Sterilisaation vaikutukset naisella.
Sinä jolle on tehty sterilisaatio munanjohtimet katkaisemalla tai klipsit laittamalla (ei essure), onko tullut jotain oireita/ongelmia jälkikäteen? Tarvitsetko hormonikorvaushoitoa, onko seksihalut vähentyneet, ongelmia kostumisen kanssa, seksihalut vähentyneet, raskaus tai jotain muuta?
Kommentit (37)
Löytyykö vielä kokemuksia tähän? :)
Operaatiossa kävin hiljattain. Kokoajan odotin milloin ke kivut alkaa, kun niitä kuulemma oli luvassa, mutta särkylääkkeillä hallittavissa. Eipä ne kivut tulleet missään vaiheessa. Paria haavoihin osumisen aiheuttamaa nippasua lukuunottamatta alavatsassa ei ole ollut kipua. Maha pömppäsi ja muutamana päivänä tuli syvään hengittäessä hartiapistosta leikkauksessa käytetyn kaasun takia. Sairaalasta sain 3 särkylääkettä mukaan ja otin ne nyt sitten kolmena iltana varoiksi jos olisi tullut yöllä kipuja.
Pari päivää operaation jälkeen mies teki minulle orgasmin klitorista hieromalla ja ei tullut kipuja niin uskalsin seuraavana päivänä yhdyntääkin kokeilla eikä tullut kipuja siitäkään.
Olin varautunut huomattavasti pahempaan. Helppo homma tämä oli.
Minulla siis nukutuksessa vatsaontelotähystyksellä katkaistiin munanjohtimet.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti toivuitte? Milloin seksiä ekan kerran? Itseä harmittaa kun tulee seksiin tauko miehen kanssa ja pohdin kauanko kestää, että uskaltaa. :)
Ei minulle alapäähän tehty mitään, navan alla on parin sentin viilto ja se oli siinä. Eikä ollut kivulias, menin parin päivä päästä jo töihin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo monet oireet ole mitenkään sterilisaatioon edes liittyviä. Ei se vaikuta hormooneihin, kostumiseen, halukkuuteen, karvankasvuun yms. käytännössä siinä ei tapahdu kropassa mitään muutosta.
Aloittaja ja pari muuta tahvoa näköjään luulee sterilaatiota kastraatioksi. Ei steriloinnissa piru vie munasarjoja tai kohtua poisteta, ainoastaan katkaistaan munanjohtimet. Arpeahan siinä tulee, mutta hormonieritys ei muutu.
Miehelle toimenpide on helpompi, koska puhkaistaan vain kivespussin iho eikä vatsaonteloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti toivuitte? Milloin seksiä ekan kerran? Itseä harmittaa kun tulee seksiin tauko miehen kanssa ja pohdin kauanko kestää, että uskaltaa. :)
Ei minulle alapäähän tehty mitään, navan alla on parin sentin viilto ja se oli siinä. Eikä ollut kivulias, menin parin päivä päästä jo töihin.
Emättimen kautta joissain tapauksissa käytetään instrumenttia jolla saadaan muutettua kohdun asentoa leikkauksen aikana näkyvyyden parantamiseksi. Lisäksi koska alavatsaa on operoitu voi olla kipuja joiden takia yhdyntä ei heti ole järkevää. Yhdynnässä myös alavatsan kudokset liikkuvat ja vaikka emätin on aivan kunnossa voisi olettaa liikkeen haittaavan parantumista lähellä sijaitsevissa kudoksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nuo monet oireet ole mitenkään sterilisaatioon edes liittyviä. Ei se vaikuta hormooneihin, kostumiseen, halukkuuteen, karvankasvuun yms. käytännössä siinä ei tapahdu kropassa mitään muutosta.
Aloittaja ja pari muuta tahvoa näköjään luulee sterilaatiota kastraatioksi. Ei steriloinnissa piru vie munasarjoja tai kohtua poisteta, ainoastaan katkaistaan munanjohtimet. Arpeahan siinä tulee, mutta hormonieritys ei muutu.
Miehelle toimenpide on helpompi, koska puhkaistaan vain kivespussin iho eikä vatsaonteloa.
Aiheesta on kyllä tutkimustuloksia joiden mukaan hormonitoiminta joillakin muuttunut ainakin väliaikaisesti tai jopa joissain harvinaisissa tapauksissa munasarjojen toiminta muuttunut tai lakannut pysyvästi. Munanjohtimien katkaisu ja tukkiminen klipseillä vaikuttaa myös munasarjojen verenvirtaukseen.
T:ap joka ei luule sterilointia kastraatioksi vaan on lukenut aiheesta monesta lähteestä.
Vierailija kirjoitti:
Operaatiossa kävin hiljattain. Kokoajan odotin milloin ke kivut alkaa, kun niitä kuulemma oli luvassa, mutta särkylääkkeillä hallittavissa. Eipä ne kivut tulleet missään vaiheessa. Paria haavoihin osumisen aiheuttamaa nippasua lukuunottamatta alavatsassa ei ole ollut kipua. Maha pömppäsi ja muutamana päivänä tuli syvään hengittäessä hartiapistosta leikkauksessa käytetyn kaasun takia. Sairaalasta sain 3 särkylääkettä mukaan ja otin ne nyt sitten kolmena iltana varoiksi jos olisi tullut yöllä kipuja.
Pari päivää operaation jälkeen mies teki minulle orgasmin klitorista hieromalla ja ei tullut kipuja niin uskalsin seuraavana päivänä yhdyntääkin kokeilla eikä tullut kipuja siitäkään.
Olin varautunut huomattavasti pahempaan. Helppo homma tämä oli.
Minulla siis nukutuksessa vatsaontelotähystyksellä katkaistiin munanjohtimet.
Vielä lisäyksenä koska itseäni kiinnosti millaiset haavat/arvet ovat niin alavatsan toisella puolella 1cm leikkaushaava ja navassa 1,5cm.
Ei ole ollut haittoja. Seksiä tekee mieli päivittäin, toisin kuin e-pillereitä syödessä.
En tiedä onko mitään yhteyttä sterilisaation kanssa koska kolmenkympin nurkilla seksihalut muutenkin parantuneet merkittävästi verraten siihen mitä oli vaikka reilu parikymppisenä, mutta sterilisaation jälkeen seksihimoja ollut vielä enemmän ja varmaan kiimaisesta olotilasta johtuen yhdyntä tuntuu vielä paremmalta kuin aiemmin. Monesti alkavan orgasmin tunnetta voi olla minuutteja ennen kuin "räjähtää" kunnolla. Olen vasta hiljattain alkanut edes saamaan orgasmeja myös yhdynnässä.
Minulle tehtiin operaatio kuukausi sitten. Vielä on navassa tikkejä vähän näkyvissä. mutta muuten olen toipunut aikoja sitten. Pari ensimmäistä viikkoa otin vähän rauhallisemmin, töissä ja kuntoilussa, mutta työkykyinen olin 5 päivän sairausloman jälkeen. Kipuja ei ollut kuin parina ensimmäisenä päivänä ja sen jälkeen vain vähän aristusta haavojen kanssa (esim housujen saumat). Kaksi pientä reikää vatsan vasemmalla puolella ja yksi vähän isompi navassa.
Kokemusta ei nyt ole kuin kuukauden ajalta, mutta seksihalut ovat ihan normaalit, paitsi, että itseä vähän jännitti nuo haavat. Kuukautisetkin olivat ihan normaalit ja leikkauksesta huolimatta tulivat ihan säännöllisesti. En tosin ole moneen vuoteen syönyt pillereitä, joten siinä mielessä mitään isoja hormonimuutoksia ei ollut odotettavissakaan. Tottakai sterilisaatio "vaikuttaa" hormoneihin, jos samalla lopetetaan hormonaalinen ehkäisy.
Lisää kokemuksia? Harkitsen vakavasti sterilisaatiota mutta pelottaa että halut menee. Oon nainen 31v ja mikään hormonaalinen ehkäisy ei sovi..onko kellekään tullu mitään huonoja puolia? Toivon et sais nauttia seksistä huoletta.
Mulla on toimenpiteestä puoli vuotta, tehtiin munanjohdinten poisto. Ei mitään sivuvaikutuksia ole ollut. Sairaslomaa töistä 3 päivää.
Ihana kuulla rohkaisevia kokemuksia. Tänne vaa kaikki kertomaa kokemuksista keille on tehty, jännittää et mitä jos seksielämä menee pilalle vaik tarkoitus olis nimenomaan päinvastainen, se kun on nyt niin huippua ilman ehkäisyä. Mut niin riskiä et keskeytettyyn yhdyntään ei pidemmän päälle uskalla luottaa. mut haluisin nii kovasti uskaltaa mennä sinne steriloitavaks jos vaa tietäis et siit ei tuu mitää haittavaikutuksia..
Itseäni kiinnostaisi mitä tuo operaatio tuli maksamaan noin suunnilleen? Tehtiinkö yksityisellä vai julkisella? :)
Päiväkirurginen tähystysleikkaus nukutuksessa 2 tai kolme pientä haavaa alavatsaan riippuen siitä onko klipsut vai poikkastaanko ja poltetaan kiinni. :) Operaatio sinällään pieni.