Kokemuksia äitiysvapaan jälkeisestä työnhausta?
Minulla on työpaikka, mutta se ei sovi pienen lapsen äidin työpaikaksi, koska matkat kotoa kestää todella pitkään ja päivät on pitkiä ja työ on todella stressaavaa, lisäksi työssä on velvoite tehdä työmatkoja ja joustaa työajoissa jne. Mieskin on matkatyössä niin paletti on aika vaikea.. Kun palaan äitiyslomalta/hoitovapaalta työelämään en oikein voi palata tuohon työhön, vaan pitäisi etsiä uusi työpaikka, jonka kanssa olisi mahdollista sovittaa yhteen pikkulapsiarki ja työ. Olen korkeakoulutettu, joten ihan mitä tahansa työtä en kuitenkaan nyt etsi.
Millaisia kokemuksia teillä on pikkulapsen äitinä uuden työn hakemisesta ja saamisesta? Onnistuuko millään, vai muodostuuko esteeksi se, että on 1-2 vuotiaan lapsen äiti? Tietenkään sitä ei ole pakko haastattelussa suoraan sanoa, mutta kyllä koeaikana viimeistään selviää, että ei voikaan joustaa työajoissa kun on ehdittävä päiväkodille vaikka klo 17:00 mennessä aina.
Kommentit (29)
Minulla hiukan samanlainen tilanne eli vanhat hommat ei olisi oikein toimineet pienen lapsen kanssa. Hain töitä enkä mitenkään peitellyt sitä, että minulla on lapsi. Itse asiassa toin sen alusta lähtien hyvin selkeästi esiin samoin kuin myös sen, että käytännön järjestelyt on mietitty jo etukäteen. Kolmas hakemus tärppäsi ja on ollut aivan unelmapesti ja työpaikalla on hyvin joustava meininki, joka on hyvä juttu myös perheellisen näkökulmasta. Koulutukseltani olen KTM. Tsemppiä!
Jos vaikka isä sattuu olemaan maanviljelijä. Vai sanonko, että laita elukat teurasautoon ja pellot vuokralle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain itse lapsen opiskelujen aikana, suoritin opinnot jokin aika sitten loppuun ja sen jälkeen olen hakenut taukoamatta töitä. Ei vaan löydy, ja uskon sen johtuvan lapsesta, sillä ennen lasta töitä oli helppo saada...
Älä kerro lapsesta...?
Pakko laittaa kahden vuoden hoitovapaa ansioluetteloon ettei tule ihmetyksiä tyhjästä pätkästä ja opintojen venymisestä.
Miten voit olla hoitovapaalla, jos sinulla ei ole työpaikkaa?
Hoitovapaalla ollaan kun ei olla työttömänä työnhakijana, opiskelijana tai töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain itse lapsen opiskelujen aikana, suoritin opinnot jokin aika sitten loppuun ja sen jälkeen olen hakenut taukoamatta töitä. Ei vaan löydy, ja uskon sen johtuvan lapsesta, sillä ennen lasta töitä oli helppo saada...
Älä kerro lapsesta...?
Pakko laittaa kahden vuoden hoitovapaa ansioluetteloon ettei tule ihmetyksiä tyhjästä pätkästä ja opintojen venymisestä.
Miten voit olla hoitovapaalla, jos sinulla ei ole työpaikkaa?
Niin että opintojen aikaan ei voi olla hoitovapaalla?
Niin ja jos ei käytä väärin työttömyyskorvausta niin silloin kun ei hae töitä ja on kotona lapsen kanssa kuuluu olla hoitovapaalla, vaikka rahaa saakin vähemmän.
Yt:t ja irtisanomisilmoitus osuivat aika lailla vanhempainvapaani loppuun. Palasin hetkeksi töihin. Aloin hakea töitä heti, ettei cv:hen tulisi pitkiä aukkoja ja sainkin kahden kuukauden kuluttua määräaikaisen pestin täysin eri alalta missä olin ennen. Sitä ennen kävin joissain haastatteluissa ja kyllä ainakin yksi haastattelija sanoi (aika tökerösti suoraan) ettei kannata palkata kun lapsi kuitenkin sairastelee ja sitten on aina pelko että tulee uudelleen raskaaksi. Kai tuosta jonkun syrjintä-jutun olisi saanut aikaiseksi, mutta enpä viitsinyt enkä hänelle olisi töihin mennytkään. Nyt oma lapsi 2 vuotta ja pari kuukautta työttömyyttä takana, kesätyö on suullisesti sovittu jos ei muuta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kerro lapsesta...?
On se nyt parempi että kaikki tietävät heti tilanteen. Muuten on turha odottaa työpaikalta mitään joustoa tai ymmärrystä.
Minulla on työ johon en aio palata. Olen hoitovapaan aikana katsellut potentiaalisia paikkoja ja kun aika alkoi olla sopiva (lapsi täytti kaksi ja pystyi jo harkitsemaan hoitoon laittoa) aloin laittaa hakemuksia.
Nyt ole töissä eikä kukaan kysy tai välitä siitä että minulla on lapsia.
Hoitopaikka tietysti valittu sen mukaan että soveltuu työaikoihin.
Jos mies kerran voi tehdä oman osansa hakemisesta ja viemisestä, tilanne on jo ihan hyvä.
Minä toivoisin että maailmankaikkeudesta katoaisivat jo ne dynaamiset pinnalla olevat innovaatiotyöpaikat joissa työtä tehdään normaalisti 10-12h vuorokaudessa ja joissa "joustaminen" tarkoittaa sitä, että työntekijöitä on työmäärään nähden liian vähän jolloin töitä on painettava liian lyhyillä yöunilla kohtuuttomalla tahdilla oman terveyden kustannuksella. En puhu vain äitien puolesta, en suosittele näitä työpaikkoja edes nuorille, lapsettomille sinkkumiehille. Sitä tahtia ei jaksa loputtomiin kukaan. Ja jos työpaikkasi kertakaikkiaan on sellainen, sitten suosittelen hakemaan jotain muuta, ihan oman itsesi vuoksi. Jos kyse taas on satunnaisista matkoista/ylitöistä, silloin kaksi aikuista saanee asiat sumplittua.
Minulla on asiantuntijatyö, ja minullakaan normaalit työtunnit eivät ihan riitä hommien tekemiseen (johtuu enemmän kokemuksen puutteesta kuin itse työstä). Minä pidän viikossa yhden ylityöpäivän, ja teen silloin niin myöhään rästihommia/töitä varastoon kuin jaksan. Normipäivinä toinen vie ja toinen hakee, jolloin toisella on aina mahdollisuus tehdä toisesta päästä päivää vähän ekstraa. Lisäksi olen perehtynyt joka ikiseen ajanhallintakeinoon ja menetelmään mitä maa päällään kantaa, ja väitän että saan näin tehtyä vähintään tunnin edestä hommia joka päivä verrattuna naapuripöydän kollegaani.
Niin että opintojen aikaan ei voi olla hoitovapaalla?