Kuvittelevatko jotkut oikeasti, että Rillit huurussa on jotain fiksujen ihmisten humoria?
Ihan naurettavaa jenkkihömppää. Ei kukaan pidä teitä minään tieteilijöinä, vaikka hehkutattekin tuota sarjaa. Oikeasti.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tehty fiksummalle/nörtimmällä porukalle kuin chuck lorren toinen sarja --miehen puolikkaat.
Mun mielestä samaa sarjaa. Kummatkin leikittelevät stereotypioilla. Ihan viihdyttäviä molemmat, mutta eivät mitenkään älyllisiä.
Joo, mut arvaat varmaan ettei jenkkipunaniskat pitkään jaksa tiedevitsejä.
Vierailija kirjoitti:
No eivät kuvittele, vaan tykkäävät sarjasta aidosti.
Minuun vetoaa ensinnäkin se, että yksi sarjan päähenkilöistä on asperger, kuten oma poikani - ja Sheldonin käytöksestä sarjassa löytyy hupaisia, tuttuja piirteitä.
Lisäksi pidän siitä, että vitseissä sivutaan tiettyjä populaarikulttuurin juttuja (mm. Marvel-elokuvia ja -sarjakuvia, peliskeneä, Tähtien sotaa) ja yliopistomaailman skismoja, joista ei muissa sarjoissa veistetä vitsejä. Raikas aihepiiri siis, ja minulle tuttu.
Mutta huumori sinänsä on huumoria siinä missä muissakin sarjoissa. Eli ap, ihan turhaan loukkaannut siitä, että et ymmärrä sarjaa. Ei se ole mikään älykkyystesti, eivätkä sarjan fanit luule fanituksen osoittavan yhtikäs mitään.
Kyllä osa kuvittelee. Mainitsin mieheni ystävälle jonkun keskustelun lomassa, etten ikinä ole kyseisestä sarjasta innostunut. Monia muita kyllä katson, genrestä riippumatta, mutta Rillit huurussa ei vaan iske, vaikkei varsinaisesti huono olekaan. Eikös tämä herra katsonut mua nenänvartta pitkin ja ilmoittanut, kuinka "Niin... siinä on vähän semmoisia juttuja, ettei se varmasti kiinnostakaan jos ei tajua fysiikasta ja sellaisesta mitään..."
En kommentoinut mitään, kun oli täysi työ estää itseäni repeämästä nauruun. Kyllä juu, kaikki sarjan fanit ympäri maailman ovat vähintään astrofysiikoita. Kyseinen mies teki siinä itsestään tilannekomedian.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin ne vitsit vaatii tiettyä asiantuntemusta, että niitä kaikkia ymmärtää. Sarjassa viljellään paljon tiedeviittauksia ja viittauksia popkulttuuriin, jotka ei aukene, jollei tunne ao. aihepiirejä. Ap ei taida tuntea, koska on noin selkeästi "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista"!
Gilmoren tytöissä oli muuten myös paljon näitä. No, ei tieteeseen niinkään, mutta pop-kulttuuriin ja yleistietoon. Esim. jos ei tiennyt kuka oli Emily Post meni vitsi ohi.
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu että olen nähnyt tämän aiemminkin?
Ai niin: https://www.vauva.fi/keskustelu/2828882/rillit-huurussa-ohjelma-ihmisil… .
Ohhoh! Vuosi sitten on avattu samankaltainen ketju. Kyllä joku nyt selvästi tehtailee näitä aloituksia. Varsinainen spämmääjä on kyllä kyseessä, kun joka vuosi käy av:lla avaamassa ketjun aiheesta. Hyvin etsitty, Sherlock.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ainoa amerikkalainen komediasarja, jotka kestää katsoa! Juuri siksi, että siinä vitsaillaan populaarikulttuurista, yliopistojen sisäisistä valtakamppailuista, tieteenalan nokkimisjärjestyksestä JA siitä, miten jokaisen nörttitiedemiehen salainen halu on kumminkin iskeä hotti naisystävä. Eli pilkataan myös sekä älykköjen älyllistä snobismia, että sen hotin tarjoilijattaren tietämättömyyttä.
Ap ei nyt selkeästi vaan ymmärrä sarjaa. Mutta kuten tossa jo sanottiin, ei siitä kannata loukkaantua. Minä taas en jaksa suurinta osaa muita sarjoja. Joku Moderni perhe esimerkiksi on tylsä ja tavanomainen. Mutta en minä nyt väitä (toisin kuin ap), että koska se on minusta tylsä, sen katsojat ovat tylsiä ja tyhmiä.
Juuri näin. Ihmiset kuvittelevat olevansa jotain suuri älykköjä ja tieteilijöitä, kun ymmärtävät viittauksen Schrödingerin kissaan (googlauksen jälkeen) ties kuinka monetta kertaa. Ja jos eivät ymmärrä, niin taustalla hekotteleva naururaita auttaa ymmärtämään, että tässä on nyt vitsi kyseessä. Selvästi fiksujen ihmisten sarja kyseessä.
Varmasti on niitäkin jotka kuvittelee, mutta suurin osa katsoo ihan vaan siksi että sarjan huumori on heidän makuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten musta tuntuu että olen nähnyt tämän aiemminkin?
Ai niin: https://www.vauva.fi/keskustelu/2828882/rillit-huurussa-ohjelma-ihmisil… .Ohhoh! Vuosi sitten on avattu samankaltainen ketju. Kyllä joku nyt selvästi tehtailee näitä aloituksia. Varsinainen spämmääjä on kyllä kyseessä, kun joka vuosi käy av:lla avaamassa ketjun aiheesta. Hyvin etsitty, Sherlock.
Parin kuukauden välein tämä ilmaantuu, ilmeisesti kun ei keksitä muuta, "ai niin, en olekaan vähään aikaan jankannut Big Bangista". Ja joka kerta mä ihmettelen, miten paljon voi häiritä toisten ihmisten telkkarin katsominen. Katsovatko ystäväsi tätä ja tunnet olosi ulkopuoliseksi, vai mikä mättää?
Tiedän kyllä ilmiön. Se on kuitenkin aika pienimuotoinen ja näihin ihmisiin olen törmännyt vain netissä. Big bang theory ei ole mielestäni paras esimerkki (nämä ihmiset pitävät mielestäni enemmän kyynisemmästä ja mustemmasta huumorista), mutta esimerkiksi Cumberbatchin tähdittämä Sherlock ja Rick & Morty -piirretty ovat ohjelmia joiden päähenkilö on yliälykäs ja älykkyytensä vuoksi epämiellyttävä henkilö jota kukaan ei kestäisi todellisessa elämässä, mutta jotka vaikuttavat televisioruudussa charmikkailta. Hyviä ohjelmia, mutta tietty ihmistyyppi kokee sitten itsensä hahmoja vastaaviksi älyköiksi kun kykenee ymmärtämään todellisuutta fiksummaksi naamioitua peruskoulutason fysiikkaa ja tuntee juurikin jonkun Schrödingerin kissa -teorian, vaikka loput ohjelmien tiedeliibalaabasta olisikin täysin tuulesta temmattua ja vääristeltyä.
Aivan idiootti sarja, aivot sulaa