Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia äitiysvapaan jälkeisestä työnhausta?

Vierailija
19.02.2018 |

Minulla on työpaikka, mutta se ei sovi pienen lapsen äidin työpaikaksi, koska matkat kotoa kestää todella pitkään ja päivät on pitkiä ja työ on todella stressaavaa, lisäksi työssä on velvoite tehdä työmatkoja ja joustaa työajoissa jne. Mieskin on matkatyössä niin paletti on aika vaikea.. Kun palaan äitiyslomalta/hoitovapaalta työelämään en oikein voi palata tuohon työhön, vaan pitäisi etsiä uusi työpaikka, jonka kanssa olisi mahdollista sovittaa yhteen pikkulapsiarki ja työ. Olen korkeakoulutettu, joten ihan mitä tahansa työtä en kuitenkaan nyt etsi.

Millaisia kokemuksia teillä on pikkulapsen äitinä uuden työn hakemisesta ja saamisesta? Onnistuuko millään, vai muodostuuko esteeksi se, että on 1-2 vuotiaan lapsen äiti? Tietenkään sitä ei ole pakko haastattelussa suoraan sanoa, mutta kyllä koeaikana viimeistään selviää, että ei voikaan joustaa työajoissa kun on ehdittävä päiväkodille vaikka klo 17:00 mennessä aina.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki muut vain palanneet omaan vanhaan työhön? Ap.

Vierailija
2/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla kokemuksia. Itselläni ei ole mitään työtä, johon palata. Kivittäkää toki hengiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla kokemuksia. Itselläni ei ole mitään työtä, johon palata. Kivittäkää toki hengiltä.

No juuri tuota mietinkin, että on varmaan monia, joilla ei edes ole työtä, johon palata vaan on saanut lapsen määräaikaisen työsuhteen aikana tai työttömänä tms. Eli kyllä ihmisillä täytyy olla kokemusta työnhausta pienen lapsen äitinä :) . Ap.

Vierailija
4/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodeilla on velvoite tarjota hoitoa tarpeen mukaan, eli tee varaus vaikka 17.30 asti.

Noin muuten en näe ongelmaa, kyllä pätevä ihminen löytää ennen pitkää töitä. Itsekin työllistyin hoitovapaalta.

Vierailija
5/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodeilla on velvoite tarjota hoitoa tarpeen mukaan, eli tee varaus vaikka 17.30 asti.

Noin muuten en näe ongelmaa, kyllä pätevä ihminen löytää ennen pitkää töitä. Itsekin työllistyin hoitovapaalta.

Tuntuu vain kurjalta, jos työni takia pieni lapsi joutuu olemaan päiväkodissa klo 7:00-17:30. Mies on tosiaan matkatyössä ja minäkin teen työtä, jossa on välillä työmatkoja, joten olisi vähän pakko löytää uusi työ, joka joustaisi tarpeen mukaan. Onhan yksinhuoltajatkin jotenkin jossain työssä. Olen aina saanut melko helposti oman alan töitä, mutta niissä on aina ja poikkeuksetta ollut vaatimus tehdä välillä matkoja ja välillä iltatöitä (ei kuitenkaan iltavuoroa vaan työ on virallisesti aina virka-aikaan, mutta välillä työtehtävät pakottavat "pitkiin iltapäiviin" eli kokous saattaa jatkua klo 19 saakka). Minut on valittu niihin töihin, koska olen lapsettomana aina sanonut, että tottakai voin joustaa ja tehdä työmatkojakin. Ap.

Vierailija
6/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin jäin työttömäksi kun olin 5 kuulla raskaana, yritys missä työskentelin meni konkurssiin. Äitiysloma juuri alkoi mutta ahdistaa jo nyt tuo sen jälkeen odottava työttömyys.

7/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ongelma. Mies yrittäjä ja itselläni pitkä työmatka ja työ sellaista, ellei voi vaan klo. 16.00. lähteä kotiin. Yritän etsiä uutta työpaikkaa, mutta alallani ei ole kauheasti vaihtoehtoja. Ehkä ei pidä paikkaansa, mutta tuntuu, että 10 vuoden työkokemus ei merkitse mitään työpaikan haussa, koska on pieni lapsi. Aiemmin ei ole ollut työllistymisongelmaa....

Vierailija
8/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttiko pienen lapsen äitinä oleminen jotenkin siihen sinun työnsaantiin? Kerroitko haastattelussa? 

Vierailija
9/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta meidän töissä ei kyllä kenelläkään. Työ epäsäännöllistä ja välillä tosi pitkiä päiviä. En usko, että täällä voisi olla töissä, jos joka päivä pitäisi voida lähteä vaikka 16:15 mennessä päiväkodille.

Vierailija
10/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse lapsen opiskelujen aikana, suoritin opinnot jokin aika sitten loppuun ja sen jälkeen olen hakenut taukoamatta töitä. Ei vaan löydy, ja uskon sen johtuvan lapsesta, sillä ennen lasta töitä oli helppo saada...

Vierailija
11/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin saanut yhden oman alan työpaikan. Työajaksi oli merkitty se normaali 38,45 tuntia viikossa, joten en ajatellut asiaa sen enempää, sama työaika se meidän alalla kaikkialla on. Menin allekirjoittamaan sopimusta ja siinä kävikin ilmi, että he ovat "sisäisesti sopineet" että kaikki tekee ma-to todella pitkän päivän ja pe vain 3-4 tunnin päivän, ja olivat järjestäneet niin, että talossa menee hälytykset päälle pe klo 12:15, joten kaikkien pitää lopettaa työt ennen sitä perjantaisin. Ja siis kompensoida lyhyt perjantai tekemällä alkuviikon pitkää päivää. Sinkkuna tuo olisi ollut oikein kiva. Mutta pienen lapsen äitinä oli pakko perääntyä vaikka kivalta työ muuten vaikutti. 

Vierailija
12/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannettasi tarkemmin tietäen, kysyisin yleisemmin että miksi vain korkeakoulutettu äiti joustaa ja etsii työtä joka sopii pienen lapsen äidille? Miksi myös isä ei etsi toisenlaista työtä joka mahdollistaisi lapselle kohtuulliset päivähoitoajat? Työnhaun voisi aloittaa jo lapsen syntymän jälkeen että perhe-elämän mahdollistava duuni olisi sitten takataskussa jo kun äidin töihinpaluun aika koittaa.

Vierailija
13/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain itse lapsen opiskelujen aikana, suoritin opinnot jokin aika sitten loppuun ja sen jälkeen olen hakenut taukoamatta töitä. Ei vaan löydy, ja uskon sen johtuvan lapsesta, sillä ennen lasta töitä oli helppo saada...

Älä kerro lapsesta...?

Vierailija
14/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin hakemaan uutta työpaikkaa ollessani äitiyslomalla toisen lapsen kanssa. Sain ensimmäisen paikan jota hain, eli ainakaan minun kohdallani ei ollut haitaksi. Uusi pomo oli myös hyvin ymmärtäväinen tilanteen suhteen eikä juuri laittanut minua matkoille ensimmäisen parin vuoden ajan. Luulen että omalla kohdalla toimi jopa jonkunlaisena näyttönä että olin saanut sekä väitöskirjan että lapset tehtyä aika nuorena, osoitti ehkä elämänhallinnan olevan kunnossa. 

Eli kyllä se ihan mahdollista on! Suurin ongelma minulla varmaan oli kun jouduin jättämään 8 kuukautisen vauvan mummon hoitoon päiväksi jotta pääsin soveltuvuuskokeisiin, juuri pahimpaan eroahdistusaikaan, muuten lapsi ei työnhakua haitannut.

Vierailija
15/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kerro lapsesta...?

Pakko laittaa kahden vuoden hoitovapaa ansioluetteloon ettei tule ihmetyksiä tyhjästä pätkästä ja opintojen venymisestä.

Vierailija
16/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi miehesi ei hae perheelliselle paremmin sopivaa työtä? Miksi sinun pitää sekä viedä että hakea lapsi?

Vierailija
17/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi miehesi ei hae perheelliselle paremmin sopivaa työtä? Miksi sinun pitää sekä viedä että hakea lapsi?

Ei minun pidä sekä viedä että hakea muulloin kuin miehen työmatkojen aikana. Olemme sopineet niin, että kun hän ei ole työmatkalla, niin hän hakee ja vie vuorostaan tuplasti enemmän kuin minä. Ja vaikka mies saisikin uuden työn (hänkin hakee töitä kyllä), niin minun nykyinen työ olisi silti aika mahdoton minulle tässä elämäntilanteessa. Ap.

Vierailija
18/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin varmaan ekalla raskauskolmanneksella, kun alkoi näyttää siltä, että määräaikaista sopimustani ei jatketkaan, kun projeltilta loppuu rahat. Jäin äitiyslomalle kaksi viikkoa ennen työsuhteen päättymistä.

Kun lapsi oli vähän vajaa yksivuotias, aloin lähettelemään työhakemuksia. Pidempään en uskaltanut odotella, jos työn saaminen viivästyisi. Yksi niistä tärppäsi noin kymmenen hakemuksen jälkeen ja sain jopa paikan. Omalta alalta, vielä enemmän kuin edellinen paikka, jonne en muutenkaan olisi halunnut loppuelämäkseni jäädä.

Aloitin työt parin kuukauden päästä haastettelusta ja mies jäi lapsen kanssa kotiin vielä joksikin aikaa.

Koen olleeni onnekas, menneisyyden osa-aikatyöpaikka on alalla arvostettu ja pomot tunsivat toisensa opiskeluajoilta. Muista paikoista ei kuulunut mitään.

Vierailija
19/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä kerro lapsesta...?

Pakko laittaa kahden vuoden hoitovapaa ansioluetteloon ettei tule ihmetyksiä tyhjästä pätkästä ja opintojen venymisestä.

Miten voit olla hoitovapaalla, jos sinulla ei ole työpaikkaa?

Vierailija
20/29 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe ongelmaksi. Olen kaksi kertaa hakenut töitä äitiysloman jälkeen. Ei ollut vaikeuksia työllistyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan