Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako vuokralainen päättää remontista?

Vierailija
19.02.2018 |

Vuokrasopimuksemme päättyy ja kävin katsastamassa huoneiston vuokralaisen kanssa.
Tosi siistinä pitänyt asunnon, mutta eräässä betoniseinässä todella syvät naarmut.

Keskustelimme korjauksesta ja vuokralainen ilmoitti, että hän korjauttaa ja maalaa seinän.
Haluaisin kuitenkin käyttää omaa remeonttimiestäni korjaamaan tämän, ja vähentäisin korjauksen hinnan takuuvuokrasta, sillä en tiedä minkä tasoinen remonttireiska korjauksen suorittaisi.

Nyt väännämme asiasta, patti tilanne. Ärsyttävää rissaamista vuokralaiselta. Takuuvuokra on vuokralaisen nimissä hänen pankissaan, ja tarvitaan molempien osapuolien suostumus, että takuusumman voi nostaa.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuli halkeama jääkaapin hyllyssä olevaan muovikanteen, kun kattila kolahti siihen ja kylmä muovi halkesi helposti. Kyseessä on tosiaan kansi, joten sen ei tarvitse kestää painoa ja siten vika on pelkästään esteettinen. Uuden tilaaminen jääkaapin valmistajalta tulisi varmasti kalliiksi. Onko siis oikein jos vuokranantaja vaatii minulta tuon uusimista? Periaatteessa koko kannella ei ole mitään virkaa. 

On oikein. Jos kerta itse olet rikkonut, en tajua miksei voisi? Multa meni jääkaapin lasihylly rikki, tilasin uuden koska kerta sen rikoin. Maksoi n. 40€.

Koska pitää olla joku kohtuus. Jos asialla ei ole mitään merkitystä ja hinta on enemmän kuin jääkaapilla, niin ei ole kohtuullista vaatia uuden korvaamista. Jos jääkaappi ei ole enää valmistuksessa, niin varaosaa ei välttämättä saa helposti. 

Vierailija
42/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tuli halkeama jääkaapin hyllyssä olevaan muovikanteen, kun kattila kolahti siihen ja kylmä muovi halkesi helposti. Kyseessä on tosiaan kansi, joten sen ei tarvitse kestää painoa ja siten vika on pelkästään esteettinen. Uuden tilaaminen jääkaapin valmistajalta tulisi varmasti kalliiksi. Onko siis oikein jos vuokranantaja vaatii minulta tuon uusimista? Periaatteessa koko kannella ei ole mitään virkaa. 

On oikein. Jos kerta itse olet rikkonut, en tajua miksei voisi? Multa meni jääkaapin lasihylly rikki, tilasin uuden koska kerta sen rikoin. Maksoi n. 40€.

Koska pitää olla joku kohtuus. Jos asialla ei ole mitään merkitystä ja hinta on enemmän kuin jääkaapilla, niin ei ole kohtuullista vaatia uuden korvaamista. Jos jääkaappi ei ole enää valmistuksessa, niin varaosaa ei välttämättä saa helposti. 

No kannattaisiko ehkä ensin selvittää, mitä se rikkomasi osa maksaa, ja sitten vasta pohtia onko kohtuullista odottaa että korvaat sen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko siinä betoniseinässä kuitenkin normaali tasoite ja maali päällä, vai ovatko ne naarmut tulleet paljaaseen betonipintaan? Sellaistahan on jo sitten tosi vaikeaa korjata huomaamattomasti (ja lisäksi olisi mielenkiintoista tietää, mitä asunnossa on tehty jotta noin syvät jäljet on tullut). Jos jäljet ovat ihan vain tasoitteessa, antaisin vuokralaisen korjata/korjauttaa itse. Ei voi mennä niin pahasti pieleen että se jotenkin ratkaisevasti vaikuttaisi asunnon arvoon ja/tai vuokrattavuuteen. Maalaisjärki käteen!

t. Vuokranantaja Stadista

Vierailija
44/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kannattaisiko ehkä ensin selvittää, mitä se rikkomasi osa maksaa, ja sitten vasta pohtia onko kohtuullista odottaa että korvaat sen?

Ei tämän keskustelun kannalta. Selvitän asian sitten kun muutan pois, koska kyseessä ei ole mikään haitta merkittävä haitta, jolla olisi mitään merkitystä asumisen kannalta. 

Vierailija
45/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämän keskustelun kannalta. Selvitän asian sitten kun muutan pois, koska kyseessä ei ole mikään haitta merkittävä haitta, jolla olisi mitään merkitystä asumisen kannalta. 

Ei mun olisi pitänyt edes ostaa tätä osaa, vuokranantaja ei edes katsonut jääkaappiin mutta ostin koska reilua.

Vierailija
46/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun olisi pitänyt edes ostaa tätä osaa, vuokranantaja ei edes katsonut jääkaappiin mutta ostin koska reilua.

Eikö sinulla mennyt rikki joku kokonainen hylly? Minulla on särö muovisessa kannessa. Se ei vaikuta jääkaapin käyttöön millään tavalla. Se on ainoastaan epäesteettinen. Jos kyseessä olisi oma jääkaappini, niin en ostaisi uutta. 

Vierailija
47/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olet kohtuuton nassuttaja. 10 vuotta vuokralla ja vuokrat tulleet ajoissa, ja sinä jaksat tapella tuommoisesta naarmusta? Harmittaa varmaan palauttaa ne takuuvuokrat? Vai onko tiedossa tuttu remppamies, joka tekisi samaan laskuun muutakin vaikka teille itselle? Kyllä haiskahtaa, nyt haetaan jotain omaa etua vähän enemmän kuin tarvis...

Vierailija
48/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko siinä betoniseinässä kuitenkin normaali tasoite ja maali päällä, vai ovatko ne naarmut tulleet paljaaseen betonipintaan? Sellaistahan on jo sitten tosi vaikeaa korjata huomaamattomasti (ja lisäksi olisi mielenkiintoista tietää, mitä asunnossa on tehty jotta noin syvät jäljet on tullut). Jos jäljet ovat ihan vain tasoitteessa, antaisin vuokralaisen korjata/korjauttaa itse. Ei voi mennä niin pahasti pieleen että se jotenkin ratkaisevasti vaikuttaisi asunnon arvoon ja/tai vuokrattavuuteen. Maalaisjärki käteen!

t. Vuokranantaja Stadista

Yleensähän asuntojen betoniseinissä on tasoite ja maali ja/tai tapetti.

Tokihan sen korjauksen voi antaa vuokralaisen tehtäväksi, mutta kaikkien remonttitaidoista ei voi tietää. Voi harmittaa, jos sattuu olemaan sellainen töhertäjä, että homman joutuu jäljiltään tekemään uudestaan ja aloittamaan toiseen kertaan tappelun korvaamisesta.

Vierailija
49/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhuoneen seinässä kaksi n. sentin syvää leveätä naarmua lev. 2cm x pit. 50cm betoniseinässä. Vaatii tasoitteen ja maalauksen koko seinään.  Huoneissa tehty pintaremontti, joka käsitti seinät, lattian ja katon, ennen näitä nyk.  vuokralaisia.  Eli uutta pintaa, ei edellisen asukkaan jälkiä.

Vuokralaiseni olleet vuokralla 10v.  Hoitaneet vuokran + muut maksut aina ajallaan ja muuten pitäneet huoneiston kunnossa. 

Haluaisin kuitenkin suorittaa työn ammattimaisesti, en että mahd. itse hoitavat työn.

ap

No eipä hirveän pahalta kuulosta. Tasoitetta ja maalia pintaan. Itse olen vuokranantajani kanssa sopinut, että pientä pintaremppaa saa tehdä itse. Ihan tyytyväinen on jälkeen ollut. Tuo kymmenen vuotta on jo sen verran pitkä aika, että elämisen jälkiä väkisinkin huoneistossa näkyy. Ymmärrän hyvin, että vuokralainen haluaa korjauttaa tuollaisen pikku homman itse. Tulee todennäköisesti paljon halvemmaksi kun sun tilaama remonttimies. Anna toiselle tilaisuus.

Siis miten te oikein elätte jos tuollainen "ei hirveän pahalta kuulosta" ? Betoniseinässä SENTIN SYVÄ, KAKSI LEVEÄ ja PUOLI METRIÄ PITKÄ "naarmu" ja niitä vielä kaksi kappaletta?

Siis miten tuollaisen voi saada vahingossa aikaiseksi, kun ihan tarkoituksella tekeminenkin vaatisi aika paljon vaivaa ja todennäköisesti poravasaraa, piikkauskonetta tms. työkalua?

Vierailija
50/50 |
20.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seinässä on pari naarmua, niin ei sitä koko seinän uusimista voi vuokralaiselta ottaa, koska vuokranantaja saa kokonaan uuden seinäpinnan.