Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko matikkaa osaamaton ihminen tyhmä?

Vierailija
19.02.2018 |

Minun mielestäni on, vaikka en itsekään osaa kovin hyvin. Kokeista tulee kasia tai seiskaa kovalla vaivannäöllä ja oppimisvaikeus todettu. Ajattelen olevani typerä tämän takia, tuskin esimerkiksi töihin pääsen ikinä.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kasin matikalla ei pääsisi töihin Suomessa olisi miljoona työtöntä.

Vierailija
2/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaah. Aina pääsee siivoamaan, kassalle riittää lyhyestä matikasta kuutonenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin harvassa työssä tarvitsee matematiikkaa, muuta kuin perus yhteen-, vähennys-, jako-, ja kertolaskuja. Älä huoli, pääset kyllä töihin.

Vierailija
4/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on juuri peruslaskuissa ne vaikeudet.

Esimerkiksi jakolaskuja en oikein osaa.

Ap

Vierailija
5/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Lukioon asti matematiikka on sellaista, että oppimisessa dyskalkulia on valtava haitta.

Mutta väittävät, että tuosta on joku joskus päässyt yli ja ruvennut ihan kelvolliseksi matemaatikoksi. Ei kerro välttämättä yleisestä älystä tai hahmotuskyvystä tai edes matemaattisesta lahjakkuudesta siis mitään.

https://www.dyslexicadvantage.org/dyscalculia-in-an-award-winning-mathe…

Vierailija
6/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kunhan osaat logiikan niin luvut voi naputella laskimeen

Vierailija
7/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei kannatakaan jakaa liian monelle.

Vierailija
8/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppimisvaikeus on todettu, mutta ap tässä haukkuu lastaan (?) tyhmäksi? Eikö sinulle ole kerrottu, että oppimisvaikeudet eivät ole älyn puutetta vaan sitä, että aivot toimivat hieman eri tavalla kuin muiden. Lapsihan on jo löytänyt tavan, millä hän kompensoi omaa vaikeuttaan oppia matemaattisia asioita ja saa kokeista ihan hyviä numeroita. Sinuna olisin ylpeä lapsestani, joka ei lannistu vaikeuksia kohdatessaan.

Onko lapsellasi joitakin osa-alueita, joissa hän on luontaisesti lahjakas? Minua eivät matemaattiset aineet kiinnostaneet koulussa, mutta pidin äidinkielestä ja kielistä. Myös lukuaineet kiinnostivat. Psykologisissa testeissä on todettu, että olen kielellisesti lahjakas. Matematiikasta en ole kokonaan vieraantunut, sillä tarvitsen peruslaskutaitoa yhä arkisissa askareissani ja käsityöharrastuksessani.

Kannattaa lopettaa se negatiivinen ajattelu. Avaa silmäsi huomaamaan lapsesi vahvuudet!

Vierailija
9/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutosen matikalla pääsee vaikka ministeriksi.

Vierailija
10/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa puhuin mistään lapsista? Olen 14 ja itselläni on todettu matematiikan oppimisvaikeus. Tietysti on myös vahvuuksia, mutta ei pidä kieltää sitä tosiasiaa, että työt ja opiskelut tulevat olemaan erittäin haastavia tämän ongelman kanssa.

Ap

Vierailija
11/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikka on aina ollut mulle haastavaa, mutta sitten taas kolmea kieltä puhuvana, en ajattele itseäni tyhmäksi. Olen vaan hyvä muissa asioissa.

Vierailija
12/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma matikan oppimiseen on asenne. Kuinka monta kertaa olen saanut kuulla että matikka on vaikeaa tai mahdotonta oppia ilman että on edes yritetty.

Kielteisesti lahjakkaat pärjäävät hyvin matikassa jos saavat oikeanlaista opetusta.

Matematiikka on käytätännössä vain kielioppia ja sanojen taivuttamista.

Vierailija
13/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, dyskalkulia on ominaisuus, joka sinulla voi olla tåysin riippumatta älykkyydestä. Älykkyyttä sitä paitsi on montaa eri lajia, vaikkakin perinteisesti älykkyystestit mittaavat matemaattista älykkyyden lajia.

Älä siis masennu, sinä osaat sitten jotakin muuta paremmin!

Minulla on nuorimmaisella aspergerin syndrooma, hän on nyt 16-vuotias. Osaa matematiikkaa loistavasti, laski jo kouluun mennessään päässään moninumeroisten lukujen kerto- ja jakolaskuja. Mutta on reaaliaineissa huono, koska ei osaa vetää tietoja yhteen ja tehdä niistä johtopäätöksiä. Sosiaaliset taidot ovat ihan onnettomat. Eli hän edustaan kaiketi sitten toista ääripäätä kuin mitä sinä - ja teitä molempia yhteiskunnassa tarvitaan. On hyvä, että ihmisillä on erilaisia lahjakkuuksia, niitä pitää osata vaan hyödyntää.

Tsemppiä ja hyvää hiihtolomaa. Älä anna matikan masentaa!

Vierailija
14/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa puhuin mistään lapsista? Olen 14 ja itselläni on todettu matematiikan oppimisvaikeus. Tietysti on myös vahvuuksia, mutta ei pidä kieltää sitä tosiasiaa, että työt ja opiskelut tulevat olemaan erittäin haastavia tämän ongelman kanssa.

Ap

No eikä ole. Riippuu aivan täysin siitä, mille alalle suuntaudut. Kannattaa jutella opon kanssa aiheesta avoimesti, hän osaa neuvoa. Ja sinullahan on vielä aikaa, koska olet vasta 14-vuotias.

Esimerkiksi minä olen kirjoittanut pitkästä matematiikasta laudaturin. En ole sitä mihinkään tarvinnut lukion jälkeen. Ok, prosenttilaskuja ja peruslaskutoimituksia joutuu arjessa joskus tekemään, mutta nekin sujuvat hyvin laskimella.

13, ammatiltaan erikoistoimittaja ja koulutukseltaan yhteiskuntatiedeiden maisteri

Vierailija
15/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse ainakin yritän kovasti, jos luit aloitusviestin, minähän sanoin saavani kovalla vaivalla seiskan tai kasin yleensä. Siihen tarvitsen yleensä useita tunteja tukiopetusta sekä omaa harjoittelua kotona joka päivä ainakin muutaman tehtävän verran. Yleensä saa katsoa youtubesta videoita että asia aukeaa kunnolla.

Minulla vahvuuksia on hyvät sosiaaliset taidot, empatiakyky, osaan kuunnella ja kielissä olen oikeasti hyvä, 10 englannista ja 9 äidinkielestä. Ruotsista olen saanut kymppejä myös kun olen jaksanut vähän lukea, mutta yleensä saan 8. Muissa aineissa olen ihan keskiverto 7-8-9 oppilas.

Ap

Vierailija
16/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin olen tyhmä kuin saapas. Matikasta sain tokareihin yläasteella 5-7. Kokeista tuli usein nelosia. Töissä olen kuitenkin ollut yhtäjaksoisesti 18-vuotiaasta saakka kohta 10 vuotta.

Vierailija
17/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä on kielissä hyvä

Vierailija
18/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on dyskalkulia ja testattu ÄO 132.  Korkeakoulututkinto plakkarissa joten se siitä dyskalkuliasta. Kaikilla aloilla ei tarvita kummoista matematiikan osaamista jos päättelykyky muuten pelaa.

Väittäisin että sosiaaliset taidotkin on paremmat kuin ap:lla jolla tarve jaotella ihmisiä tyhmiin ja muihin.

Vierailija
19/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani älykäs ja minulle on sitä sanottu, vaikka olen huono matikassa. Mun matemaattinen lukiohäiriö on varmaan aika vakavaakin, sillä esim. ajokoulussa ajo-ope tuskaili kanssani, kun en meinannut millään oppia enkä aina edes heti tiennyt kumpi on vasen ja kumpi oikea. Äidinkielestä, englannista jne. olen saanut kumminkin kiitettävää aina ja en muista koskaan kirjoittaneeni alle kasin ainetta. En myöskään joutunut opiskelemaan lukuaineita mitenkään kovin ahkerasti.

Töissä tuosta on ollut haittaa siinä, että en pärjännyt varaston keräilyssä yhtään. Latelin koko ajan kärryyn väärät tuotteet ja väärät määrät, vaikka kuinka yritin keskittyä. Onneksi siellä varastolla oli muitakin hommia, niin tuota ei ollut pakko tehdä paljon.

Vierailija
20/79 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Minulla älykkyysosamääräkin on melko alhainen, alle satasen. Lukiosta en varmaan selviäisi (opon ja erityisopen arvio) ja psykologi suositteli myös hakemaan amikseen, kuten aion varmaan tehdäkin. Mulla on hahmottamisessakin jonkinlaisia vaikeuksia ja esimerkiksi geometria on vaikeaa juuri sen takia.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi