Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni aiheutti minulle suutuspäissään (alaikäisenä) tapaturman jonka jäljet näkyvät edelleen kasvoissani. Ajattelin nyt korjauttaa ne viimein, mutta olisiko moraalisesti väärin

Vierailija
19.02.2018 |

pyytää veljeltä tai vanhemmilta osallistumista kustannuksiin? Arvio hinnasta oli n. 4000 euron luokkaa.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllä kehottaisin veljeäsi osallistumaan kustannuksiin, hän on vahingot sinulle aiheuttanut joten hän myös saa ne korvata. Kyllä veljesi tulee saada tajuta että, aiheuttamansa vahingot pitää korjata.

Vierailija
82/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisi hieman avata tilannetta ja millaisesta vauriosta on kyse. Taisi tosin vaan hävitä tästä ketjusta, kuin pieru saharaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pyytää veljeltä tai vanhemmilta osallistumista kustannuksiin? Arvio hinnasta oli n. 4000 euron luokkaa.

Kyseessä iso vamma. Hae kauneuden hinta ohjelmaan. Uskoisin että tuommoiseen velipoikaan on välit poikki.

Ei ollut sinun syysi. Soita johonkin tukilinjaan ja pyydä apua ja neuvoa.

Vierailija
84/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 13wee tyttö ja mulla on suht paljon kavereita mun kavereita on, muut 6luokkalaiset ja sit on yks vuoden nuorempi poika eli noin 22 kaverii et ei 22 oo paljoo siis ehkä, koska mun mielestä jos olis 13 enemmän, nii sit olis jo aika paljon. En tiiä oonko oikeessa mut oon epävarma siitä että oonko, itsevarma ittestäni enää sillä tavalla kuin ennen. Syy johtuu siitä että isä kuoli, kun olin nuori, exä petti mua, muutto keskustaan 3 vuotta sitte, sitten sukulaisten kanssa välit meni sellatti et ei olla edes yhteyksissä eikä toisaalta kiinostaiskaa, syytä en haluu kertoo, sitte pojat muka nii vahingossa välillä koskee mun peppuu ja yrittää koko ajan tehdä vikutusta munhun, sitte naapurissa asuu poikii ja ne seinän takana meluu välillä koko yön, ja viimeisin asia on se et mä viiltelen käteeni koska itsetunto on aivan pimeenä. Siis voisin sanoo sen verran et pärjään koulussa hyvi, mut vaik kuinka yriittäisin saada hyvii numeroita koulussa niin aina on tyylii 6- ja 8 välillä. Sitte mä mulle tulee välil tyhmii mieleen aika usein et, nyt mä haluun kuolla, nyt kokeilen itsarii, mä voin yrittää kuolla väkisin. Nää ajatukset alkaa olee jo niin, ärsyttävii et iltaisin välillä itken hiljaa. Mulla on varmaa joku masennus, mutta yritän silti väkisin muuttaa mieleen hyvii muistoi. Se esim, et ku mä olin linnanmäellä tai kun naurettii itsemme kipeiksi kaverin kanssa, kun olin tehnyt pilan. Ei tässä muuta. Mutta älkää itkekö mun puolesta tai mitään vastaavaa.

Mutta sellasii tyyliin toi oli tyhmä tai, mitään tällaista kommenttii en haluu todellakaa.

Moi!

Vierailija
85/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin veli mitään maksaa, joten mene ja lyö tuopilla naamaan.

Vierailija
86/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä palstalla näkee miten omituinen moraali joillakin on sekä miten vaihtelevat käsitykset ihmisillä on juridiikasta, oikeusturvasta ja psykologiasta. Runsaasti mututietoa, uhria syyllistetään armotta, pidetään kiinni siitäkin käsittksestä, että ärsyttäminen vähentää uhrin oikeuksia ja puolustellaan veljeä ja vanhempia minkä ehditään.

Vierailija
87/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaankin asia on jo niin vanha, että on vanhentunut (vaikka teon ja vamman luonne jäikin aivan pimentoon). Mielestäni toki kannattaa kysyä veljeltä ja vanhemmilta. Ehkä jotenkin "Olen ajatellut korjauttaa naamasta ne jäljet, mutta leikkaus on melko kallis. Josko olisitte valmiita osallistumaan kustannuksiin, niin pääsisin tästä minua häiritsevästä haitasta."

Hankalaa voi tietysti olla, mikäli ovat sen sorttisia, etteivät juuri asioistasi välitä.

Vierailija
88/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat olleet viime kädessä vastuussa teistä lapsista, veljesi käytöksestä ja sinun fyysisen koskemattomuutesi loukkaamisesta, joten pyydä heiltä..

Vierailija
89/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuorempi, veli 12-vuotias. Veli oli hyvin impulsiivinen, suuttui jostain ja teki harkitsemattoman teon, ei ollut minun puoleltani mitän tahallista ärsyttämistä.

ap

Veljesi on oikein yksi paskiainen. Vieläkö se nyt aikuisena on yhtä "impulsiivinen", lanttu-b ja väkivaltainen riehuja?

Jos on, niin paras hoitomuoto hänelle olisi sähkötuoli.

Ihan paska jätkä se on.

Vierailija
90/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap voisi hieman avata tilannetta ja millaisesta vauriosta on kyse. Taisi tosin vaan hävitä tästä ketjusta, kuin pieru saharaan.

Se mihinkään hävinnyt, istuu lukemassa tehtailemiaan provoketjuja ja sormettaa...

Vierailija
91/101 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan asiasta tehty aikoinaan tapaturmavakuutus ilmoitus?

Vierailija
92/101 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäinenkin on vahinkorvausvelvollinen.

Vierailija
93/101 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uskomattoman typerältä tuntuu, että kymmenen vuoden kuluttua aletaan penätä jotain korvausvastuita, ajalta jolloin molemmat olivat vielä lapsia.

Vaikea kuvitella, että osa ihan tosissaan kehtaa ehdottaa tämän ajan jälkeen rikosilmoitusta tai välien poikki laittamista jos veli ei maksa.

Samalla lailla Brireissä 3-vuotiaan tappaneille 12-vuotiaille pitäisi antaa teko anteeksi ja unohtaa koko asia.

Vierailija
94/101 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa veli ei ole vastuussa rikoksesta, mutta korvausvelvollinen hän on.. Tiedä sitten, voithan sinä rikosilmoituksen tehdä, rikos voi olla jo vanhentunut. Otat vain riskin, että välit menee veljeen. Keskustelemalla veljen kanssa asia selvinne, voi olla, että hän haluaa osallistua kuluihin. Varsinkin, jos se on hänelle mahdollista taloudellisen tilanteen puolesta. 

Vierailija
95/101 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos veljesi oli tekohetkellä alle 18v. niin et voi.

Eikö korjaus onnistuisi julkisella puolella?

Yleensä jos esim. lapsena saa arpia kasvoihin, ne korjataan vasta aikuisena ja onnistuu myös julkisella puolella.

Kyllä alle 15-vuotiaskin on korvausvastuussa, yli 15-vuotias rikosvastuussakin. 18 v ei ole mikään ikäraja näissä asioissa.

Ei ole kukaan korvausvelvollinen asiassa jossa ei ole tehty edes rikosilmoitusta.

Vierailija
96/101 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele vanhempiesi ja veljesi kanssa ja kerro, että kasvoissasi olevat arvet vaivaavat sinua.  Kerro, että haluaisit korjauttaa niitä plastiikkakirurgilla, mutta sinulla ei ole rahaa riittävästi kuten tiedätte. Kysy olisiko heillä mahdollisuutta auttaa sinua tässä asiassa.  

Jos veljelläsi tai vanhemmillasi tai isovanhemmilla olisi mahdollisuus auttaa sinua ja n

myös halua, kun tietävät miten asia sinua vaivaa.  Vaatimalla tämmöisessä asiassa ei kannata edetä. Isovanhemmat ja vanhemmat luultavasti mielellään auttavat kunhan ymmärtävät asian tärkeyden sinulle.

Vierailija
97/101 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voit. Tuskin veli itsekään on unihtanut tekoaan. Suuttumuseen ei ole mitään syytä, sillä sehän ei ole sinun vikasi. 12-vuotias ymmärtää jo melko paljon ja aikuisen töytyy vastata omista teoistaan. Onko hänellä rahaa? Jos on, niin pyytäisin.

Vierailija
98/101 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ok moraalisesti pyytää veljeä ainakin osallistumaan. Ja vanhempia jos niiden osallisuus on ollut se, että asia on painettu villaisella eikä otettu vakavasti.

Itse oon kasvanut 2 vuotta vanhemman ja reilusti fyysisesti isomman veljen kanssa, joka pahoinpiteli mua jatkuvasti koko sen ajan kun asuttiin samassa taloudessa. En uskaltanut olla kotona sen kanssa kahdestaan, monesti seisoskelin pakkasella lähimetsässä kunnes äiti tai isä tuli kotiin ja menin niiden kanssa sisälle kun oli turvallista.

Nyt vasta kun jouduin terapiaan toisen väkivaltaisen ihmisen vuoksi, avattiin siellä mun lapsuutta ja tää terapeutti oli aivan täysin järkyttynyt kun kerroin mun lapsuuden kokemuksista. Itekin tajusin vasta tuossa vaiheessa että oon elänyt koko ikäni turvattomassa tilassa ja se ei todellakaan oo mitään "normaalia sisarusten välistä kahakkaa" vaan myös lapsen harrastamaan pahoinpitelyyn täytyy puuttua.

Ite en ole veljen kanssa oikeen missään väleissä enää, aina oltu etäisiä mutta oman terapian jälkeen alkoi ällöttämään ees istua samassa joulupöydässä sen ihmisen kanssa. Äidille tästä puhuin ja se on kyllä niin sydänjuuriaan myöten pahoillaan, itsekin ymmärtää nyt vasta tilanteen vakavuuden.

Meinaan vaan että on ap ihan ok olla katkera ja traumatisoitunut ja on ihan oikein pyytää veljeltä osallistumista korjausoperaatioon.

Vierailija
99/101 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin. Jos on aikuistunut yhään korvaa tuon mukisematta.

Vierailija
100/101 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ei todellakaan tarvitse maksaa jotain 12-vuotiaana tehtyä juttua.

Miksi tilanteeseen jouduttiin? Hän vain yhtäkkiä yllättäen löi, sinä täysin syytön?

Yleensähän näissä tapauksissa on kyllä kiusaamista, ärsyttämistä jne taustalla, ja molemmat osapuolet syyllisiä kun kyseessä on vielä melko pienet lapset.

Kyllä 12v on jo vastuussa käyttäytymisestään eli ihan sama kuinka paljon ärsytetään, niin fyysinen väkivalta ei ole oikeutettua (itsepuolustus on sitten oma juttunsa). Juuri näinhän väkivaltaa aina virheellisesti perustellaan.

Mutta siis, juridisesti asia olisi pitänyt hoitaa silloin aikanaan. Eli voi pyytää, mutta ei vaatia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme