiota ja on keksinyt järkyttävän huutamisen. Siis joka asia pitää huutaa täysillä...aika rasittavaa!
Mä aloin antaa Jekovitia niin, ett lisäsin tipan päivittäin. Viidellä tipalla on menty pitkään jo. Parina päivänä Josulla oli vatsan kipristelyjä ja aloin antamaan maitohappobakteereita ja nyt ollut ok. Suosittelen!
Mä kokeilin joskus Bio-Kromia ja uskon omaan itsehillintään paljon syvemmin. Nyt kolme päivää ilman karkkia ja pullaa;=) Päätin aloittaa karkkilakon heti, kun jatkuvat vieraiden kahvittelut ja synttärikemut loppuisivat.
Mä oon ollu jo pelaamassa ja salillekin sain kortin ostettua. Täysillä treenaan niinku ei ois raskaana ollutkaan. Ainoostaan toi mahan tyhjä pussi vielä muistuttaa siitä ja noi silikoonipallot tossa edessä;=)
Ostin tuplavaunut ja niillä mennään kävelylenkeille joka päivä kelistä riippumatta. Alko ahdistaa toi pitkään sisällä homehtuminen!
Meillä Josu nukkuu välillä yöt tosi hyvin ja välillä valvoo, kun on liikaa nukkunut iltapäivästä iltaan. En oo siis väsynyt raunio.
Maanantain tapaamiseen yritän todellakin tulla ja ihanaa nähdä moni paikalle pääseviä!
Pinja ja Josu 4 vkoa
Meidän ukolla oli hyvä viime yö, nukkui 9 tuntia yhdellä syötöllä, mutta entäs minä, nukuin varmaan 4 tuntia ja lopun aikaa pyörin sängyssä. Tosi hienoa! Mä en antanut eilen jekovittiä ollenkaan ja meillä oli paljon parempi ilta/yö aikoihin. En tiedä oliko sattumaa vai ei. Kai ne pienet iltaitkut kuuluu asiaan. Nyt ukko nukkuu, nukahti 8.30 ja aina vain uni maistuu. Itekkin nukuin 1,5 tuntia äsken. Ajattelin tehdä tänään vaunulenkin apteekin kautta ja ostaa niitä dee-tippoja ja kokeilla huomennna niitä.
Miten teillä muilla vauvat viihtyy vaunuissa? Meillä tykkää pitkistä lenkeistä ja sitten nukkuukin 1-3h ulkona vaunuissa. Niin ja silloin ainoastaan on tutti suussa. Sisällä ei tuttia huoli, mutta vaunuissa kyllä.
Mä muuten aloitin ne kromit viime to tuplamäärillä ja uskokaa tai älkää mun makeanhimo on selkeästi vähentynyt. En tiedä kiittääkö siitä kromia vai meikäläisen itsekuria;), mutta koko pääsiäisenä en syönyt mitään makeaa. Ja nytkään ei tee mieli, vaikka olen yksin kotona vauvan kanssa. Yksinäisyys on mulle ainakin sellanen asia, joka helposti pistää syömään.
Mutta nyt kahvin keittoon, jos vaikka ehtis juoda ennen kuin ukko herää. Jaksamista kaikille!
Sport75 ja pikku-ukko 5+vkoa
ps. Mua ärsyttää, kun sukulaiset utelee tulevaa nimeä! 30.4 on ristiäiset ja kysellään, et millä kirjaimella alkaa jne. ÄRSYTTÄVÄÄ!!