Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Virtsatietulehdus noussut munuaisiin?

Vierailija
18.02.2018 |

Onko ketään jolla ollut munuaistulehdus?

Oireet?

Kuonka kiire lääkäriin?
Ei viitsisi yötä vasten lähteä kun monta kymmentä kilometria on päivystykseen ja aamulla pääsisi tuohon viereen..

Itsellä selkää jomottaa. Ei mikään erityisen kova kipu. Kuumetta nyt reilu 38 astetta. Nousi nyt illalla. Huono olo hieman.
Virtsatieinfektioita ollut useita. Viimeksi kuuri loppui pari viikkoa sitten. Silloinkin oli vähän lämpöä mutta se lähti pois kuurin edetessä.
Eilen alkoi selkää tutusti jomotella ja nyt sitten tämä kuume. 😣

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei taas kuumetta ole?

Sama juttu kun pari viikkoa sitten lääkekuurin aikana.

Olo nyt on kuitenkin heikko ja huono olo. Kylkeä ei nyt särje mutta olen siitä koko ajan ns tietoinen.

Muita oireita ei ole. Paitsi voimakkaan hajuinen pissa ja pissahädän tultua on kiire vessaan.

Sain lääkäriin ajan kahdeksi.

Kyselen nyt vielä täällä josko joku olisi munuaistulehduksen sairastanut?

Ap

Vierailija
2/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottele vaan lääkäriin pääsyä, munuaistulehdus ei ole leikin asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidillä oli. Vaadi se testi, josta sen pystyy heti toteamaan. Vakava asia, jos et saa asianmukaisia lääkkeitä!

Vierailija
4/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä oli. Vaadi se testi, josta sen pystyy heti toteamaan. Vakava asia, jos et saa asianmukaisia lääkkeitä!

Ai sellainenkin testi on suoraan? Viimeksi jo sanoin lääkärille että voisiko olla nousemassa munuaisiin muttei reagoinut mitenkään kun oli kuulemma niin kiire ettei ehtinyt edes estolääkitystä kirjoittamaan! Nyt sain estolääkitykseen reseptin perjantaina gynekologilta mutten ole vielä aloittanut sitä.

Mietin että paranikohan tulehdus viimeksi ollenkaan. Oireet kyllä helpotti mutta jännä että vajaan kahden viikon päästä taas olisi uusi tulehdus?

Minulla on virtsarakon laskeuma kyllä joka varmaan omalta osaltaan näitä tulehduksia edesauttaa. Odotan pääsyä leikkaukseen onneksi.

Ap

Vierailija
5/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsatietulehdus on nimensä mukaisesti virtsateiden tulehdus. Usein ajatellaan,  että kun oireet ovat lievät (kirvelyä, virtsapakkoa, tiheävirtsaisuutta) on tulehdus vain virtsaputkessa ja -rakossa. Kuume ja yleisvoinnin huononeminen kertovat siitä, että tulehdus on levinnyt ylemmäs virtsanjohtimia pitkin munuaisiin. Bakteeritulehdus voi levitä myös vereen ja tulla "verenmyrkytys" eli bakteremia. Vaikeissa tapauksissa bakteeritulehdus voi tehdä munuaisiin paiseen tai muita vaurioita, etenkin jos potilaalla on diabetes tai jokin muu immuunipuolustusta heikentävä sairaus. Tämä  kaikki on siis virtsatietulehduksen aiheuttavan bakteeritulehduksen jatkumoa. Usein virtsatietulehduksen aiheuttavat suolen bakteerit. 

Rakkotason tulehduksessakin voi olla lämpöä ja vointi tukala. Usein oireet häviävät tavallisella virtsatienfektioiden hoitoon tarkoitetulla antibioottikuurilla. Kuurit voivat olla lyhyitä,joskus annetaan vain yksi antibiottitabletti. Infektiota hoidettaessa on tärkeää juoda paljon. Karpalomehusta on todettu olevan jonkin verran hyötyä. Tärkeää on seurata vointia; jos olo huononee, kannattaa hakeutua uudestaan lääkäriin.

Ylipitkiä ja liian laajakirjoisia antibioottikuureja tulee välttää, koska ne altistavat antibioottiresistenttien bakteerikantojen kehittymiselle ja tuhoavat tarpeellisia bakteereja. Antibiooteilla voi olla muitakin haittoja. Tämän vuoksi virtsatieinfektiota kannattaa hoitaa lyhyeällä kuurilla alkuun, jos oireet sopivat rakkotason tulehdukseen. Jos tulehdus on terveen, nuorehkon naisen tyypillisin oirein, voidaan antaa antibioottikuuri ilman virtsanäytettä. Jos bakteeritulehduksia on useita, potilas on iäkäs, lapsi tai immunosuppressoitu, kannattaa ottaa virtsanäyte, josta nähdään taudinaiheuttaja.

Virtsatietulehdus voi uusia tehokkaan hoidon jälkeen. Tilanteessasi kuulostaa, että virtsarakon laskeuma altistaa tulehduksille. Toistuvien virtsatieinfektioiden hoidossa on tärkeää myös huolehtia hyvästä hygieniasta. Ummetus altistaa virtsatietulehduksille, joten se kannattaa hoitaa. Usein paikallisestrogeenit hoitavat myös virtsaputken limakalvoa ja estävät tulehduksia, joten niitä kannattaa käyttää. Vasta-aiheita näiden käytölle on hyvin vähän. Riittävä juominen ja em. karpalovalmisteet voivat myös estää tulehduksia. Joskus käytetään antibioottiestolääkettä, jos näistä toimista huolimatta tulehdukset toistuvat. 

Vierailija
6/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sahaava kuume on aika vahva oire. Itselläni oli oireeton virtsis ja vasta viikon kuumeilun jälkeen lähdin lääkäriin, oli verenmyrkytys lähellä ja crp 200. Ei ole leikin asia, olin toipilas viikkoja.

Vierailija
7/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli. Vajaan viikon sairastelin ennen kuin hakeuduin lääkärille ja sielläkin odotellessani vielä ajattelin, että tuskin tää mitään vakavaa on. Kylkeä särki jonkin verran ja kuume nousi lähelle 39:ää mutta särkylääkkeen oton jälkeen aina helpotti. Lopulta sitten olikin crp 480 ja tilanne jo tosi vakava; olin 2vk sairaalassa. Olin 29v enkä ole kärsinyt virtsatietulehduksista kuin satunnaisesti, joten en osannut epäillä mitään. Eli äkkiä lääkärille jos vähänkin epäilet munuaisaltaan tulehdusta!

Vierailija
8/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla epäiltiin, että virtsatietulehdus olisi noussut munuaisiin. Päivystykseen minua katsomaan kutsuttiin joku erikoislääkäri. En tiedä onko normaali käytäntö, mutta tämä lääkäri ilman ennakkovaroitusta löi minua napakalla otteella selkään. Huuhahdin 'ai' tms. Koska en reagoinut riittävän voimakkaasti, teki lääkäri johtopäätöksen, että ei ole noussut munuaisiin.

Asia on mietityttänyt hieman siksi, koska monta vuotta jälkikäteen olen muusta syystä joutunut vatsan alueen ultraan, ja tuo lääkäri totesi, että munuaiseni ovat hieman tavallisuudesta poikkeavan näköiset. Epäili voi olla synnynnäistäkin, mutta itse mietin, voisiko olla kysymys hoitamatta jääneestä tulehduksesta munuaisissa.

Hienoa, jos munuaisten tulehdukseen on nykyään olemassa testi!

Tiina

Vierailija
9/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, sulla on lepra

Vierailija
10/17 |
19.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin nousi tulehdus munuaisiin lähes oireettoman virtsiksen jälkeen. Virtsis-oireita oli ihan minimaalisesti, ja ne meni ohi saman päivän aikana, jolloin ajattelin, että ei olekaan mitään tulehdusta, enkä siksi hakenut lääkkeitä. No, sitä noin viikon päästä munuaistulehdus päällä.

Tauti alkoi selkäkivulla, pari päivää selän keskiosa särki koko ajan, mutta tuntui lihasjumilta. Yritin verrytellä selkää, olo oli tukala ja turvauduin buranaan "selkäjumin" takia. Parin selkäkipupäivän jälkeen mukaan tuli kova päänsärky, ja siitä pian myös paha olo, siis sellainen oksettava olo. Selkäkipu paheni. Sen jälkeen aloin epäillä, että kyllä nyt nää oireet viittaa johonkin, ja epäilin just munuaistulehdusta. Saman tien alkoi kuumekin nousta, ja jo lähdin työterveyslääkärille. crp oli sitten jo yli 200. tuon luvun ja oirekuvan perusteella lääkäri diagnosoi heti munuaistulehdukseksi. Lääkärikäynnin jälkeen kuume oli pari päivää yli 39, selkäkipu TUKALA ja olo tosi kipeä, kunnes antibiootti alkoi vihdoin purra.

Lopputuloksena kehoitus: jos ollut virtsis, tai jos "lihaskipumaiseen" selkäkipuun yhdistyy kova päänsärky ja pahaolo/kuume --> mene lääkäriin. Tämä tauti ei itsellään parane, vaan pahenee!

Tsemppiä ap, ja kerro miten kävi!

Vierailija
11/17 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä tullut ylävatsa kipuja ja turvotusta kun syötte Nitrofur C antibioottia? Söin ekaa kuuria Selexic vajaa 2 päivää, tuli ripuli ja mahakivut. Vaihdettiin Nitrofuriin ja edelleen vatsa kipeä vaikka juon, syön kaurapuuroa, jogurttia, Precosaa. Koskahan helpottaa? Tänään aloitin. Onko kokemuksia?

Vierailija
12/17 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla epäiltiin, että virtsatietulehdus olisi noussut munuaisiin. Päivystykseen minua katsomaan kutsuttiin joku erikoislääkäri. En tiedä onko normaali käytäntö, mutta tämä lääkäri ilman ennakkovaroitusta löi minua napakalla otteella selkään. Huuhahdin 'ai' tms. Koska en reagoinut riittävän voimakkaasti, teki lääkäri johtopäätöksen, että ei ole noussut munuaisiin.

Asia on mietityttänyt hieman siksi, koska monta vuotta jälkikäteen olen muusta syystä joutunut vatsan alueen ultraan, ja tuo lääkäri totesi, että munuaiseni ovat hieman tavallisuudesta poikkeavan näköiset. Epäili voi olla synnynnäistäkin, mutta itse mietin, voisiko olla kysymys hoitamatta jääneestä tulehduksesta munuaisissa.

Hienoa, jos munuaisten tulehdukseen on nykyään olemassa testi!

Tiina

En jaksa uskoa että olisi itsekseen parantunut.

Vierailija
13/17 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdellä sukulaisella oli, joutui sairaalahoitoon joksikin aikaa. Just ton takia tujut virtsatietulehdukset ovat päivystysasioita.

Vierailija
14/17 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummoni joutui vuodeosastolle tuon vuoksi ja sinne se sitten jäi, joten kiire on. Menetti kykynsä käyttää jalkoja. Nyt mummo on kuollut.

Vierailija
15/17 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulehdus menee munuaisiin esim munuaisaltaaseen, ei se sieltä itsekseen katoa. Lopulta käy niin, että se leviää munuaisen toiminnalliseen osaan ja aiheuttaa vauriota joka ei parane. Pahimmillaan se tuhoaa koko munuaisen tai molemmat. Hoidotta siihen kyllä kuolee.

Suosittelisin aina menemään päivystykseen jos epäilee, että tulehdus on munuaisiin asti mennyt. Varsinkin jos oireena tuo kummallinen selkäkipu ja kuumetta. Tää ei ole leikin asia vaan vakava sairaus ja mieluummin menee turhaan lääkäriin kun jättää käymättä ja delaa..

Vierailija
16/17 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin heti! Pyelonefriitti hoideaan iv-antibiooteilla. Muista myös juoda runsaasti.

Ei tähän perusterve aikuinen kuole, vaikka jonkun mummo olisikin kuollut! Hakeudu vaan ehdottomasti pian hoitoon, niin ei jää pysyvää vaikutusta munuaisten toimintaan.

Vierailija
17/17 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen huomaa jos on levinnyt munuaisiin. Yleiskunto romahtaa, jopa nuori ihminen vaikuttaa sekavalta ja väsyneeltä.

Minulla on itse ollut pyelonefriitti, hoidettiin 2 eri antibiotteeilla.

Pyelonefriitti voi aiheuttaa verenmyrkytyksen, eli mars lääkäriin jos epäilys on että virtsatietulehdus on levinnyt! Better safe than sorry!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme