Saako vuokralainen päättää remontista?
Vuokrasopimuksemme päättyy ja kävin katsastamassa huoneiston vuokralaisen kanssa.
Tosi siistinä pitänyt asunnon, mutta eräässä betoniseinässä todella syvät naarmut.
Keskustelimme korjauksesta ja vuokralainen ilmoitti, että hän korjauttaa ja maalaa seinän.
Haluaisin kuitenkin käyttää omaa remeonttimiestäni korjaamaan tämän, ja vähentäisin korjauksen hinnan takuuvuokrasta, sillä en tiedä minkä tasoinen remonttireiska korjauksen suorittaisi.
Nyt väännämme asiasta, patti tilanne. Ärsyttävää rissaamista vuokralaiselta. Takuuvuokra on vuokralaisen nimissä hänen pankissaan, ja tarvitaan molempien osapuolien suostumus, että takuusumman voi nostaa.
Kommentit (50)
Vuokranantajan kannattaa aina vuokrasuhteen aluksi täytätttää vuokralaisena kaavake asunnon kunnosta. Kaavakkeessa vuokralainen ilmoittaa kaikki viat ym mitä asunnossa on vuokrasuhteen alkaessa.
Vuokrasuhteen loppuessa on helppo tarkistaa, onko joku reikä , naarmu ilmoitettu kaavakkeessa- jos ei ole, vuokralainen on siitä vastuussa.
Ihan yleinen käytäntö ja turve kummankin osapuolen selustan.
Lastenhuoneen seinässä kaksi n. sentin syvää leveätä naarmua lev. 2cm x pit. 50cm betoniseinässä. Vaatii tasoitteen ja maalauksen koko seinään. Huoneissa tehty pintaremontti, joka käsitti seinät, lattian ja katon, ennen näitä nyk. vuokralaisia. Eli uutta pintaa, ei edellisen asukkaan jälkiä.
Vuokralaiseni olleet vuokralla 10v. Hoitaneet vuokran + muut maksut aina ajallaan ja muuten pitäneet huoneiston kunnossa.
Haluaisin kuitenkin suorittaa työn ammattimaisesti, en että mahd. itse hoitavat työn.
ap
Vierailija kirjoitti:
Lastenhuoneen seinässä kaksi n. sentin syvää leveätä naarmua lev. 2cm x pit. 50cm betoniseinässä. Vaatii tasoitteen ja maalauksen koko seinään. Huoneissa tehty pintaremontti, joka käsitti seinät, lattian ja katon, ennen näitä nyk. vuokralaisia. Eli uutta pintaa, ei edellisen asukkaan jälkiä.
Vuokralaiseni olleet vuokralla 10v. Hoitaneet vuokran + muut maksut aina ajallaan ja muuten pitäneet huoneiston kunnossa.
Haluaisin kuitenkin suorittaa työn ammattimaisesti, en että mahd. itse hoitavat työn.
ap
No eipä hirveän pahalta kuulosta. Tasoitetta ja maalia pintaan. Itse olen vuokranantajani kanssa sopinut, että pientä pintaremppaa saa tehdä itse. Ihan tyytyväinen on jälkeen ollut. Tuo kymmenen vuotta on jo sen verran pitkä aika, että elämisen jälkiä väkisinkin huoneistossa näkyy. Ymmärrän hyvin, että vuokralainen haluaa korjauttaa tuollaisen pikku homman itse. Tulee todennäköisesti paljon halvemmaksi kun sun tilaama remonttimies. Anna toiselle tilaisuus.
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuntuu vähän siltä että haluat hyviä vuokralaisia kiusata tällaisella asialla ahneuksissasi. Noloa sinulta, myötähäpeä tulee käytöksestäsi :( Olisit iloinen ettet ole saanut mitään kauhujen vuokralaisia, vaan asialliset vuokransa maksavat ja kodista huolehtivat ihmiset. Tuo kuulostaa ihan tavalliselta 10-vuodessa tulevalta kulumiselta asunnossa..... Vähensin mielikuvistani liioittelut. Et voi penätä rahaa vuokralaisilta monien satojen eurojen seinäremppaan.
Tietenkin vuokralainen saa itse päättää kuka seinän remontoi jos joutuu kerran sen remontin itse maksamaan. Sinä saat tarkastaa, että onko remontin jälki hyvää, mutta sen pitää olla oikeasti huonoa, että se ei kelpaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuntuu vähän siltä että haluat hyviä vuokralaisia kiusata tällaisella asialla ahneuksissasi. Noloa sinulta, myötähäpeä tulee käytöksestäsi :( Olisit iloinen ettet ole saanut mitään kauhujen vuokralaisia, vaan asialliset vuokransa maksavat ja kodista huolehtivat ihmiset. Tuo kuulostaa ihan tavalliselta 10-vuodessa tulevalta kulumiselta asunnossa..... Vähensin mielikuvistani liioittelut. Et voi penätä rahaa vuokralaisilta monien satojen eurojen seinäremppaan.
Ja onhan se seinä 10v jälkeen muutenkin jo uutta maalia vailla. Anna olla ja ole iloinen hyvistä vuokralaisista, jotka on maksaneet vuokrat ajallaan 10 vuoden ajan.
Jos vuokralainen on asunut huoneistossa 10v. niin eikö se ole jo remontin tarpeessa, näin olisi jos itse olisit asunut siinä. Ja seinät tulisi joka tapauksessa maalattava tai tapetoitava.
Ja kyllä 10v syntyy ihan normaalikulumista.
Minusta on vuokralaiselta todella paljon, jos ovat itse tarjoutuneet korjaamaan jäljet ja vielä jos ovat asuneet 10v.
Minulla on kaksi huoneistoa, ollut jo parikymmentä vuotta ja olen ihan itse joutunut maksamaan korjausrempat, eikä olisi tullut mieleen laskuttaa vuokralaisella.
Vierailija kirjoitti:
Onko joillekin vierasta, että kantavat- ja ulkoseinät ovat betonia?
On vierasta, sillä kantavat seinät ovat betonia vain krs-talossa, mutta ei useinkaan rivi-talossa. Ja ulkoseinät niin krs- että rivitalossa tiiltä.
Kyllä se kuule ap on niin, että kymmenen vuoden vuokrasuhteen jälkeen pintaremontin maksumies on vuokranantaja, ei vuokralainen. Tuo on nomaalia kulumista. Vai oikein sentin syvä naarmu. Ymmärtäisin jos esim lattia oltaisiin tuhottu, mutta hei oikeesti.
Hah! Kerran minulta vuokranantaja penäsi neljää sataa euroa siivouskuluja takuuvuokrasta, koska oli lattialistan alta löytänyt muruja. Kävin imuroimassa murut rikkaimurilla lattiasta _irroitetun_ listan alta ja vältyin korvauksilta. Lisäksi tein valituksen vuokranantajasta. Kaikkea ne yrittää.....
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuule ap on niin, että kymmenen vuoden vuokrasuhteen jälkeen pintaremontin maksumies on vuokranantaja, ei vuokralainen. Tuo on nomaalia kulumista. Vai oikein sentin syvä naarmu. Ymmärtäisin jos esim lattia oltaisiin tuhottu, mutta hei oikeesti.
puolimetriä pitkä ja sentin syvä naarmu ei todellakaan ole normaalia kulumista
Minulla tuli halkeama jääkaapin hyllyssä olevaan muovikanteen, kun kattila kolahti siihen ja kylmä muovi halkesi helposti. Kyseessä on tosiaan kansi, joten sen ei tarvitse kestää painoa ja siten vika on pelkästään esteettinen. Uuden tilaaminen jääkaapin valmistajalta tulisi varmasti kalliiksi. Onko siis oikein jos vuokranantaja vaatii minulta tuon uusimista? Periaatteessa koko kannella ei ole mitään virkaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli halkeama jääkaapin hyllyssä olevaan muovikanteen, kun kattila kolahti siihen ja kylmä muovi halkesi helposti. Kyseessä on tosiaan kansi, joten sen ei tarvitse kestää painoa ja siten vika on pelkästään esteettinen. Uuden tilaaminen jääkaapin valmistajalta tulisi varmasti kalliiksi. Onko siis oikein jos vuokranantaja vaatii minulta tuon uusimista? Periaatteessa koko kannella ei ole mitään virkaa.
Kyllähän vuokranantaja voi vaatia sinut korvaamaan kyseisen osan, oli sillä virkaa tai ei. Mutta eihän tuollainen kuitenkaan satasia maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän vuokranantaja voi vaatia sinut korvaamaan kyseisen osan, oli sillä virkaa tai ei. Mutta eihän tuollainen kuitenkaan satasia maksa.
Voi maksaa helposti enemmän kuin koko vanhan jääkaapin arvo on jos lähdetään tehtaalta tilaamaan.
Vierailija kirjoitti:
ap
Mikäli seinään on todella tuollaiset roilot ilmestyneet, eikä ilmoitetut mitat ole vähän "ylöspäin pyöristettyjä", ei niitä voi normaalina kulumisena pitää. On sitten ihan sinun ja vuokralaisen välinen sopimusasia, mitä korvauksista sovitaan. Voit antaa vuokralaiselle luvan korjaukseen tai sitten veloittaa häneltä teettämäsi korjauksen kustannukset. Mikäli annat luvan korjaukseen, määrittele käytettävät maalit ja tasoitteet tarkasti ja varaa itsellesi työn hyväksytys. Kovin vaativa hommahan tuo parin naarmun tasoitus ja seinän maalaus ei ole, mutta ellei tekijän taidoista ole tietoa, voi jälki olla kelvotontakin ja sen korjaaminen teettää enemmän työtä kuin jos se olisi kerralla tehty hyvin.
Vierailija kirjoitti:
On oikein. Jos kerta itse olet rikkonut, en tajua miksei voisi? Multa meni jääkaapin lasihylly rikki, tilasin uuden koska kerta sen rikoin. Maksoi n. 40€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi maksaa helposti enemmän kuin koko vanhan jääkaapin arvo on jos lähdetään tehtaalta tilaamaan.
Voi maksaa tai olla maksamatta. Olen itse tilannut vastaavia varaosia jääkaappiin, eikä ne kaapin hintaa ole maksaneet.
Vuokranantajat:
Pyytäkää vastedes vuokravakuus, ei takuuvuokraa. Sanamuodolla on merkitys. Kirjatkaa myös sopimukseen ehto, että vakuutta voidaan käyttää mahdollisten tuhojen korjaamiseen. Tämän neuvon sain lakimieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajat:
Pyytäkää vastedes vuokravakuus, ei takuuvuokraa. Sanamuodolla on merkitys. Kirjatkaa myös sopimukseen ehto, että vakuutta voidaan käyttää mahdollisten tuhojen korjaamiseen. Tämän neuvon sain lakimieheltä.
Ja herraisä, kuvatkaa se asunto (seinät, lattiat, kaapistot ovet kiinni ja ovet auki, kylpyhuone jne jne) jokaisen vuokralaisen välissä. Amatöörejäkö olette?
Sulla meni vastaus nyt vähän ohi aiheen. Ap ja vuokralainen ovat yhtä mieltä siitä että vuokralaisen tulee korvata vahinko. Erimielisyyttä on siitä voiko vuokralainen hoitaa asian KORJAAMALLA pientä pintaremonttia vaativa vahinko itse. Tästä asiasta ei ollut linkeissäsikään mainintoja eikä esimerkkejä.
Tosin jos aletan spekuloimaan, niin jos tuo vuokralaisen ehdottamaan korjaukseen vuokranantaja ei suostu, niin vuokralainen voi tietenkin heittäytyä hankalaksikin ja väittää etteivät seinän naarmut ole edes hänen aihauttamiaan. Vuokranantajalla tulee olla esittää silloin todisteet seinän kunnosta ennen vuokraamista. Pelkkä oma sana ei riitä. Tietenkin sitten voidaan alkaa kiistelemään myös siitä kuuluuko seinän naarmut normaaliin asunnon kulumiseen. Mutta nyt kiista on vahingon korvaustavassa.
Mun mielestä vuokranantajan kannattaisi antaa vuokralaisen korjata nuo seinän naarmut itse. Kyse on kuitenkin aika helposta ja pienestä korjauksesta, mihin ei suurta rakennusalan ammattitaitoa kyllä tarvita. Jos on ap:n mielestä "ärsyttävää rissaamista vuokralaiselta" niin on kyllä sitten aloittajaltakin, kun ei tämän isommasta korjauksesta ole kyse. Vuokralaiselle asiassa on kuitenkin satasten(?) ero. Riippuu tietenkin siitä kuinka paljon aloittajan remppareiskalla teettäminen maksaisi? Vuokralainen on siis ollut luotettava ja muuten asuntoa on pidetty erittäin hyvässä kunnossa, joten oletettavaa on että tämänkin asian hoitaa hyvin.