Migreenihelvetti
Taas alkoi tämä sama migreenihelvetti, joka tulee kerran kuussa. Auraoireet ja huono olo alkavat montaa päivää ennen, sitten kohtauksen jälkeen jälkitila pari päivää. Kamala kipu, puhevaikeudet, näköhäiriöt, huono olo, väsymys, ahdistus ja sekavuus sekä vatsan oireilu. Mulla on ennen migreeniä aina sellainen epätodellinen olo, kuin olisin unessa. Ja myös sen jälkeen pari päivää.
Kommentit (20)
Täällä on toinen kohtalotoveri. Hitto tätä tuskaa.
Estolääkitys! Sun kohtaustiheys on ihan liian suuri ja kohtaukset selkeästi elämää rajoittavia
Hae neurolta kunnon lääkkeet jos ei jo ole.
Tutulta kuulostaa. Itsekin kärsin migreenistä. Onko sinulla kunnon migreenilääkkeet käytössä?
Sairastuin vasta noin pari vuotta sitten, kun murrosikä alkoi. Olen siis 15v ja migreeni tulee aina kuukautisten aikaan.
Lääkkeinä on ihan vaan panadol 1g ja 800 burana, kolme kertaa päivässä saa ottaa.
Ajattelin kyllä käydä terkkarilla kysymässä estolääkityksestä.
Ap
Täällä sama. Tuntuu että triptaanit eivät enää auta, pitäisi käydä lääkärissä kysymässä mitä muuta olisi tarjolla.
Ja vielä raajojen tunnottomuus/puutuminen, se tuntuu myös ahdistavalta. Yleensä myös kasvoista häviää tunto, ainakin huulista. Ja pistelee myös inhottavasti.
Ehkä pahinta on juuri aurat, ainakin mun silmät tuntuvat ihan siltä, kuin olisi otettu kuva salamavalolla. :(
Iän myötä helpottaa, mutta jos olet nuori niin sinulla on vielä vuosien helvetti edessäsi. Beta-salpaaja auttaa jossakin tapauksissa estolääkityksenä. Ei vie kohtauksia kokonaan mutta pienikin apu on jo iso asia. (Esim harvemmin toistuvat kohtaukset). Migreeni on pirullinen sairaus ja ne, joilla sitä ei ole eivät oikein ymmärrä miten järjetön se kipu on.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin vasta noin pari vuotta sitten, kun murrosikä alkoi. Olen siis 15v ja migreeni tulee aina kuukautisten aikaan.
Lääkkeinä on ihan vaan panadol 1g ja 800 burana, kolme kertaa päivässä saa ottaa.
Ajattelin kyllä käydä terkkarilla kysymässä estolääkityksestä.
Ap
Jos se tulee vain kuukautisten yhteydessä niin olisikohan kuukautisten estäminen sitten tehokkain apu, koska migreenin estolääkitys ei estä kaikkia kohtauksia. Tuli vain mieleen.
Auttaako Burana ja Panadol sinulla? Kuinka kauan menee, että särky helpottaa? On olemassa myös tehokkaampia täsmälääkkeitä migreenin hoitoon. Itselläni tavallisista särkylääkkeistä ei ole mitään hyötyä, mutta kunnon täsmälääkkeellä ja pahoinvointilääkkeellä saan parhaassa tapauksessa kohtauksen hallintaan jo ennen kuin pahin särkyvaihe tulee päälle.
Kannattaa ehdottomasti pyytää lääkäriltä kunnon lääkkeet. Tsemppiä sinulle!
Onko kellään kokemusta estolääkityksestä?
Suosittelen maidottomuutta, se vähensi omia kohtauksia todella paljon. Samanlaisia kohtauksia kuin aplla tuli ennen 1-4krt/kk, nykyään 1-4 vuodessa. Estolääkkeet on myös.
Jos migreeni tulee kuukautisten aikaan, kärsit hormonaalisesta migreenistä.
Ite kärsin kroonisesta migreenistä. Mulla oli kohtauslääkitys ja estolääkitys. Välillä autto, välillä ei.
Paras apu tuli ruokavalion muutoksesta. Kokeile vähentää maitotuotteita ruokavaliosta. Jos tämä yksistään ei auta, vähennä myös lisäainekuormaasi.
Mulla migreeniä ylläpiti ruoan sisältämät turhat lisäaineet.
Nyt 3vuotta migreenivapaata elämää takana.
migreenitär kirjoitti:
Ite kärsin kroonisesta migreenistä. Mulla oli kohtauslääkitys ja estolääkitys. Välillä autto, välillä ei.
Paras apu tuli ruokavalion muutoksesta. Kokeile vähentää maitotuotteita ruokavaliosta. Jos tämä yksistään ei auta, vähennä myös lisäainekuormaasi.
Mikä on maidon käytön raja?
Nuorellani on, mutta ei hän juo maitoa kuin aamuisin murojen kanssa. Onko sekin liikaa?
Entä oletko eritellyt, mitkä lisäaineet ovat pahimmat?
Estolääkitys käyttöön! Mulla Propral ja hyvin on toiminut. Jos kohtaus silti tulee, niin Imigran-suihke toimii, ei lopeta kohtausta mutta tavallaan "typistää" kivun tunnetta. Huono olo jää, mutta kipu on ihan minimissä. Tsemppiä!
T: migreeniä teinistä lähtien
Mulla kanssa aurallinen migreeni ja siihen on nyt parhaiten auttanut 1G Parasetamolia yhdessä Burana 500sen kanssa. Niiden kanssa nielastaan vieläpahoinvointia estävä lääke ja kuppi kofeinia. On auttanu noihin auroihin. Mutta tää setti pitää vetääheti ekoijen oireiden ilmotellessa tai sitten se on kolmiolääke ja saikkua... Mutta nyt kannattaa kyllä neuvotella lääkärin kanssa! Jos sulla ei ole jo jotain super komboa niin semmosta kannattaa nyt aktiivisesti hakea
migreenitär kirjoitti:
Minkälainen ruokavaliosi käytännössä on nykyään?
Hae ihmeessä estolääkitys. Mulla on käytössä sumatriptan sandoz+burana+panadol pore, välillä otan myös Voltaren rapid, se on myös itselleni tosi hyvä.
Ja kannattaa myös kokeilla ottaa nopeasti vaikuttavana perussärkylääkkeet, Panadol poreena jne jollet oo vielä kokeillut. Ja tärkein tietysti lepo.
Tsemppiä, kamala sairaus😔!
Jep ymmärrän